• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Flexkontot - Nu med Swish, ingen UC
5. Brixo - Lån utan UC
6. Klaralån - Lån utan UC
7. Merax - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Nstart - Nystartslån
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 529
Mottagna reaktioner
12 907
Poäng
9 787
Jag måste få fråga två saker, två för mig ganska komplicerade frågor men hoppas att någon kan besvara dom åt mig så jag slipper koppla in en jurist i ärendet.

Det är såhär att jag har skuldsanering sedan oktober 2021. Jag har totalt åtta skulder, sex utav dessa ligger i Norge hos inkasso. När kfm skickade ett förslag till alla borgenärerna så motsatte sig ett inkassobolag i Norge där jag har tre olika skulder under tre olika ärendenummer. De skrev att en svensk skuldsanering är inte giltig i Norge men att dom kan gå med på det om saneringen förlängs till sju år och inte fem år. Kfm motsatte sig och körde över detta inkassobolag. Kfm svarade med att "kaffesump har sina huvudsakliga intressen i Sverige och därför faller skulderna in under skuldsanering, punkt"

Nu till saken.
En av dessa tre skulder som ligger hos detta norska inkassobolag är min fru solidariskt betalningsansvarig för. När jag ansökte om skuldsanering så var denna skuld på 199.000 kr men nu skickar de faktura på 228.000 kr och det är räntan som tickar. Hon är även solidariskt betalningsansvar för en annan skuld hos detta inkassobolag och den skulden är mycket högre men den skickar dom ingen faktura på alls utan bara på den skulden som är på 199.000 kr och nu på 228.000 kr. Jag tog upp detta med kfm och personen på andra sidan örat sa till mig "skickar dom den till Sverige så bestrider du den bara och skriver att den ingår i din skuldsanering".

Nu till mina två frågor:

När min skuldsanering är klar så har jag betalat min del på denna skuld och resten får min fru betala av eller preskriberas den skulden (3 år)?

Nästa fråga, kommer det jag har betalat in på skulden under min sanering att räknas av på 199.000 kr eller kommer mina betalningar att räknas av på skulden som den är om fyra år när den har stigit pga ränta?

Hon får betala resten.
Räknas av en gång per år.

Skulle vara intressant om norskarna försöker kräva betalning efter skuldsaneringen är klar för övrigt. Jag skulle inte vara supersäker på att dom inte kan få betalt o Sverige. I Norge kan dom definitivt få betalt.
 
Senast ändrad:

kaffesump

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
5 November 2020
Meddelanden
871
Mottagna reaktioner
332
Poäng
497
Hon får betala resten.
Räknas av en gång per år.

Skulle vara intressant om norskarna försöker kräva betalning efter skuldsaneringen är klar för övrigt. Jag skulle inte vara supersäker på att dom inte kan få betalt o Sverige. I Norge kan dom definitivt få betalt.

Det kan dom inte, det har jag frågat min handläggare om.

Däremot har jag två skulder i Norge som kom till Sverige och dom säljer skulden till ett svenskt inkasso eller till sin filial här i Sverige och då min vän, då räknas skulden om från NOK till SEK, inte det roligaste.
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 560
Mottagna reaktioner
6 142
Poäng
4 147
Fast nej, en månad ska man klara med sin budget osv. Tror de blir avslag på den.
Som att detta endast handlar om en månad dvs och inte ett bestående underskott
Svarade på den med över 7000 kr i ökning per månad blev nog fel ?
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 560
Mottagna reaktioner
6 142
Poäng
4 147
Om man inte får skuld saneringen beviljad hur snabbt drar löneutmätningen igång?
och är det någon idé att ringa borgenärerna och kolla om de kan dra tillbaka skulden och göra en avbetalningsplan redan nu?
Ta det lugnt nu, inte ska du väl strunta i den fina chansen att få bli skuldfri ?
 

Elsin

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 447
Blev medlem
9 Mars 2020
Meddelanden
1 315
Mottagna reaktioner
244
Poäng
447
Ta det lugnt nu, inte ska du väl strunta i den fina chansen att få bli skuldfri ?
Nä, det vill jag inte! Blev bara fundersam om jag behöver en plan B. Vet inte hur jag ska lösa det denna månad! Behöver 6000 för att klara månaden!
 

Snurre

Kunnig medlem
Poäng: 177
Blev medlem
21 Januari 2022
Meddelanden
244
Mottagna reaktioner
51
Poäng
177
Det kan dom inte, det har jag frågat min handläggare om.

Däremot har jag två skulder i Norge som kom till Sverige och dom säljer skulden till ett svenskt inkasso eller till sin filial här i Sverige och då min vän, då räknas skulden om från NOK till SEK, inte det roligaste.
Tror inte dom kan få betalat som att skulden uppstod innan skuldsaneringen.
Att dom kan få betalt i Norge är ju klart men inte o Sverige spelar ingen roll om dom säljer skulden.
Lagen är glasklar. Om den skulden uppstod innan inledande omfattas den av saneringen.

har en skuld från Tyskland och frågade min handläggare nu i inledandet om detta.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 529
Mottagna reaktioner
12 907
Poäng
9 787
Det kan dom inte, det har jag frågat min handläggare om.

Däremot har jag två skulder i Norge som kom till Sverige och dom säljer skulden till ett svenskt inkasso eller till sin filial här i Sverige och då min vän, då räknas skulden om från NOK till SEK, inte det roligaste.

Det tråkiga är att det inte är "min handläggares" beslut.
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 560
Mottagna reaktioner
6 142
Poäng
4 147
Nä, det vill jag inte! Blev bara fundersam om jag behöver en plan B. Vet inte hur jag ska lösa det denna månad! Behöver 6000 för att klara månaden!
Jag förstår inte vad som blivit fel uppenbarligen så var det rätt i April när du gjorde första inbetalningen så vad är skillnaden denna månaden ?
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp