• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Flexkontot - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Klar_fd_Släpptallt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 367
Blev medlem
6 Mars 2016
Meddelanden
1 656
Mottagna reaktioner
2 113
Poäng
1 367
Men jag fattar inte ändå.. Jag behöver alltså inte ringa och tala om kfm att jag glömde nån skuld? Dom kommer med ändå på nåt vis?
Ja, det kommer med men som Ny2018 skriver så hade jag också kompletterat genom att kontakta KF. Inte minst i syfte att visa att jag vill göra rätt.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Kimsan72

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 907
Blev medlem
18 Augusti 2017
Meddelanden
5 941
Mottagna reaktioner
6 131
Poäng
3 907
@skyatnight har Du hört något från KF ännu gällande Din ansökan eller dom ”räknar” fortfarande på den... :)
Du vet att ja håller mina tummar för Dig! :)
 

skyatnight

Kunnig medlem
Poäng: 367
Blev medlem
8 Juni 2018
Meddelanden
298
Mottagna reaktioner
197
Poäng
367
Själv funderar jag på om jag ska komplettera med garanterad korrekt inkomst från Försäkringskassan. Kommer inte alls ihåg vad jag skrev, men kan fela med 0-3500kr, troligen åt det större beloppet. Per månad. Har redan kompletterat en gång med info om pågående utredning om sjukersättning och vill inte tjata ihjäl dom. :]

En annan grej jag funderat på är detta med omprövning. Jag vet att man ska anmäla förändringar i inkomst och att inkassobolag har span under saneringen. Men hur är det med ens partner? Ska man uppge stora förändringar där med? Förmodligen. Har bolagen span på ens partner också?
 

skyatnight

Kunnig medlem
Poäng: 367
Blev medlem
8 Juni 2018
Meddelanden
298
Mottagna reaktioner
197
Poäng
367
@skyatnight har Du hört något från KF ännu gällande Din ansökan eller dom ”räknar” fortfarande på den... :)
Du vet att ja håller mina tummar för Dig! :)

Tack kimsan. Ringde i måndags och lade över lite ångest om nya skulder och osäker inkomst på en väldigt proffsig KF anställd.... Hon sa på slutet i alla fall att det nu var en handläggare som hade min ansökan och så sa hon nått namn och nått om enhetschef, men kommer inte ihåg så mycket mer för utmattningsdimman slog till. Har fått några nya delgivningar, men ingen skuld att betala eller inkomstredovisning än. Ligger lite lågt med, försöker, med forum och internet etc för det sätter igång mycket tankar. Har du bestämt dig om skuldsanering än?
 

Kimsan72

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 907
Blev medlem
18 Augusti 2017
Meddelanden
5 941
Mottagna reaktioner
6 131
Poäng
3 907
Tack kimsan. Ringde i måndags och lade över lite ångest om nya skulder och osäker inkomst på en väldigt proffsig KF anställd.... Hon sa på slutet i alla fall att det nu var en handläggare som hade min ansökan och så sa hon nått namn och nått om enhetschef, men kommer inte ihåg så mycket mer för utmattningsdimman slog till. Har fått några nya delgivningar, men ingen skuld att betala eller inkomstredovisning än. Ligger lite lågt med, försöker, med forum och internet etc för det sätter igång mycket tankar. Har du bestämt dig om skuldsanering än?

Ja men så bra, då e de ”up & running”, så att säga... Nu pratar vi nog inte många dgr innan Du får ett samtal från dom... Hoppas innerligt det går vägen för Dig, så att Du och Din familj kan få pusta ut lite...och se ett ljus i tunneln även om ljuset ligger en bit fram... :)

Har ansökt, men är införstådd med att mina chanser är minimala... utifrån mina förutsättningar... men som sagt, ansökan är likväl inskickad... Time will tell :)
 

skyatnight

Kunnig medlem
Poäng: 367
Blev medlem
8 Juni 2018
Meddelanden
298
Mottagna reaktioner
197
Poäng
367
Jo, hoppas bara att jag inte får utmattningsdemens om de ringer. Det händer ibland och det är fruktansvärt skämmigt varje gång.

Du brukar ju skriva du är evighetsgäldenär, då kan du ju inte ha så små chanser? Det är ju många månader av väntan och om du då har löneutmätning och har hoppat av lånesnurran så borde du ju ha chans? Ge dig en klapp på axeln, du är värd skuldsanering lika mycket som alla andra! Ingen av oss har ju gjort smartaste valen och varit perfekta medborgare, går inte att säga den ena är bättre/sämre och värd mer eller mindre än andra. Det är en jobbig väntan, men jag brukar tänka varje dag det dröjer är bra för då kan jag visa ännu mer hur jag håller mig borta från lån.
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 117
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 455
Mottagna reaktioner
6 092
Poäng
4 117
Tack kimsan. Ringde i måndags och lade över lite ångest om nya skulder och osäker inkomst på en väldigt proffsig KF anställd.... Hon sa på slutet i alla fall att det nu var en handläggare som hade min ansökan och så sa hon nått namn och nått om enhetschef, men kommer inte ihåg så mycket mer för utmattningsdimman slog till. Har fått några nya delgivningar, men ingen skuld att betala eller inkomstredovisning än. Ligger lite lågt med, försöker, med forum och internet etc för det sätter igång mycket tankar. Har du bestämt dig om skuldsanering än?
Visst sökte du i slutet av maj liksom jag ?
De hade alltså börjat handlägga din ansökan om jag förstår rätt ?
Jag har kompletterat min ansökan två ggr via mejl. Den första gången var att jag ville förtydliga att mina stora lån var samlingslån på äldre lån och sista gången var det för att ändra min inkomst då jag nu jobbar igen efter sjukskrivning sen januari. Jag liksom du har en utmattning men jag mår mycket bättre nu och huvudet fungerar igen. -:)
 

Kimsan72

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 907
Blev medlem
18 Augusti 2017
Meddelanden
5 941
Mottagna reaktioner
6 131
Poäng
3 907
Jo, hoppas bara att jag inte får utmattningsdemens om de ringer. Det händer ibland och det är fruktansvärt skämmigt varje gång.

Du brukar ju skriva du är evighetsgäldenär, då kan du ju inte ha så små chanser? Det är ju många månader av väntan och om du då har löneutmätning och har hoppat av lånesnurran så borde du ju ha chans? Ge dig en klapp på axeln, du är värd skuldsanering lika mycket som alla andra! Ingen av oss har ju gjort smartaste valen och varit perfekta medborgare, går inte att säga den ena är bättre/sämre och värd mer eller mindre än andra. Det är en jobbig väntan, men jag brukar tänka varje dag det dröjer är bra för då kan jag visa ännu mer hur jag håller mig borta från lån.

Det stämmer absolut det jag har skrivit om att bli en "evighetsgäldenär", men jag har fått privilegiet/äran att få läsa igenom ett par personliga brev till skuldsaneringsansökningar den senaste tiden och jag måste respektfullt säga att det finns verkligen personer som är betydligt mer legitima för en sanering än vad jag är. Såååå många som pga. traumatiska upplevelser/händelser åsamkats enorma psykiska och fysiska påfrestningar och vars hela existens har satts ur spel... Livsöden som inte jag ens i min vildaste fantasi trodde var möjligt... :( Det var lite så jag menade med mina rader... Jag har inget sådant att åberopa, "enkom" ett oerhört snedvridet synsätt på pengars värde och handen på hjärtat, så ringer det illa även i mina öron...
Sen är det ju självklart som så att med en hög lön som jag har, så kan man mäkta med relativt höga skuldkostnader, men sen kommer just DEN händelsen som man inte såg komma och bägaren rinner genast över... :(

...fast min ansökan ligger ändå flera månader framåt i tiden innan den hanteras, så no worries :) ...och tills dess, så håller jag mina tummar för Dig ! :)
 
Senast ändrad:

skyatnight

Kunnig medlem
Poäng: 367
Blev medlem
8 Juni 2018
Meddelanden
298
Mottagna reaktioner
197
Poäng
367
Ny2018, jag sökte i sista dagarna av maj.

I alla fall så ringde en handläggare från KF i morse och sa typ direkt att jag skulle få inledande. ! Hon ville dubbelkolla lite uppgifter, inga större detaljfrågor utan mer allmänt. Tror hon sa att jag INTE skulle betala till CSN under inledande och om det blir beviljat så skulle jag kanske betala nån oklar summa. Jag fick betalningsfritt året ut. Det var nått om att jag inte hade löneutmätning . Sa som det var att jag inte hängde med riktigt, men att jag var otroligt tacksam. Sen flexade jag hem och sov några timmar. En väldig anspänning som släppt helt ärligt. Nu är det nästa väntan och jag vet inte riktigt hur det ser ut eller hur lång tid det tar, 2-4 månader?

Kimsan, finns många hemska levnadsöden och jag kan påstå jag hellre att jag är ens i närheten av det. Så klart finns det många som har det väldigt tungt på olika sätt och så klart ska man ha omtanke och medkänsla med alla människor. Ofta glöms en person bort, en själv. Viktigt visa medkänsla till sig själv också.
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 117
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 455
Mottagna reaktioner
6 092
Poäng
4 117
Ny2018, jag sökte i sista dagarna av maj.

I alla fall så ringde en handläggare från KF i morse och sa typ direkt att jag skulle få inledande. ! Hon ville dubbelkolla lite uppgifter, inga större detaljfrågor utan mer allmänt. Tror hon sa att jag INTE skulle betala till CSN under inledande och om det blir beviljat så skulle jag kanske betala nån oklar summa. Jag fick betalningsfritt året ut. Det var nått om att jag inte hade löneutmätning . Sa som det var att jag inte hängde med riktigt, men att jag var otroligt tacksam. Sen flexade jag hem och sov några timmar. En väldig anspänning som släppt helt ärligt. Nu är det nästa väntan och jag vet inte riktigt hur det ser ut eller hur lång tid det tar, 2-4 månader?

Kimsan, finns många hemska levnadsöden och jag kan påstå jag hellre att jag är ens i närheten av det. Så klart finns det många som har det väldigt tungt på olika sätt och så klart ska man ha omtanke och medkänsla med alla människor. Ofta glöms en person bort, en själv. Viktigt visa medkänsla till sig själv också.
Stort grattis!
Så underbart. Jag sökte 28/5 så jag lär också få besked snart.
Vad har du ut efter skatt ?
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp