• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Flexkontot - Nu med Swish, ingen UC
5. Brixo - Lån utan UC
6. Klaralån - Lån utan UC
7. Merax - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Nstart - Nystartslån
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Hskk

Kunnig medlem
Poäng: 72
Blev medlem
6 April 2021
Meddelanden
184
Mottagna reaktioner
17
Poäng
72
Nån som vill dela med sig om hur mkt ni får kvar varje månad under en sanering.
Främst intresserad av folk som är sambos utan barn.

Tex hur mkt får ni behålla till eran hyra? Och ca hur mkt beräknas det att eran partner ska skjuta till för extra hyra och mat?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 676
Mottagna reaktioner
12 964
Poäng
9 787
Nån som vill dela med sig om hur mkt ni får kvar varje månad under en sanering.
Främst intresserad av folk som är sambos utan barn.

Tex hur mkt får ni behålla till eran hyra? Och ca hur mkt beräknas det att eran partner ska skjuta till för extra hyra och mat?


Det beror på hur stor skillnad det är i inkomst mellan er
 

Hskk

Kunnig medlem
Poäng: 72
Blev medlem
6 April 2021
Meddelanden
184
Mottagna reaktioner
17
Poäng
72
.tråkigt, då blir det nog ingen skuldsanering, du måste kunna betala allt det tvistiga utöver skuldsaneringen


Eller alltså den skulden privatpersonen är inte tvistig. Som tur är.

Tänkte mer om man hade haft en skuld på 10.000 som var tvistig så räknas den alltså inte in i saneringen?
Men om man godtar summan dom andra parten vill så är ju inte skulden tvistig längre iof?
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 676
Mottagna reaktioner
12 964
Poäng
9 787
Eller alltså den skulden privatpersonen är inte tvistig. Som tur är.

Tänkte mer om man hade haft en skuld på 10.000 som var tvistig så räknas den alltså inte in i saneringen?
Men om man godtar summan dom andra parten vill så är ju inte skulden tvistig längre iof?
tvistiga fordringar ingår inte.

Nej då bör den inte vara det längre nej, men vet inte.
Om man bestritt och det inte lämnas till tinget bör den ses som tvistig tills vidare. Sånt kan vara bra att fundera på innan man sysselsätter domstol med att rädda en från anmärkningar
 

Mjau 74

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 177
Blev medlem
4 December 2013
Meddelanden
2 681
Mottagna reaktioner
1 707
Poäng
1 177
Eller alltså den skulden privatpersonen är inte tvistig. Som tur är.

Tänkte mer om man hade haft en skuld på 10.000 som var tvistig så räknas den alltså inte in i saneringen?
Men om man godtar summan dom andra parten vill så är ju inte skulden tvistig längre iof?
Du säger du har tvistiga skulder på 600 tusen? Dom ingår inte i din sanering isf... hur ska du kunna betala på dom under tiden?
 

Hskk

Kunnig medlem
Poäng: 72
Blev medlem
6 April 2021
Meddelanden
184
Mottagna reaktioner
17
Poäng
72
Det beror på hur stor skillnad det är i inkomst mellan er


I mitt fall är den stor, jag lever under existensminimum medans han har en bra årsinkomst. Snett över medel. Tar dom hänsyn till hans studie skulder och utgifter som inte är nödvändiga tex bostadskö för hyresrätt, Netflix gymkort etc ja alltså sånt som inte är ett direkt måste.

Jag har ingen av dessa saker. Dvs gymkort eller sånt som kostar pengar, jag har dragit ned på exakt allt. Sen länge.
 

Hskk

Kunnig medlem
Poäng: 72
Blev medlem
6 April 2021
Meddelanden
184
Mottagna reaktioner
17
Poäng
72
Du säger du har tvistiga skulder på 600 tusen? Dom ingår inte i din sanering isf... hur ska du kunna betala på dom under tiden?


Jag missuppfattade dig tänkte/läste att du menade privata skulder. Ingen av dem är tvistiga.

Men om så varit fallet så hade man väl fått gå med på den tvisten om det är avgörande för en sanering?
 

Hskk

Kunnig medlem
Poäng: 72
Blev medlem
6 April 2021
Meddelanden
184
Mottagna reaktioner
17
Poäng
72
I mitt fall är den stor, jag lever under existensminimum medans han har en bra årsinkomst. Snett över medel. Tar dom hänsyn till hans studie skulder och utgifter som inte är nödvändiga tex bostadskö för hyresrätt, Netflix gymkort etc ja alltså sånt som inte är ett direkt måste.

Jag har ingen av dessa saker. Dvs gymkort eller sånt som kostar pengar, jag har dragit ned på exakt allt. Sen länge.
tvistiga fordringar ingår inte.

Nej då bör den inte vara det längre nej, men vet inte.
Om man bestritt och det inte lämnas till tinget bör den ses som tvistig tills vidare. Sånt kan vara bra att fundera på innan man sysselsätter domstol med att rädda en från anmärkningar


I början gjorde jag den missen att bestrida två skulder till inkassobolag på mindre summor för att köpa tid enligt handläggaren. Ingen varning och är väl ens egen uppgift att kolla upp antar jag. Så do 2 skulderna har det fallit sk treskodom. Kommer alltså dessa två skulder inte ingå I saneringen då?

Ber om ursäkt om jag är trög. Uppskattar era svar.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 676
Mottagna reaktioner
12 964
Poäng
9 787
I mitt fall är den stor, jag lever under existensminimum medans han har en bra årsinkomst. Snett över medel. Tar dom hänsyn till hans studie skulder och utgifter som inte är nödvändiga tex bostadskö för hyresrätt, Netflix gymkort etc ja alltså sånt som inte är ett direkt måste.

Jag har ingen av dessa saker. Dvs gymkort eller sånt som kostar pengar, jag har dragit ned på exakt allt. Sen länge.

Nej sådana kostnader lägger man inte till..
Han kommer få stå för stor del av era gemensamma kostnader
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp