• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Compricer - Jämför lån (ny)
3. Zmarta - Ett bra alternativ
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Loanstep - Lån utan UC
9. Banky - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Lumify - Lån utan UC

Skuldsanering? Hur går det till? Väntetider? Vad händer med sambon?

FrånSkuldTillGuld

Kunnig medlem
Poäng: 217
Blev medlem
7 December 2021
Meddelanden
148
Mottagna reaktioner
73
Poäng
217
Du har väl ändå kommit en bra bit på vägen? 150 000 minus i skuld nu på dessa år.. då vet du hur det ser ut om 2 år till. Förstår att du är leds men håll ut det blir bättre.

Jag påbörjade min egna resa för 4 år sedan, jag vägrade allt som hade med kfm att göra. Jag har betalat in sjuka summor varje månad till alla möjliga inkassobolag, legat runt 16500-20000 per månad.. nu om 4 månader är mina anmärkningar borta och jag kan lägga om mitt vidriga bank norwegian lån med hutlös ränta. Inga inkassoskulder kommer finnas kvar. Det känns så himla konstigt! Min sambo fick ta i princip alla kostnader med boende mm under dessa år. Jag bytte även jobb och fick upp min lön rejält som såklart har varit en stor hjälp. Med det här vill jag säga, kan jag kan du! Har själv ett till barn på väg och denna resa har jag gjort under tiden jag hade en liten hemma också. Ge inte upp ljuset kommer jag lovar! Men vore nog bra om du kunde rada upp dina lån och dina räntor mm så du kan få bra hjälp på vägen :)
Hej! Tack för ditt svar det uppskattas!
Mina lån är följande.

coop bank 350k med 9% ränta
Marginalen bank 350k med 8,5% ränta
Lendify 150k med 15% ränta
Brocc 50k med 12% ränta
Sen en kredit på 50k som jag nyligen har betat av men som fortfarande syns.
På UC har jag 1,9 med 2ff (här om dagen hade jag 1,1) men kan ha göra med att kredit nyss betalades?

hursom haver, det som tär mest på mig är att min sambo (ovetandes) sliter dag ut och dag in för att kunna spara så mycket som möjligt för att HEN vill köpa ett hus i framtiden.

hon nämner hela tiden hur viktigt det är att jag tar med mig matlåda till jobbet istället för att äta ute pga ha mer i månaden då jag aldrig sparar en krona själv, jag förstår ännu inte riktigt hur förkrossad hon blir när jag efter jul har bestämt mig för att dropp denna bomb då januari månad kommer bli extremt tuff. Anledningen till att jag inte sagt något innan är för hon älskar verkligen julen och att hon vet att jag haft ett spelberoende för ca 7-8 år sedan där jag tog ett lån på 20k som jag fick sota för då. Men det har bara eskalerat sedan dess. Känner mig sån hjälplöshet för hennes skull.
Att jag min dumma lilla idiot ska krossa hennes drömmar så hårt med mina beteenden. Nu går hon på mamma penning och plockar ut 5 dagar i veckan istället för 7 pga mer ledig tid med ena barnet. Undrar ibland vad är man för jävla farsa egentligen? Hade inte spelpaus.se funnits så hade jag nog lätt Haft lånen x2 redan då jag slutade spela för 1 år sedan cirka och har absolut inget sug på att spela mera.
Jag har varit narkoman i tidig ungdom och fastnade för droger och alkohol rätt hårt. Men när man väl slutade med det så var det jobbigt 1 månad max 2 sen vände man blad. Eller pja, egentligen bytte jag nog bara ut ett beroende mot ett annat. Har börjat tänka hemska tankar såsom ”kan det inte bara dö lite människor i min släkt så jag får ärva en del, det skulle lösa rubbet” tecknade nämnligen en skyhög livsförsäkring så om jag mot ”förmodan” skulle köra av vägen så får familjen iallafall en extremt fin summa att ta vara på och kunna köpa sitt hus. Ursäkta för all text, men ni som läser detta är de ända personerna som vet om mina ekonomiska problem. Har aldrig pratat om det innan med någon. Men extremt skönt att få skriva av sig, känner redan nu när jag läser andras resor och när jag skriver att jag har bestämt mig. En förändring krävs. Detta är då fan inte friskt. Varje gång vi är ute och gör något så ser jag till att vi går ut innan postbilen kommer och när vi ska hem så är jag alltid jätte ”toa-besöken-nägen” så jag små springer hem först, vrider om nyckeln och kollar posten. Varje dag omkring 13-14:00 när posten skall komma och jag är på jobbet så kommer ångesten fram att min sambo ska ringa helt galen och undra vad det är för något som kom i brevlådan.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

FrånSkuldTillGuld

Kunnig medlem
Poäng: 217
Blev medlem
7 December 2021
Meddelanden
148
Mottagna reaktioner
73
Poäng
217
11k vore en dröm för mig att få betala på mina lån varje månad men jag är uppe i över 37 000. Kontakta skuldrådgivare på kommunen och sammanställ alla dina lån och totala skulder. :)
Oj! Det var mycket. Var inne och läste din tråd, blev nästan tårögd. Kan knappt förstå hur det måste kännas. ❤️
 

EllenBellen

V.I.P
Poäng: 447
Blev medlem
12 September 2021
Meddelanden
703
Mottagna reaktioner
299
Poäng
447
Det såg väl inte så hopplöst ut med den månadskostnaden vs inkomst?

1 nej bara dom som uppfyller krav kan få. Man ska inte kunna betala för sig "kvalificerat insolvent" och det ska vara skäligt.
2 indirekt ja eftersom hon kan behöva stå för en annan andel av era gemensamma kostnader än ni tänkt er.
3 ja
4 ingen har prickar hos kronofogden, det är kreditupplysningsbolagens beslut.
5 jag skulle gissa ganska liten chans på det lilla som framgår av det du skrev, jag antar att du med lite vilja kan lägga om lån med med bättre ränta osv.
6 du får begära omprövning.
7 finns så många varianter. Skulder pga brott är dåligt, ekonomiska brott ännu sämre. Det innebär dock inte att det är grönt bara för att man inte har det.
Varför är inte dec betalfri även för de med utmätning?. Förbehållsbelopp / existensminimum är det samma oavsett utmätning el sanering?
 

EllenBellen

V.I.P
Poäng: 447
Blev medlem
12 September 2021
Meddelanden
703
Mottagna reaktioner
299
Poäng
447
Du har väl ändå kommit en bra bit på vägen? 150 000 minus i skuld nu på dessa år.. då vet du hur det ser ut om 2 år till. Förstår att du är leds men håll ut det blir bättre.

Jag påbörjade min egna resa för 4 år sedan, jag vägrade allt som hade med kfm att göra. Jag har betalat in sjuka summor varje månad till alla möjliga inkassobolag, legat runt 16500-20000 per månad.. nu om 4 månader är mina anmärkningar borta och jag kan lägga om mitt vidriga bank norwegian lån med hutlös ränta. Inga inkassoskulder kommer finnas kvar. Det känns så himla konstigt! Min sambo fick ta i princip alla kostnader med boende mm under dessa år. Jag bytte även jobb och fick upp min lön rejält som såklart har varit en stor hjälp. Med det här vill jag säga, kan jag kan du! Har själv ett till barn på väg och denna resa har jag gjort under tiden jag hade en liten hemma också. Ge inte upp ljuset kommer jag lovar! Men vore nog bra om du kunde rada upp dina lån och dina räntor mm så du kan få bra hjälp på vägen :)
Inspirerande att läsa om att nå skuldfrihet! Längtar dit själv. Får jag fråga om din totalskuld fr början o hur lång tid d tog? Hoppas jag orkar , man vill se ljuset i tunneln. Har ca 250 000kr k utmätning på 14 000/mån.
 

MissbrukARN

Kunnig medlem
Poäng: 317
Blev medlem
26 November 2021
Meddelanden
170
Mottagna reaktioner
131
Poäng
317
Oj! Det var mycket. Var inne och läste din tråd, blev nästan tårögd. Kan knappt förstå hur det måste kännas. ❤️
Vadå, bara nästan? ;-)

Det känns piss, men det var värt det. Det är en annorlunda känsla av piss en ärlig känsla, man kan känna sig stolt över att man erkänt både för sig själv och de som betyder något omkring en. En resa mot sitt bästa jag, liksom. Det finns ingen återvändo, man kan bara blicka framåt. Det som hänt har hänt. Nu handlar det om att lösa den här situationen och visa för de som jag bryr mig om att jag faktiskt bryr mig om dem och att jag vill förändra mig själv till det bättre. För deras skull och för min skull.

Lycka till! <3
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 559
Mottagna reaktioner
6 142
Poäng
4 147
Tack för svar kompis! Ringde kronofogden och hade ett längre samtal med en trevlig tjej. Hon tyckte jag skulle göra testet som jag redan gjort för jag blev beviljad och att kriterierna för att få sanering är att man ska på något sätt vara så överbelånad så att man inga omständigheter kan betala själv inom 5-7 år.
Min sambos ekonomi skulle inte påverkas, varken hennes lön eller hennes sparande. Dock skulle hennes lön kunnas mäta in i vad jag skall betala tillbaks men det är mest för att de ska veta att vi betalar 50/50 på boende. Så man inte kan luras. Är det barn i familjen så kan det under vissa fall reduceras från 5 till 3 år. Hon gick inte ge mig några tips alls men hintade och sa ”det är så många ungdomar idag som skickar in och vill ha skuldsanering för lån på 15-30.000kr vilket blir nekat direkt, du kanske fattar min poäng?” Vilket JAG tog som att hon tyckte det var en bra idé att söka. Men skall först höra av mig till budget och skuldrådgivare tänkte jag och sedan får vi se.
10-15 år är det.
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 559
Mottagna reaktioner
6 142
Poäng
4 147
Ok! Jag har inte en susning. Delade med mig ah det jag fick höra bara.

”om man inte kan betala tillbaka på något sätt under en period låt säga 5-7 år vilket som skuldsaneringen pågår så uppfyller man kriterierna” så det var inte så att hon sa att ”kan du inte betala inom 5 år så löser vi det”
Du har missuppfattat el så har hon varit otydlig.
En skuldsanering pågår i fem år och i vissa fall kan den förlängas med två år.
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 559
Mottagna reaktioner
6 142
Poäng
4 147
Hej! Tack för ditt svar det uppskattas!
Mina lån är följande.

coop bank 350k med 9% ränta
Marginalen bank 350k med 8,5% ränta
Lendify 150k med 15% ränta
Brocc 50k med 12% ränta
Sen en kredit på 50k som jag nyligen har betat av men som fortfarande syns.
På UC har jag 1,9 med 2ff (här om dagen hade jag 1,1) men kan ha göra med att kredit nyss betalades?

hursom haver, det som tär mest på mig är att min sambo (ovetandes) sliter dag ut och dag in för att kunna spara så mycket som möjligt för att HEN vill köpa ett hus i framtiden.

hon nämner hela tiden hur viktigt det är att jag tar med mig matlåda till jobbet istället för att äta ute pga ha mer i månaden då jag aldrig sparar en krona själv, jag förstår ännu inte riktigt hur förkrossad hon blir när jag efter jul har bestämt mig för att dropp denna bomb då januari månad kommer bli extremt tuff. Anledningen till att jag inte sagt något innan är för hon älskar verkligen julen och att hon vet att jag haft ett spelberoende för ca 7-8 år sedan där jag tog ett lån på 20k som jag fick sota för då. Men det har bara eskalerat sedan dess. Känner mig sån hjälplöshet för hennes skull.
Att jag min dumma lilla idiot ska krossa hennes drömmar så hårt med mina beteenden. Nu går hon på mamma penning och plockar ut 5 dagar i veckan istället för 7 pga mer ledig tid med ena barnet. Undrar ibland vad är man för jävla farsa egentligen? Hade inte spelpaus.se funnits så hade jag nog lätt Haft lånen x2 redan då jag slutade spela för 1 år sedan cirka och har absolut inget sug på att spela mera.
Jag har varit narkoman i tidig ungdom och fastnade för droger och alkohol rätt hårt. Men när man väl slutade med det så var det jobbigt 1 månad max 2 sen vände man blad. Eller pja, egentligen bytte jag nog bara ut ett beroende mot ett annat. Har börjat tänka hemska tankar såsom ”kan det inte bara dö lite människor i min släkt så jag får ärva en del, det skulle lösa rubbet” tecknade nämnligen en skyhög livsförsäkring så om jag mot ”förmodan” skulle köra av vägen så får familjen iallafall en extremt fin summa att ta vara på och kunna köpa sitt hus. Ursäkta för all text, men ni som läser detta är de ända personerna som vet om mina ekonomiska problem. Har aldrig pratat om det innan med någon. Men extremt skönt att få skriva av sig, känner redan nu när jag läser andras resor och när jag skriver att jag har bestämt mig. En förändring krävs. Detta är då fan inte friskt. Varje gång vi är ute och gör något så ser jag till att vi går ut innan postbilen kommer och när vi ska hem så är jag alltid jätte ”toa-besöken-nägen” så jag små springer hem först, vrider om nyckeln och kollar posten. Varje dag omkring 13-14:00 när posten skall komma och jag är på jobbet så kommer ångesten fram att min sambo ska ringa helt galen och undra vad det är för något som kom i brevlådan.
Lider verkligen med dig. Jag lovar dock att det blir bättre när du berättat samt löst det på ett eller annat sätt, tom att släppa till kronofogden är bättre än din situation.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp