Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Kontokredit - Lån utan UC
4. Creditstar - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Lån utan UC
6. Loanstep - Lån utan UC
7. Klaralån - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Lumify - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Det blir en jurist men jag skulle räkna med avslag, det är ganska tveksamt att du uppfyller skälighetskravet
Tack jag hade inte räknat med ett inledande ändå. Men eftersom jag ska betala in min första inbetalning i april och lönemätningeniphävs denna månde får jag behålla lönen? Vad händer om jag vill betala in extra till de skadstånd jag har.

Tack jag hade inte räknat med ett inledande ändå. Men eftersom jag ska betala in min första inbetalning i april och lönemätningeniphävs denna månde får jag behålla lönen? Vad händer om jag vill betala in extra till de skadstånd jag har.
Du ska inte betala in något efter inledande det räknas som gynnande av borgenär.

Ja din löneutmätning ska vara upphävd.
Det får du inte.

Jag fick igår ett jävligt positivt beslut på en omprövning jag skickade in om min skuldsanering.
Sökte omprövning då jag fick ut 17.000:- skattefria pengar från mitt försäkringsbolag för en medicinsk invaliditet på 2% i knäleden.
Jag fick behålla pengarna

Hej!
Vill bara ge lite info, om någon befinner sig i samma situation...

Både maken och jag har pågående skuldsanering. Maken har beviljats invaliditetsersättning från AFA. Denna ersättning är undantagen utmätning enligt lag. KF bedömde att skuldsanering är att jämföra med utmätning och maken får behålla pengarna.

Jag önskar er alla allt gott!

Kan man ompröva minskad inkomst i förväg, dvs att jag skickar in ändring som kommer ske i augusti redan nu typ?

Har någon här sökt jobb på Kronofogden med pågående skuldsanering förresten? 🙄 Hamnar man i papperskorgen direkt?

Man får inte förekomma hos Kronofogden vid anställning, ej heller med pågående skuldsanering.
Säker på de? Beror väll på vilken tjänst kan jag tänka mig.
Läst igenom och kan inte se något som indikerar på att ev skuld spelar roll för vissa tjänster.
De va en tjänst där de stod att en säkerhetsprövning görs och då misstänker jag att skulder kollas upp och spelar in.

Hej det är så att jag haft skuldsanering sedan maj 2021. I mars blev jag uppsagd pga arbetsbrist och blev utköpt och får löner I 3 månader "slutlön och semesterersättning och allt det där"

Jag började ett nytt jobb efter 1 vecka efter jag blev utköpt så kommer ju få lön från nya stället. Nya lön innan skatt är 30600 och gamla lön är 32500.

Nu till min fråga. Måste jag anmäla detta? Hittar noll information om detta. De är ju en temporär boost. Då mitt belopp redan är satt, månadsbelopp alltså. Är väldigt förvirrad över detta

Hej det är så att jag haft skuldsanering sedan maj 2021. I mars blev jag uppsagd pga arbetsbrist och blev utköpt och får löner I 3 månader "slutlön och semesterersättning och allt det där"

Jag började ett nytt jobb efter 1 vecka efter jag blev utköpt så kommer ju få lön från nya stället. Nya lön innan skatt är 30600 och gamla lön är 32500.

Nu till min fråga. Måste jag anmäla detta? Hittar noll information om detta. De är ju en temporär boost. Då mitt belopp redan är satt, månadsbelopp alltså. Är väldigt förvirrad över detta
Står typ 1000ggr i denna tråd att är de över 2-4k extra (tolkningsfråga) begär omprövning.
Är de värt att riskera hela skuldsaneringen över lite extra pengar?
Den syns hos SKV m.m

Blir engångsbeloppet 97k brutto extra (om du menar att du får dubbel lön 3 mån) ska du ju ompröva, semesterersättningen kan du nog utelämna.
Kan ju vara värt att kolla om du kan få det insatt på en pensionsfond eller nåt ist.

Läst igenom och kan inte se något som indikerar på att ev skuld spelar roll för vissa tjänster.
De va en tjänst där de stod att en säkerhetsprövning görs och då misstänker jag att skulder kollas upp och spelar in.
Tjänsten jag såg stod det ingenting om det kring, var lite därför jag frågade. Men skulle iofs bli mer förvånad om det kvittade än att det är relevant.

Blir engångsbeloppet 97k brutto extra (om du menar att du får dubbel lön 3 mån) ska du ju ompröva, semesterersättningen kan du nog utelämna.
Kan ju vara värt att kolla om du kan få det insatt på en pensionsfond eller nåt ist.
Jag får 32500 från gamla stället till maj. Och samtidigt får jag från nya. Alltså dom ger mig inte en engångs summa. Vill ju göra rätt så därför jag fråga.

Jag får 32500 från gamla stället till maj. Och samtidigt får jag från nya. Alltså dom ger mig inte en engångs summa. Vill ju göra rätt så därför jag fråga.
Nej men det borde bli ca 85k extra över året jämfört med ditt beslut om nuvarande årsinkomst? Skulle utan tvekan ompröva isf.

Provanställningar har avslutats när den provanställde fått ett betalningsföreläggande.

Kanske ska tillägga att de nya är en provanställning på 1 månad. Så hela situationen är lite strulig
Är det tillsvidareanställning efter den månaden eller förlängd provanställning? Isf kan du ju avvakta tills du är tillsvidareanställd innan du omprövar, hinner en borgenär komma in med omprövning före dig kan du ju förklara läget, men så tidigt på året är det kanske ingen fara att någon hinner reagera. Ring KFM annars och hör dig för.

Provanställningar har avslutats när den provanställde fått ett betalningsföreläggande.
Känner igen liknande, har för mig någon som var på väg in som handläggare föll på slutet...

Någon här som har inledande skuldsanering och fått en summa som ska betalas in varje månad? Vad händer om man tjänar mindre en månad på grund av sjukdom? Måste man betala hela summan då?

Någon här som har inledande skuldsanering och fått en summa som ska betalas in varje månad? Vad händer om man tjänar mindre en månad på grund av sjukdom? Måste man betala hela summan då?
Jajjamen(jag har inte inledande, men det ska såklart betalas)

Men om man tjänar mer då? 😳 Får man behålla det
Ja, du ska betala det som står i beslutet. Får du högre inkomst löpande bör du ompröva din skuldsanering

Ja, du ska betala det som står i beslutet. Får du högre inkomst löpande bör du ompröva din skuldsanering
Tack för svaret, nu när vi är väl inne så kan jag passa på och fråga om man får behålla en bonus från företaget som betalas ut en gång per år?

Tack för svaret, nu när vi är väl inne så kan jag passa på och fråga om man får behålla en bonus från företaget som betalas ut en gång per år?

Frågan är besvarad så många gånger i den här tråden att du helt enkelt kan få leta svaret där:)

Ja, du ska klara tre månader utan omprövning med hjälp av buffertpeng och betalningsfri månad men det är såklart svårt vid 0 plan.

Ja, du ska klara tre månader utan omprövning med hjälp av buffertpeng och betalningsfri månad men det är såklart svårt vid 0 plan.
En 0plan går det inte att misslyckas med...

En 0plan går det inte att misslyckas med...
Det är också svårt att spara vid lägre lön tex sjukdom så att det täcker upp för hyra, förbehåll osv.
Dock så ska man klara tre månader ändå vilket är för mig orimligt.

Det är också svårt att spara vid lägre lön tex sjukdom så att det täcker upp för hyra, förbehåll osv.

Japp, men då är det ju inte något relaterat till skuldsaneringen..

Så jag ska inte behålla bonusen som inkommer nästa månad? Jag har haft inledning i ca 1 månad

Nu tänker jag de som har en betalningsplan och inte kan betala enligt den.

Tre månader är sjukt lång tid och kan ju i värsta fall innebära att det behövs ganska mycket sparade pengar, vilket jag också kan hålla med om är orimligt.

I värsta fall, kan det bli omprövning? Då är det ju värt att behålla?

Nu tänker jag de som har en betalningsplan och inte kan betala enligt den.

Nu citerade du ditt eget inlägg men antar det var mitt du menade. Om det var så du menade så var det jag som gravt missförstod när du började skriva om och svara på 0planer då.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp