Lånforum.se rekommenderar
1. Sambla - Perfekt för samlingslån (tips)
2. Advisa - Jämför 38 kreditgivare
3. Lumify - Ny 2019, utan UC
4. Lendo - Bra komplement vid samlingslån
5. Slantar - 30 000 kr, utan UC
  1. Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får bästa upplevelse. Genom att fortsätta använda sidan accepterar du detta. Läs mer.

Skuldsaneringstråden

Diskussion i 'Hjälp!' startad av Bosse Bagaren, 29 oktober 2015.

1. Bekymrad

Bekymrad Kunnig medlem - Trofépoäng: 417

Mottagna gillanden:
    253
    Trofépoäng:
    417
    Du skriver ner dom skulder du vet att du har, vilka bolag. Skulle du missa något så är det upp till dom att anmäla skuld om du blir beviljad inledande. Dom du angett blir kontaktade. Men försök få med så många du kan. Jag själv skrev total skuld hos inkasso bolaget men kunde inte redovisa exakt ursprungs bolaget då det bytt ägare mellan inkasso bolagen så det är upp till dom att visa sitt intresse. Summan finns med men inte var jag tagit lånet.

festis69 gillar detta.
  2. festis69

festis69 Kunnig medlem - Trofépoäng: 52

Mottagna gillanden:
    13
    Trofépoäng:
    52
    Jag har oxå inkasso bolag som bytt ägare.så har ingen koll riktigt!!. Men får jag betala dom skulderna utöver sen då???fall jag skulle bli beviljad skuldsanering

3. Ida222

Ida222 Viktig medlem - Trofépoäng: 12

Mottagna gillanden:
    4
    Trofépoäng:
    12
    Måste man veta exakt vilket bolag och summan vad den är på till varje inkasso o så ? Allt har ju inte kommit till kronofogden än.? Ska man specificera allt när man söker på nätet? Är det svårt att görs själv ?

4. krakelspektakel

krakelspektakel V.I.P - Trofépoäng: 237

Mottagna gillanden:
    78
    Trofépoäng:
    237
    Jag tycker Bekymrad sammanfattade det hela rätt bra: Ta med allt man känner till, sedan är det upp till fodringsägarna att bevaka kunggörelserna som publiceras i POIT om de vill ha några pengar.

Lize gillar detta.
  5. Bekymrad

Mottagna gillanden:
    253
    Trofépoäng:
    417
    Nej vad jag förstått så är det upp till alla man är skyldig att anmäla din skuld som du missat. Däremot de skulder som uppstår efter inledande får du betala utöver. Alltså om du tar nya lån.

festis69 och Lize gillar detta.
  6. festis69

festis69 Kunnig medlem - Trofépoäng: 52

Mottagna gillanden:
    13
    Trofépoäng:
    52
    OK tack, då behöver jag inte vara så orolig om jag missar någon gammal skuld!

Lize gillar detta.
  7. Lasseman

Lasseman V.I.P & LF entusiast - Trofépoäng: 2 567 Moderator

Mottagna gillanden:
    3 817
    Trofépoäng:
    2 567
    Även skulder som missas omfattas av skuldsaneringen, så dom har ändå inte rätt att kräva betalt efter du skuldsanerat klart. Jag ska inte säga 100 säkert, men jag har för mig det kallas prekludering.

Lize och festis69 gillar detta.
  8. Bekymrad

Mottagna gillanden:
    253
    Trofépoäng:
    417
    Jag har inledande och har fått det första förslaget för en eventuell skuldsanering, dom jag är skyldig pengar ska nu skriva på delgivning och motsätta /godkänna den. Pratade med min handläggare om mina skattepengar hur jag skulle göra med dom, är en stor summa. Hon svarade att hon inte tänkt på dom men att jag inte kommer få behålla dom eftersomm summan är så hög, över 40000. Jag förstår att jag inte får behålla dom men var jag än har läst så har jag förstått att man får göra det vid en skuldsanering/inledande men tydligen inte. Pengarna har jag fått men kommer inte röra dom men tycker ändå det var lite märkligt. Vi ska höras i veckan hur jag ska betala in dom, blir ju fundersam hur dom ska fördelas och hur det påverkar betal planen i så fall? Vad är era erfarenheter? Vad tror ni? Jag har inga statliga skulder så som skatt,tv licens osv

Last edited: 13 juni 2017
  9. jobaby

jobaby V.I.P - Trofépoäng: 417

Mottagna gillanden:
    262
    Trofépoäng:
    417
    Jag var i samma situation förra sommaren då jag fick inledande och även skatteåterbäring. Fick då 33 tusen.
    Fick ett samtal från kfm där de undrade hur mycket jag fick tillbaka.
    Jag sa som det var men att jag behövde gå till tandläkaren, köpa nya glasögon och nya däck till bilen så det inte skulle dyka upp som överraskning vid skuldsanering. Gav lite kfm lite uppgifter vad jag trodde det skulle kosta.

Fick då sen från kfm att det vore bra om jag kunde betala 10 tusen extra på den första betalningen på skuldsaneringen vilket jag givetvis gick med på. Så 23 tusen fick jag behålla. O köpte faktist nya glasögon och gick till tandläkaren resten sparade jag för att ha lite extra när skuldsaneringen drog igång.

Så fick en ny betalplan där det var pålagt 10 000 extra på första månaden.

10. Lasseman

Lasseman V.I.P & LF entusiast - Trofépoäng: 2 567 Moderator

Mottagna gillanden:
    3 817
    Trofépoäng:
    2 567
    En högre försts betalning lär det bli

Dela sidan