• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
6. Banky - Lån utan UC
7. Merax - Nu med Swish, ingen UC
8. Nstart - Nystartslån
9. Brixo - Lån utan UC
10. Binly - Lån utan UC
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 117
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 451
Mottagna reaktioner
6 091
Poäng
4 117
Tack då har jag tolkat det rätt ang att de inte kan förlänga planen. Och så får vi hoppas att de inte kan ta retroaktivt, som du säger kan jag inte påverka handläggninstiden. Är dock lite " rädd" att de ska vara nitiska och tycka att jag borde ha sparat "överskottet" sista månaderna för en extrainbetalning, men hoppas det inte blir så. Tack :)
Om du omprövar innan höjningen så bör det vara lugnt men väntar du tills höjningen redan gäller så vet jag inte angående sparandet.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 839
Mottagna reaktioner
12 594
Poäng
9 787

Guilty_99

V.I.P
Poäng: 437
Blev medlem
26 Juni 2020
Meddelanden
437
Mottagna reaktioner
258
Poäng
437
Det händer att det ansöks om verkställighet på dom trots allt.
Bara det att det kan hända tyder på att genom en markering i systememet (om dom nu skall vara synliga) att dessa är "avslutade genom skuldsanering" skulle skapa lite mer sinnesro...
Och att denna markering är tydligt synlig även utåt.
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 117
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 451
Mottagna reaktioner
6 091
Poäng
4 117
Bara det att det kan hända tyder på att genom en markering i systememet (om dom nu skall vara synliga) att dessa är "avslutade genom skuldsanering" skulle skapa lite mer sinnesro...
Och att denna markering är tydligt synlig även utåt.
Håller med!
 

Frågvos

Kunnig medlem
Poäng: 217
Blev medlem
5 Juni 2022
Meddelanden
133
Mottagna reaktioner
73
Poäng
217
Så jag skickade in min ansökan i måndags. Det känns stort men rätt. Dragit på detta i flera år nu.

Frågan är vad gör jag nu?
Kan jag kontakta de ställen jag har lån vid, berätta om att jag ansökt skuldsanering och fråga om jag kan få lägre belopp att betala så länge, alternativt räntefritt?

Hur har ni gjort?

Mina lån/krediter har alltså inte gått till KF.
 

Frågvos

Kunnig medlem
Poäng: 217
Blev medlem
5 Juni 2022
Meddelanden
133
Mottagna reaktioner
73
Poäng
217
Såg nu att i POIT står både namn, adress och fullständigt person nr. Hur slår det sig mot GDPR?
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 117
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 451
Mottagna reaktioner
6 091
Poäng
4 117
Så jag skickade in min ansökan i måndags. Det känns stort men rätt. Dragit på detta i flera år nu.

Frågan är vad gör jag nu?
Kan jag kontakta de ställen jag har lån vid, berätta om att jag ansökt skuldsanering och fråga om jag kan få lägre belopp att betala så länge, alternativt räntefritt?

Hur har ni gjort?

Mina lån/krediter har alltså inte gått till KF.
Du behöver inte göra något. Jag släppte allt mitt till kfm och betalade bara på mitt CSN under tiden. Någon mindre kredit betalade jag av.
 

Frågvos

Kunnig medlem
Poäng: 217
Blev medlem
5 Juni 2022
Meddelanden
133
Mottagna reaktioner
73
Poäng
217
Du behöver inte göra något. Jag släppte allt mitt till kfm och betalade bara på mitt CSN under tiden. Någon mindre kredit betalade jag av.
Oj, varför gör man så?
Blir det inte risk för löneutmätning eller annat då?

Har läst att en del gör så, men inte förstått varför. Är det för att få ihop en buffert eller vad är orsaken?
Vad händer dessutom om man inte får igenom en skuldsanering?
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp