• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
6. Banky - Lån utan UC
7. Merax - Nu med Swish, ingen UC
8. Nstart - Nystartslån
9. Brixo - Lån utan UC
10. Binly - Lån utan UC
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 836
Mottagna reaktioner
12 593
Poäng
9 787
Är det en fördel eller nackdel att ha en bra inkomst medans man söker om sanering? Eftersom majoriteten av mina skulder är hos privat så hur räknar dom på det ? Vi har ju skrivit skuldebrev flera hundra tuse, men kommer dom kräva att få veta räntan som då är satt privat?

Varför jag frågar är för att om man bor billigt och tjänar bra så ser dom det som att man kan betala igen t.ex banklån inom 15år pga dom anser man har spelrum, men med det privata skuldeberget samtidigt håller inte ekonomin och är inte skuldfri på 20+ år.

Hoppas någon kanske förstod vad jag menar.

Inkomsten är mindre noga, det är skuldernas storlek i förhållande till inkomsten som spelar roll.

Klart dom behöver räntesatsen på privata lånen, annars går det inte att räkna på om du är kvalificerat insolvent
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

KvastSkaft

Medlem
Poäng: 27
Blev medlem
1 Maj 2018
Meddelanden
12
Mottagna reaktioner
5
Poäng
27
Inkomsten är mindre noga, det är skuldernas storlek i förhållande till inkomsten som spelar roll.

Klart dom behöver räntesatsen på privata lånen, annars går det inte att räkna på om du är kvalificerat insolvent

Det förstår jag också men alltså hur pass detaljerat skall de privata papprerna man skrivit på vara?
Har över 650 000:- totalt ca till nära anhörig och det är skrivet papper på allt med underskrift och med ränta, sen finns gievtvis alla transaktioner att visa om man vill styrka att dom har "gått in med pengar" men detta är alltså papper jag antar KFM vill ha in då? Eller ringer dom bara för att bekräfta?

Vid ev sanering för mig så är dom medvetna att dom kommer förlora x antal hundratusen av lånet jag tagit från dom.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 836
Mottagna reaktioner
12 593
Poäng
9 787
Det förstår jag också men alltså hur pass detaljerat skall de privata papprerna man skrivit på vara?
Har över 650 000:- totalt ca till nära anhörig och det är skrivet papper på allt med underskrift och med ränta, sen finns gievtvis alla transaktioner att visa om man vill styrka att dom har "gått in med pengar" men detta är alltså papper jag antar KFM vill ha in då? Eller ringer dom bara för att bekräfta?

Vid ev sanering för mig så är dom medvetna att dom kommer förlora x antal hundratusen av lånet jag tagit från dom.

Har aldrig hört om att dom ringer för att kolla skuldernas storlek eller ränta
 

Snöflinga

Viktig medlem
Poäng: 137
Blev medlem
19 Februari 2018
Meddelanden
71
Mottagna reaktioner
31
Poäng
137
Är det vanligt att fordringsägare kollar upp sambons ekonomi genom åren och vad händer då om sambons ekonomi blivit väsentligt bättre utan att vi har meddelat detta? Kan jag riskera skuldsaneringen om detta inte kommer fram?
Är nämligen så att vi har delad ekonomi och min sambo skulle nog inte meddela mig som hon fick en stor bonus eller ökat sin månadslön.
Är det samma regler vid en större engångssumma som tex bonus eller arv som vid varaktig höjning som tex lön?
 

fiore84

Kunnig medlem
Poäng: 207
Blev medlem
13 Juni 2012
Meddelanden
271
Mottagna reaktioner
64
Poäng
207
Vid privata skulder när man fått inledande skuldsanering och dom har fått brev som ska skickas tillbaka till kronofogden angående belopp osv.

Är det stort vikt att det finns skuldebrev på dom privata lånen då? Ränta? Eller räcker det med att man bara lånat ”muntligt” och vet belopp?
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 836
Mottagna reaktioner
12 593
Poäng
9 787
Är det vanligt att fordringsägare kollar upp sambons ekonomi genom åren och vad händer då om sambons ekonomi blivit väsentligt bättre utan att vi har meddelat detta? Kan jag riskera skuldsaneringen om detta inte kommer fram?
Är nämligen så att vi har delad ekonomi och min sambo skulle nog inte meddela mig som hon fick en stor bonus eller ökat sin månadslön.
Är det samma regler vid en större engångssumma som tex bonus eller arv som vid varaktig höjning som tex lön?

Det händer att dom gör det.
Ja du riskerar skuldsaneringen.
Sista vet jag inte.
 

Meningenmedlivet

Kunnig medlem
Poäng: 137
Blev medlem
30 Augusti 2017
Meddelanden
142
Mottagna reaktioner
31
Poäng
137
Det händer att dom gör det.
Ja du riskerar skuldsaneringen.
Sista vet jag inte.
Vad hemskt i så fall! Personen med skuldsanering som inte har inblick i sin sambos ekonomi ska ändå "veta" vad som händer på dennes bankkonto. Personen är antagligen genomärlig med sina ev lönehöjningar och dyl för att göra allt rätt för sig. För ingen som fått skuldsanering vill väl riskera att den upphör. Men då kan det bli så pga av att den personen han lever med inte tycker att han har med det att göra riktigt.
 

Anmärkningen

V.I.P
Poäng: 247
Blev medlem
28 Oktober 2016
Meddelanden
424
Mottagna reaktioner
82
Poäng
247
Hej ansökte skusan i januari så börjar närma sig ett svar.

Nu undrar jag, har ett blancolån som jag ändå betalar på trots lönutmätning då det är på 500kr i månaden. Varit orolig att släppa det då jag köpte en bil för dessa pengar som jag får ha av kfm och orolig för att detta bolag kan ta tillbaka/mäta ut bilen.

Är detta möjligt eller kan jag släppa detta lån med? Kommer det ingå i skusan?

Hoppas ni förstår vad jag menar mvh
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 836
Mottagna reaktioner
12 593
Poäng
9 787
Är det ett blancolån så har det inget med bilen att göra.

Om bilen går att ta har främst med värdet på bilen att göra.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp