Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Kredio - Lån utan UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Brixo Kontokredit - Swish-utbetalning & Ingen UC
8. Tomly - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Klaralån - Lån utan UC

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Jag som jobbat på boende i måååånga år har sett väldigt många av våra gamla med brev från kfm som ramlar in, tyvärr! En del har inte ens kunnat få ut sin medicin pga sina skulder :-(

Du får ju behålla beloppet till högkostnadsskydd som jag förstått? I det fallet handlar det kanske mer om godman till personen i fråga många gånger.

Du får ju behålla beloppet till högkostnadsskydd som jag förstått? I det fallet handlar det kanske mer om godman till personen i fråga många gånger.
Jo men innan sånt kommer igång så är det inte lätt. Har du dosdisp har du faktura på apoteket och det är ju en slags kredit.

Hur vanligt är det?? Låter otroligt

Kan du försöka att skriva hela ditt svar på ett inlägg i ett enda svar?

Jag tror att pensionsmyndigheten är näst vanligaste inkomstkällan att ha löneutmätning i.

Skål alla mina vänner, #KF4LiFE...

Håller med! Ett jäkla land man bor i där skulder inte minskar trots stora summor varje månad i avdrag så jäkla snedvridet! Så kan man inte leva inte jag i alla fall vägrar detta! Ska få igenom min skuldsanering kanske avslag nu!
När man till och med utmäter den futtiga pensionen har det gått för långt

Men har du en låg pension kan de ju inte utmäta något, du har ju ditt förbehållsbelopp likväl.

Jag har dessvärre läst flertalet liknande rapporter, så de e ju självklart att man oroar sig för sin egen del. Även då ja mår BRA idag, så oroar ja mig för vad långvarig löneutmätning kommer göra med min hälsa...

Det är just den långvariga stressen som förödande och som kan i slutändan göra att man inte orkar jobba eller leva. Detta i kombination med ekonomiskt utanförskap och svårigheten att överblicka och ha kontroll över sin situation.

Men har du en låg pension kan de ju inte utmäta något, du har ju ditt förbehållsbelopp likväl.

Så är det. Lön eller pension spelar ingen roll du får lika mycket. Förutsatt att inte pension är under förbehållsbeloppet vet inte ens om det är möjligt men säkerligen.

Så är det. Lön eller pension spelar ingen roll du får lika mycket. Förutsatt att inte pension är under förbehållsbeloppet vet inte ens om det är möjligt men säkerligen.

Jo det händer, beror oftast på boendekostnaden

Kan du försöka att skriva hela ditt svar på ett inlägg i ett enda svar?

Jag tror att pensionsmyndigheten är näst vanligaste inkomstkällan att ha löneutmätning i.
Lite svårt när man kommer på efteråt att skriva mer!!! Och vill inte citera mig själv!
Varför måste du låta så hård o sur??
Förstår faktiskt inte varför du ofta är sp kort o sur i dina inlägg vad har man gjort??

Låter otroligt det Lasseman skriver om pension o utmätning om man går på detta!! Låter för mig orimligt 75306D9E-64A4-4FDF-8099-F82D74F13B72.webp

Fast låter konstigt med utmätning enligt KFM
Ska man ha chans att leva ett normalt liv hänvisar till filen jag skickade

Det är just den långvariga stressen som förödande och som kan i slutändan göra att man inte orkar jobba eller leva. Detta i kombination med ekonomiskt utanförskap och svårigheten att överblicka och ha kontroll över sin situation.

Utanförskapet är nog det jag grubblar mest på (är inte där idag dock) och inte minst den konstanta oron för oförutsedda kostnader...

Utanförskapet är nog det jag grubblar mest på (är inte där idag dock) och inte minst den konstanta oron för oförutsedda kostnader...

Oförutsedda kostnader är def en stor stressfaktor. Utanförskapet eller som det börjar bli i mitt fall att jag aktivt drar mig tillbaka pga att jag inte vill/orkar följa med på diverse saker som kostar pengar. Det slutar ju med att man inte blir tillfrågad mer på sikt.

Senast ändrad:
Oförutsedda kostnader är def en stor stressfaktor. Utanförskapet eller sonder börjar bli i mitt fall att jag aktivt drar mig tillbaka pga att jag inte vill/orkar följa med på diverse saker som kostar pengar. Det slutar ju med att man inte blir tillfrågad mer på sikt.
Fast så kan man inte ha det o enligt fogden ska man få hjälp omänskligt annars

Lite svårt när man kommer på efteråt att skriva mer!!! Och vill inte citera mig själv!
Varför måste du låta så hård o sur??
Förstår faktiskt inte varför du ofta är sp kort o sur i dina inlägg vad har man gjort??

Nejdå, du kan editera/ändra ditt inlägg.
Hur jag låter är nog upp till dig som läsare, jag pratar inte, jag skriver. Väljer du att läsa det surt och hårt så har du gjort det. Det var någon i någon annan tråd som läste dig som hysterisk, vilket du inte höll med om att du var, samma princip :)

Hur jag låter är nog upp till dig som läsare, jag pratar inte, jag skriver. Väljer du att läsa det surt och hårt så har du gjort det. Det var någon i någon annan tråd som läste dig som hysterisk, vilket du inte höll med om att du var, samma princip :)

Använd smileys så är syrran glad :) för mig är det lugnt du håller dig kort och till fakta.

Använd smileys så är syrran glad :) för mig är det lugnt du håller dig kort och till fakta.

Alla är vi olika och bra om det kan få vara så. Tycker dock det är onödigt att påpeka hur man ska skriva sina inlägg särskilt om man inte mår bra eller befinner sig mitt i en kris.

Okej men du låter mycket kort!
Men du har väl sett o hört för mycket tänk på att alla har vi olika i bagaget och hamnar illa av olika anledningar! Kanske inte passar alltid att kommentera totalt onödiga saker förstår faktiskt inte varför du gör det! Men mår du bra av det så är det upp till dig!!

Alla är vi olika och bra om det kan få vara så. Tycker dock det är onödigt att påpeka hur man ska skriva sina inlägg särskilt om man inte mår bra eller befinner sig mitt i en kris.

Sant, men hon skrev i tre fyra inlägg som gjorde det svårt att följa vad hon skrev och menade.

Dock är han inte i en situation som många här och kan nog inte relatera till det heller.

Vissa söker kunskap här och endel stöd. @Lasseman bidrar med just kunskap/fakta och är mycket välkommet av mig iaf.

Sant, men hon skrev i tre fyra inlägg som gjorde det svårt att följa vad hon skrev och menade.

Dock är han inte i en situation som många här och kan nog inte relatera till det heller.

Vissa söker kunskap här och endel stöd. @Lasseman bidrar med just kunskap/fakta och är mycket välkommet av mig iaf.

Jag håller med om att han, liksom många andra bidrar med fakta som är mycket välkommet.

Man behöver dock inte själva vara i en likadan situation för att förstå att den är tuff för andra särskilt när många i forumet skriver hur dåligt de mår. Kallas empati och sympati.

Oavsett om man skriver rörigt för att man är stressad, ovan med datorer, har dyslexi, inte har svenska som modersmål så skadar det inte att var ödmjuk och låta bli att påpeka sådant som inte är relevant för sakfrågan oavsett vem man är och hur man bidrar i det forum. Samhället och livet är hårt som det är.

Jag håller med om att han, liksom många andra bidrar med fakta som är mycket välkommet.

Man behöver dock inte själva vara i en likadan situation för att förstå att den är tuff för andra särskilt när många i forumet skriver hur dåligt de mår. Kallas empati och sympati.

Oavsett om man skriver rörigt för att man är stressad, ovan med datorer, har dyslexi, inte har svenska som modersmål så skadar det inte att var ödmjuk och låta bli att påpeka sådant som inte är relevant för sakfrågan oavsett vem man är och hur man bidrar i det forum. Samhället och livet är hårt som det är.
Precis så du är en klippa❤️ En människa med empati o medmänsklighet! Ett gott hjärta ❤️❤️ Önskar det fanns fler som du❤️

Både och håller med dig till en del! Men lite medmänsklighet o empati skulle inte skada! Men bara att nonchalera! Han känner inte mig och inte jag honom! Men jag måste säga att om jag vill prata med nån från kronofogden önskar jag en mjukare o förstående person

Går inte lösa så lätt. Skuldsanering eller löneutmätning ska inte vara ett alternativ till att göra saker lättare.

Problemet är en än gång för lösa krav på långivare till slutliga kund.

Varför existerar ens lån utan UC?
Är för mig obegripligt. Detta kanske inte var ett problem innan internet och bank id men idag är det. Detta kommer växa och bli större ju lättare krediter är att få.
Men nu förstår jag inte skuldsanering är väl en chans för folk att börja om! På det viset blir det lättare efter fem år i alla fall! Löneutmätning är blaha då skulder inte minskar upplever det hemskt! Sen är det ju galet att man kan låna så mycket!

Gräsligt! Och det är sant! Jag har så svårt att tro nån vill överskuldsätta sig medvetet! För vem vill må skit dag ut o dag in oro inför framtiden fruktansvärt!

Får verkligen hoppas jag får träffa en medmänsklig människa på kronofogden!
Börjar få symtom som inte är bra magont bröstsmärta huvudvärk och högt blodtryck! Vet inte hur jag ska orka längre och känner press att inte bli sjuk måste jobba extra har en familj o hem art ta hand om! Försöker verkligen reda ut min situation och snålar med allt vänder o vrider på kronorna! Jag känner att livet börjar ta slut! Hade jag inte haft familjen hade jag inte orkar en sekund till

Senast ändrad:

Ja nog är det fakta allt! Men ibland upplever jag den faktan värre än verkligheten! Lite skyll dig själv o skrämsel propaganda enligt mig!!

Gräsligt! Och det är sant! Jag har så svårt att tro nån vill överskuldsätta sig medvetet! För vem vill må skit dag ut o dag in oro inför framtiden fruktansvärt!

Får verkligen hoppas jag får träffa en medmänsklig människa på kronofogden!
Börjar få symtom som inte är bra magont bröstsmärta huvudvärk och högt blodtryck! Vet inte hur jag ska orka längre och känner press att inte bli sjuk måste jobba extra har en familj o hem art ta hand om! Försöker verkligen reda ut min situation och snålar med allt vänder o vrider på kronorna! Jag känner att livet börjar ta slut! Hade jag inte haft familjen hade jag inte orkar en sekund till

Jag noterar även att Du säkert sover mindre oxå med tanke på tidpunkten som Du skriver inlägg här ute.... icke bra alls ! :(
Själv sover jag gott, men är en ”early bird” och har så varit i många år. Att studsa upp tidigt på morgonen är skönt - huset sover och jag får egentid (kvalitetstid) med mitt morgonkaffe och min ”padda”. Läser varenda tidning på nätet, spelar lite ”Hayday” :D och så läser jag HÄR...
Jag läser Dina inlägg & det Du genomlider...det smärtar, ska Du veta...

Du måste försöka ”landa” i den oundvikliga situation, som Du & Din man sitter i. Jag tror att gör Du det, så avtar oxå Dina fysiska symtom. Jag mådde oxå SKIT tidigare, men mer psykiskt. Hade oerhörd ångest och oro, men de släppte så sakteliga när ja VÄL insåg vart de barkade hän & när jag tog det aktiva valet att faktiskt ”släppa mina skulder”. Att parera och fixa och trixa varje månad blev mig övermäktigt.

Visst, mailskörden och telefonsamtalen som inkom från mina borgenärer var ytterst påfrestande. Likaså brevmängden som inkom förra sommaren, men så sakteligen, så inkom likväl ett ”lugn” över mig. Jag landade i ”att jag orkar” helt enkelt inte längre. Jag landade i att jag helt enkelt hade gjort ”mitt yttersta”...

Detta låter kanske konstigt, men jag tror oxå att tidspunkten när ja valde att släppa mina skulder spelade roll gällande mitt mående... Det började bli sommar och jag hade mycket aktiviteter att se framemot - att vila mig mot när ”hela havet stormade” på hemma fronten. Jag kunde insupa energi tillsammans med mina underbara vänner, jag tog långa strandpromenader och bara det faktum att de var just en underbar sommar; gjorde allt sååå mycket lättare...

Du står just nu vid samma vägval och vid samma tidpunkt som jag gjorde för exakt ett år sedan. Ta ett aktivt beslut, håll fast vid det. Engagera Din man i beslutet. Tvinga honom att vara delaktig i processen (om han inte redan är det, vill säga). Vet av egen erfarenhet att män har en tendens att ”stoppa huvudet i sanden” och låtsas som att de regnar (oppsss, sorry alla män här ute). 😛

Jag hoppas såååå innerligt att Du finner lite ro i Din arma kropp & själ. Vi har ju bara ETT liv...vi måste vara rädda om det. Livet är faktiskt sjukt roligt att leva.

Love always ❤️

Men har du låg pension så kan inte kfm utmäta några pengar.

Förbehållsbeloppet räknas ut på samma sätt som för dom som jobbar, men är man ensamstående pensionär med bara garantipension och inte sökt bostadstillägg och ingen tjänstepension så brukar det inte gå att utmäta något, det är inte så ovanligt heller.

Jag noterar även att Du säkert sover mindre oxå med tanke på tidpunkten som Du skriver inlägg här ute.... icke bra alls ! :(
Själv sover jag gott, men är en ”early bird” och har så varit i många år. Att studsa upp tidigt på morgonen är skönt - huset sover och jag får egentid (kvalitetstid) med mitt morgonkaffe och min ”padda”. Läser varenda tidning på nätet, spelar lite ”Hayday” :D och så läser jag HÄR...
Jag läser Dina inlägg & det Du genomlider...det smärtar, ska Du veta...

Du måste försöka ”landa” i den oundvikliga situation, som Du & Din man sitter i. Jag tror att gör Du det, så avtar oxå Dina fysiska symtom. Jag mådde oxå SKIT tidigare, men mer psykiskt. Hade oerhörd ångest och oro, men de släppte så sakteliga när ja VÄL insåg vart de barkade hän & när jag tog det aktiva valet att faktiskt ”släppa mina skulder”. Att parera och fixa och trixa varje månad blev mig övermäktigt.

Visst, mailskörden och telefonsamtalen som inkom från mina borgenärer var ytterst påfrestande. Likaså brevmängden som inkom förra sommaren, men så sakteligen, så inkom likväl ett ”lugn” över mig. Jag landade i ”att jag orkar” helt enkelt inte längre. Jag landade i att jag helt enkelt hade gjort ”mitt yttersta”...

Detta låter kanske konstigt, men jag tror oxå att tidspunkten när ja valde att släppa mina skulder spelade roll gällande mitt mående... Det började bli sommar och jag hade mycket aktiviteter att se framemot - att vila mig mot när ”hela havet stormade” på hemma fronten. Jag kunde insupa energi tillsammans med mina underbara vänner, jag tog långa strandpromenader och bara det faktum att de var just en underbar sommar; gjorde allt sååå mycket lättare...

Du står just nu vid samma vägval och vid samma tidpunkt som jag gjorde för exakt ett år sedan. Ta ett aktivt beslut, håll fast vid det. Engagera Din man i beslutet. Tvinga honom att vara delaktig i processen (om han inte redan är det, vill säga). Vet av egen erfarenhet att män har en tendens att ”stoppa huvudet i sanden” och låtsas som att de regnar (oppsss, sorry alla män här ute). 😛

Jag hoppas såååå innerligt att Du finner lite ro i Din arma kropp & själ. Vi har ju bara ETT liv...vi måste vara rädda om det. Livet är faktiskt sjukt roligt att leva.

Love always ❤️
Du är också en av dom med stor medmänsklighet så glad att du finns❤️❤️❤️

God morgon! Nu har jag skickat in min nya ansökan. Min förra fick jag ju avslag på i juli förra året. Vi får se hur det går.

God morgon! Nu har jag skickat in min nya ansökan. Min förra fick jag ju avslag på i juli förra året. Vi får se hur det går.

Varför fick Du avslag om man får fråga? Lycka till denna gången... :)

Tack! Mina skulder är till största delen ett resultat av spelmissbruk. Så här skrev KFM i sitt beslut i sammanfattning:

KFM anser att du inte har möjlighet att själv betala dina skulder inom överskådlig tid. Första kravet för skuldsanering är därmed uppfyllt. Du har sedan i januari 2017 fått professionell hjälp med ditt spelmissbruk och har inte spelat sedan i dec 2016. Du har haft
kontakt med budget- och skuldrådgivningen i din kommun och har haft löneutmätning hos KFM sedan maj 2017. Dessa omständigheter talar för en skuldsanering. Däremot ska KFM bland annat beakta hur och när dina skulder har uppkommit och vad du själv har gjort för att betala på dina skulder, Hur gamla skulderna är kan i detta sammanhang också ha betydelse, särskilt om skulderna har uppkommit nära i tiden för ansökan. Skulder som kommer från spelmissbruk talar emot en skuldsanering. Dina skulder kommer från ett spelmissbruk. Du har skuldsatt dig relativt nyligen, senast under 2016. Du slutade även att spela under samma period. Det finns ingen tydlig brytpunkt i din skuldsättning vilket riskerar att du inte kommer bli ekonomiskt rehabiliterad vid en eventuell skuldsanering. Skulderna uppgår dessutom till ett högt belopp. KFM anser att hur, när och varför skulderna har uppkommit talat emot en skuldsanering. Med beaktande av ovanstående omständigheter finner därför KFM att det i nuläget inte är skäligt att bevilja dig skuldsanering. Ansökan avslås.

Värt att nämna är att jag sa upp min hyresrätt i jan 2017 och bor nu hos mina föräldrar och min hyra minskade därmed med ca 1500 kr i månaden. Jag har lagt om min livsstil fullständigt och tränar på gym flera ggr i veckan.

Jag läste nu om Ditt avslag...my GOD...så fruktansvärt OLIKA handläggarna bedömer... :( Jag blir mörkrädd...

ALLTSÅ, är det INGEN tydlig brytpunkt att Du slutade skuldsätta Dig år 2016... ?! Jag noterar ju folk som har skuldsatt sig så sent som 2018 och dersa handläggare har likväl ansett det vara en "tydlig brytpunkt"... Du slutade även spela år 2016... My GOD !!!

Senast ändrad:
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp