Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Kredio - Lån utan UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Brixo Kontokredit - Swish-utbetalning & Ingen UC
8. Tomly - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Klaralån - Lån utan UC

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Exakt vad jag misstänkte var fallet, men om någon mot förmodan skulle komma nu med en skuld, startar då hela processen om igen med reviderad betalplan, etc?!

Jag tror domstolen brukar besluta om återförvisning för ny handläggning, så det börjar väl om ungefär vid inledande skulle jag tro

När man frågar brevbäraren om han är medveten om att jag bytt efternamn och jag är rädd att post försvunnit 😕 😛 Inte van med tom brevlåda flera dagar i veckan:D Bidrar inte längre till att skövla en regnskog själv ..

• Gilla
Reaktioner: Fkr
Sin del...det hela är ju väldigt luddigt. Hennes del är sabbad pga att hon är gift med mig.
Varför då? Tjänar ni exakt lika förväntas ni var och en stå för hälften av boendekostnaderna och hälften av era levnadsomkostnader, och tjänar den ene mer så förväntas den bidra mer i proportion till inkomsterna, det är ju inte konstigt. Väljer ni då att leva över standarden som normen tillåter ja då blir det ju på hennes bekostnad.Men det står ju henne fritt att förfoga över sitt eget överskott.

Och om hon för sin del sen kan köpa bil,båt och häst. Så kanske nån tycker att hon kan bidra mer hemma istället och att jag borde begärt omprövning och angett som orsak att vi har mer än vi behöver? Om hon får ökad inkomst så måste vi ompröva det vet jag. Jag bråkar inte, undrar bara. Är intressant.
Vi kan tjata runt det här hur mycket som helst, men det spelar ingen roll hur mycket hon har kvar efter att hon har betalat sin del efter proportioneringen. De är hennes och de finns inte till förfogande för dig till din skuldsanering. Hon är inte skyldig att betala den.

Vi kan tjata runt det här hur mycket som helst, men det spelar ingen roll hur mycket hon har kvar efter att hon har betalat sin del efter proportioneringen. De är hennes och de finns inte till förfogande för dig till din skuldsanering. Hon är inte skyldig att betala den.

Det är ju lite speciellt om hennes inkomst var 0 när han fick skuldsanering. Beror ju på beslutet i skuldsaneringen, säg t.e.x att det är beräknar att han betalar 100% av hyran och andra utgifter då hennes inkomst var 0. Då har han kanske 10 000 mer i betalningssutrymme idag. Begär dem då inte omprövning och hon istället handlar hus, båt whatever så antar jag att saneringen kan ryka. Vet inte om det t.ex kan vara så att med nya inkomsten så behöver han inte längre skuldsanering.

I have a pending debt in Skatteverket (small one though), and Skuldsanering is initiated. I wanted to pay into Skatt account for monthly advanced tax as per my decision (my employer doesnt pay directly so I have to pay on my income). Last month I paid it ate into my existing debt. If I pay again will it again go into existing debt? or since Skuldsanering is initiated it would not?

I have a pending debt in Skatteverket (small one though), and Skuldsanering is initiated. I wanted to pay into Skatt account for monthly advanced tax as per my decision (my employer doesnt pay directly so I have to pay on my income). Last month I paid it ate into my existing debt. If I pay again will it again go into existing debt? or since Skuldsanering is initiated it would not?

U shouldnt pay until skuldsanering is approved. If u have a old taxdebt it Will be included in the skuldsanering.

Did u pay into your taxacount or to kronofogden? Its two different things.

Det är ju lite speciellt om hennes inkomst var 0 när han fick skuldsanering. Beror ju på beslutet i skuldsaneringen, säg t.e.x att det är beräknar att han betalar 100% av hyran och andra utgifter då hennes inkomst var 0. Då har han kanske 10 000 mer i betalningssutrymme idag. Begär dem då inte omprövning och hon istället handlar hus, båt whatever så antar jag att saneringen kan ryka. Vet inte om det t.ex kan vara så att med nya inkomsten så behöver han inte längre skuldsanering.
Men det är ju det vi har sagt hela tiden. Om ens sambos lön ökar så pass mycket måste man ju begära omprövning. När nya uträkningen är gjord och efter att sambon bidrar med sin del kan sambon göra precis vad den vill med sitt resterande överskott. Kfm kommer inte och knackar på och undrar varför hen har köpt bil eller båt liksom.

Men det är ju det vi har sagt hela tiden. Om ens sambos lön ökar så pass mycket måste man ju begära omprövning. När nya uträkningen är gjord och efter att sambon bidrar med sin del kan sambon göra precis vad den vill med sitt resterande överskott. Kfm kommer inte och knackar på och undrar varför hen har köpt bil eller båt liksom.

Nä kfm kommer inte och knackar på hos någon oavsett förutsättningar avseende skulder som omfattas av skuldsanering.

Nä kfm kommer inte och knackar på hos någon oavsett förutsättningar avseende skulder som omfattas av skuldsanering.
Detta var nu bildligt talat och inte bokstavligt. Nä, de kommer inte och knackar på och nä, de agerar överhuvudtaget inte för att en sambo till en som har skuldsanering gör något med sitt överskott, såtillvida sambon inte själv har skulder som ska drivas in, men det är en helt annan femma.

U shouldnt pay until skuldsanering is approved. If u have a old taxdebt it Will be included in the skuldsanering.

Did u pay into your taxacount or to kronofogden? Its two different things.
The debt was in Kronofogden. Last time when I paid I have done into skattaverket, but it was automatically adjusted. I will be paying my first one into Kronofogden on initiated debt restructuring at end of August. Will it go into skattaverket, or will they wait for entire process to complete (final approval) before starting to make payments? My first payment will more than sufficiently cover debt towards Skattaverket and if I am right this will be prioritized anyways.

I will probably in that case wait till September to make my payment into skattaverket so that the existing one is covered this way

Det är väl även så att om betalningsutrymmet ändrats väsentligt, så kan man bli sv med skuldsaneringen? Kan man bli det även om man själv begär överprövning?

Det är väl även så att om betalningsutrymmet ändrats väsentligt, så kan man bli sv med skuldsaneringen? Kan man bli det även om man själv begär överprövning?

I teorin ja, det är möjligt.

The debt was in Kronofogden. Last time when I paid I have done into skattaverket, but it was automatically adjusted. I will be paying my first one into Kronofogden on initiated debt restructuring at end of August. Will it go into skattaverket, or will they wait for entire process to complete (final approval) before starting to make payments? My first payment will more than sufficiently cover debt towards Skattaverket and if I am right this will be prioritized anyways.

I will probably in that case wait till September to make my payment into skattaverket so that the existing one is covered this way

U should only pay the agreed amount for the debt reconstruction until its finalized , then you can pay extra IF u want. However for old debts there is no reason to do so, if theyre included in the debt reconstruction. IF u think u Will get backtax next year u can start pay to your taxacount after the recount is finalized.

Senast ändrad:
Skuldsaneringslagen.
Vilken paragraf medger att beslutet får upphävas om omprövning begärs av gäldenär? Paragraf 49 medger att beslutet får ändras, men det står inte upphävas som det gör i paragraf 48 som handlar om när borgenär begär omprövning.

Vilken paragraf medger att beslutet får upphävas om omprövning begärs av gäldenär? Paragraf 49 medger att beslutet får ändras, men det står inte upphävas som det gör i paragraf 48 som handlar om när borgenär begär omprövning.

Det kan ändras på så vis att hela skulden vid inledandet ska betalas, det blir inte mycket till sanering kvar då,.mest bara den frusna räntan under saneringstiden som man får förmånen av. Men formellt upphävs det inte, men någon sanering är det inte mycket kvar av:)
Kräver ju dock en fantastisk löneförhöjning, om det nu var lön som skulle påverka, andra sätt är väl mer troliga

51 var intrssant läsning, så mindes jag inte den paragrafen.

Det kan ändras på så vis att hela skulden vid inledandet ska betalas, det blir inte mycket till sanering kvar då,.mest bara den frusna räntan under saneringstiden som man får förmånen av. Men formellt upphävs det inte, men någon sanering är det inte mycket kvar av:)
Kräver ju dock en fantastisk löneförhöjning, om det nu var lön som skulle påverka, andra sätt är väl mer troliga

51 var intrssant läsning, så mindes jag inte den paragrafen.

Kan du vänligen länka till Skuldsaneringslagen (igen) månne?! :)

Om man får avslag på en skuldsanering måste man då skriva om allt och det personliga brevet och skicka in igen?
Ni som fått avslag, hur länge väntade ni med att göra en ny ansökan?
Tack för svar

Hur stor är chansen att man inte får skuldsaneringen efter man fått inledande?
Är det bara om någon motsätter sig av dom man är skyldig pengar som det kan skita sig?
Fått inledande ser jag nu på poit idag :) Men är så orolig att det ändå ska skita sig :-(

Är det någon som fått avslag efter inledande här? Varför? Hur vanligt är det?

Senast ändrad:
Är det bara om någon motsätter sig av dom man är skyldig pengar som det kan skita sig?
Fått inledande ser jag nu på poit idag :) Men är så orolig att det ändå ska skita sig :-(

Att det framkommer nya uppgifter som motsäger det som framkommit vid inledande.

Om man får avslag på en skuldsanering måste man då skriva om allt och det personliga brevet och skicka in igen?
Ni som fått avslag, hur länge väntade ni med att göra en ny ansökan?
Tack för svar
Du kan säkert använda samma ansökan men justera det som är nytt och det som du förändrat pga motiveringen till avslaget.

Grattis till inledande! Hålle tummarna gör att allt flyter på.
Får jag lov att fråga när du sökte? Hur lång tid har det tagit?

Fick inledande som jag såg i poit men redan nu direkt meddelande också om att dom vill ha in kompletteringar ang min inkomst? Hur vanligt är det att det behövs direkt när inledande sker? Har till den 21/8 på mig att skicka in dom uppgifterna annars kan ansökan avslås står det.
Är det en nackdel att vänta innan jag lämnar den uppgiften? Bör man sända in det så fort det bara går?

Fick inledande som jag såg i poit men redan nu direkt meddelande också om att dom vill ha in kompletteringar ang min inkomst? Hur vanligt är det att det behövs direkt när inledande sker? Har till den 21/8 på mig att skicka in dom uppgifterna annars kan ansökan avslås står det.
Är det en nackdel att vänta innan jag lämnar den uppgiften? Bör man sända in det så fort det bara går?

Ansökan handläggs ju inte förrän du kompletterar. Gör du det före utsatt deadline så finns det en chans att handläggningen går snabbare än om du väntar.

Jag fick också komplettera mina inkomster, eller snarare redogöra varför min årsinkomst inte stämmer med min månadslön, så jag kompletterade med det rätt kvickt och det är nog bra att göra tänker jag :)
(Har bil genom jobbet så därav det inte stämmer...)

Jag fick också komplettera mina inkomster, eller snarare redogöra varför min årsinkomst inte stämmer med min månadslön, så jag kompletterade med det rätt kvickt och det är nog bra att göra tänker jag :)
(Har bil genom jobbet så därav det inte stämmer...)
Ok ja frågade och det va samma för mig att min taxerade inkomst inte stämmer med det jag först lämnade.
Tänkte mest på att min utmätning nu lär upphöra och att jag kanske skulle hinna få behålla hela nästa lön innan man får ett nytt inbetalningsbelopp från saneringen som ska betalas. Eller det kanske inte funkar så?
Hur vart det för dig? Fick du börja betala till saneringen direkt månaden efter?

Från det att du har fått inledande så ska du betala under hela processen... det här har bara med det slutgiltiga beslutet att göra (rätta mig om jag har fel)... men du ska betala enligt inledande nu tills ett beslut kommer...

Inbetalning till skuldsanering börjar månaden efter inledandet för alla, om det inte är en av de betalningsfria månaderna.

Inbetalning till skuldsanering börjar månaden efter inledandet för alla, om det inte är en av de betalningsfria månaderna.
Så då ska jag börja betala in till saneringen i September menar du? Så lönen i Aug kommer jag inte betala med.

Så då ska jag börja betala in till saneringen i September menar du? Så lönen i Aug kommer jag inte betala med.

Det beror på om inledandet var igår eller i förrgår, ev ska du betala nu i augusti.
Det kommer ju stå i beslutet hoppas jag, så läs gärna där också.

Det beror på om inledandet var igår eller i förrgår, ev ska du betala nu i augusti.
Det kommer ju stå i beslutet hoppas jag, så läs gärna där också.
Står belutat om inledande 31/7, såklart man inte ska ha den turen inte. Ja får se när jag får något hem vad det står.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp