• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Flexkontot - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 125
Mottagna reaktioner
13 312
Poäng
8 917
Hahahaha!!
Ditt inlägg fick mig att dra på smilbanden, egentligen absurt att man värderar en speciell produkt i all denna misär och när man har miljonskulder i synnerhet med tanke på att den kostar max 600-700 spänn.
Men är förtjust i den rackaren :D
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

FoxLite

Kunnig medlem
Poäng: 187
Blev medlem
16 September 2016
Meddelanden
114
Mottagna reaktioner
52
Poäng
187
Hej!

1) Norwegian bank, är det deras norska adress som gäller? Enda jag hittar...
2) Kan det bli att man måste byta lägenhet om den anses vara för dyr? 9700 för 124 kvadrat, 4 pers.
3) Det kan väl inte stämma att företag kan begära kontoutdrag under pågående skuldsanering?
 
Senast ändrad:

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 853
Mottagna reaktioner
12 599
Poäng
9 787
Hej!

1) Norwegian bank, är det deras norska adress som gäller? Enda jag hittar...
2) Kan det bli att man måste byta lägenhet om den anses vara för dyr? 9700 för 124 kvadrat, 4 pers.
3) Det kan väl inte stämma att företag kan begära kontoutdrag under pågående skuldsanering?

Har du bara en adress blir den bra

Nej det borde vara lugnt.

Vad jag vet stämmer det inte. Källan till att det ska gå är en skribents polare som jobbsr i bryssel och hade nämnt någon eubestämmelse men vilken bestämmelse är inte klarlagt.
 

FoxLite

Kunnig medlem
Poäng: 187
Blev medlem
16 September 2016
Meddelanden
114
Mottagna reaktioner
52
Poäng
187
Tack Lasseman. Jag jobbar på med min skuldsanering.... Lackade ur lite pga min frus motstånd, men.... Tänker att det får ge sig med tiden. Känns ju så där att andra ska kolla ens kontoutdrag. Det låter som en skröna, men ändå.

En fråga till: Om man har flera lån hos Collector + Collector betalkoll, kan jag klumpa ihop det till en summa eller ska det vara seperat? Csn ska inte räknas med som skuld eller hur?
 

annlo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 787
Blev medlem
30 April 2012
Meddelanden
1 640
Mottagna reaktioner
929
Poäng
787
Tack Lasseman. Jag jobbar på med min skuldsanering.... Lackade ur lite pga min frus motstånd, men.... Tänker att det får ge sig med tiden. Känns ju så där att andra ska kolla ens kontoutdrag. Det låter som en skröna, men ändå.

En fråga till: Om man har flera lån hos Collector + Collector betalkoll, kan jag klumpa ihop det till en summa eller ska det vara seperat? Csn ska inte räknas med som skuld eller hur?
Du anger varje skuld separat.
CSN räknas inte med men du ska ändå ta upp att du har CSN-lån. Om det är så att du ligger efter på betalningen på CSN så kommer det räknas in i en ev skuldsanering.
Kommande betalningar pausas tills saneringen är klar. Så alltså under saneringen betalar du inget på den skulden.
Har sanering o lån hos CSN som är pausat tills min sanering är klar.
 
Senast ändrad:

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 853
Mottagna reaktioner
12 599
Poäng
9 787
Tack Lasseman. Jag jobbar på med min skuldsanering.... Lackade ur lite pga min frus motstånd, men.... Tänker att det får ge sig med tiden. Känns ju så där att andra ska kolla ens kontoutdrag. Det låter som en skröna, men ändå.

En fråga till: Om man har flera lån hos Collector + Collector betalkoll, kan jag klumpa ihop det till en summa eller ska det vara seperat? Csn ska inte räknas med som skuld eller hur?

Veekställigheten kan ta in kontoutdrag dock om det behövs
 

magdaa

Kunnig medlem
Poäng: 467
Blev medlem
4 Februari 2018
Meddelanden
215
Mottagna reaktioner
330
Poäng
467
Du anger varje skuld separat.
CSN räknas inte med men du ska ändå ta upp att du har CSN-lån. Om det är så att du ligger efter på betalningen på CSN så kommer det räknas in i en ev skuldsanering.
Kommande betalningar pausas tills saneringen är klar. Så alltså under saneringen betalar du inget på den skulden.
Har sanering o lån hos CSN som är pausat tills min sanering är klar.


Jag betalar till CSN trots skuldsanering. Dom gick inte med på en paus. Men då dras det av på beloppet jag betalar till KFM. :)
 
Senast ändrad:

annlo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 787
Blev medlem
30 April 2012
Meddelanden
1 640
Mottagna reaktioner
929
Poäng
787
Jag betalar till CSN trots skuldsanering. Dom gick inte med på en paus. Men då dras det av på beloppet jag betalar till KFM. :)
Lustigt så olika de gör. Jag behövde inte ens prata med csn utan det kom ett brev från dem då jag fått skuldsanering att återbetalningen skulle pausas tills jag är klar med saneringen.
 

magdaa

Kunnig medlem
Poäng: 467
Blev medlem
4 Februari 2018
Meddelanden
215
Mottagna reaktioner
330
Poäng
467
Lustigt så olika de gör. Jag behövde inte ens prata med csn utan det kom ett brev från dem då jag fått skuldsanering att återbetalningen skulle pausas tills jag är klar med saneringen.

Ja det är väl därför det kommer upp så många frågor här i forumet.
Beslut görs på olika grunder utifrån varje individ. Man kan inte jämföra sig med någon annan.
Vi har olika bakgrund, inkomst, orsaker till varför vi hamnat i svårigheter.

Att få ett tydligt och "rätt svar" här, kan man inte få. I slutändan görs en bedömning för just dig och vad du har för förmåga att klara av en sanering. Vi läser ju inte om dem som misslyckas här. Så KFM måste ha endel att ta av som vi inte känner till när de gör sina bedömningar.

Så är mina tankar.
 

FoxLite

Kunnig medlem
Poäng: 187
Blev medlem
16 September 2016
Meddelanden
114
Mottagna reaktioner
52
Poäng
187
Nej, alla är olika. Nu har jag i runda slängar 22 veckor i väntan på svar. Ringer de innan dess? Gruvar mig lite över brevet, det vart långt och ostrukturerat. Ovissheten i hur skäl och skulder värderas och bedöms. Som tur är gör jag rätt mycket mindfulness som hjälper rätt bra när det blir för mycket tankar.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp