Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Kontokredit - Lån utan UC
4. Creditstar - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Lån utan UC
6. Loanstep - Lån utan UC
7. Klaralån - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Lumify - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Efter att ha googlat och läst lite om detta så verkar det vara så enkelt att inkassobolagen köper skulder av varandra i klumpar med massor av ärenden där det finns med allt från sådant där skulderna ligger som avbetalningsplaner direkt till inkasso, utmätningar och skuldsaneringar, så att just din/våra skulder bytt inkassobolag verkar kunna vara rätt slumpmässigt.
Absolut ! Jag förstår att det är så, men förstår liksom inte varför dom gör så?!

Absolut ! Jag förstår att det är så, men förstår liksom inte varför dom gör så?!
För att tjäna pengar.. läste en artikel om att Intrum har en marginal på 20% på de skulder dom köper..
Så även om dom förlorar varenda krona på vissa skulder så tjänar dom så mycket på andra att det är värt det, och sen har dom ju inte betalat fullt pris för skulderna.. man får komma ihåg att om en bank har lånat ut pengar till 10% ränta då har dom själva lånat dessa pengar till mycket lägre ränta, så det finns marginaler där också..
En skuld som legat hos inkasso och KF några år och som består till 50% räntor är
”Egentligen” inte så hög för banken/inkassobolaget.

Att företag köper skulder av varandra skulle jag tro beror på skattemässiga kvittningar/förluster etc som kan gynna på olika sätt. Man vill ha en fordran helt enkelt, kan nog öka ett visst värde/tillgångar.

Att företag köper skulder av varandra skulle jag tro beror på skattemässiga kvittningar/förluster etc som kan gynna på olika sätt. Man vill ha en fordran helt enkelt, kan nog öka ett visst värde/tillgångar.
Japp, ungefär som ett företag som medvetet behåller defekta/utgångna varor i sitt lager, dom har ett värde i bokföringen trots att dom i verkligheten är totalt värdelösa och säkert även en kostnad eftersom det inte går att bli av med sakerna utan det måste betalas för att skrota sakerna..

Jag har jobbat på ett företag som hade trasiga varor för över 300 miljoner i lager bara för att bokföringen skulle gå ihop.. det är inte svårt att lura revisorer med sådant.

Hur är det ifall man har skuldsanering men blivit antagen till en utbildning? Ska man då skita i den oavsett om det kan generera löne ök på 15k Isch

Hur är det ifall man har skuldsanering men blivit antagen till en utbildning? Ska man då skita i den oavsett om det kan generera löne ök på 15k Isch
Det är bara du som kan avgöra… hur länge är det kvar på skuldsaneringen och hur länge tänker du jobba med högre lön? (Troligen mer än 5 år antar jag?)
Det beror såklart på ifall du riskerar att bli av med skiuldsaneringen helt, men med så mycket högre inkomst kanske du klarar av att betala skulderna utan sanering?, etc etc… för många okända variabler för att någon annan än du ska kunna svara på den frågan tyvärr.

Det är bara du som kan avgöra… hur länge är det kvar på skuldsaneringen och hur länge tänker du jobba med högre lön? (Troligen mer än 5 år antar jag?)
Det beror såklart på ifall du riskerar att bli av med skiuldsaneringen helt, men med så mycket högre inkomst kanske du klarar av att betala skulderna utan sanering?, etc etc… för många okända variabler för att någon annan än du ska kunna svara på den frågan tyvärr.
Tack för ditt svar! Jo, med den lönen kommer jag kunna betala av det själv samtidigt ha en slant över till annat. Men utbildningen varar ju i 18 månader och då är det ju CSN som gäller, vilket känns iskallt

Japp, ungefär som ett företag som medvetet behåller defekta/utgångna varor i sitt lager, dom har ett värde i bokföringen trots att dom i verkligheten är totalt värdelösa och säkert även en kostnad eftersom det inte går att bli av med sakerna utan det måste betalas för att skrota sakerna..

Jag har jobbat på ett företag som hade trasiga varor för över 300 miljoner i lager bara för att bokföringen skulle gå ihop.. det är inte svårt att lura revisorer med sådant.
Ja, som fd företagare (som även är en del av orsakerna till att jag beviljats skusan) kan jag instämma i att man kan bli ganska kreativ med lite allt möjligt :D

Är väl skillnad om man blir beviljad som studerande kontra beviljad med arbete för att sedan ompröva för att börja betala 0:-, ingen aning hur man ställer sig till det. Då uppstår ju även en skuld man ska betala som inte ingår i saneringen.
Jag har nollplan de två sista åren i min sanering, funderar lite löst på att börja studera då för att bli klar hyfsat nära saneringens slut.

Tack för ditt svar! Jo, med den lönen kommer jag kunna betala av det själv samtidigt ha en slant över till annat. Men utbildningen varar ju i 18 månader och då är det ju CSN som gäller, vilket känns iskallt
Slanten som blir över till annat hinner väl kanske bli utmätt tänker jag, om skulderna förfaller…?

Är väl skillnad om man blir beviljad som studerande kontra beviljad med arbete för att sedan ompröva för att börja betala 0:-, ingen aning hur man ställer sig till det. Då uppstår ju även en skuld man ska betala som inte ingår i saneringen.
Jag har nollplan de två sista åren i min sanering, funderar lite löst på att börja studera då för att bli klar hyfsat nära saneringens slut.
Hur har du nollplan? Blev din kostnad under 3 år? Är nyfiken på allt vad gäller sanering då jag har som avsikt att söka relativt snart

@Lasseman om inte jag minns fel, så arbetade du tidigare på inkassobolag… ?!
Kanske du kan förklara vad som gör att inkassobolagen köper upp varandras skulder?
Ett exempel: påbörjar snart år 4 av min skuldsanering. En STOR skuld har under resans gång hela tiden legat hos Intrum för att nu i dagarna har ”sålts” vidare och ligger nu hos Lowell…
Vad tror du är anledningen till att dom gör så?! Vad ”vinner” dom på att köpa/sälja skulder till varandra ?!
Det händer ju rätt ofta har jag noterat…

Du minns fel.
Skatteeffekter och möjligen att få lös likviditet.

Jag ansökte om omprövning själv (betala mer) mitt betalutrymme hade ökat med cirka 9k fick avslag.

Kronofogdens bedömning
Xxx ekonomi har förändrats efter beslutet om skuldsanering.
Enligt våra beräkningar har betalningsutrymmet ökat med 8 696 kronor per
månad från och med december 2021.
Förändringen beror på omständigheter som inte gick att förutse när vi beslutade
om skuldsanering.
Xxx betalningsplan löper ut i mars 2022. Det har inte framkommit några
skäl att ändra betalningsplanens längd. Förändringen har därmed inte en sådan
varaktighet att den kan betraktas som en väsentlig förändring av xxx
ekonomi. Skäl saknas därför att ändra beslutet.
Det finns inte heller några synnerliga skäl för en ändring.
Vi bedömer därför att xxx ansökan om omprövning ska avslås.
Det innebär att vi inte ändrar hans beslut från den 19 juni 2019. Xxx ska
inte betala något under sin skuldsanering

Kronofogdens bedömning
om skuldsanering.
Det lät ju fantastiskt. Du har alltså haft betalplan på 3 år utan ändring, trots att det krasst sett skulle kunna innebära att borgenärerna får drygt 270tkr om de godtagit din omprövning och förlängt betalplanen för resterande 2,5 år. Bara att gratulera!

Kronofogdens bedömning
om skuldsanering.
WOW !!! Grattis till Dig… Det är ju oerhört mycket som Du får behålla och det utöver sedvanligt existensminimum eller hur?!

Jag som gillar spekulationer, undrar hur det hade blivit om man omprövar tex +5000:- och får det beviljat, men under handläggningstiden blir av med jobbet eller nåt? Kan man då bara ringa och stoppa omprövningen?

Jag som gillar spekulationer, undrar hur det hade blivit om man omprövar tex +5000:- och får det beviljat, men under handläggningstiden blir av med jobbet eller nåt? Kan man då bara ringa och stoppa omprövningen?
Du kan ju ändra uppgifterna i din omprövning, har beslut tagits får du göra en ny.

Blev inledande skuldsanering i oktober
Nu ska jag redovisa om skulder som inte stämmer med tid jag angett per telefon

Bådar ej gott va??
Sen har jag tagit ett lån hos bank norwegian idioterna 2016 men på deras hemsida står det 2018.
Det är framflyttat 2 år.får man göra så???

Även slutdatum är ändrat 2 år längre fram utan att jag sökt om förlängning eller sänkt månadskostnad

Bådar ej gott va??
Sen har jag tagit ett lån hos bank norwegian idioterna 2016 men på deras hemsida står det 2018.

Även slutdatum är ändrat 2 år längre fram utan att jag sökt om förlängning eller sänkt månadskostnad

har du sökt om höjning någon gång? vissa gäldenärer avslutar det gamla lånet och gör ett nytt lån när man höjer ett befintligt lån.

har du sökt om höjning någon gång? vissa gäldenärer avslutar det gamla lånet och gör ett nytt lån när man höjer ett befintligt lån.

Nej inget överhuvudtaget, hade jag ansökt om höjning hade jag förstått

Nu säger jag att jag tagit lån i 2016 som är sant med bank norwegian säger 2018???
Helt sjukt

Nej inget överhuvudtaget, hade jag ansökt om höjning hade jag förstått

Nu säger jag att jag tagit lån i 2016 som är sant med bank norwegian säger 2018???
Helt sjukt
Verkar konstigt, men loggar du in på banknorwegian, så kan du under lån se när du signerade ditt lånavtal med BankID.

går även att ladda ner under lån hämta signerat avtal.

Verkar konstigt, men loggar du in på banknorwegian, så kan du under lån se när du signerade ditt lånavtal med BankID.

går även att ladda ner under lån hämta signerat avtal.

Hur kan det blivit så fel med bank norwegian.
Signerade 2016-03 nu kan dom säga 2018 hur mycket dom vill

Såg det på signerade avtalet
Tack

Bådar ej gott va??

Jag fick också redovisa flertalet lån.
Flera av dom stämde inte, de hade uppgett att jag tagit lån efter ansökan samt uppgett lån som inte existerade. Jag kunde motbevisa allt det som inte stämde då jag sparat alla handlingar.
Du får plocka fram det du har, kolla historik på konto för att visa att lån ej utbetalts då osv.
Mycket av mitt hade jag på mejl

Jag fick också redovisa flertalet lån.
Flera av dom stämde inte, de hade uppgett att jag tagit lån efter ansökan samt uppgett lån som inte existerade. Jag kunde motbevisa allt det som inte stämde då jag sparat alla handlingar.
Du får plocka fram det du har, kolla historik på konto för att visa att lån ej utbetalts då osv.
Mycket av mitt hade jag på mejl

Okej men i detta fall trodde jag att lånen var tagna tidigare, alltså mitt fel.

Det kan ju inte vara bra. Sen fattar jag inte varför jag ska redovisa vad jag gjort med lånen då jag angett spelmissbruk

Okej men i detta fall trodde jag att lånen var tagna tidigare, alltså mitt fel.

Det kan ju inte vara bra. Sen fattar jag inte varför jag ska redovisa vad jag gjort med lånen då jag angett spelmissbruk
Så det stämde det lånebolagen sa ?

Det är egentligen inte konstigt att de vill kolla upp saker

Så det stämde det lånebolagen sa ?

Det är egentligen inte konstigt att de vill kolla upp saker

Nä inte egentligen men har svårt med att behärska mig när allt ska ifrågasättas och hållas på. Inget bra tålamod och det är en rejäl nackdel när man sitter hos kronofogden.
Banknorwegian säger 2018 men jag 2016 och det jag säger stämmer.

Men 2 stora lån har jag nog haft fel på 1 helt år på båda.
Trodde dom var ett år äldre än vad jag sa

Nä inte egentligen men har svårt med att behärska mig när allt ska ifrågasättas och hållas på. Inget bra tålamod och det är en rejäl nackdel när man sitter hos kronofogden.

De

Då är de ändå 3 år gamla.

Mitt ärende hos tingsrätten är nu avslutat tog ca 3.5 månad där pga att 2 borgenärer vägrade svara på delgivningen. Resultatet blev att det återsänds till kfm för beslut. Ärendet gäller alltså en skuld som ska ingå i betalplanen. Känner mig inte det minsta nervös för avslag såhär i slutskedet när kfm en gång redan har beslutat om skusan för mig.

Hej!
Min sambo har skuldsanering sen en tid tillbaka. Betalningsplanen är på 5 år. Alla hens skulder har uppkommit via hans företag, alltså inga privata skulder. Har nu läst en del om att företagare får sanering på 3 år. Varför blev inte detta aktuellt för min sambo måleri? Får ALLA företagare 3 år eller bara vissa?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp