Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Kontokredit - Lån utan UC
4. Creditstar - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Lån utan UC
6. Loanstep - Lån utan UC
7. Klaralån - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Lumify - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Om personen i fråga har skuldsanering och mestadels pga spel, och numera har sanering och spelar då kontrollerat osv sköter sina betalningar m.m Menar du att skusan kan upphäva saneringen?

Nej, men har man haft spelberoende och skulderna uppkommit på grund av det och sen det första man gör när man får skuldsanering är att börja spela igen känns... jävligt dumt rent ut sagt.
Jag är själv en speltork och fick mina skulder just pga spel. Har gått behandling och slutat spela.

Skulle tro att det är så lätt att hamna i samma skit igen, även fast man tror att man kan spela kontrollerat.
Jag har gått i tankar att det skulle vara kul att spela en stryktipset eller något när det är stormatch och kolla med polarna, men jag vet inte hur man reagerar när man fått känn på spelandet igen.
Särskilt när man varit på botten och nu har fått en sådan chans att komma på fötter igen så skulle jag inte våga chansa med spelandet. Men det är jag det. Alla är olika och alla gör som dom vill. :)

Nej, men har man haft spelberoende och skulderna uppkommit på grund av det och sen det första man gör när man får skuldsanering är att börja spela igen känns... jävligt dumt rent ut sagt.
Jag är själv en speltork och fick mina skulder just pga spel. Har gått behandling och slutat spela.

Skulle tro att det är så lätt att hamna i samma skit igen, även fast man tror att man kan spela kontrollerat.
Jag har gått i tankar att det skulle vara kul att spela en stryktipset eller något när det är stormatch och kolla med polarna, men jag vet inte hur man reagerar när man fått känn på spelandet igen.
Särskilt när man varit på botten och nu har fått en sådan chans att komma på fötter igen så skulle jag inte våga chansa med spelandet. Men det är jag det. Alla är olika och alla gör som dom vill. :)
Ja absolut och jag är precis som dig! Det är grymt bra jobbat och bästa är att hålla sig borta från skiten

Nej nya skulder är inte aktuellt. Funderar mer kring vad banken lämnar ut för uppgifter och hur KRF ställer sig till sådan info.
Det är skitsamna vad som lämnas ut.
En omprövning måste initieras av gäldenär eller borgenär

Det är skitsamna vad som lämnas ut.
En omprövning måste initieras av gäldenär eller borgenär
Tack snälla för att du förklarar. Jag känner mig så trög ang vad som gäller. Tex ger krf ut sån info till borgenärerna? Eller är det sekretess?

Senast ändrad:
Fråga igen… det står på Kronofogdens hemsida att ”Ett beslut om att inleda skuldsanering innebär att du får en betalningsanmärkning.”
Men som jag förstått så är inledande skuldsanering inte en garanti för att skuldsaneringen godkänns? Får man alltså en betalningsanmärkning, även om skuldsaneringen avslås?

Fråga igen… det står på Kronofogdens hemsida att ”Ett beslut om att inleda skuldsanering innebär att du får en betalningsanmärkning.”
Men som jag förstått så är inledande skuldsanering inte en garanti för att skuldsaneringen godkänns? Får man alltså en betalningsanmärkning, även om skuldsaneringen avslås?

Det äringen garanti nej, det är dock stor andel som får beslut sedan också.
Vad som händer med anmärkningen vet jag inte. Det är lite konstigt att dom informerar om det på hemsidan eftersom Kronofogden inte jobbar med anmärkningar

@Sulanbulan hur har det gått för dig? Vunnit laga kraft ännu? Tänkte på dig då vi låg rätt nära varandra i tiden! :)

Hur ska man göra när man inser att man angett alldeles för låg inkomst på sin sambo i skuldsaneringen? Ompröva? Det ligger över 4-5000/mån.

När du fått beslutet för skuldsanering, kommer det något mer brev när din skuldsanering vunnit laga kraft? Eller kan man bara anta detta när dessa 3 veckor gått?

Hur ser det ut om en person som är gift söker skuldsanering, och partnern har oregelbunden inkomst? Typ säsongsarbetare. Samma chans at beviljas ändå? Hur räknas partners del av hushållsutgifterna ut?

När du fått beslutet för skuldsanering, kommer det något mer brev när din skuldsanering vunnit laga kraft? Eller kan man bara anta detta när dessa 3 veckor gått?
Efter 3 veckor, så dröjer det några dagar tills skulderna ”nollas” först då vet du!

Ni som sökt skuldsanering pga spelberoende -har ni fått lämna in intyg från psykolog etc. att ni gått i behandling?

När man har fått ett beslut om avslag på en omprövningsansökan, att betalplanen ska kvarstå trots att man tjänat mer, skickas det beslutet ut till borgenärerna också?

Jag kommer att byta bank så småningom om. Vet ni nån bank man kan ha som inte säger nej till nya kunder trots skuldsanering?

Swedbank frös mitt swish och utredde swish som varit från privatlån. Det lär väl öppnas igen då det finns underlag samt att de står med tydligt i saneringen. Men känns ändå läskigt och nojjar ihjäl mig att dom ska säga till krf att jag småspelat lite. Är dock i väldigt liten skala och saneringen är ny. Så kommer inte göra ngt sen som äventyrar saneringen.

Riskerar jag nu att banken kontaktar krf och säger att jag spelat som i sin tur häver min sanering? Eller riskerar jag hembesök?
Jag själv har inte haft problem med Swedbank, vare sig när jag hade skuld hos KF eller när jag hade ss. Jag blev kund där när jag var hos KF och dom frös inte min swish, fick också Mastercard under den tiden. Nu är jag fri som en fågel, inga skulder och inget ss!

Ni som sökt skuldsanering pga spelberoende -har ni fått lämna in intyg från psykolog etc. att ni gått i behandling?

Jag behövde inte göra det, jag tror handläggaren såg min brytpunkt i skuldsättningen som tillräckligt.

Hur ser det ut om en person som är gift söker skuldsanering, och partnern har oregelbunden inkomst? Typ säsongsarbetare. Samma chans at beviljas ändå? Hur räknas partners del av hushållsutgifterna ut?

Bör bli som vid löneutmätning, man tar ett snitt

Nix inte jag heller.
Handläggaren sa bara att hon såg en tydlig brytpunkt i lånekarusellen.
Har inte behövt visa något alls för någon under resan mot skuldsanering.

Nej inte behövt lämna några intyg alls. Hade heller inga skulder hos kfm.
I januari går jag nu in på mitt fjärde år.

Det blir mycket frågor nu… Har sökt mycket på detta och förstår att det inte finns någon fast gräns, så söker individuella erfarenheter ifall någon haft problem att man ansetts ha för hög hyra. Jag har 11500 kr i hyra idag, för en 2:a på 59kvm i Stockholm som jag alltså bor ensam i. Det skulle vara väldigt svårt för mig att få tag i något billigare. Tror ni det skulle godkännas för en ensam person?

Det blir mycket frågor nu… Har sökt mycket på detta och förstår att det inte finns någon fast gräns, så söker individuella erfarenheter ifall någon haft problem att man ansetts ha för hög hyra. Jag har 11500 kr i hyra idag, för en 2:a på 59kvm i Stockholm som jag alltså bor ensam i. Det skulle vara väldigt svårt för mig att få tag i något billigare. Tror ni det skulle godkännas för en ensam person?
Jag förstår/vet att det är svårt att finna boenden i våra storstadsregioner, men den hyran utifrån ett skuldsaneringsperspektiv låter likväl orimligt hög.

Jag förstår/vet att det är svårt att finna boenden i våra storstadsregioner, men den hyran utifrån ett skuldsaneringsperspektiv låter likväl orimligt hög.
Jag har en hyra på 13000 för ett hus jag hyr privat.
För en ensamstående med barn var var normalhyra i Sthlm runt 11700 (kommer ej ihåg exakt) så de ansåg att detta var ok ändå vid skuldsaneringen och jag letar självklart billigare men den är inte så jäkla lätt heller idag. Hittade en mindre lägenhet för 11000 men det visade sig sen vara svartkontrakt och man fick inte skriva sig där. Det lämnar jag inte förstahand för heller med ett barn. Bostadsmarknaden är helt galen

Senast ändrad:
Jag har en hyra på 11300 i en liten stad men det var inget problem. Dock är vi 2 vuxna å 3 barn.

Jag har skuldsanering sedan ett år tillbaka ungefär.

Betalar 5500:- i månaden.

Hyr bostad av min mor, detta vet inte kronofogden. angav hyra: 5400:-

kan jag göra en omprövning och säga att hyresvärden höjt hyran till säg 7000:-. kan få ett hyreskontrakt skrivet av min mor om det skulle behövas.

Hur ska man hantera återkrav av bostadsbidrag som utbetalats innan inledande men där återkrav beslutas långt efter beslutad skuldsanering?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp