Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Kontokredit - Lån utan UC
4. Creditstar - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Lån utan UC
6. Loanstep - Lån utan UC
7. Klaralån - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Lumify - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Siktar på göra liknande samt beta av dom minsta smålånen. Vore kul å höra om mån annan har en annan åsikt. va säger tex @Lasseman om tillväga sättet att totalt ignorera lånebolagens tjat och inkasso. Finns det någon annan väg att gå som är mer korrekt? Bevisligen har "Släpptallt" lyckats här men gissar en skuldrådgivare tex inte rekommenderar detta sätt, el?

Min skuldrådgivare rekommenderade att bara släppa allting (förutom att betala av smålånen) och att jag inte behövde svara när dom ringer om jag själv inte vill.
Han sa att jag kunde om jag orkade svara och berätta om min situation och att jag försöker få skuldsanering. Men vill jag så kan jag strunta i alla samtal/mail/sms/brev och låta det vara tills jag får brev från Kfm.

Ska tilläggas att det är den taktiken jag kör nu också. :)

Min skuldrådgivare rekommenderade att bara släppa allting (förutom att betala av smålånen) och att jag inte behövde svara när dom ringer om jag själv inte vill.
Han sa att jag kunde om jag orkade svara och berätta om min situation och att jag försöker få skuldsanering. Men vill jag så kan jag strunta i alla samtal/mail/sms/brev och låta det vara tills jag får brev från Kfm.

Ska tilläggas att det är den taktiken jag kör nu också. :)
Gött, tack för svar!

Okej, jag frågar igen. Är det någon som vet svaret på min fråga? Behöver inga fler spekulationer då jag googlat och fått liknande tidigare.

2 april vinner mitt beslut laga kraft. Om jag deklarerar idag får jag pengarna 9 april. Summarum så borde ju isåfall inte återbäringen räknas in i saneringen då utbetalning är 7 dagar efter laga kraft?
Tänker jag rätt? Skatteverket godkänner väl inte deklaration direkt man skickat in den?
Utöver det har jag inget skuldsaldo när jag loggar in på kfm då inga skulder gått dit, framförallt inga allmänna mål.
Tack på förhand!

Okej, jag frågar igen. Är det någon som vet svaret på min fråga? Behöver inga fler spekulationer då jag googlat och fått liknande tidigare.

2 april vinner mitt beslut laga kraft. Om jag deklarerar idag får jag pengarna 9 april. Summarum så borde ju isåfall inte återbäringen räknas in i saneringen då utbetalning är 7 dagar efter laga kraft?
Tänker jag rätt? Skatteverket godkänner väl inte deklaration direkt man skickat in den?
Utöver det har jag inget skuldsaldo när jag loggar in på kfm då inga skulder gått dit, framförallt inga allmänna mål.
Tack på förhand!
Denna fråga tycker jag att du ska ta med din handläggare. De går inte in och tar pengarna såsom de hade gjort vid skuldsaldo hos kfm.
Återbäringen kommer att sättas in på ditt konto.
Jag fick själv betala in min återbäring med juliinbetalningen 3 månader efter att min sanering vunnit laga kraft.

Jag fick själv betala in min återbäring med juliinbetalningen 3 månader efter att min sanering vunnit laga kraft.
Är det inte just det som avgör: Om skusan vunnit laga kraft innan deklaration är sannolikheten större att man får behålla återbäringen?
Min handläggare sa i Okt/Nov att om jag fick återbäring skulle jag få behålla den då beslutet togs redan i November.

Är det inte just det som avgör: Om skusan vunnit laga kraft innan deklaration är sannolikheten större att man får behålla återbäringen?
Min handläggare sa i Okt/Nov att om jag fick återbäring skulle jag få behålla den då beslutet togs redan i November.
Mitt hade vunnit laga kraft tre månader innan återbäringen men beskedet om summan kom innan som jag meddelade min handläggare och då ingick det i min betalplan.

Mitt hade vunnit laga kraft tre månader innan återbäringen men beskedet om summan kom innan som jag meddelade min handläggare och då ingick det i min betalplan.
Ahh, sorry, misstolkade ditt inlägg!
Men jag vet inte vad jag skall tro och tycka ang just skatteåterbäring.

Men som sagt: enl, artikeln hos KFM (https://www.kronofogden.se/forslagochbeslut.html) och min handläggare, skall man få behålla den bed vissa förbehåll:

Om du får tillbaka på skatten
Om du har betalat för mycket i skatt gäller olika regler för om du får behålla skatteåterbäringen eller inte.

Om ditt beslut om skuldsanering har vunnit laga kraft, det vill säga inte längre går att överklaga, får du tillbaka pengarna direkt från Skatteverket.

Om du får tillbaka på skatten innan beslutet om skuldsanering har vunnit laga kraft går pengarna till att betala skulder i allmänna mål som du har i våra register. Som allmänna mål räknas de flesta statliga skulder, till exempel skatt, böter eller studieskulder.​

Senast ändrad:
Varit rätt mycket sjuk senaste tiden med rätt höga avdrag på min lön, så frågan lyder då hur man går tillväga för att få förbehållsbeloppet omräknat.

Finns det någon E-tjänst på deras sida där man löpande kan göra dessa ändringar

Menar du att du behöver betala mindre under inledande pga sjukdom? Vet inte hur det funkar under inledande, men under skuldsanering ska man följa betalplanen om inte sjukskrivningen är långvarig ( mer än tre månader har jag för mig). Det går alltså inte att få tillfälligt nedsatt belopp pga lite hög sjukfrånvaro.

Det är bara att betala, annars ompröva inledande, kan tänka mig att en sån osäker inkomst kan innebära avslag på skuldsaneringen..

Har fått beslut om inledande hem med "betalningsutrymme" som jag själv ska betala in. Kan denna summa komma att ändras när jag väl fått skuldsaneringen godkänd?

I mitt jobb så varierar lönen från månad till månad pga OB, helget, etc. och när jag hade löneutmätning så drog de ju inte samma summa utan jag hade ju maxbelopp. Men nu ska jag istället själv betala in samma summa oavsett hur mkt jag får ut i lön?

Min fråga är alltså om detta är bara en tillfällig summa tagen ur hatten som sedan kommer justeras när skuldsaneringen väl blivit godkänd?

Har fått beslut om inledande hem med "betalningsutrymme" som jag själv ska betala in. Kan denna summa komma att ändras när jag väl fått skuldsaneringen godkänd?

I mitt jobb så varierar lönen från månad till månad pga OB, helget, etc. och när jag hade löneutmätning så drog de ju inte samma summa utan jag hade ju maxbelopp. Men nu ska jag istället själv betala in samma summa oavsett hur mkt jag får ut i lön?

Min fråga är alltså om detta är bara en tillfällig summa tagen ur hatten som sedan kommer justeras när skuldsaneringen väl blivit godkänd?

Har du lämnat in ett snitt på hur mycket o.b du får ut per månad trots att det varierar?

För egen del fick jag ett belopp att betala under inledande vilket sänktes med ca 200 när jag fick fast beslut.

Mindre justeringar plus eller minus men det stämmer på ett ungefär.

Mindre justeringar plus eller minus men det stämmer på ett ungefär.
Helvete! Då blir det att överklaga. Att inget kan bara gå smidigt för en jävla gångs skull. De har ju siffrorna på svart o vitt, min lön varierar tusenlappar från månad till månad liksom :mad:

Helvete! Då blir det att överklaga. Att inget kan bara gå smidigt för en jävla gångs skull. De har ju siffrorna på svart o vitt, min lön varierar tusenlappar från månad till månad liksom :mad:

Vad har du själv lämnat in för uppgifter? Om du har oregelbunden inkomst så ska du ju lämna in ett snitt per månad.

Du får lägga undan en del månader för att täcka andra månader när lönen är sämre

Jag tror att det är bland annat detta de betalfria månaderna ska täcka. De kan inte räkna ut olika summor för varje månad utan får ju räkna ut ett snitt som innebär att vissa månader får du behålla mer och vissa mindre, men de månader du får behålla mer ska ju då täcka de månader du får mindre så att du har i snitt lika mkt kvar varje månad.

Du får lägga undan en del månader för att täcka andra månader när lönen är sämre
Nä men det där resonemanget håller inte. Så de förlitar sig på slumpen? Hur kan de anta att två betalfria månader täcker t ex flera års uteblivna tandläkarbesök? Ska jag leva på 2000 kr ena månaden och 5000 andra? Och förväntas betala 25.000 i tandläkarkostnader den tredje? Och sen får jag ut 2000 den fjärde och kan inte låna av mig själv?

När man har skuldsanering så finns ju ingen dispens eller bidrag heller som vid löneutmätning för dyrare ingrepp?

Spelar ingen roll att man har två betalfria månader, de kan ju inte utgå från att de ska täcka för pengar som uteblir andra månader vid just ojämn lön.

T ex Hur många månader har de räknat att jag kommer få mindre i lön för att de ska kunna dra slutsatsen att de betalfria månaderna ska täcka för de? Det har de inte räknat ut för inte ens jag vet det, beror helt på hur arbetshelgerna infaller från månad till månad! Så du förstår säkert hur detta tankesätt och helt orimligt.

Lite sjukt att man har skälig levnadsstandard som nån sorts referenspunkt, men ändå inte. Denna nonchalanta godtycklighet.

Vad har du själv lämnat in för uppgifter? Om du har oregelbunden inkomst så ska du ju lämna in ett snitt per månad.
De fick en hel års löner med ansökan. De verkar ha avrundat neråt så någon "skälig levnadsstandard" som det så fint heter, finns inte. Bara på pappret.

Det är ju tyvärr ingen dans på rosor med skuldsanering. Det är en rehabilitering, min man har sanering och jag har haft utmätning vi har inte varit hos tandläkaren på många år.

Det är ju tyvärr ingen dans på rosor med skuldsanering. Det är en rehabilitering, min man har sanering och jag har haft utmätning vi har inte varit hos tandläkaren på många år.
Om man riskerar infektioner i käkbenet samt att andra organ angrips med bakterier ifall de ej behandlas som i sin tur kan leda till ännu mer seriösa hälsotillstånd så är det nog inte en fråga om dans på rosor utan bara att grundläggande hälso behov ska kunna tillgodoses.

Om man riskerar infektioner i käkbenet samt att andra organ angrips med bakterier ifall de ej behandlas som i sin tur kan leda till ännu mer seriösa hälsotillstånd så är det nog inte en fråga om dans på rosor utan bara att grundläggande hälso behov ska kunna tillgodoses.
Kanske bättre du kör på löneutmätning då tills tänderna är fina igen.

Kanske bättre du kör på löneutmätning då tills tänderna är fina igen.
Du behöver inte vara snäsig. Jag är på din sida. Det handlar inte om utseende, mina tänder SER friska ut men problemet är att ju längre de går obehandlade desto mer sjukdomar drar man på sig. Är det rimligt att det inte finns nån vettig tandvård för oss?

Tyvärr är ju så många härinne så jäkla kuvade att ingen ifrågsätter nånting, det är bara självhat & "tack för smulorna" i vad som ska vara världens mest jämställda land .

Man ska inte behöva undvika tandläkarbesök bara pga löneutmätning/skuldsanering.

Jag har själv återkommande problem med mina tänder som kräver kostsamma insatser. De handläggare som jag har pratat med har alla sagt att det ”bara” är till att skicka in en omprövning tillsammans med ett ”kostnadsförslag” från tandläkaren.

När min tid är kommen för just detta kommer jag absolut att skicka in en omprövning, men ”be” om förlängd skuldsaneringsperiod motsvarande vad tandvården kostar, så ingen borgenär drabbas ekonomiskt pga mina tandproblem.

Nä men det där resonemanget håller inte. Så de förlitar sig på slumpen? Hur kan de anta att två betalfria månader täcker t ex flera års uteblivna tandläkarbesök? Ska jag leva på 2000 kr ena månaden och 5000 andra? Och förväntas betala 25.000 i tandläkarkostnader den tredje? Och sen får jag ut 2000 den fjärde och kan inte låna av mig själv?

När man har skuldsanering så finns ju ingen dispens eller bidrag heller som vid löneutmätning för dyrare ingrepp?

Spelar ingen roll att man har två betalfria månader, de kan ju inte utgå från att de ska täcka för pengar som uteblir andra månader vid just ojämn lön.

T ex Hur många månader har de räknat att jag kommer få mindre i lön för att de ska kunna dra slutsatsen att de betalfria månaderna ska täcka för de? Det har de inte räknat ut för inte ens jag vet det, beror helt på hur arbetshelgerna infaller från månad till månad! Så du förstår säkert hur detta tankesätt och helt orimligt.

Lite sjukt att man har skälig levnadsstandard som nån sorts referenspunkt, men ändå inte. Denna nonchalanta godtycklighet.

Det rimliga vore att räkna på den lägsta lönen du har och låta borgenärerna avstå ännu mer betalning?

Jag planerar att söka skuldsanering vid årskiftet,är för rädd för att släppa allt till utmätning så jag kommer pussla fram tills dess.(jag har ganska nya skulder så tänker att jag behöver låta dem bli ca 1,5- 2år gamla iallafall innan ja söker) kan jag utnyttja krediter fram tills jag söker eller är det negativt inför skuldsanering sen? Det är enda chansen för att kunna hålla mig flytande.

Jag planerar att söka skuldsanering vid årskiftet,är för rädd för att släppa allt till utmätning så jag kommer pussla fram tills dess.(jag har ganska nya skulder så tänker att jag behöver låta dem bli ca 1,5- 2år gamla iallafall innan ja söker) kan jag utnyttja krediter fram tills jag söker eller är det negativt inför skuldsanering sen? Det är enda chansen för att kunna hålla mig flytande.

Om du ändå ska söka skuldsanering för att du själv inte kan bli skuldfri på egen hand varför ska du då pussla med lån? Varför släpper du inte bara allt nu och sen söker?

Släpp allt sen har du hela din månadslön att leva på och hamstra tills löneutmätningen kommer igång om ett halvår eller så.

Om du ändå ska söka skuldsanering för att du själv inte kan bli skuldfri på egen hand varför ska du då pussla med lån? Varför släpper du inte bara allt nu och sen söker?
Jag vet inte om jag orkar möte ångesten som lär uppstå, och skammen av mitt stora feta misslyckande.

Min lön har en ganska hög lägstanivå. Men det är inte alls det som var min poäng.
Hur tycker du det ska vara då? Känns väldigt givet att har du ojämn inkomst så måste dem ju ta ett snitt på det.. månaderna som är över snitt sparar du till de som är under, kan inte hitta ngt annat som är logiskt

Jag har hyfsat varierande inkomst och KFM räknade på (ett ungefär) snittet.
Visst, man får pussla lite men inget omöjligt, man får lov att lära sig att lägga undan vissa månader.
Och man skall ju inte tro att det är lätt för en nummer-analfabet som en annan men har man inget val så...
Och, inte att glömma: Det finns ett slut!

Samma här. Fick dra en tand akut när den föll sönder och det blev inflammation. Fick det på faktura den gången, 2000 kr. Så det blev typ vatten och bröd den månaden.

De fick en hel års löner med ansökan. De verkar ha avrundat neråt så någon "skälig levnadsstandard" som det så fint heter, finns inte. Bara på pappret.
Jag förstår verkligen inte.
Du tar din årslön och delar den på 12.
Du kan ju inte betala olika varje månad.
Du får dessutom en extrasumma som för min del är 900 kr per månad, extra för läkemedel, ev resor och barnomsorg.
De ger aldrig för lite dvs mindre än förbehåll plus extrapengen så är det för lite så är det du som uppgett fel inkomst.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp