• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Compricer - Jämför lån (ny)
3. Zmarta - Ett bra alternativ
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Loanstep - Lån utan UC
9. Banky - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Lumify - Lån utan UC

Skuldsanering och Csn

Pierre_d´Ailly

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
4 Mars 2022
Meddelanden
17
Mottagna reaktioner
1
Poäng
6
Hur fungerar CSN Omställningsbidrag för KFM SS-avdelning ; den är ju lite annorlunda än vanliga studiemedel, men det finns likväl en absolut - i princip- restriktion för mycket du kan tjäna vid sidan om studierna, i slutändan ganska likt "vanliga "studiemedel...
 
Senast ändrad:
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Pierre_d´Ailly

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
4 Mars 2022
Meddelanden
17
Mottagna reaktioner
1
Poäng
6
CSN OM införs från jan 2023, det kan sökas from okt 22.

Det är baserat på ens SGI.

Om jag studerar 40% får jag 8000 i bidrag och 5200 i lån = 12,300 (uppdaterad med beräknad inflation)

jag kommer att ha dubbelt boende; 3000 i Lund, för ett litet rum, minst, troligen 4000-5000. Skånetrafiken 1300, laptop, skrivare 13,000-26 mån = 500 mån, litteratur för två examensuppsatser, kurslitteratur för att läsa 120p i ett ämne till, samt litteratur till två examensarbeten där oxå; får jag stipendier går de medlen oavkortat till studiematerial, resor, etc.. Jag hade i mitt fall behövt besöka, bo i Stockholm, London m. fl. Inte så länge och budget style.

jag har mitt normalbelopp satt vid 14.000. Motsvara en lön på nära 17.000. Vilket jag hinner jobba , typ +2 dagar i veckan. jag kan ju välja tider som passar mig bra; som kväller, helger etc. Av erfarenhet går det bra, om man kan ta ledigt då och då när studierna är inne i ngn intensiv fas.

CSN/Omställningsbidrag räknas både som studiemedel; det skall täcka litteratur, resor , etc. men det räknas samtidigt som inkomst som en socialförsäkring; den är pensionsgrundande och skattepliktig.

Bidraget är iaf av en ny typ; vanliga studiemedels bidragsdel är hittills inte betraktade som inkomst av KFM/SS, men vad händer med de nya?

Utan att CSNs, både lån och bidrag är att betraktat som medel för studier, och inte inkomst, kan jag inte brassa på för fullt och göra mina examensarbeten till mästerverk, vilket jag måste, då jag har åldern starkt emot mig, +50.

Enligt kalkylerna fungerar det utmärkt med CSN samt "enkla jobb". Gärna ngt stipendium för litteratur etc. Dvs - om jag har extrajobb med lön upp till normalbeloppet; annars blir det svårt att upprätthålla kvaliteten. Litteratur är ju en rörlig post.

Så ja, om det skall vara lönt, utifrån de förutsättningar jag har nu. Annars måste jag alltså flytta till Lund så att jag slipper resa minst 4hs t/rt kanske 4 dagar i veckan-packad som sardin på Påga-tåg och bussar.

Det enklaste vore ju om KFM/SS bara fortsatte betrakta detta nya CSN Omställningsstudiebidrag/lån, som man ser på vanliga CSN studiemedel.

Det rör ju sig totalt bara om 44 veckors (eller motsvarande på halvtid) studier...

Ngn som vet mer om detta, kanske lite i förväg; som sagt, det går inte att söka förrän i oktober...
 
Senast ändrad:

Pierre_d´Ailly

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
4 Mars 2022
Meddelanden
17
Mottagna reaktioner
1
Poäng
6
KFM SS; CSN Omställningsstudiebidrag; det är ju formellt en inkomst; men helt beroende på studentens ämne, låt säga en musiker, som måste köpa en ny flöjt för 30,000. Med vanliga CSN- lån finns det möjlighet att låna till det. Inte i detta system, dock är lejon parten bidrag, medan i det vanliga studiemedelssystemet står lånen för 75%, bidragen för 25%.
Skulle KFM/SS ha synpunkter, så kan man, jag iaf, visa på att hela bidraget går upp i rök i form av dubbelt boende, resor, kurslitteratur, litteratur till examensarbeten, de facto nödvändigt inköp av bättre begagnad laptop, skrivare och ”puck” ( mobilt bredband). Resor till externa handledare och experter är då inte inräknade.
Jag nämner detta; dels måste ju eventuellt borgenärerna godkänna upplägget, dels måste ju både SS någorlunda följa lagstiftarens intentioner.
Jag har inte ens chans att ens betala 25% av mina skulder.

Finns möjligheter att slutföra studier; kanonbra om det förbli så även för denna nya typ av CSN studiemedel!
Men å andra sidan; lyckas jag inte jobba ihop normalbeloppet, dvs min hyra +5000, så får jag offra kvalitet.
Vilket iofs tar bort hela poängen med projektet!

Och skulle jag hitta en bra arbetsgivare som har jobb utöver normalbeloppet och det går att kombinera med studerande- perfekt.
Så - ja, det finns fortfarande en limit och restriktioner så att man inte kommer över normalbeloppet i disponibel inkomst. Överskrider man normalbeloppet är det med CSN-lån, netto räknat, och de slipper man inte undan, de bara pausas.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 521
Mottagna reaktioner
12 900
Poäng
9 787
Jösses vad mycket text, jag vet inte vad frågan är riktigt. Det verkar vara skattepliktig och ska då räknas då som inkomst i betalplaner.
Dubbelt boende är inte så vanligt men det tänker jag att man bara tar hänsyn till om det är pga arbete.
 

Pierre_d´Ailly

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
4 Mars 2022
Meddelanden
17
Mottagna reaktioner
1
Poäng
6
Jag får redigera, ursäkta.

Ja, det är inkomst. Men det är samtidigt studiemedel då ; man får inte ha mer än 100%. Du kan ha CSN Omställningsbidrag 50%, men då får du inte jobba mer än 50% etc.

Men "

Studiemedel Skall inte räknas in som inkomst vid utmätning enligt kronofogdens handbok för utmätning.
"Studiemedel Studiemedel enligt studiestödslagen utgår i form av studielån och studiebidrag. Studiestöd - varmed bl.a. avses studiemedel - får inte utmätas.13 Studiemedel bör inte heller tas upp som inkomst för gäldenärens make eller sambo vid proportionering av de gemensamma kostnaderna enligt punkt 3.1.2. Skälen för detta är att studiemedlet dels består av lånade medel, dels är avsett att täcka vissa kostnader som normalbeloppet inte omfattar, såsom exempelvis för läromedel och studentkårsavgifter. Eftersom Kronofogdemyndigheten inte gör tillägg till normalbeloppet för ovan angivna kostnader bör inte heller någon del av studiemedlet beaktas som inkomst vid löneutmätning. "
Länk till denna pdf "sidan 134" finns till höger på sidan, https://www.kronofogden.se/Utmatning2.html""

Studiemedel skall ju täcka kostnader jag diskuterar i mina inlägg ovan. De försvinner ju inte bara för att bidrag blir inkomst!

Men ingen verkar veta ens om att detta nya system skall vara på plats i oktober och kunna sökas för januari 2023
 

Pierre_d´Ailly

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
4 Mars 2022
Meddelanden
17
Mottagna reaktioner
1
Poäng
6
Tackar för hjälpen Lasseman, hedersman!

Det blir förmodligen att det skall räknas som inkomst , det är ju den generella principen, men KFM/SS; min handläggare tar hänsyn till kostnader; kan jag visa att jag studerar och har kvitton på litteratur, resor m.m. är det fullt möjligt att det kan dras av från inkomsten. I så fall blir "skadan" mindre. Och ja, rättvisare

CSN ; man erbjuder numera att man kan slå ihop sina lån från olika perioder med olika villkor.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 521
Mottagna reaktioner
12 900
Poäng
9 787
Var står det att det är studiemedel?
Det verkar ju vara en annan ersättning, omställningsbidrag, det är väl då inte studiemedel?
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 521
Mottagna reaktioner
12 900
Poäng
9 787
Tackar för hjälpen Lasseman, hedersman!

Det blir förmodligen att det skall räknas som inkomst , det är ju den generella principen, men KFM/SS; min handläggare tar hänsyn till kostnader; kan jag visa att jag studerar och har kvitton på litteratur, resor m.m. är det fullt möjligt att det kan dras av från inkomsten. I så fall blir "skadan" mindre. Och ja, rättvisare

CSN ; man erbjuder numera att man kan slå ihop sina lån från olika perioder med olika villkor.

Har du en ansökan om skuldsanering som inte är beslutad ännu? Låter som segdragen handläggning om det skulle hålla på till oktober för att få ordning på den skuldsaneringsansökan.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 521
Mottagna reaktioner
12 900
Poäng
9 787
Csn har man kunnat slå ihop lån hos ganska länge, i vart fall 10år
 

Pierre_d´Ailly

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
4 Mars 2022
Meddelanden
17
Mottagna reaktioner
1
Poäng
6
Har du en ansökan om skuldsanering som inte är beslutad ännu? Låter som segdragen handläggning om det skulle hålla på till oktober för att få ordning på den skuldsaneringsansökan.
je, det nya CSN/Omställningsstudiestöd, det går att söka from oktober 22 och gäller för studier from januari 23
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp