Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Kontokredit - Lån utan UC
4. Creditstar - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Lån utan UC
6. Loanstep - Lån utan UC
7. Klaralån - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Lumify - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tack ! Ja, han kändes oerhört bra och det kommer jag vidhålla även om de inte går vägen... :)

Min ”läxa” bestod av att just ringa mitt finansieringsbolag dit ja betalar för min privata leasingbil för att säkerställa vad som gäller från deras sida vid ett ”inledande” då formuleringen i själva avtalet är luddigt... Där står att ”avtalet kan komma att sägas upp” inte ”kommer säger upp”.
Handläggaren ville enkom få vetskap om vad som gällde och om det kan innebära att en skuld uppstår pga bilen efter inledande.
Han hade dock inga egna synpunkter på att ja hade bilen då det som sagt enkom är 4 månader kvar på avtalet och att jag redovisade mina lönespecar som gör gällande att bilen inte har belastat min privata ekonomi.
Så bra. Låter som en vettig handläggare som inte ger ett avslag utan låter en reda ut saker först.

Vi pratade säkert i 1 1/2 timme. Ett mycket bra och avslappnat samtal. Vi gick igenom alla inlämnade uppgifter och om något hade förändrats sedan jag skickade in min ansökan avseende inkomst och utgifter.
Han hade självklart kollat min senaste deklaration och hade noterat att min redovisade månadsinkomst på årsbasis skilde sig mot deklarerad inkomst, vilket ja fick förklara.
Vi gick igenom min skuldbörda och varför den hade uppstått... Detta var den absolut jobbigaste delen då min skuldsättning började genom överkonsumtion/bättre leverne :(

Han berättade om processen, om vad han ansåg, men oxå om eventuella invändningar från borgenärerna...

Han menade på att han vill inleda, men att ja nog fick förvänta mig att just borgenärerna skulle ha invändningar...

Han skulle samspråka med en kollega gällande mitt eventuella förbehållsbelopp då ja berättade att min 20-åriga dotter bor hemma och uppbringar egen inkomst. Det kändes som att han vill arbeta för mitt case och att vi skulle säkerställa att vi blidkade borgenärerna så mycket som möjligt.

...men som sagt, jag har ännu inte fått inledande. Är försiktigt positiv. Kommer inte gå bananas om jag inte skulle få det. Jag VET att jag en dag kommer få de... och blir det inte nu, så ”harvar jag vidare” med löneutmätning ett tag till - ja dör inte av det ! :)
...men det hade varit innerligt skönt med att få skymta ljuset bortom horisonten... :)

Okey, frågade du vad och varför han trodde borgenärer skulle möjligtvis ha invändningar?

Så bra. Låter som en vettig handläggare som inte ger ett avslag utan låter en reda ut saker först.

Exakt så ! Han var oxå väldigt tydlig med att ja va oerhört transparent, typ som ”en öppen bok” ... oooopppppsss! :)

Hur förklarade du din senaste deklaration, har du tjänat mer än vad du uppgett är det därför den inte stämde överens? Vad svara du på det och vad sa handläggaren kring det?

Okey, frågade du vad och varför han trodde borgenärer skulle möjligtvis ha invändningar?

Ja & det var nog pga att ja hade konsumtions skulder som sedan genererade i tandvårdslån och sedan dumma överlevnadslån...
...oxå att mina lån är bortsett från ett samlingslån taget i januari 2015, för att samla ihop skräplån från tidigare år, så är många av mina lån från just åren efter min separation, dvs 2015-2017. :(
Dvs. relativt nytagna... :(

Hur förklarade du din senaste deklaration, har du tjänat mer än vad du uppgett är det därför den inte stämde överens? Vad svara du på det och vad sa handläggaren kring det?

Ja, jag har tjänat mer och detta pga bonus utbetalning samt semesterersättning.
Han verkade dock inte lägga några större värderingar i detta. Bonusen får vi vissa år om vi lever upp till ställda kriterier, men det är inte varje år som vi får detta.
Semesterersättningen genererar nästan ett påslag om 10.000kr extra brutto i juni lönen.

Ja, jag har tjänat mer och detta pga bonus utbetalning samt semesterersättning.
Han verkade dock inte lägga några större värderingar i detta. Bonusen får vi vissa år om vi lever upp till ställda kriterier, men det är inte varje år som vi får detta.
Semesterersättningen genererar nästan ett påslag om 10.000kr extra brutto i juni lönen.
Okej, för så är det för mig att ibland har tjänat extra, när jag jobbat storhelger osv . Får inga bonusar eller hög semesterersättning men ibland har jag jobbat extra och eftersom det inte har varit varje månad så har inte jag heller rapporterat in det till kfm.

Okej, för så är det för mig att ibland har tjänat extra, när jag jobbat storhelger osv . Får inga bonusar eller hög semesterersättning men ibland har jag jobbat extra och eftersom det inte har varit varje månad så har inte jag heller rapporterat in det till kfm.

Jag har ingen betald övertidsersättning (den är bortförhandlad sedan länge mot en extra semestervecka), så det kan inte ske på mig.

Jag har ingen betald övertidsersättning (den är bortförhandlad sedan länge mot en extra semestervecka), så det kan inte ske på mig.

Vilken tur att handläggaren inte la så stor vikt på det. Nu är jag nervös att det kommer bli mitt fall, jag glömde tom att lämna nys uppgifter när jag under en tid var sjukskriven ... var tveksamt om jag skulle få sjukpenning överhuvudtaget så den månaden kunde de bara utmäta ytterst lite, trodde att kfm hade kontakt med f-kassan men fick utbetalt min sjukpenning utan avdrag. Ändrade såklart mina uppgifter så fort jag kunde.
Jaja får jag avslag så är det definitivt pga detta men jag ger inte upp utan då får jag försöka igen tills det går igenom helt enkelt. :D

Vilken tur att handläggaren inte la så stor vikt på det. Nu är jag nervös att det kommer bli mitt fall, jag glömde tom att lämna nys uppgifter när jag under en tid var sjukskriven ... var tveksamt om jag skulle få sjukpenning överhuvudtaget så den månaden kunde de bara utmäta ytterst lite, trodde att kfm hade kontakt med f-kassan men fick utbetalt min sjukpenning utan avdrag. Ändrade såklart mina uppgifter så fort jag kunde.
Jaja får jag avslag så är det definitivt pga detta men jag ger inte upp utan då får jag försöka igen tills det går igenom helt enkelt. :D

Handläggarna lägger nog tyngd på olika saker. Min handläggare la rätt mycket tyngd på mitt enorma underskott av kapital vid båda mina senaste deklarationer från åren 2016 och 2017...
Underskottet talade sitt tydliga språk, uttryckligen ! :(

Har hört att skuldsanerings tiden på 5år ska ändras till 3år, stämmer detta ?

Är detta något som någon annan känner till eller har hört något om att det diskuterats och eventuellt skulle ändras?

Jag vet att sanerings tiden kan variera tex att någon som har barn har fått sanering i 4 år och att saneringstiden kan bli kortare om skulderna inte är så höga så det täcker 5år och blir slutbetalda på kortare tid. Och jag vet att tiden ä ytterst individuell men nu tänker jag främst på en vanlig skuldsanering.

Har hört att skuldsanerings tiden på 5år ska ändras till 3år, stämmer detta ?

Är detta något som någon annan känner till eller har hört något om att det diskuterats och eventuellt skulle ändras?

Jag vet att sanerings tiden kan variera tex att någon som har barn har fått sanering i 4 år och att saneringstiden kan bli kortare om skulderna inte är så höga så det täcker 5år och blir slutbetalda på kortare tid. Och jag vet att tiden ä ytterst individuell men nu tänker jag främst på en vanlig skuldsanering.

Var har Du läst detta?

Det är inte så att där du läst/har hört bara menar att betalplanen kan vara kortare om man ex har barn? Jag har bara hört att själva saneringen pågår i fem år, men man kan ha kortare betalplan på exempelvis 3 eller 4 år. Så jag blir lite nyfiken :)

Det var en bekant som berättade det, jag vet inte vart denna personen läst det eller fått det ifrån. Jag har själv inte läst detta någonstans.
Anledningen skulle vara att de vill att allt fler ska bli skuldfria och uppmuntra till att söka skuldsanering.

Det är inte så att där du läst/har hört bara menar att betalplanen kan vara kortare om man ex har barn? Jag har bara hört att själva saneringen pågår i fem år, men man kan ha kortare betalplan på exempelvis 3 eller 4 år. Så jag blir lite nyfiken :)
Nej, tänker främst på en normal skuldsanering utan barn.

Tänkte om det var uppe på tapeten men aldrig blev genomfört eller om det är något som eventuellt skulle kunna bli aktuellt, om det diskuterats.

En liten fråga till er som fått förslag till skuldsanering.
Om någon borgenär hade invändningar fick ni de på posten efter hand eller ni fick vänta på invändningarna tills de tre veckorna gått ?

En liten fråga till er som fått förslag till skuldsanering.
Om någon borgenär hade invändningar fick ni de på posten efter hand eller ni fick vänta på invändningarna tills de tre veckorna gått ?

För min del fick jag reda på innan tiden löpt ut att en hade invänt, men det var nog mest för att jag själv mailade handläggaren och frågade om någon dittills hade invänt. Annars tror jag det vanligaste är att de väntar tills tiden löpt ut och meddelar. Jag fick ut brevet om vem/vilka som invänt några dagar efter att tiden löpt ut ska tilläggas och det var endast den som nämndes när jag mailat som hade invänt. Hur går det för dig @Ny2018 ?

För min del fick jag reda på innan tiden löpt ut att en hade invänt, men det var nog mest för att jag själv mailade handläggaren och frågade om någon dittills hade invänt. Annars tror jag det vanligaste är att de väntar tills tiden löpt ut och meddelar. Jag fick ut brevet om vem/vilka som invänt några dagar efter att tiden löpt ut ska tilläggas och det var endast den som nämndes när jag mailat som hade invänt. Hur går det för dig @Ny2018 ?
Två veckor har gått sedan jag godkände förslaget. Så nu inväntar jag invändningar eller ett godkännande.
Tack för svaret. -:)

Nej, tänker främst på en normal skuldsanering utan barn.

Jag har läst utredningar där dom har föreslagit att skuldsanerings perioden skulle kortas ner, men detta har inte lyssnats på, så jag tror inte att detta är uppe på tapeten längre.
Jag tror man ska vara tacksam över en 5- årig plan. Bara detta med 2 betalfria månader/år samt en månatlig extra buffert peng är ju bara det en ren ”gudagåva”.
Min handläggare nämnde 800kr/mån i extra buffert - jag bad honom minska detta till minimum 500kr istället...
Allt för att stilla mitt dåliga samvete gentemot borgenärerna... :(

Ni som har fått invändningar på ert förslag på skuldsanering, varför invände borgenärerna ?

Håller alla tummarna @Kimsan72 !!! :) :)

Dock blir jag själv nervös nu.. Jag går in i vecka 20, och är så sjukt dålig på att uttrycka mig verbalt, mycket lättare i skrift.... Det här känns inte bra alls... :/

Finns det någonstans man kan se när man tog lånen? Jag har sjukt svårt att komma ihåg det här och försöker leta upp det nu innan de ringer... 😛

Ja & det var nog pga att ja hade konsumtions skulder som sedan genererade i tandvårdslån och sedan dumma överlevnadslån...
...oxå att mina lån är bortsett från ett samlingslån taget i januari 2015, för att samla ihop skräplån från tidigare år, så är många av mina lån från just åren efter min separation, dvs 2015-2017. :(
Dvs. relativt nytagna... :(

Ok, ja är så dubbla budskap från KF där mot relativt nytagna lån. Ibland godkänner handläggare det och ibland inte.

Förstår ju dock från gäldenärens sida hur dom känner om du tagit lånen och sedan bara gjort några amorteringar eller kanske ingen alls. Är ju dessa långivare som är i riskzon att göra förluster.

Men förutsatt att dom kan mäta ca 20k av dig i 5år
Handläggarna lägger nog tyngd på olika saker. Min handläggare la rätt mycket tyngd på mitt enorma underskott av kapital vid båda mina senaste deklarationer från åren 2016 och 2017...
Underskottet talade sitt tydliga språk, uttryckligen ! :(

Dom tittar på ens underskott också???

Suck, har ju miljon underskott 15-16 tror jag det är :/

Finns det någonstans man kan se när man tog lånen? Jag har sjukt svårt att komma ihåg det här och försöker leta upp det nu innan de ringer... 😛

Står väl i en vanlig UC när skulderna uppkom/registrerades.

Två veckor har gått sedan jag godkände förslaget. Så nu inväntar jag invändningar eller ett godkännande.
Tack för svaret. -:)

Godkände mitt förslag den 4, men gäldenärernas ex är utskrivet den 12:e så lär ta någon vecka till innan man får besked...

Ok, ja är så dubbla budskap från KF där mot relativt nytagna lån. Ibland godkänner handläggare det och ibland inte.

Förstår ju dock från gäldenärens sida hur dom känner om du tagit lånen och sedan bara gjort några amorteringar eller kanske ingen alls. Är ju dessa långivare som är i riskzon att göra förluster.

Men förutsatt att dom kan mäta ca 20k av dig i 5år

Dom tittar på ens underskott också???

Suck, har ju miljon underskott 15-16 tror jag det är :/

Som sagt, alla handläggare verkar arbeta olika & bedömer olika. Min handläggare hade tittat på mina deklarationer från 2016 och 2017 och noterat det absurda underskottet för båda åren.

Självklart är det så att borgenärerna förlorar pengar & det har jag OERHÖRT dåligt samvete över därav vill jag helst inte ha någon buffert peng alls. Hellre betala mer till Skusan varje månad. Man får ju endå 2 betalfria månader/år. Det skulle räcka för mig iallafall.

Finns det någon som har överklagat till tingsrätten och som det gått bra för? Hur lång tid innan man får besked?

Tackar! Jag har kollat upp det där ! :) :)

Finns det någon som har överklagat till tingsrätten och som det gått bra för? Hur lång tid innan man får besked?
Hej
För mig tog det fyra månader, men de valde att gå på kronofogdens avslag. För min del var det väntat, men gjorde det i väntan på ansöka på nytt. Mina sista lån var inte så gamla.

Är iväg på häst tävling, så svarar lite snabbt :) Ja hade mitt första samtal i torsdags med en oerhört trevlig handläggare hos Skusan här i Malmö. Vi hade ett långt och detaljerat samtal. Han ämnar inleda. Ja fick dock en ”hemläxa” avseende ett samtal för att få en sak tydliggjord och detta återkopplade jag till min handläggare med igår.
Han vill samspråka med en kollega hur förbehållsbeloppet ska bli med tanke på att dottern bor hemma & för att blidka borgenärerna då dom själva kollar upp sånt.
Han återkommer nu på tisdag !
Ett raktigenom respektfullt och förtroligt samtal där jag kände mig lyssnad på.
Han kom absolut med synpunkter/frågor & vissa bemötte jag mindre bra, t.ex vad har Du använt pengarna till?! Bra fråga, men ja har inget legitimt/hållbart svar och det kände ja mig manad att erkänna... Inga lögner, inga svepskäl - rakt igenom ett transparent & ärligt samtal ! :)
Tjoho Kimsan, glad jag blir att läsa detta <3 Är säker på att det går vägen!! Ang nya lån så tror jag att de har överseende att man så gott det går har försökt lösa gamla lån med nya lån för att överleva. Det är ju egentligen inga nya lån , utan överlevnadslån pga andra lån man inte kan hantera pga räntan :-o Håller tummarna så hårt för dig nu!!

Jag har läst utredningar där dom har föreslagit att skuldsanerings perioden skulle kortas ner, men detta har inte lyssnats på, så jag tror inte att detta är uppe på tapeten längre.
Jag tror man ska vara tacksam över en 5- årig plan. Bara detta med 2 betalfria månader/år samt en månatlig extra buffert peng är ju bara det en ren ”gudagåva”.
Min handläggare nämnde 800kr/mån i extra buffert - jag bad honom minska detta till minimum 500kr istället...
Allt för att stilla mitt dåliga samvete gentemot borgenärerna... :(

Först måste jag gratta dig till din kontakt med handläggare...hoppas du får inledande och sedermera ett beviljande.

Sen blir jag fundersam över att du inte bara accepterar förslaget på 800 kr/mån. Tänk om det dyker upp något du absolut inte förutsett...din hund- veterinär, dina tänder mm. Sätt undan de 300 kr/mån i stället, varför inte betala hundförsäkring, 3600 kr per år kan du ha som extra extra:)

Jag har 5 djur som är försäkrade, hem- och bilförsäkring. Går någon tand sönder vill jag kunna fixa framförallt om det gäller det som syns i mitt smile. Kostar skjortan. En fasad typ 10' och brygga typ 6'. JAG KOMMER om jag får inledande med förslag acceptera allt jag kan få...;)

Tänk på dig själv fina du.

Ps. Såg du att polisen på FB skrev om det här med pengar-spel-tonåringar-utlåning av personnummer?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp