Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Kredio - Lån utan UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Brixo Kontokredit - Swish-utbetalning & Ingen UC
8. Tomly - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Klaralån - Lån utan UC

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Min gamla bil har varit trasig ett tag och bara står och nu tyckte min farbror synd om mig att jag inte kan ta mig till tjejen som bor 3 mil bort och handla osv och vill ge mig hans bil då han ska byta bil. Men jag har skuldsanering kommer det bli strul med den då tro? Jag betalar inget för bilen utan jag får den av honom.
Någon som vet lite mer om hur det är? Värdet på bilen är ju kanske 150.000kr.
Tror inte att det medför omprövning. KFM ställningstagande nämner större tipsvinst eller ett större arv (lika oprecist som allt annat) som motiv för omprövning. Tror inte fordringsägarna ligger och kollar bilregistret.
Emellertid varför inte låta farbrodern behålla bilen och du betalar allt - skatter, försäkring, reparationer. Ni verkar ju ha en bra relation?

kan å kan, släpper jag allt ha jag skulder på ca 1,4 miljoner totalt! Å ligger de å tickar på i ränta så blir de ju högre å högre, så kan kan man väll kanske men lär ju ta hela livet i så fall!
OK, andra omständigheter för skuldsanering.
Bra med sjukdom, handikapp och långtidsarbetslöshet. Mycket bra med stora skulder och/eller liten inkomst. Normal eller låg hyra - bra. Bra om man inte äger bilar, hus eller segelbåtar. Kort tid till pension - bra!
Inte bra med spelskulder om man inte har slutat och går i terapi - ganska trångt nyckelhål att komma igenom. Skadestånd - eventuellt om det inte handlar om brott. Lyxkonsumtion - jorden runt resor och smycken - obra. Att du undanhållit inkomst, spelvinster eller tillgångar - definitivt obra. Att du har uppgivit felaktiga uppgifter om tex familj, boende etc. - obra.
Emellertid det är inte negativt att ansöka - gratis dessutom. Trixit fylla i ansökan.
Villkoren med skuldsanering är lite bättre än för löneutmätning - ingen ränta på skuldkapitalet, lite extra pengar och 5 år till skulder borta.
KFM gör förslag och om ingen fordringsägare säger något emot går det igenom.

Tror inte att det medför omprövning. KFM ställningstagande nämner större tipsvinst eller ett större arv (lika oprecist som allt annat) som motiv för omprövning. Tror inte fordringsägarna ligger och kollar bilregistret.
Emellertid varför inte låta farbrodern behålla bilen och du betalar allt - skatter, försäkring, reparationer. Ni verkar ju ha en bra relation?

Ring och fråga kronofogden för att få ett mer korrekt besked.

Ring och fråga kronofogden för att få ett mer korrekt besked.
Sant, men min erfarenhet är att KFM är som nationalekonomer - å ena sidan och å andra sidan. Dom ger inga klara besked i såna här saker. Men dom är nog artiga.

Jag har skickat in två omprövningar av min skuldsanering, första var pga ny lön med höjning ca 4000 kr före skatt och nu pga flytt närmre jobb vilket innebär att jag ej längre får någon resekostnad.
Första gången blev det inte någon ny betalningsplan pga att det inte ansågs vara tillräcklig höjning efter skatt.

Idag kom brevet med svaret på min omprövning för andra gången och detta för att jag ej längre behöver några resekostnader.
Var beredd på att betala in åtminstone de 1200 kr jag haft som resekostnader.
Till min förvåning så får jag behålla de samt 200 till varje månad dvs den nya högre hyran räknas. Är chockad och tacksam. - :)

Du får hålla tummarna att ingen borgenär överklagar det

Suck. Det var ju bra jag får retur från kf för idag upptäckte jag att bilförsäkringen hade upphört 17/1!! Var inlagd över nyår och missade/glömde föra över pengar till det kontot jag har till räkningar och autogiron. Länsförsäkringar kunde inte dra och sa upp försäkringen. Nu har jag betalat det som var sent och fått tillbaka försäkringen, men tydligen ska det betalas nån summa för varje dag jag var utan försäkring. Surt. Fattar inte hur jag kunde missa detta.

En annan fråga däremot.... Börjar se slutet på min ansökan om livränta för arbetsskada. Det känns positivt och om jag blir beviljad så får jag retroaktiv ersättning för förlorad inkomst sen februari 2015. Jag har ingen koll alls på nån summa i slutändan, men jag tror att jag nu har 60 000 mindre om året sen 2015 iom sjukskrivningen. Om matten stämmer.

Frågan: Tror ni det finns nån risk att jag blir av med skuldsaneringen om jag får en stor engångssumma? Jag har möjlighet att inte söka retroaktivt alls nämligen. Om det inte är någon fara med skuldsaneringen, hur stor del tror ni går till skuldsaneringen? Allt? Någon som har erfarenhet av att få en stor engångssumma samtidigt som du hade skuldsanering? Funderar på om jag inte ska söka retroaktivt om det blir enklast så, det viktiga är att få det som erkänd arbetsskada.

Låter som en sak att ompröva för

Utan att dom fick yttra sig?

Märkligt... för första omprövningen fick Du behålla en löneökning om 4000kr före skatt... Nästa omprövning fick Du behålla ytterligare 1200kr som var avsedda för pendling i arbetet + att dom godkände ökad hyra...
W O W - de va ytterst ”givmilda” må jag säga... :)

Märkligt... för första omprövningen fick Du behålla en löneökning om 4000kr före skatt... Nästa omprövning fick Du behålla ytterligare 1200kr som var avsedda för pendling i arbetet + att dom godkände ökad hyra...
W O W - de va ytterst ”givmilda” må jag säga... :)
Nu får jag inte för hela nya hyran utan de 1200 kr plus 200. Återstår 1000 kr som jag själv får betala.

Okej.
Då återstår det att se.

Ja dom har väl 3 eller 4 veckor på sig.

Minns att jag läste en liknande ändring, där man tog hänsyn till ökade kostnader men inte ökad lön, när jag jobbade på annat ställe, jag struntade i att överklaga då vi hade fått all betalning redan och skulden var liten, minns atr något inkassobolag var framme och överklagade och fick igenom att den högre lönen skulle det räknas på.

Minns att jag läste en liknande ändring, där man tog hänsyn till ökade kostnader men inte ökad lön, när jag jobbade på annat ställe, jag struntade i att överklaga då vi hade fått all betalning redan och skulden var liten, minns atr något inkassobolag var framme och överklagade och fick igenom att den högre lönen skulle det räknas på.
Okej.

Får dom alltid vetskap om omprövningar och dess resultat även då dom inte har fått vara med och ta ställning innan beslut tas?!

Får dom alltid vetskap om omprövningar och dess resultat även då dom inte har fått vara med och ta ställning innan beslut tas?!

Dom är ju part då det är klart dom får det.
Annars kommer dom börja klaga på beslut och begära omprövning när dom enligt det beslut dom fått får för lite pengar.

Dom är ju part då det är klart dom får det.
Annars kommer dom börja klaga på beslut och begära omprövning när dom enligt det beslut dom fått får för lite pengar.

Ja, jag misstänkte starkt att så är fallet, men ville bara få det bekräftat...

Det står såhär... Ansökan har inte kommunicerats med fodringsägarna eftersom en kommunicering ej ansetts vara nödvändig.

Det står såhär... Ansökan har inte kommunicerats med fodringsägarna eftersom en kommunicering ej ansetts vara nödvändig.

Då har dom ansett att det fanns bara ett möjligt utfall, alternativt att det var brådis för att du skulle klara betalplanen som då ändrades till din fördel.
Inga hinder för överklagande av borgenär.

Det låter allt lite märkligt i mina öron hur ärendet har handlagts när Du har fått behålla ytterligare 1200kr som avsåg rena pendlingskostnader och som Du nu inte längre har behov av. Bara det är ju över 14.000kr/år...
Förstå mig nu rätt, jag missunnar INGEN pengar... Jag försöker bara förstå hur KF tänker med tanke på att Du även sedan första omprövningen redan fick behålla 4000kr före skatt i ökad lön & sen nu även detta... Det borde bli ca 4000kr netto mer ut...
Att Du sen har ökat Din boende kostnad med 1000kr borde inte spela någon roll då Du har gjort det på eget bevåg...

Det låter allt lite märkligt i mina öron hur ärendet har handlagts när Du har fått behålla ytterligare 1200kr som avsåg rena pendlingskostnader och som Du nu inte längre har behov av. Bara det är ju över 14.000kr/år...
Förstå mig nu rätt, jag missunnar INGEN pengar... Jag försöker bara förstå hur KF tänker med tanke på att Du även sedan första omprövningen redan fick behålla 4000kr före skatt i ökad lön & sen nu även detta... Det borde bli ca 4000kr netto mer ut...
Att Du sen har ökat Din boende kostnad med 1000kr borde inte spela någon roll då Du har gjort det på eget bevåg...
Jag har ingen aning. Vi får väl se vart det landar.

Inte för inte jag skrev håll tummarna.

Då har dom ansett att det fanns bara ett möjligt utfall, alternativt att det var brådis för att du skulle klara betalplanen som då ändrades till din fördel.
Inga hinder för överklagande av borgenär.
Det första enligt brevet.

Är lite nyfiken men ni som har fått skuldsanering. Vad har ni i för lön före skatt per månad samt hur stora var era skulder? Har själv ca 670 tkr i skulder med skulder på allt mellan 12-40% med en månadslön på 31000kr före skatt. Hur stor är chanserna att man får det beviljat?

Är lite nyfiken men ni som har fått skuldsanering. Vad har ni i för lön före skatt per månad samt hur stora var era skulder? Har själv ca 670 tkr i skulder med skulder på allt mellan 12-40% med en månadslön på 31000kr före skatt. Hur stor är chanserna att man får det beviljat?
Jag har ca 40000 kr före skatt och mina skulder var 1.6 miljoner när saneringen blev godkänd. CSN var 200000 kr av den summan men ingår inte då jag inte släppte den utan betalde den.

Jag har ca 40000 kr före skatt och mina skulder var 1.6 miljoner när saneringen blev godkänd. CSN var 200000 kr av den summan men ingår inte då jag inte släppte den utan betalde den.

CSN ingår aldrig i en skuldsanering. Inte huvudskulden så att säga. Den brukar pausas under saneringen. Eventuella obetalda årsavgifter kan dock ingå.

Detta med CSN är oxå något jag inte förstår... Jag vet flertalet i vår ålder som under skuldsaneringsperioden har fått behålla pengar för att kunna fortsätta reglera just CSN lånet, medans andra har fått lånet pausat under skusan tiden...

CSN ingår aldrig i en skuldsanering. Inte huvudskulden så att säga. Den brukar pausas under saneringen. Eventuella obetalda årsavgifter kan dock ingå.

Stämmer inte riktigt då jag vet flertalet här ute som har fått behålla pengar under Skusan tiden för att just fortsätta reglera på CSN skulden. Långt ifrån alla pausas.

Stämmer inte riktigt då jag vet flertalet här ute som har fått behålla pengar under Skusan tiden för att just fortsätta reglera på CSN skulden. Långt ifrån alla pausas.

Saker och ting förändras och det glömmer man ibland. Jag fick läsa riktlinjerna när jag beviljades skuldsaneringen och då var det precis som jag redogjorde för. Bara att gratulera den som fått det fördelaktigare och samtidigt inse att livet inte alltid är ”rättvist”...

Det hade bara varit den förfallna delen som ingått ändå, resten brukar betalas efter saneringen

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp