• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Flexkontot - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 117
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 455
Mottagna reaktioner
6 092
Poäng
4 117
De fick en hel års löner med ansökan. De verkar ha avrundat neråt så någon "skälig levnadsstandard" som det så fint heter, finns inte. Bara på pappret.
Jag förstår verkligen inte.
Du tar din årslön och delar den på 12.
Du kan ju inte betala olika varje månad.
Du får dessutom en extrasumma som för min del är 900 kr per månad, extra för läkemedel, ev resor och barnomsorg.
De ger aldrig för lite dvs mindre än förbehåll plus extrapengen så är det för lite så är det du som uppgett fel inkomst.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 117
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 455
Mottagna reaktioner
6 092
Poäng
4 117
Jag planerar att söka skuldsanering vid årskiftet,är för rädd för att släppa allt till utmätning så jag kommer pussla fram tills dess.(jag har ganska nya skulder så tänker att jag behöver låta dem bli ca 1,5- 2år gamla iallafall innan ja söker) kan jag utnyttja krediter fram tills jag söker eller är det negativt inför skuldsanering sen? Det är enda chansen för att kunna hålla mig flytande.
Även krediter är ju lån och ja det kan påverka om bolagen redovisar detta när de inkommer med dina skulder
Om du släpper dina skulder så måste där bli pengar över att spara då du bara betalae dina fasta avgifter under tiden.
 

KassaKon

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 277
Blev medlem
30 Januari 2019
Meddelanden
2 792
Mottagna reaktioner
1 820
Poäng
1 277
Jag förstår verkligen inte.
Du tar din årslön och delar den på 12.
Du kan ju inte betala olika varje månad.
Du får dessutom en extrasumma som för min del är 900 kr per månad, extra för läkemedel, ev resor och barnomsorg.
De ger aldrig för lite dvs mindre än förbehåll plus extrapengen så är det för lite så är det du som uppgett fel inkomst.
Det kan ju hända att det blir flera månader i rad i början innan det har varit en betalfri månad (och ingen buffert hunnit läggas undan) med låg inkomst som gör att det blir mindre än förbehållet kvar under flera månader i rad.
 

Krelf

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 817
Blev medlem
8 Oktober 2020
Meddelanden
2 192
Mottagna reaktioner
906
Poäng
817
Det kan ju hända att det blir flera månader i rad i början innan det har varit en betalfri månad (och ingen buffert hunnit läggas undan) med låg inkomst som gör att det blir mindre än förbehållet kvar under flera månader i rad.
Kan ju bli jävligt i början där absolut! Men hur ska man göra om man inte tar snitt? För ta man lägsta blir det ju en väldigt stor "fördel" till slut. För man kan inte ha olika summor varje månad med sanering va, är alltid samma?
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 117
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 455
Mottagna reaktioner
6 092
Poäng
4 117
Det kan ju hända att det blir flera månader i rad i början innan det har varit en betalfri månad (och ingen buffert hunnit läggas undan) med låg inkomst som gör att det blir mindre än förbehållet kvar under flera månader i rad.
Jag förstår verkligen inte då du lämnar in vad du tjänar, hur kan det bli minus ?
 

babygirl78

Kunnig medlem
Poäng: 216
Blev medlem
8 Mars 2021
Meddelanden
228
Mottagna reaktioner
74
Poäng
216
När man väl fått löneutmätning eller skuldsanering och har ett förbehållsbelopp, måste man redovisa till kfm exakt vad man använder sitt förbehåll till?
 

Peach

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 757
Blev medlem
24 December 2019
Meddelanden
1 490
Mottagna reaktioner
998
Poäng
757
När man väl fått löneutmätning eller skuldsanering och har ett förbehållsbelopp, måste man redovisa till kfm exakt vad man använder sitt förbehåll till?

Nej. Varför skulle man behöva det menar du?
 

Peach

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 757
Blev medlem
24 December 2019
Meddelanden
1 490
Mottagna reaktioner
998
Poäng
757
Nej tänkte ifall man ville spara något av det så man har mer till barnen tex till jul

Om du har löneutmätning bör du inte spara pengar på ett konto då det kan utmätas. Har du skuldsanering så kan du spara som vanligt. Vid skuldsanering får man ju även buffert som är tänkt att sparas till oförutsedda händelser samt två betalningsfria månader där man antingen kan spara mer eller göra något annat med pengarna.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp