• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Flexkontot - Nu med Swish, ingen UC
5. Brixo - Lån utan UC
6. Klaralån - Lån utan UC
7. Merax - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Nstart - Nystartslån
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Elsin

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 447
Blev medlem
9 Mars 2020
Meddelanden
1 315
Mottagna reaktioner
244
Poäng
447
Om man inte får skuld saneringen beviljad hur snabbt drar löneutmätningen igång?
och är det någon idé att ringa borgenärerna och kolla om de kan dra tillbaka skulden och göra en avbetalningsplan redan nu?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

HallonGroda

V.I.P
Poäng: 477
Blev medlem
11 April 2018
Meddelanden
325
Mottagna reaktioner
324
Poäng
477
Ok!

Ska att göra en omprövning!
Jag blev tillsagd av kfm att göra en omprövning när min lön ökade från 38000 till 43000 kr. Alltså 5000 kr ökning före skatt.
Jag fick avslag på den - dock så ska man tänka på att mina resekostnader ökade från 680 till 3200.
 

Life on a ledge

Viktig medlem
Poäng: 207
Blev medlem
18 November 2021
Meddelanden
63
Mottagna reaktioner
73
Poäng
207
De
Om man inte får skuld saneringen beviljad hur snabbt drar löneutmätningen igång?
och är det någon idé att ringa borgenärerna och kolla om de kan dra tillbaka skulden och göra en avbetalningsplan redan nu?
Det är nog rätt olika... efter mitt första avslag tog det ca 3 månader innan min löneutmätning började.
släppte allt innan jag ansökte.
släppte i maj, avslag i augusti och utmätning i nov.
 

kaffesump

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
5 November 2020
Meddelanden
871
Mottagna reaktioner
332
Poäng
497
Jag måste få fråga två saker, två för mig ganska komplicerade frågor men hoppas att någon kan besvara dom åt mig så jag slipper koppla in en jurist i ärendet.

Det är såhär att jag har skuldsanering sedan oktober 2021. Jag har totalt åtta skulder, sex utav dessa ligger i Norge hos inkasso. När kfm skickade ett förslag till alla borgenärerna så motsatte sig ett inkassobolag i Norge där jag har tre olika skulder under tre olika ärendenummer. De skrev att en svensk skuldsanering är inte giltig i Norge men att dom kan gå med på det om saneringen förlängs till sju år och inte fem år. Kfm motsatte sig och körde över detta inkassobolag. Kfm svarade med att "kaffesump har sina huvudsakliga intressen i Sverige och därför faller skulderna in under skuldsanering, punkt"

Nu till saken.
En av dessa tre skulder som ligger hos detta norska inkassobolag är min fru solidariskt betalningsansvarig för. När jag ansökte om skuldsanering så var denna skuld på 199.000 kr men nu skickar de faktura på 228.000 kr och det är räntan som tickar. Hon är även solidariskt betalningsansvar för en annan skuld hos detta inkassobolag och den skulden är mycket högre men den skickar dom ingen faktura på alls utan bara på den skulden som är på 199.000 kr och nu på 228.000 kr. Jag tog upp detta med kfm och personen på andra sidan örat sa till mig "skickar dom den till Sverige så bestrider du den bara och skriver att den ingår i din skuldsanering".

Nu till mina två frågor:

När min skuldsanering är klar så har jag betalat min del på denna skuld och resten får min fru betala av eller preskriberas den skulden (3 år)?

Nästa fråga, kommer det jag har betalat in på skulden under min sanering att räknas av på 199.000 kr eller kommer mina betalningar att räknas av på skulden som den är om fyra år när den har stigit pga ränta?
 

Elsin

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 447
Blev medlem
9 Mars 2020
Meddelanden
1 315
Mottagna reaktioner
244
Poäng
447
De

Det är nog rätt olika... efter mitt första avslag tog det ca 3 månader innan min löneutmätning började.
släppte allt innan jag ansökte.
släppte i maj, avslag i augusti och utmätning i nov.
Ok! Ja jag har med släppt allt! Får se vad som händer! Bli så frustrerad med allt just nu!
 

HallonGroda

V.I.P
Poäng: 477
Blev medlem
11 April 2018
Meddelanden
325
Mottagna reaktioner
324
Poäng
477
Ok! Ja jag har med släppt allt! Får se vad som händer! Bli så frustrerad med allt just nu!
Förstår det. Och tyvärr är det en del i hela den här processen - att bli frustrerad.
Men likväl är det jobbigt och tufft.
 

Life on a ledge

Viktig medlem
Poäng: 207
Blev medlem
18 November 2021
Meddelanden
63
Mottagna reaktioner
73
Poäng
207
Ok! Ja jag har med släppt allt! Får se vad som händer! Bli så frustrerad med allt just nu!
Ja jag förstår precis hur du menar. Det var som ett svart hål när jag fick avslag första omgången.
men efter omgång två som gick vägen så ser jag bara framåt!
du kommer oxå få möjlighet att se framåt!
 

Snurre

Kunnig medlem
Poäng: 177
Blev medlem
21 Januari 2022
Meddelanden
244
Mottagna reaktioner
51
Poäng
177
Det är endast förfallna betalningar som ingår i skuldsaneringen. Resten pausas eller betalas under skuldsaneringen med avsatt summa för det.
Ja, de som inte förfallit räknas inte som en skuld
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp