• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 596
Mottagna reaktioner
6 173
Poäng
4 147
Hur ska man bete sig om man har bestämt sig för att ansöka om skuldsanering?
Skall man skita i alla räkningar? (Utom hyra , försäkring etc)
Kan KFM bedöma ansökan efter hur jag beter mig med mina pengar vid ansökan?

Eller skall man passa på att ha lite pengar över och shoppa loss när ansökan är ivägskickad ?
Lägga undan det som skulle gått till att betala lånen man släppt till inkasso?
Som jag förstod det så får man en ”prick” vid ansökan. Så något samlingslån lär det inte bli tal om om det blir nej på skuldsanering ändå.
Alla tips mottages härligt.
Shoppa loss, nej verkligen inte men du ska inte betala på mer än hyra och fasta avgifter samt CSN då den inte ingår i skuldsaneringen.
Spara undan så mycket du kan för du lär behöva pengarna sen.
Du får ingen prick vid ansökan utan den kommer om du får inledande skuldsanering.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

KassaKon

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 277
Blev medlem
30 Januari 2019
Meddelanden
2 899
Mottagna reaktioner
1 886
Poäng
1 277
Jag blir inte klok på e-tjänsten för omprövning. Den är omgjord sen jag använde den sist. Ska ändra inkomstuppgifter, men finns ingenstans att fylla i dom. Det är bara frågor om inneboenden (som jag inte har). Kollar kf inkomst på mig och frun så jag inte behöver fylla i? Eller vad gör jag för fel? :)
Precis så var det för mig med. Skulle bara ändra att maken inte har lön längre men fick frågor om inneboende. Skrev fritt i rutan i stället.
 

Dadda12

Viktig medlem
Poäng: 52
Blev medlem
7 Maj 2020
Meddelanden
57
Mottagna reaktioner
11
Poäng
52
Shoppa loss, nej verkligen inte men du ska inte betala på mer än hyra och fasta avgifter samt CSN då den inte ingår i skuldsaneringen.
Spara undan så mycket du kan för du lär behöva pengarna sen.
Du får ingen prick vid ansökan utan den kommer om du får inledande skuldsanering.

förstår att man inte ska shoppa loss. Men ”kliar i fingrarna” när man har pengar att röra sig med för en gång skull.

om jag sparar dessa som en buffert. Kan inte det ses som om jag ”har råd att betala en skuld”?

jag har tagit bort autogiro på alla mina lån och tänker antagligen låta allt gå till inkasso.
Om det är okej kommer jag självklart spara undan det jag kan. Har man kommit så här långt i sitt tankesätt är det lika bra att försöka med en sanering tänker jag. Inte så mkt att förlora.
 

KassaKon

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 277
Blev medlem
30 Januari 2019
Meddelanden
2 899
Mottagna reaktioner
1 886
Poäng
1 277
92!!!!
Jisses helt absurt att man ens får så många lån och vilket jobb du måste ha haft med allt inbetalningar.
Allt var ju inte lån, utan el, CSN, fakturor på diverse inköp osv. Tror det var två större lån, två mindre lån, ett billån, Ikea-kort, tankkort, lönekontokredit, två kreditkort, och ett antal sms-lån som snurrade, en skuld till kommunen på vatten som kom som en kalldusch och så ett antal inkasso på fakturor jag inte kunde betala plus alla räkningar och fakturor som jag släppte när jag ansökte om skuldsanering. Och sonens sista hyra, el, och en faktura till störningsjouren. Och någon parkeringsbot. Det blir snabbt många enskilda borgenärer.
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 596
Mottagna reaktioner
6 173
Poäng
4 147
Allt var ju inte lån, utan el, CSN, fakturor på diverse inköp osv. Tror det var två större lån, två mindre lån, ett billån, Ikea-kort, tankkort, lönekontokredit, två kreditkort, och ett antal sms-lån som snurrade, en skuld till kommunen på vatten som kom som en kalldusch och så ett antal inkasso på fakturor jag inte kunde betala plus alla räkningar och fakturor som jag släppte när jag ansökte om skuldsanering. Och sonens sista hyra, el, och en faktura till störningsjouren. Och någon parkeringsbot. Det blir snabbt många enskilda borgenärer.
Då förstår jag. Jag hade bara lån så jag tänkte inte på att det finns en massa annat som också kan hamna där.
Jag hoppas verkligen att du reder ut sista tiden och att du får ett fint liv när allt är över.
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 596
Mottagna reaktioner
6 173
Poäng
4 147
förstår att man inte ska shoppa loss. Men ”kliar i fingrarna” när man har pengar att röra sig med för en gång skull.

om jag sparar dessa som en buffert. Kan inte det ses som om jag ”har råd att betala en skuld”?

jag har tagit bort autogiro på alla mina lån och tänker antagligen låta allt gå till inkasso.
Om det är okej kommer jag självklart spara undan det jag kan. Har man kommit så här långt i sitt tankesätt är det lika bra att försöka med en sanering tänker jag. Inte så mkt att förlora.
Ta ut pengarna i kontanter och det finns såklart en risk att frågan uppkommer var pengarna har tagit vägen.
 

KassaKon

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 277
Blev medlem
30 Januari 2019
Meddelanden
2 899
Mottagna reaktioner
1 886
Poäng
1 277
Ta ut pengarna i kontanter och det finns såklart en risk att frågan uppkommer var pengarna har tagit vägen.
Jag fick frågan var pengarna tagit vägen, men då var det inklusive överskottet efter en husförsäljning som jag gjorde efter att ansökt om skuldsanering.
 

tystnadentalar

Medlem
Poäng: 7
Blev medlem
24 Augusti 2017
Meddelanden
13
Mottagna reaktioner
2
Poäng
7
Ta ut pengarna i kontanter och det finns såklart en risk att frågan uppkommer var pengarna har tagit vägen.

man måste ju få spara pengar. Problemet kan ju vara om man köper nått dyrt som syns, en bil tex. Det måste ju vara upp till mig om jag väljer att spara det som är buffert och betalningsfria månader. Jag hade aldrig en krona att röra mig med några timmar in på lönedagen och jag har fortsatt leva så. Det är ju inget krav att spendera överblivna pengar :)
 

Kimsan72

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 907
Blev medlem
18 Augusti 2017
Meddelanden
5 956
Mottagna reaktioner
6 150
Poäng
3 907
Många har haft nytta av det, att sitta vid månadsskiftet och registrera flera betalningar I stället för en, det vanliga är ju att man behöver betala mer än en räkning och det har kanske inte varit så självklart för vissa

Man har väl likväl andra räkningar oxå såsom boendet, el, försäkringar, etc...
 

samillan

Kunnig medlem
Poäng: 257
Blev medlem
28 April 2014
Meddelanden
102
Mottagna reaktioner
91
Poäng
257
Sitter och klurar om jag ska göra en omprövning.
Lönen har ju minskat under detta året pga korttidspermittering och det fortsätter jag med nu i januari och gud vet hur länge. Öppettiderna har ändrats permanent så här inget ob på kvällar längre. Och hyran har gått upp på dessa 2 år jag haft sanering.
Men innan jag skickar in vill jag ha koll på hur mycket det rör sig om och min fråga är hur jag räknar ut min skatt. För om jag tar min årsinkomst och delar med 12 för att få fram min bruttoinkomst så måste jag ju dra från skatten för att få netto och kvittar hur jag försöker så blir det inte rätt.
Har skattesats 33,81
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp