• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Flexkontot - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Lynx83

V.I.P
Poäng: 607
Blev medlem
5 November 2018
Meddelanden
590
Mottagna reaktioner
615
Poäng
607
Angående brytpunkt så varierar det säkert från handläggare till handläggare när de har "hela bilden" framför sig. När man läser runt kan det vara att en del verkar vilja se ett tydligt stopp/tid efter senast tagna lån medan andra vill se att man ex har påbörjat behandling/gått en tid i behandling. Och jag håller med om att tydlig brytpunkt är lite tokigt val när det är så olika från situation till situation när det bedöms.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Syrran

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 517
Blev medlem
5 Juli 2017
Meddelanden
4 417
Mottagna reaktioner
2 181
Poäng
1 517
hej
Håller på med ansökan om skuldsanering!
Hur fyllde ni i skulderna?
Ser bara att fylla i men ej rader
Var o hur skrev ni dom?
Har tyvärr mellan 25-30 st
Usch!!
Nu jagas man med samtal mejl dagligen så jobbigt men förstår att alla vill ha sina pengar
 

onetwo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 817
Blev medlem
15 Januari 2019
Meddelanden
2 420
Mottagna reaktioner
995
Poäng
817
hej
Håller på med ansökan om skuldsanering!
Hur fyllde ni i skulderna?
Ser bara att fylla i men ej rader
Var o hur skrev ni dom?
Har tyvärr mellan 25-30 st
Usch!!
Nu jagas man med samtal mejl dagligen så jobbigt men förstår att alla vill ha sina pengar

Hade du inte kontaktat skuldrådgivare ? Dom hjälper dig fylla i.

Ansökningar som går via dem har statisktiskt högre % chans att gå igenom, enligt KFs egna statistik.

Kommer gå via dem bara för feedback på både personliga brev och vill få detta noterat till handläggare till KF.

Svarar du på alla samtal från långivare?

Sista sidorna förklarar rätt bra hur du ska fylla i.

Angående skulden är det bara fylla
Vem skulden är till och storleken/ränta, ju mer information handläggare har desto bättre ska du se det.
 
Senast ändrad:

Kimsan72

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 907
Blev medlem
18 Augusti 2017
Meddelanden
5 941
Mottagna reaktioner
6 131
Poäng
3 907
Hade du inte kontaktat skuldrådgivare ? Dom hjälper dig fylla i.

Ansökningar som går via dem har statisktiskt högre % chans att gå igenom, enligt KFs egna statistik.

Kommer gå via dem bara för feedback på både personliga brev och vill få detta noterat till handläggare till KF.

Svarar du på alla samtal från långivare?

Enda anledningen till varför ansökningar har större chans att gå igenom tack vare hjälp av Skuldrådgivare är att RÄTT personer söker och för att ansökningarna är oftast då mer proffesionellt genomarbetade. :)
 

onetwo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 817
Blev medlem
15 Januari 2019
Meddelanden
2 420
Mottagna reaktioner
995
Poäng
817
Enda anledningen till varför ansökningar har större chans att gå igenom tack vare hjälp av Skuldrådgivare är att RÄTT personer söker och för att ansökningarna är oftast då mer proffesionellt genomarbetade. :)

Förmodligen så tror jag, säkerligen väldigt många oseriösa ansökningar eller personer som inte uppfyller grundkrav, men har inte tänkt chansa OM det har betydelse. Tar alldeles för lång tid från ansökning till beslut för att jag lämnar något till slumpen.

Ser det då som ett plus att få någon som jobbar med detta att läsa igenom personliga brev, möjligtvis slippa 100 frågor efter och få en snabbare handläggning.

Men ändå påpekat tidigare att det är ett lotteri när jag läst hur och varför personer fått avslag.
 

Kimsan72

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 907
Blev medlem
18 Augusti 2017
Meddelanden
5 941
Mottagna reaktioner
6 131
Poäng
3 907
Förmodligen så tror jag, säkerligen väldigt många oseriösa ansökningar eller personer som inte uppfyller grundkrav, men har inte tänkt chansa OM det har betydelse. Tar alldeles för lång tid från ansökning till beslut för att jag lämnar något till slumpen.

Ser det då som ett plus att få någon som jobbar med detta att läsa igenom personliga brev, möjligtvis slippa 100 frågor efter och få en snabbare handläggning.

Men ändå påpekat tidigare att det är ett lotteri när jag läst hur och varför personer fått avslag.

Det sistnämnda håller ja med om fullständigt... Min och Bobbis situation är väldigt lika varandra både gällande anledning till skuldsättning samt under vilken tidsera skuldsättningen pågick,
men efter lite dialog med Bobbis, så verkar våra handläggare vara olika berörda av detta...
Min handläggare, oerhört trevlig, men något tveksam till om vi kan få igenom min ansökan just pga tidsaspekten gällande när lånen är tagna medans om ja förstod Bobbis rätt, så la inte hans handläggare någon direkt energi på just detta alls...

Jag har läst på om sååååå många skuldsaneringar och ibland (inte helt sällan), så har ja blivit oerhört konfunderad just med anledning av HUR olika handläggarna resonerar...
Sen finns de så klart mycket som ja likväl inte vet om den aktuella gäldenären, men likväl........
 

Doris

Aktiv medlem
Poäng: 41
Blev medlem
6 September 2018
Meddelanden
46
Mottagna reaktioner
14
Poäng
41
Jag tror att en stor orsak till avslag är att man liksom trollar bort någon annans miljon, tycker löneutmätning är värre en döden och istället ansöker om skuldsanering innan ens brevbäraren har hunnit lägga första inkassokravet i brevlådan.

För att citera en klok dam på detta forum men som gjorde precis tvärtom:

”Jaaaa, detta med ansökan om skuldsanering och om den går igenom eller ej är inget enkelt ämne och skall ej heller vara det anser jag !
Jag är lite rädd för att många ser på detta lite för lättvindigt. Man lånar ”ihjäl sig” och sen kastar man in en ansökan om skuldsanering och hoppas att den går igenom...
Jag tror nog man måste ställa in sig på att ha löneutmätning ett bra tag och inte minst ta tag i eventuella missbruks problem som man har innan ens tanken om att söka skuldsanering påbörjas.”
 

onetwo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 817
Blev medlem
15 Januari 2019
Meddelanden
2 420
Mottagna reaktioner
995
Poäng
817
Jag tror att en stor orsak till avslag är att man liksom trollar bort någon annans miljon, tycker löneutmätning är värre en döden och istället ansöker om skuldsanering innan ens brevbäraren har hunnit lägga första inkassokravet i brevlådan.

För att citera en klok dam på detta forum men som gjorde precis tvärtom:

”Jaaaa, detta med ansökan om skuldsanering och om den går igenom eller ej är inget enkelt ämne och skall ej heller vara det anser jag !
Jag är lite rädd för att många ser på detta lite för lättvindigt. Man lånar ”ihjäl sig” och sen kastar man in en ansökan om skuldsanering och hoppas att den går igenom...
Jag tror nog man måste ställa in sig på att ha löneutmätning ett bra tag och inte minst ta tag i eventuella missbruks problem som man har innan ens tanken om att söka skuldsanering påbörjas.”
Jag tror att en stor orsak till avslag är att man liksom trollar bort någon annans miljon, tycker löneutmätning är värre en döden och istället ansöker om skuldsanering innan ens brevbäraren har hunnit lägga första inkassokravet i brevlådan.

För att citera en klok dam på detta forum men som gjorde precis tvärtom:

”Jaaaa, detta med ansökan om skuldsanering och om den går igenom eller ej är inget enkelt ämne och skall ej heller vara det anser jag !
Jag är lite rädd för att många ser på detta lite för lättvindigt. Man lånar ”ihjäl sig” och sen kastar man in en ansökan om skuldsanering och hoppas att den går igenom...
Jag tror nog man måste ställa in sig på att ha löneutmätning ett bra tag och inte minst ta tag i eventuella missbruks problem som man har innan ens tanken om att söka skuldsanering påbörjas.”

Klok dam. Och såklart ska inte skuldsanering locka en att överbelåna sig för att få det.

Är inte lätt, men är inte svårt heller, jag kan visa upp 14 årigt missbruk av spel.

Löneutmätning hade jag varit helt okej med om det ledde till minskad skuld inom överskådlig tid, eller innan jag är död iaf :)

Menar att man behöver se på ett problem överskådlig tid hur problemet uppstått och sedan välja begreppen utifrån det. Och sedan ge en person möjlighet att återgå till ett normalt liv.

Jag förstår att man nekar folk som kanske visat missbruk eller konsumtion som pågått en kort period och dragit på sig dyra krediter.
 

Kimsan72

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 907
Blev medlem
18 Augusti 2017
Meddelanden
5 941
Mottagna reaktioner
6 131
Poäng
3 907
Usch...de kunde varit mina ord som Doris citerade...ja skäms, för ja har enkom haft löneutmätning i nu 8 månader, men när ja själv insåg hur skulderna ”rusade i höjden” som just Du skriver @onetwo så insåg även ja att löneutmätning inte skulle vara hållbart i förlängningen just pga skulderna aldrig kommer kunna återbetalas på detta sätt. Ej heller kommer mitt psyke kunna hantera löneutmätning under såååå många år. :(
 

Syrran

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 517
Blev medlem
5 Juli 2017
Meddelanden
4 417
Mottagna reaktioner
2 181
Poäng
1 517
Jag tror att en stor orsak till avslag är att man liksom trollar bort någon annans miljon, tycker löneutmätning är värre en döden och istället ansöker om skuldsanering innan ens brevbäraren har hunnit lägga första inkassokravet i brevlådan.

För att citera en klok dam på detta forum men som gjorde precis tvärtom:

”Jaaaa, detta med ansökan om skuldsanering och om den går igenom eller ej är inget enkelt ämne och skall ej heller vara det anser jag !
Jag är lite rädd för att många ser på detta lite för lättvindigt. Man lånar ”ihjäl sig” och sen kastar man in en ansökan om skuldsanering och hoppas att den går igenom...
Jag tror nog man måste ställa in sig på att ha löneutmätning ett bra tag och inte minst ta tag i eventuella missbruks problem som man har innan ens tanken om att söka skuldsanering påbörjas.”
Problemet är inte nytt haft större skulde under många år men fixat tidigare och nu går det inte längre! Har absolut inte en tanke att bara få skuldsanering hur som helst utan situationen har blivit ohållbar! Och spelandet är det totalstopp med så att gå som läget är nu nästan 200000kr back anser jag är skäligt samt att en löneutmätning för mig inte är aktuell då blir jag aldrig skuldfri!
Min fråga var hur man specar skulder o inget annat! För mig är skuldsanering enda utvägen och ej löneutmätning!
Så att bara kasta in en ansökan om skuldsanering är inte fallet hos mig blir så jäkla trött på moralpredikningar usch ställde en fråga bara blir galen på långa utlägg !!!
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp