• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Compricer - Jämför lån (ny)
3. Zmarta - Ett bra alternativ
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Loanstep - Lån utan UC
9. Banky - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Lumify - Lån utan UC

Skuldsanering och Csn

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 524
Mottagna reaktioner
12 902
Poäng
9 787
je, det nya CSN/Omställningsstudiestöd, det går att söka from oktober 22 och gäller för studier from januari 23
Mm. Och då får man ta den ändringen då, söker du skuldsanering nu är det nuvarande förhållanden man kör på.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 524
Mottagna reaktioner
12 902
Poäng
9 787
För övrigt har man ingen "min handläggare under skuldsaneringen. Handläggaren är klar med ärendet i och med beslutet.
 

Pierre_d´Ailly

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
4 Mars 2022
Meddelanden
17
Mottagna reaktioner
1
Poäng
6
För övrigt har man ingen "min handläggare under skuldsaneringen. Handläggaren är klar med ärendet i och med beslutet.
hej! jag trodde denne samme kille skulle sköta mina förehavande, om inte hela 5 årsperioden, så ganska länge. Men gott! beslutet är taget, ja, det är princip bara mina inkomster och utgifter som ändras. Jag önskar att man tar hänsyn till de extra utgifter som studierna, iaf i mitt fall, medför. (Vissa kurser har i princip noll i kostnader, medan musikstuderande kan låna 149k för instrument!) bidragsdelen blir en beskattningsbar och därmed utmätningsbar inkomst; frågan blir alltså; vilka avdrag får jag göra; resor, dubbel bosättning, studiematerial? Hur mycket? I synnerhet för litteratur och resor för att träffa extern handledare. Det borde vara rimligt att få räkna av detta mot CSN-bidragsdelen/arbetsinkomst. Dubbelbosättning, arbetsresor, där finns det normer, regler in i minsta detalj, men hur gör man med kostnader för studier som är betalda. SSR verkar inte ha tagit med den här aspekten. Examensarbeten själva kärnan i ens utbildning på 4-5-6 år med studiemedel. Ingen kostnad är för stor om den medför högre kvalitet eller bättre chans till karriär, enligt mitt synsätt, resten av utbildningen är egentligen mest en transportsträcka. Med vanliga studielån kan man låna extra för examensarbeten, resor, dubbelboende. Det borde är rimligt här också. Då i form av avdrag, vilket höjer hur mycket man får behålla ""= normalbelopp + kostnader för studiernas genomförande"".
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 524
Mottagna reaktioner
12 902
Poäng
9 787
Du kan ju vänta till Du är färdig med skuldsanering också, då är problemet ur världen.

Du tycker att mycket är rimligt, men tänk också på vad dom Du är skyldig pengar som inte kommer få betalt tycker är rimligt att dom ska avstå än mer I betalning pga något som inte kommer gagna dem senare.

Jag skulle tro att man tar hänsyn till 0 av det. Extra kostnader pga arbete kan man ta med ibland, men kostnader pga studier har jag aldrig hört att man förbehålls extra pengar för.
 

Pierre_d´Ailly

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
4 Mars 2022
Meddelanden
17
Mottagna reaktioner
1
Poäng
6
Du kan ju vänta till Du är färdig med skuldsanering också, då är problemet ur världen.

Du tycker att mycket är rimligt, men tänk också på vad dom Du är skyldig pengar som inte kommer få betalt tycker är rimligt att dom ska avstå än mer I betalning pga något som inte kommer gagna dem senare.

Jag skulle tro att man tar hänsyn till 0 av det. Extra kostnader pga arbete kan man ta med ibland, men kostnader pga studier har jag aldrig hört att man förbehålls extra pengar för.
hej! Yepp! Naturligtvis, borgenärerna kan ju ha ha synpunkter;

Jag letar efter hur man juridiskt kommer att se på utgifter för studier när man har studierna som huvudsaklig verksamhet och skattskyldig inkomst; man skulle kunna ge det definitionen = utgifter för inkomsternas förvärvande.
 

Pierre_d´Ailly

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
4 Mars 2022
Meddelanden
17
Mottagna reaktioner
1
Poäng
6
Du kan ju vänta till Du är färdig med skuldsanering också, då är problemet ur världen.

Du tycker att mycket är rimligt, men tänk också på vad dom Du är skyldig pengar som inte kommer få betalt tycker är rimligt att dom ska avstå än mer I betalning pga något som inte kommer gagna dem senare.

Jag skulle tro att man tar hänsyn till 0 av det. Extra kostnader pga arbete kan man ta med ibland, men kostnader pga studier har jag aldrig hört att man förbehålls extra pengar för.
""" Extra kostnader pga arbete kan man ta med ibland, men kostnader pga studier har jag aldrig hört att man förbehålls extra pengar för."""; helt rätt, det är kanske för att systemet är nytt.

Visa kurser jag gått de sista åren på universitet på distans, nära noll i kostnad; examensarbete; kanske 10,000 i litteratur, CSN medger 13500 för " resa för att samla in material till en uppsats""

Musikstudenter kan maximalt låna "" 2022 är maxbeloppet 144 900 kronor" för nytt instrument.

Utan att ta hänsyn till dess kostnader i reformen gäller den i praktiken inte vissa typer av studier - eller rättare sagt; den gäller inte studier som är viktiga! Den gäller vanliga blha-studier.

Naturligtvis skall jag kunna dra av för studiernas kostnader. Men det saknas ett regelverk!
 

Pierre_d´Ailly

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
4 Mars 2022
Meddelanden
17
Mottagna reaktioner
1
Poäng
6
Du kan ju vänta till Du är färdig med skuldsanering också, då är problemet ur världen.

Du tycker att mycket är rimligt, men tänk också på vad dom Du är skyldig pengar som inte kommer få betalt tycker är rimligt att dom ska avstå än mer I betalning pga något som inte kommer gagna dem senare.

Jag skulle tro att man tar hänsyn till 0 av det. Extra kostnader pga arbete kan man ta med ibland, men kostnader pga studier har jag aldrig hört att man förbehålls extra pengar för.
Hey! Letar vidare; kanske kan mitt fackförbund SSR betala för studiematerial som då gentemot KFM/SS inte blir inkomst, kvitto kan ju begäras eller annan överenskommelse!
och eller Stipendier, enligt samma princip, det blir inte en inkomst om jag kan redovisa utgifter för studier.

Jag har åldern emot mig, +50, men har en oerhörd kunskapsbas att hämta ur; därför vill jag skriva ett par , tre, kanske fyra riktigt lysande examensuppsatser de närmaste åren; de kan ge mig PhD-utbildning; eller jobb start-Up på motsvarande nivå; men min strategi bör vara helt fokuserad på kvalitet. Därav mitt intresse kring att få behålla pengar för studiematerial, resor m.m. Existens-minimum, "normalbelopp"; det är ofta så man lever ändå, om man tar bort sk. "onödiga utgifter". Faktiskt! Det svåra är att klara fem år i sträck! men numera har man respit varje Juni och december, då betalar man inte in något. Då kan man exempelvis gå till tandläkaren! Eller gå på Bio!

Allmänna råd till personer i likande situation; kolla med vad ditt fackförbund kan hjälpa dig med, kom ihåg att CSN "vanliga" studiemedel inte är utmätningsbara, kolla stipendier, finns exempelvis på Lunds Universitets hemsida m.fl, lärosäten vad du letar specifikt efter.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 524
Mottagna reaktioner
12 902
Poäng
9 787
Hey! Letar vidare; kanske kan mitt fackförbund SSR betala för studiematerial som då gentemot KFM/SS inte blir inkomst, kvitto kan ju begäras eller annan överenskommelse!
och eller Stipendier, enligt samma princip, det blir inte en inkomst om jag kan redovisa utgifter för studier.

Jag har åldern emot mig, +50, men har en oerhörd kunskapsbas att hämta ur; därför vill jag skriva ett par , tre, kanske fyra riktigt lysande examensuppsatser de närmaste åren; de kan ge mig PhD-utbildning; eller jobb start-Up på motsvarande nivå; men min strategi bör vara helt fokuserad på kvalitet. Därav mitt intresse kring att få behålla pengar för studiematerial, resor m.m. Existens-minimum, "normalbelopp"; det är ofta så man lever ändå, om man tar bort sk. "onödiga utgifter". Faktiskt! Det svåra är att klara fem år i sträck! men numera har man respit varje Juni och december, då betalar man inte in något. Då kan man exempelvis gå till tandläkaren! Eller gå på Bio!

Allmänna råd till personer i likande situation; kolla med vad ditt fackförbund kan hjälpa dig med, kom ihåg att CSN "vanliga" studiemedel inte är utmätningsbara, kolla stipendier, finns exempelvis på Lunds Universitets hemsida m.fl, lärosäten vad du letar specifikt efter.

Det är väldigt mycket överskottstext...
Vad ska kronofogden göra med ett kvitto på att du köpt böcker...?
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 524
Mottagna reaktioner
12 902
Poäng
9 787
""" Extra kostnader pga arbete kan man ta med ibland, men kostnader pga studier har jag aldrig hört att man förbehålls extra pengar för."""; helt rätt, det är kanske för att systemet är nytt.

Visa kurser jag gått de sista åren på universitet på distans, nära noll i kostnad; examensarbete; kanske 10,000 i litteratur, CSN medger 13500 för " resa för att samla in material till en uppsats""

Musikstudenter kan maximalt låna "" 2022 är maxbeloppet 144 900 kronor" för nytt instrument.

Utan att ta hänsyn till dess kostnader i reformen gäller den i praktiken inte vissa typer av studier - eller rättare sagt; den gäller inte studier som är viktiga! Den gäller vanliga blha-studier.

Naturligtvis skall jag kunna dra av för studiernas kostnader. Men det saknas ett regelverk!

Det var ett tjat om instrument. Köp instrument då.
Det är inget nytt, det beror mer på att kostnader för dubbelt boende och liknande bara tas hänsyn till om det är pga arbete.
Avdrag låter som som något skatteverket håller på med, du får kolla med dom om dom vill dra av något för dina böcker.
Saknas inget regelverk, det finns ett regelverk, det du vill verkar inte omfattas bara, det är skillnad.
 

Pierre_d´Ailly

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
4 Mars 2022
Meddelanden
17
Mottagna reaktioner
1
Poäng
6
Det var ett tjat om instrument. Köp instrument då.
Det är inget nytt, det beror mer på att kostnader för dubbelt boende och liknande bara tas hänsyn till om det är pga arbete.
Avdrag låter som som något skatteverket håller på med, du får kolla med dom om dom vill dra av något för dina böcker.
Saknas inget regelverk, det finns ett regelverk, det du vill verkar inte omfattas bara, det är skillnad.
jamen, jag tog ju upp detta därför det kan vara 1a gången som man får betalt att studera på detta vis, där CSN ger en inkomst, inte vanliga studiemedel; frågan är ju just; vad händer om du har kostnader för att studera när du har det som "jobb"? Det går inte att luta sig år existerande regelverk om detta är något nytt; för mig tycks det uppenbart att man inte tagit i beaktande att det kan bli som i min situation, oavsett KFM/SS eller ej; många har höga utgifter och detta måste beaktas.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp