• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Dilbah

V.I.P
Poäng: 517
Blev medlem
29 Maj 2018
Meddelanden
494
Mottagna reaktioner
421
Poäng
517
Insolvens är en punkt, skäligheten en annan. Bägge måstr uppfyllas. Det där resonemanget med brytpunkt för skuldsättning faller under skälighetspunkten och då är insolvensen inte något som prövas just då.
Nu blev jag mer förvirrad av ditt svar. Förstår att det är två olika saker och enligt dig måste annat uppfyllas innan insolvens prövas. Fine! Men min fråga är vad KFM menar med brytpunkten för skuldsättning? Personen ifråga hade ju inte supernya skulder.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Bridget

Kunnig medlem
Poäng: 197
Blev medlem
5 September 2018
Meddelanden
131
Mottagna reaktioner
64
Poäng
197
Nu blev jag mer förvirrad av ditt svar. Förstår att det är två olika saker och enligt dig måste annat uppfyllas innan insolvens prövas. Fine! Men min fråga är vad KFM menar med brytpunkten för skuldsättning? Personen ifråga hade ju inte supernya skulder.
Hej
Undrar ochså hur det menas med tydlig brytpunkt, för de finns de med nyare skulder som fått skuldsanering. Det känns som det är ett lotteri.

Mvh
Bridget
 

onetwo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 897
Blev medlem
15 Januari 2019
Meddelanden
2 437
Mottagna reaktioner
1 000
Poäng
897
Hej
Undrar ochså hur det menas med tydlig brytpunkt, för de finns de med nyare skulder som fått skuldsanering. Det känns som det är ett lotteri.

Mvh
Bridget

Håller med att det känns som ett lotteri om han inte fick det. Tydlig brytpunkt måste ju ses 2016.
Samt att behandling genomgås.

Däremot dom jag sett som fått igenom snabbare har ofta barn? Eller har jag fel?

Brytpunkt måste ju anses vara när man slutat ta lån. Och för en sprlmissburkare iaf i mitt fall är när jag inte får låna mer. :)
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 535
Mottagna reaktioner
12 911
Poäng
9 787
Nu blev jag mer förvirrad av ditt svar. Förstår att det är två olika saker och enligt dig måste annat uppfyllas innan insolvens prövas. Fine! Men min fråga är vad KFM menar med brytpunkten för skuldsättning? Personen ifråga hade ju inte supernya skulder.

Nej, insolvensen prövas först, sen kommer skäligheten. Är man inte kvalificerat insolvent spelar det ingen roll hur mycket bättre man skulle må eller hur behjärtansvärda skäl man har, det blir inget av med skuldsanering ändå.
 

Lynx83

V.I.P
Poäng: 607
Blev medlem
5 November 2018
Meddelanden
590
Mottagna reaktioner
615
Poäng
607
Nu blev jag mer förvirrad av ditt svar. Förstår att det är två olika saker och enligt dig måste annat uppfyllas innan insolvens prövas. Fine! Men min fråga är vad KFM menar med brytpunkten för skuldsättning? Personen ifråga hade ju inte supernya skulder.

Kan det kanske vara så att man förutom vill se en brytpunkt för när man slutade skuldsätta sig även vill se att man går eller gått i behandling för att ta tag i grundproblemen? Nu vet jag inte hur det fungerar vid spelberoende men kan tänka mig att beroende på vem man får som handläggare även kan vilja se att det gått en tid med behandling?
 

onetwo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 897
Blev medlem
15 Januari 2019
Meddelanden
2 437
Mottagna reaktioner
1 000
Poäng
897
Kan det kanske vara så att man förutom vill se en brytpunkt för när man slutade skuldsätta sig även vill se att man går eller gått i behandling för att ta tag i grundproblemen? Nu vet jag inte hur det fungerar vid spelberoende men kan tänka mig att beroende på vem man får som handläggare även kan vilja se att det gått en tid med behandling?

Ser hela 5års perioden i skuldsanering som en behandling utöver det att du går på möten för ditt beroende.
 

Lynx83

V.I.P
Poäng: 607
Blev medlem
5 November 2018
Meddelanden
590
Mottagna reaktioner
615
Poäng
607
Håller med att det känns som ett lotteri om han inte fick det. Tydlig brytpunkt måste ju ses 2016.
Samt att behandling genomgås.

Däremot dom jag sett som fått igenom snabbare har ofta barn? Eller har jag fel?

Brytpunkt måste ju anses vara när man slutat ta lån. Och för en sprlmissburkare iaf i mitt fall är när jag inte får låna mer. :)

Lite så jag uppfattat det också, kan man visa att man påbörjat behandling borde det visa en tydligare brytpunkt, men som med allt annat beror det så klart på hur handläggaren bedömer helheten. Vet att jag tjatar om intyg, men utifrån mitt perspektiv så har jag fått intryck att kan man få intyg från sina vårdkontakter/behandlare och att man gått/eller genomgår någon form av behandling för sina grundproblem, så kan det väga in en hel del för helhetsbilden :)

Och angående om man har barn varierar det säkert från fall till fall, men jag får även här intryck att man över lag verkar hålla på barnperspektivet, vilket jag tycker är bra då det inte är ungarnas fel att deras förälder/föräldrar gjort mindre bra val.
 

Syrran

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 517
Blev medlem
5 Juli 2017
Meddelanden
4 417
Mottagna reaktioner
2 181
Poäng
1 517
Kan det kanske vara så att man förutom vill se en brytpunkt för när man slutade skuldsätta sig även vill se att man går eller gått i behandling för att ta tag i grundproblemen? Nu vet jag inte hur det fungerar vid spelberoende men kan tänka mig att beroende på vem man får som handläggare även kan vilja se att det gått en tid med behandling?
Tror jag med! Och dom kräver ofta intyg att man är under behandling! Vid spelmissbruk är det svårare verkar det som! Undrar hur länge man är stämplad ??
 

Lynx83

V.I.P
Poäng: 607
Blev medlem
5 November 2018
Meddelanden
590
Mottagna reaktioner
615
Poäng
607
Ser hela 5års perioden i skuldsanering som en behandling utöver det att du går på möten för ditt beroende.
Självklart är även det en behandling, tänkte mer att det säkert kan spela roll för en del handläggare när de har hela bilden framför sig och ska bedöma om man gjort vad man har kunnat utöver sluta ta lån
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp