Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Kontokredit - Lån utan UC
4. Creditstar - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Lån utan UC
6. Loanstep - Lån utan UC
7. Klaralån - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Lumify - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
När jag gjorde det sist- tog ca 2 månader- väntan på handläggare, nytt förslag t mig och fordringsägare. I mitt fall svarade ingen.
Under tiden betalade jag inget då min inkomst understeg beslutet från början. Väntan på a-kassa... I väntans tider då dök det upp lite mer inkomst i form av tim vik. Jag ska i januari betala för de månader jag inte kunde betala ( ingår i nya förslaget).
Fr jan måste jag lägga undan, gäller ca 4700 brutto/mån. Lär ju ta 2 mån till nytt beslut.
Min erfarenhet "so far" med KF o handläggare är bra. Jag är helt transparent. Är ute i god tid. Hellre förekomma än förekommas.
Hmm okej, så om betalningsförhållanden förändras snabbt så man inte kan betala ursprungssumman då förväntas man kunna göra det i två månader ändå, annars får man betala tillbaka det man missat i en klumpsumma? Har jag uppfattat det rätt?

Gjorde du det i e-tjänsten? Hörde de av sig för att få dina uppgifter?
Hej.
Ja, e-tjänst. Smidigt och lätt.
De hörde av sig när det blev dags. De betar av i tur och ordning. Det tar lite tid. Har du/kommer du att få ändrade inkomstförhållande- skicka in. Du har då ryggen fri.

Senast ändrad:
Skriver min fråga igen då den riskerar att missas när det kommer nya sidor och jag känner att jag formulerat mig luddigt.

1. Jag kommer att få en bonus utbetalad på 10.000-15.000 samt hoppa in och jobba under min semester och där få 3500kr betalt som en engångssumma. Är detta skäl till att begära omprövning?
2. Min flickvän kommer att hoppa in på sitt gamla jobb och hjälpa till TILLFÄLLIGT, max 10.000kr i lön. Omprövning?
3. Min flickvän studerar och kommer eventuellt att jobba i sommar. Omprövning?
4. Semesterersättning/tillbaka på skatt? Omprövning?

Som jag förstår det så ska jag inte begära omprövning i något av fallen då ingen av dem är varken planerad att forsätta/är en-gångs tillfällen och blir heller inte över 40-50.000 vilket jag förstår att det ungefär är per år i snitt som en löneökning får vara innan omprövning (4000-5000kr/mån). Men rätta mig mer än gärna om jag har fel.

Hmm okej, så om betalningsförhållanden förändras snabbt så man inte kan betala ursprungssumman då förväntas man kunna göra det i två månader ändå, annars får man betala tillbaka det man missat i en klumpsumma? Har jag uppfattat det rätt?
I mitt fall:
Insåg efter sista månadslönen att jag inte skulle få a-kassa pga långa handläggningstider. Skickade in omprövning direkt. Betalade inte enl betalplanen för den månaden vilket jag uppgav. Behövde ha dessa pengar till mat och boende den tid a-kassan tog på sig. Detta var ok. Jag hade satt "lås" på dessa pengar ifall kassan skulle vara snabbare än jag trott. Min kassa var snabb. Nu ska jag betala två månader plus januari i just januari 2021. Ny betalplan, ingen förlängning, ny högre inkomst fr januari, lägga undan igen...tills ny plan kommer osv. Det är en levande process då det i mitt fall är jobb, a-kassa ett par ggr om året. Svårt att få tillsvidare anställning där jag bor.

Skriver min fråga igen då den riskerar att missas när det kommer nya sidor och jag känner att jag formulerat mig luddigt.

1. Jag kommer att få en bonus utbetalad på 10.000-15.000 samt hoppa in och jobba under min semester och där få 3500kr betalt som en engångssumma. Är detta skäl till att begära omprövning?
2. Min flickvän kommer att hoppa in på sitt gamla jobb och hjälpa till TILLFÄLLIGT, max 10.000kr i lön. Omprövning?

Som jag förstår det så ska jag inte begära omprövning i något av fallen då ingen av dem är varken planerad att forsätta/är en-gångs tillfällen och blir heller inte över 40-50.000 vilket jag förstår att det ungefär är per år i snitt som en löneökning får vara innan omprövning (4000-5000kr/mån). Men rätta mig mer än gärna om jag har fel.
Oj.
Jag svarar JA på samtliga om det vore mitt ärende. Fruktansvärt om det uppdagades genom lönekontroll/mån el efter 31/1 och du måste förklara dig och kanske i slutändan förlora din skuldsanering.
Ring KF och fråga.

Oj.
Jag svarar JA på samtliga om det vore mitt ärende. Fruktansvärt om det uppdagades genom lönekontroll/mån el efter 31/1 och du måste förklara dig och kanske i slutändan förlora din skuldsanering.
Ring KF och fråga.
Baserar du det endast på känsla eller har du någon erfarenhet? Min känsla säger också ja men inte när jag läser rundor.

Baserar du det endast på känsla eller har du någon erfarenhet? Min känsla säger också ja men inte när jag läser rundor.
Som jag alltid förespråkar: Ring kfm och fråga. Vill du inte outa vem du är - ring dolt och ge inget namn. Ställ allmänna frågor om det du funderar över. Du behöver inte gå in på personliga detaljer.

Är man osäker - ring kfm. Dom har svar på allt du funderar över och du behöver inte riskera saneringen för att du eventuellt får fel svar på internet....

Tillbaka på skatt och semestersättning är då inget man behöver begära omprövning för.

Dina övriga frågor är jag inte lika säker på. Summan på 3500kr skulle jag nog inte bry mig om. Själv kommer jag få en extra utbetalning på 5500kr IOM det nya avtalet i kommunal, jag kommer inte göra något åt det för egen del.

Men ett samtal till kronofogden skadar ju inte, dock kan man ju få olika svar även av dom. :thinking:

Det enda säkra svar man kan göra är omprövningar

Som jag alltid förespråkar: Ring kfm och fråga. Vill du inte outa vem du är - ring dolt och ge inget namn. Ställ allmänna frågor om det du funderar över. Du behöver inte gå in på personliga detaljer.

Är man osäker - ring kfm. Dom har svar på allt du funderar över och du behöver inte riskera saneringen för att du eventuellt får fel svar på internet....

Problemet är bara att man får ofta olika svar om man ringer flera ggr har jag sett här flertalet ggr. Ytterst frustrerande !

...men samma hände mig häromdagen när jag ringde Comhems kundtjänst för oss fastighetsägare... olika svar beroende på vem jag pratade med... :mad:

Problemet är bara att man får ofta olika svar om man ringer flera ggr har jag sett här flertalet ggr. Ytterst frustrerande !

...men samma hände mig häromdagen när jag ringde Comhems kundtjänst för oss fastighetsägare... olika svar beroende på vem jag pratade med... :mad:
Knepigt... Tycker alla borde följa samma regelverk

Jag brukar mejla om jag får olika svar, på så vis har jag svart på vitt vad för info jag fått om det skulle blir problem framledes... Kanske inte går att mejla kfm med såna frågor iochförsig?

Lycka till med comhem för övrigt, vet att många har problem med deras kundtjänst, även fastighetsägare i orten där jag bor...

Det enda säkra svar man kan göra är omprövningar
Varför ska man uppta skuldsaneringshandläggarnas tid med att söka omprövning för en engångssumma på 3500, eller 10000 eller 15000? Ingen av dessa, eller ens alla tillsammans leder till en varaktig ökning av betalförmågan med 4000 kr per månad.

Hej.
Ja, e-tjänst. Smidigt och lätt.
De hörde av sig när det blev dags. De betar av i tur och ordning. Det tar lite tid. Har du/kommer du att få ändrade inkomstförhållande- skicka in. Du har då ryggen fri.
Jag har ju redan skickat in. Och hunnit få brev om att de tagit emot min ansökan och att handläggningstiden kan vara tre månader. Och om tre månader har jag inte så stor nytta av en ändrad betalplan eftersom jag betalat sista gången i mars. Det är NU jag akut inte kan följa planen.

Varför ska man uppta skuldsaneringshandläggarnas tid med att söka omprövning för en engångssumma på 3500, eller 10000 eller 15000? Ingen av dessa, eller ens alla tillsammans leder till en varaktig ökning av betalförmågan med 4000 kr per månad.
Så tänker jag också. Jag har förlorat mer än det på att jag varit korttidspermitterad i år utan att jag har angett det (inte velat ha något strul)

Jag har ju redan skickat in. Och hunnit få brev om att de tagit emot min ansökan och att handläggningstiden kan vara tre månader. Och om tre månader har jag inte så stor nytta av en ändrad betalplan eftersom jag betalat sista gången i mars. Det är NU jag akut inte kan följa planen.
Det är ju så att om man har problem tre månader eller mindre anses det skylla tas från buffert eller betalningsfri månad.

Fröjdefulle JUL... njuter av vetskapen av betalfri månad... +18tkr att få behålla !!! Såååå ljuvligt! :)
Snart två år avklarat på skuldsaneringen. Mitt mående har aldrig varit så bra som nu ! Tacksamheten är fortfarande enorm för denna omstart!

Önskar Er alla en riktigt GOD JUL !! Ta hand om Er !! ❤️

Just det!
Då är det såklart en annan sak.
Tråkig sits att ha precis innan man är i hamn.
Ja, precis. Jag ångrar ju att jag ansökte om omprövning i mars när maken fick jobb och fick en ökning på 6000 kr per månad i betalplanen. Han blev ju av med jobbet i september så det hade ju inte räknats som varaktigt om någon borgenär hade fått nys om det.

Ja, precis. Jag ångrar ju att jag ansökte om omprövning i mars när maken fick jobb och fick en ökning på 6000 kr per månad i betalplanen. Han blev ju av med jobbet i september så det hade ju inte räknats som varaktigt om någon borgenär hade fått nys om det.
Inte för att vara den, men hur ska borgenärerna få reda på vad sambo tjänar?

Baserar det på min omprövning av lägre inkomst och hur viktigt det var att redogöra när jag nu får högre inkomst igen även om det inte överstiger 5000 kr.
Men, kanske det går men fy bubblan att förlora skusan över detta. Vad jag förstår är det viktigt att meddela ändrad inkomst- och utgiftsförhållande. Så jag svarade JA på alla utifrån min erfarenhet med KF. Personligt då.

Sambon fick detta mail idag från handledaren som handlägger hans skuldsanering:

"Vi har nu fått in dina skulder i ärendet och ska stämma av så att alla skulder är med. När det är klart kommer du få ett förslag om skuldsanering."

Låter ju som att det är klappat och klart att det ska gå igenom??? Vad kan gå fel härifrån, ni som vet?

Sambon fick detta mail idag från handledaren som handlägger hans skuldsanering:

"Vi har nu fått in dina skulder i ärendet och ska stämma av så att alla skulder är med. När det är klart kommer du få ett förslag om skuldsanering."

Låter ju som att det är klappat och klart att det ska gå igenom??? Vad kan gå fel härifrån, ni som vet?
Det var dött med svar för dig så jag ska försöka.

Din sambo får en betalningsplan med alla skulder som är inkomna finns samlade. Ni kollar igenom så det stämmer med borgenär, summa, datum etc.

Efter det godkänner sambon betalningsplanen och efter det ska alla borgenärena få säga sitt om betalplanen. Det kan ta en lång stund och motsätter sig någon borgenär betalplanen av olika anledningar så behöver dom reda ut det. I värsta fall kan dom inkomma med information som gör att saneringen avslås.

Jag har säkert missat en massa och använt fel ord etc men typ så fungerar det

Det var dött med svar för dig så jag ska försöka.

Din sambo får en betalningsplan med alla skulder som är inkomna finns samlade. Ni kollar igenom så det stämmer med borgenär, summa, datum etc.

Efter det godkänner sambon betalningsplanen och efter det ska alla borgenärena få säga sitt om betalplanen. Det kan ta en lång stund och motsätter sig någon borgenär betalplanen av olika anledningar så behöver dom reda ut det. I värsta fall kan dom inkomma med information som gör att saneringen avslås.

Jag har säkert missat en massa och använt fel ord etc men typ så fungerar det
Tack för svar! Jag trodde att detta gjordes under tiden för invändande, dvs de veckor de har på sig efter att beslut om inledande publiceras i poit... har de inte en begränsad tid på sig för detta? Annars kan det ju dras ut på i evighet...

Tack för svar! Jag trodde att detta gjordes under tiden för invändande, dvs de veckor de har på sig efter att beslut om inledande publiceras i poit... har de inte en begränsad tid på sig för detta? Annars kan det ju dras ut på i evighet...
Det trodde jag med men fick höra att i början av inledande så ska borgenärena inkomma med eventuella skulder man har hos dom, sen utreder KF vidare och skickar ut betalplan med en massa mer info till borgenärena om dom fortfarande anser att en sanering är skälig.
Det är då dom överklagar/invänder vad det nu heter. Kan säkert göra det tidigare men min handläggare fick det att låta som det enbart görs efter betalplanen är utskickad

När staten går in och med tvång tar bort rätten till betalning på stora belopp är det väl ändå ganska rimligt att det går lugnt och metodiskt till..

Tänkte fråga hur funkar det med skuldsanering, i teorin är det möjligt att ens partner eller vän löser ut resterande månader ? alltså att man betalar klumpsumma in för de månader man har kvar ?

Tänkte fråga hur funkar det med skuldsanering, i teorin är det möjligt att ens partner eller vän löser ut resterande månader ? alltså att man betalar klumpsumma in för de månader man har kvar ?

Det ska betalas månadsvis. En del av skuldsaneringen är en rehabiliteringstanke, att man ska lära sig betala saker. I tid

Hua...2020 fortsätter leverera.

För ca 2 veckor sedan kom sambon med nyheten att vi ska ha ett till barn. Inga andra alternativ finns på bordet pga diverse anledningar.

Nu, kl. 01 på natten slog det mig. Vad händer med mitt inledande, är det "bättre" för mig att kontakta handläggaren redan nu eller ska jag vänta tills det har gått lite längre tid och förhoppningsvis har blivit beviljad sanering?
Kan det ha inverkan på betalningstiden, fick 4 år pga tre barn kan det förkortas ytterligare om vi får ett fjärde barn?
Kan betaltiden förkortas efter en sanering är beviljad?
Hur ska jag rapportera in våra inkomster då vi inte vet när hon måste gå hem / får i föräldrapenning?

Hua...2020 fortsätter leverera.

För ca 2 veckor sedan kom sambon med nyheten att vi ska ha ett till barn. Inga andra alternativ finns på bordet pga diverse anledningar.

Nu, kl. 01 på natten slog det mig. Vad händer med mitt inledande, är det "bättre" för mig att kontakta handläggaren redan nu eller ska jag vänta tills det har gått lite längre tid och förhoppningsvis har blivit beviljad sanering?
Kan det ha inverkan på betalningstiden, fick 4 år pga tre barn kan det förkortas ytterligare om vi får ett fjärde barn?
Kan betaltiden förkortas efter en sanering är beviljad?
Hur ska jag rapportera in våra inkomster då vi inte vet när hon måste gå hem / får i föräldrapenning?

Har du fått beviljad skuldsanering och tycker att något där är fel så är det väl överklaga som gäller. Ändrade inkomster/utgifter som kommer med barnet måste du ompröva.
Aldrig hört om någon som fått ändrad längd på betalplan vid omprövning.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp