• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Flexkontot - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Bekymrad

V.I.P
Poäng: 437
Blev medlem
29 Mars 2016
Meddelanden
309
Mottagna reaktioner
263
Poäng
437
Har överklagat ett avslag på skuldsanering till tinget.
Om jag skulle lyckas få till ett samlingslån på de värsta lånen för att klara situationen tillfälligt:
Skulle det ses som negativt hos rätten eller kommer de ta det som att jag gör allt jag kan för min ekonomi och kanske gå på min linje?
Vad tror ni eller vet?
Ett av argumenten till min skuldsanering som gick igenom var att jag försökt lösa lån med ett samlingslån som gjordes precis innan min ansökan. Dock var det min man som tog det lånet för att lösa mina skulder. Men dom såg det ändå som något positivt. Men tror som lasseman skriver att det kan vara både och. Jag hade ju gjort annat också för att försöka lösa min situation men då skulderna var för stora fungerade det inte ändå.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

KvastSkaft

Medlem
Poäng: 27
Blev medlem
1 Maj 2018
Meddelanden
12
Mottagna reaktioner
5
Poäng
27
Om man tar med privatperson i skuldsanering, har ca 50% av skulder till bank 50% skuld till privatperson. Stora summor. Vi säger att det går igenom, betyder det att privatpersonen som jag lånat av eller "tagit lån åt mig" om man säger så - inte kommer få tillbaka sina pengar helt? Utan endast kommer få typ 10-15% efter dessa 5år? Sen avskrivs allt för min del men dom som lånat förlorar enormt eller täcker fogden det resterande sen eller hur fungerar det? Är ju jätte ödestiget mot privatpersonen isf
 

Klar_fd_Släpptallt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 367
Blev medlem
6 Mars 2016
Meddelanden
1 656
Mottagna reaktioner
2 115
Poäng
1 367
Om man tar med privatperson i skuldsanering, har ca 50% av skulder till bank 50% skuld till privatperson. Stora summor. Vi säger att det går igenom, betyder det att privatpersonen som jag lånat av eller "tagit lån åt mig" om man säger så - inte kommer få tillbaka sina pengar helt? Utan endast kommer få typ 10-15% efter dessa 5år? Sen avskrivs allt för min del men dom som lånat förlorar enormt eller täcker fogden det resterande sen eller hur fungerar det? Är ju jätte ödestiget mot privatpersonen isf
Ja, det stämmer. Dock får man mer än 10-15%. Om personer tagit lån för att hjälpa dig omfattas inte dessa av skuldsanering, det är bara de som står i ditt namn.
 

KvastSkaft

Medlem
Poäng: 27
Blev medlem
1 Maj 2018
Meddelanden
12
Mottagna reaktioner
5
Poäng
27
Ja, det stämmer. Dock får man mer än 10-15%. Om personer tagit lån för att hjälpa dig omfattas inte dessa av skuldsanering, det är bara de som står i ditt namn.

Men det stämmer väl inte? Har ju skuldebrev bla till privatperson, oavsett om dom hjälpt eller vad så är det ju ett lån som finns dokumenterat på papper. Alla privatlån skall ju bakas in i skuldsanering när man söker står det ju. Vill dom granska det är det väl en annan sak. Eller?
 

Klar_fd_Släpptallt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 367
Blev medlem
6 Mars 2016
Meddelanden
1 656
Mottagna reaktioner
2 115
Poäng
1 367
Men det stämmer väl inte? Har ju skuldebrev bla till privatperson, oavsett om dom hjälpt eller vad så är det ju ett lån som finns dokumenterat på papper. Alla privatlån skall ju bakas in i skuldsanering när man söker står det ju. Vill dom granska det är det väl en annan sak. Eller?
Jag missförstod kanske men det stämmer som du säger, alla lån skall in i ansökan, även till privatpersoner. Jag uppfattade det som att den andre personens banklån skulle omfattas av skuldsanering men du menar lånet mellan personen och dig förstår jag nu.
 

KvastSkaft

Medlem
Poäng: 27
Blev medlem
1 Maj 2018
Meddelanden
12
Mottagna reaktioner
5
Poäng
27
Jag missförstod kanske men det stämmer som du säger, alla lån skall in i ansökan, även till privatpersoner. Jag uppfattade det som att den andre personens banklån skulle omfattas av skuldsanering men du menar lånet mellan personen och dig förstår jag nu.

Tyvärr så är det ju en närstående. Så skulle Saneringen gå igenom så personen som lånat mig 400 000:- kommer väl se 1/3 av det tillbaka max efter 5år? Om jag förstått det rätt ?
 

Mjau 74

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 177
Blev medlem
4 December 2013
Meddelanden
2 667
Mottagna reaktioner
1 695
Poäng
1 177
Tyvärr så är det ju en närstående. Så skulle Saneringen gå igenom så personen som lånat mig 400 000:- kommer väl se 1/3 av det tillbaka max efter 5år? Om jag förstått det rätt ?
Det beror ju på din betalningsförmåga, min man betalar över 50% av sina skulder. Däremot får dom ju bara pengar en gång om året nu så din närstående lär ju ligga ute med rätt mycket pengar.
Ni har förmodligen diskuterat kring en skuldsanering och att du efter den betalar av resten av din skuld?
 

Klar_fd_Släpptallt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 367
Blev medlem
6 Mars 2016
Meddelanden
1 656
Mottagna reaktioner
2 115
Poäng
1 367
Tyvärr så är det ju en närstående. Så skulle Saneringen gå igenom så personen som lånat mig 400 000:- kommer väl se 1/3 av det tillbaka max efter 5år? Om jag förstått det rätt ?
Jag tror att jag betalar tillbaka ca 70%. Nu betalar man en summa/månad till KF som i sin tur betalar ut en gång/år till långivarna.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 199
Mottagna reaktioner
12 760
Poäng
9 787
Det stämmer att lån från nära och kära får samma grad betalt. Kan bli hög eller låg% beroende på tex inkomst.
Kan bli 0 också, ungefär en tredjedel har ingen betalplan i sin skuldsanering
 

KvastSkaft

Medlem
Poäng: 27
Blev medlem
1 Maj 2018
Meddelanden
12
Mottagna reaktioner
5
Poäng
27
Är det en fördel eller nackdel att ha en bra inkomst medans man söker om sanering? Eftersom majoriteten av mina skulder är hos privat så hur räknar dom på det ? Vi har ju skrivit skuldebrev flera hundra tuse, men kommer dom kräva att få veta räntan som då är satt privat?

Varför jag frågar är för att om man bor billigt och tjänar bra så ser dom det som att man kan betala igen t.ex banklån inom 15år pga dom anser man har spelrum, men med det privata skuldeberget samtidigt håller inte ekonomin och är inte skuldfri på 20+ år.

Hoppas någon kanske förstod vad jag menar.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp