Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Kontokredit - Lån utan UC
4. Creditstar - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Lån utan UC
6. Loanstep - Lån utan UC
7. Klaralån - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Lumify - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Nu börjar ju årsbesked och sånt dimpa ner. Jag har skuldsanering men har i dagarna fått flera årsbesked om betald ränta 2019. Fattar ingenting för jag trodde räntan fryses vid skuldsanering?

Ja den fryses ja, ingen ränta räknas upp, det har ju inte så mycket med saken att göra

Ja den fryses ja, ingen ränta räknas upp, det har ju inte så mycket med saken att

Trodde det blev en ren kapitalskuld, om det är så kommer du ju även få tillbaka på skatten när dom rapporterar in till skv.

Känns ju nästan lite fel :)

Såg att KF fick extra pytt 65m för att gå efter brottslingar och ta deras bling bling andra saker.

Good. Ge mig skuldsanering och ni får en like på FB till och med

Senast ändrad:
Trodde det blev en ren kapitalskuld, om det är så kommer du ju även få tillbaka på skatten när dom rapporterar in till skv.

Känns ju nästan lite fel :)

Såg att KF fick extra pytt 65m för att gå efter brottslingar och ta deras bling bling andra saker.

Good. Ge mig skuldsanering och ni får en like på FB till och med

De flesta borgenärer brukar bokföra skuldaaneringsinbetalningar mot kapital dock, men undantag finns nog.

Ja, får se om det blir oftare man ska stå med på trafikkontroller.

De flesta borgenärer brukar bokföra skuldaaneringsinbetalningar mot kapital dock, men undantag finns nog.

Ja, får se om det blir oftare man ska stå med på trafikkontroller.

Ja, sitter och ser senaste GW brottsplats kom upp där.

Bilarna står ju oftast på andra så blir ju knepigt men antar något samarbete mellan polis och kf är aktuellt så ni har någon aning om dessa bilar.

Rent krasst förlorar ju dock inte dom något på att skriva det som ränteintäkt då dom även skriver av förluster systematiskt.

Kostar ju dock staten pengar

Ja, sitter och ser senaste GW brottsplats kom upp där.

Bilarna står ju oftast på andra så blir ju knepigt men antar något samarbete mellan polis och kf är aktuellt så ni har någon aning om dessa bilar.

Rent krasst förlorar ju dock inte dom något på att skriva det som ränteintäkt då dom även skriver av förluster systematiskt.

Kostar ju dock staten pengar

Går att utmäta även om man skrivit dom på andra men då måste kf stå med på kontrollen, annars måste polisen ta bil i beslag för att det ska gå att distansutmäta, har dom ingen beslagsgrund går det inte vad jag vet. Det händer att dom ringer och undrar om vi kan komma, kan vi så kan vi, har haft turen att dom stoppat precis utanför kontoret någon gång, så det var bara att gå runt hörnet med utmätningsbeslut och klistermärken.

Funderas på lagändring för att förenkla distansutmätning om jag är rätt underrättad.

Ja den fryses ja, ingen ränta räknas upp, det har ju inte så mycket med saken att göra

Ok ursäkta om jag är lite trög men jag betalar alltså på den räntan som redan fastställts men det tickar inte på någon mer ränta?
Är det så att man först betalar ränta och avgifterna och sen går på kapitalskulden eller är det tvärtom?

Ok ursäkta om jag är lite trög men jag betalar alltså på den räntan som redan fastställts men det tickar inte på någon mer ränta?
Är det så att man först betalar ränta och avgifterna och sen går på kapitalskulden eller är det tvärtom?

Det tickar ingen ränta. Fordringsägare bestämmer om det är ränta eller kapital som betalas. Som regel väljer dom kapital för att inte bidra till skatteåterbäring.

Det tickar ingen ränta. Fordringsägare bestämmer om det är ränta eller kapital som betalas. Som regel väljer dom kapital för att inte bidra till skatteåterbäring.

Tror nog inte att valet av kapital i huvudsak beror på en eventuell återbäring utan mer att dom först vill boka det mot utlånat belopp, för att minska förlusten såklart...

Var i kontakt med min handläggare ang omprövning av saneringen pga extra jobb. Hen sa jag skulle vänta en tid innan jag gör den för att se vad det rör sig om för pengar.
Jag vill ju helst göra d snabbt för att ”skydda” min sanering.
Det är dessutom svårt att fastställa nån summa på extra jobbet, kan ju röra sig allt från 0kr - till säkert 8tkr vilket är ett jävligt stort spann! För beror ju såklart på hur många timmar man får varje månad.
är det nån klok människa här inne som har tips o råd hur jag ska tänka och göra?!

Tror nog inte att valet av kapital i huvudsak beror på en eventuell återbäring utan mer att dom först vill boka det mot utlånat belopp, för att minska förlusten såklart...

Vad jag vet är räntan lika mycket förlust den

Var i kontakt med min handläggare ang omprövning av saneringen pga extra jobb. Hen sa jag skulle vänta en tid innan jag gör den för att se vad det rör sig om för pengar.
Jag vill ju helst göra d snabbt för att ”skydda” min sanering.
Det är dessutom svårt att fastställa nån summa på extra jobbet, kan ju röra sig allt från 0kr - till säkert 8tkr vilket är ett jävligt stort spann! För beror ju såklart på hur många timmar man får varje månad.
är det nån klok människa här inne som har tips o råd hur jag ska tänka och göra?!
Min handläggare för omprövning sa att jag skulle ompröva, bättre en gång för mycket.

Min handläggare för omprövning sa att jag skulle ompröva, bättre en gång för mycket.

jag känner ju lite så med.
Men frågan är vad jag ska skriva i den? Har ju ingen aning om vad extrainkomsten kommer bli..

jag känner ju lite så med.
Men frågan är vad jag ska skriva i den? Har ju ingen aning om vad extrainkomsten kommer bli..
Det är så klart svårt då. Kan du inte avvakta tills du vet på ett ungefär dvs efter två månader typ.

Det är så klart svårt då. Kan du inte avvakta tills du vet på ett ungefär dvs efter två månader typ.
Jo det kan jag göra, det va d min handläggare sa jag skulle. Känns lite nervöst å vänta bara, ifall nån borgenär hinner begära omprövning först 😕

Jo det kan jag göra, det va d min handläggare sa jag skulle. Känns lite nervöst å vänta bara, ifall nån borgenär hinner begära omprövning först 😕
De får inte dina inkomstuppgifter så lätt tror jag. Så det borde vara lugnt att avvakta någon månad tills man har facit.

De får inte dina inkomstuppgifter så lätt tror jag. Så det borde vara lugnt att avvakta någon månad tills man har facit.

Kontrolluppgifter är tuffa att få, skatten, kf och fk och kanske polis och åklagare, ungefär den kretsen når dom, annars får man nöja sig med deklarerade uppgifter

Enligt Kronofogdemyndighetens ställningstagande Dnr 840 24217-18/121 (ganska nytt) -
"Vid omprövning av beslut om skuldsanering enligt skuldsaneringslagen ska en helhetsbedömning av samtliga omständigheter göras. Följande indikerar att en omprövning kan vara motiverad:
- Om gäldenären försummat att betala enligt betalplanen under minst fyra månader.
- Om gäldenärens betalningsutrymme ökat med 4 000-5 000 kr eller mer per månad.
- Om gäldenärens betalningsutrymme minskat med 500 kr eller mer per månad, efter avdrag för buffert."
Observera den otydliga skrivningen - "indikerar". Detta "indikerar" att så länge du, Caroline, betalar enligt gällande betalningsplan händer inget från borgenärernas sida. Om du hela tiden säger till KF vad du vet om din inkomst kommer dom inte att avbryta din skuldsanering. Att sen KF besluten kan ta tid är en annan sak.
Oroa dig inte! Betala enligt plan och hör med KF när du vet vad du tjänar.

Nä, hur skulle dom (borgenärerna) få tillgång till det?! Att allmänheten (dvs borgenärerna) skulle kunna inhämta ens månatliga inkomstuppgifter hos Skatteverket stämmer INTE och det har vi diskuterat tidigare oxå.
Det är BARA vissa myndigheter, såsom bland annat KF & Försäkringskassan som kan inhämta dessa uppgifter...

Nä, hur skulle dom (borgenärerna) få tillgång till det?! Att allmänheten (dvs borgenärerna) skulle kunna inhämta ens månatliga inkomstuppgifter hos Skatteverket stämmer INTE och det har vi diskuterat tidigare oxå.
Det är BARA vissa myndigheter, såsom bland annat KF & Försäkringskassan som kan inhämta dessa uppgifter...
Exakt. - :)

Hej
Jag är så oerhört tacksam för i maj -19 fick jag inledande skuldsanering och har nu fått ett beslut. Men jag är hela tiden så orolig över inkomsten.
Jag hade lite större inkomst från januari till maj förra året. Hur blir det då om de redan nu när inkomstuppgifterns för förra året kommer tar kreditupplysning?
Då stämmer det ju inte med vilken inkomst jag haft sedan maj?
Är det någon som vet detta och get om de brukar ta upplysningar så direkt efter att en sanering startat.
Mvh

Visst Linis, borgenärerna kan ansöka om omprövning men det skall till något extraordinärt (som tex att du lurats eller fått ökad inkomst mer än 5000:- - händer nog inte så ofta?) för att skuldsaneringen skall avbrytas beroende på övriga omständigheter. KF kan räkna om men enligt
Kronofogdemyndighetens ställningstagande Dnr 840 24217-18/121 (återigen, den är i pdf-format och ganska läsbar) -
"Ett skuldsaneringsbeslut är av extraordinär karaktär, d.v.s. det ska vara en slutgiltig lösning av gäldenärens betalningsproblem och rehabiliterande för gäldenären. Trots skuldsaneringsinstitutets definitiva och rehabiliterande karaktär
skulle det emellertid kunna anses stötande om skuldsaneringen inte kunde omprövas i vissa fall."
Min förklaring - Lagstiftaren vill inte att det ansöks om omprövning för "småsaker" - det skall krävas att det är "stötande". Detta är saker som kan påverka positivt eller negativt, men jag tror inte 1000:-/månad mer i inkomst påverkar OM det inte finns andra skäl också. Det räknas upp ett antal situationer som klart är till gäldenärens fördel.

Borgenären kan begära omprövning och skuldsaneringen kan förlängas eller hävas
Är nog inte så vanligt tror jag men borgenärerna håller garanterat koll på årsinkomsten.
Varför omprövade du inte.?

Är nog inte så vanligt tror jag men borgenärerna håller garanterat koll på årsinkomsten.

Är inte mer än några hundra per år som hävs/förlängs. Absolut vanligast orsak till hävning är att man inte betalar..

Hon fick inledande maj -19, då måste ju handläggaren haft koll på läget?

Jag tycker att folk oroar sig lite fööör mycket gällande risken att bli av med sin skuldsanering... Synd ! Man måste våga njuta av livet...
Själv ser jag till att betala min skyhöga ”faktura” varje månad. Håller lite koll på hur ja ligger till med eventuella bonus utbetalningar samt semesterersättning - däremellan tänker jag inte så mycket på att jag har skuldsanering !

Direktiven tycker jag är ytterst tydliga från KF gällande NÄR en omprövning skall ske !

Våga njut av livet ! ❤️

Hej
Tack för svar, Jag uppgav för min handläggare hur min inkomst var innan jag fick inledande och sedan hur den kommer vara framöver. Men sen har jag fått ut lite semester från jobb och jobbat någon helg. Jag tänkte mer om de räknar in de månaderna innan skuldsaneringen startade då borgenärerna tittar på den totala inkomsten. För det är ju lite missvisande om man inte haft skuldsanering hela året.
Mvh

Jag tycker att folk oroar sig lite fööör mycket gällande risken att bli av med sin skuldsanering... Synd ! Man måste våga njuta av livet...
Själv ser jag till att betala min skyhöga ”faktura” varje månad. Håller lite koll på hur ja ligger till med eventuella bonus utbetalningar samt semesterersättning - däremellan tänker jag inte så mycket på att jag har skuldsanering !

Direktiven tycker jag är ytterst tydliga från KF gällande NÄR en omprövning skall ske !

Våga njut av livet ! ❤️

hehe satt och räknade på mitt betalutrymme... har ökat med ca 3000 sedan beviljandet, dock säger riktlinjerna 4-5000 så känner mig rätt lugn... nästa år jobbar jag inte över alternativt tar ut det i ledighet, så tangerar man inte gränsen igen...

hehe satt och räknade på mitt betalutrymme... har ökat med ca 3000 sedan beviljandet, dock säger riktlinjerna 4-5000 så känner mig rätt lugn... nästa år jobbar jag inte över alternativt tar ut det i ledighet, så tangerar man inte gränsen igen...
Menar du att summan du ska betala in sänktes när du fick beviljat?

Är ju olika men som ensamstående hyra + 5008 + ev 1000 i buffertpeng

samt 195kr/mån för medicin. Jag äter inte medicin och det sa jag ärligt till min handläggare. Han kontrade bara med att mycket kan hända under fem år och la till dessa pengar... I’m rich bitch ;)

samt 195kr/mån för medicin. Jag äter inte medicin och det sa jag ärligt till min handläggare. Han kontrade bara med att mycket kan hända under fem år och la till dessa pengar... I’m rich bitch ;)

Så du fick skuldsanering tillslut? Har de senaste dagarna suttit och läst igenom typ 400 inlägg innan jag la ner och följde din resa men hann aldrig få svar på den frågan...

Härligt att någon benämner det ämnet med ett lugn. Jag har själv nojat över ca 1,800 innan skatt pga. O.B och undrat om jag ska skicka in om omprövning men svaren är tvetydiga så jag avvaktar. Löneförhöjningar om ca. 500kr klassen ska man ju inte behöva uppge så inkomsterna kommer ju successivt öka under åren hur som helst. Tror jag ska ha is i magen och invänta deklarationen jag och med det förväntade kreditupplysningar innan jag vidtar åtgärder för egen del.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp