- Status
- Ej öppen för ytterligare svar.
- Meddelanden
- 6 118
- Mottagna reaktioner
- 6 405
- Poäng
- 3 937
Har fått lite info kring exempel på vad som kan innebära kortare betalningsplan.
Långvarig skuldsättning är ett exempel.
Svår ekonomisk situation är inte ett exempel, då det gäller typ alla som beviljas.
Flertalet barn borde oxå vara ett exempel (jag tycker mig ha läst om iallafall). Flertalet yngre barn som har/blir påtagligt drabbade...
- Meddelanden
- 31 755
- Mottagna reaktioner
- 16 682
- Poäng
- 11 977
Flertalet barn borde oxå vara ett exempel (jag tycker mig ha läst om iallafall). Flertalet yngre barn som har/blir påtagligt drabbade...
Det tillämpas redan
Det exempel som finns fastslaget nu är långvarig skuldsättning. Fick då 4 års plan
- Meddelanden
- 6 118
- Mottagna reaktioner
- 6 405
- Poäng
- 3 937
Det tillämpas redan
Det exempel som finns fastslaget nu är långvarig skuldsättning. Fick då 4 års plan
Förvisso är jag ”dagen efter”, så kanske därför ja inte alls förstår vad Du menar?!
Är det nya tillämpningar Du åsyftar eller?!
- Meddelanden
- 31 755
- Mottagna reaktioner
- 16 682
- Poäng
- 11 977
Förvisso är jag ”dagen efter”, så kanske därför ja inte alls förstår vad Du menar?!
Är det nya tillämpningar Du åsyftar eller?!
Det är ett nytt ställningstagande, det kommer väl in i handböckerna så småningom.
- Meddelanden
- 22 852
- Mottagna reaktioner
- 16 192
- Poäng
- 10 747
Jag följer denna tråden ytterst sporadiskt eftersom jag håller alla tummar och tår för att @Kimsan72 ska få igenom sin ansökan. Då jag själv inte är föremål för en sanering så är det svårt att förstå hur den här processen fungerar. Så med det sagt - Kimsan håll mig uppdaterad, och oss andra. Tror vi alla hoppas att det går vägen!
Då ska jag bjuda dig på en flaska vin eller skumpa på valfri Malmökrog - det lovar jag heligt och dyrt. Hela forumet är mina vittnen
Då ska jag bjuda dig på en flaska vin eller skumpa på valfri Malmökrog - det lovar jag heligt och dyrt. Hela forumet är mina vittnen

- Meddelanden
- 6 118
- Mottagna reaktioner
- 6 405
- Poäng
- 3 937
Jag följer denna tråden ytterst sporadiskt eftersom jag håller alla tummar och tår för att @Kimsan72 ska få igenom sin ansökan. Då jag själv inte är föremål för en sanering så är det svårt att förstå hur den här processen fungerar. Så med det sagt - Kimsan håll mig uppdaterad, och oss andra. Tror vi alla hoppas att det går vägen!
Då ska jag bjuda dig på en flaska vin eller skumpa på valfri Malmökrog - det lovar jag heligt och dyrt. Hela forumet är mina vittnen![]()
...men underbaraste BÄSTA, finaste DUUU !!! Så genomfina ord ❤️ Nä, vi kör de omvända: OM ja mot förmodan skulle godkännas, så bjuder jag, som ett genuint TACK för ALL ovärderlig stöttning & peppning !!! Love yaaaa ❤️
- Meddelanden
- 143
- Mottagna reaktioner
- 50
- Poäng
- 157
Å tack!@Idapida hoppas att allt löser sig.❤️
- Meddelanden
- 298
- Mottagna reaktioner
- 203
- Poäng
- 367
Då har jag mottagit besked om att jag nu är beviljad skuldsanering
Känns overkligt får se när detta skjunker in
Grattis grattis!

- Meddelanden
- 143
- Mottagna reaktioner
- 50
- Poäng
- 157
Eftersom jag troligtvis får avslag på skuldsanering så har jag en fråga om löneutmätning. Jag har bett mitt nuvarande jobb om tjänstledigt och kommer börja på nytt jobb troligtvis redan nästa vecka. Jag kände att jag behövde paus från mitt nattjobb som är otroligt krävande och tär på psyket och dessutom har jag drabbas av kronisk nervsmärta som gör att jag behöver gå ner i tid för att överhuvudtaget klara av att jobba. Det är tjänstledigt på tre månader och sen får jag se om jag blir kvar på nya jobbet eller om jag kommer orka gå tillbaka till nattjobbet. Hur ska jag gå till väga med löneutmätningen?
- Meddelanden
- 143
- Mottagna reaktioner
- 50
- Poäng
- 157
Ja ca. Alla handläggningstider står på kfm hemsida.Nu är jag ny här inne och har inte lyckats läsa igenom alla sidorna ännu, men vad ni säger är att de ligger från ansökan till inledande beslut/avslag på 6-7 månader i dagsläget?
- Meddelanden
- 6 118
- Mottagna reaktioner
- 6 405
- Poäng
- 3 937
Eftersom jag troligtvis får avslag på skuldsanering så har jag en fråga om löneutmätning. Jag har bett mitt nuvarande jobb om tjänstledigt och kommer börja på nytt jobb troligtvis redan nästa vecka. Jag kände att jag behövde paus från mitt nattjobb som är otroligt krävande och tär på psyket och dessutom har jag drabbas av kronisk nervsmärta som gör att jag behöver gå ner i tid för att överhuvudtaget klara av att jobba. Det är tjänstledigt på tre månader och sen får jag se om jag blir kvar på nya jobbet eller om jag kommer orka gå tillbaka till nattjobbet. Hur ska jag gå till väga med löneutmätningen?
Du kanske borde rikta frågan direkt till @Lasseman då han nog är den enda som kan ge korrekt svar på Din fråga...
...men snälla, misströsta inte ännu. Vi alla håller tummarna för Dig !!

- Meddelanden
- 31 755
- Mottagna reaktioner
- 16 682
- Poäng
- 11 977
Du kanske borde rikta frågan direkt till @Lasseman då han nog är den enda som kan ge korrekt svar på Din fråga...
...men snälla, misströsta inte ännu. Vi alla håller tummarna för Dig !!![]()
Löneutmätningen beräknas på den lön man har. Hur det påverkar beror lite på ev sambos lön också.
Går man ner i lön kan det i sig ställa till problem med skuldsaneringen, att man inte gjort vad man kunnat osv. Har man bra intyg och förklaringar så kanske set fungerar
- Meddelanden
- 218
- Mottagna reaktioner
- 177
- Poäng
- 337
Tack för allt jag får läsa här
Det stillar min oro tillfälligt ett par dagar varje gång.
Igår fick jag 5 kuvert från KF. Fler lär komma och jag hoppas ändå att alla skickar in ansökan och inte drar ut på det.
Jag undrar om någon här har/har haft provansanställning med krigsplacering och det krävdes UC för anställning?
Om du finns och du fått utmätning på lönen- hur gick det för dig? Fick du sluta?
Jag äts upp av oro
Sjukskriven nu efter influensa och lunginflammation och funderar på om jag ska säga upp mig själv.
Så pinsamt när det kommer fram.
Jag sitter stenhårt fast på KF nu pga exman som svindlade bort mina pengar. Jag jagar honom genom Sverige för att ge info till KF då jag vill ha mina pengar...har hållt på med denna "jakt" sedan 2014. Åren innan hotade han att ta sitt liv om jag ville skilljas och om jag sålde företagen/satte i kk hotade han med samma- jag skulle inte få tillbaka mina pengar! 1,2 mille
Återigen, nämnt det tidigare, mitt lilla hus, taxerat 250' och värde ca 285' lån 205' - inget övervärde alltså, hur stor risk? Har undersökt ordentligt med mäklare i området och sålda objekt.
SÅ rädd för att bli hemlös.
Kanske blir jag arbetslös med a-kassa, inkomstförsäkring och en livränta för en arbetsskada. Sökt skuldsanering igen.
Blir sjuk/are av denna oro.
Ringde KF Sthlm idag, fick info om den jag vill ha betalt ifrån. Ringde krogen han nu jobbar på, fick veta att han fått sparken (super) men jobbar ett par veckor till.
KF ligger alltid steget efter. Samma sak förra året då han hade inkomst 3 månader men då han ansökt om skuldsanering skulle de inte utmäta lön. Han svarade inte på förslaget vilket resulterade i att de avslog skusan.
Jag motsatte mig så klart, det är mina skattade pengar han tagit.
Jag är nu pga honom i samma sits. Önskar att han super ihjäl sig så jag slipper jaga, ha falska FB konton, ha informatörer och andra spaningsinsatser. Men jag måste...
Nu sol o vårar han en dam på 73 år i Sthlm och blåser en av de bästa krogarna på Söder. Ledsamt och tröttsamt.
Tacksam om ngn orkar läsa.
Tack alla ni som delar med er här.
//C
Det stillar min oro tillfälligt ett par dagar varje gång.
Igår fick jag 5 kuvert från KF. Fler lär komma och jag hoppas ändå att alla skickar in ansökan och inte drar ut på det.Jag undrar om någon här har/har haft provansanställning med krigsplacering och det krävdes UC för anställning?
Om du finns och du fått utmätning på lönen- hur gick det för dig? Fick du sluta?
Jag äts upp av oro
Sjukskriven nu efter influensa och lunginflammation och funderar på om jag ska säga upp mig själv.Så pinsamt när det kommer fram.
Jag sitter stenhårt fast på KF nu pga exman som svindlade bort mina pengar. Jag jagar honom genom Sverige för att ge info till KF då jag vill ha mina pengar...har hållt på med denna "jakt" sedan 2014. Åren innan hotade han att ta sitt liv om jag ville skilljas och om jag sålde företagen/satte i kk hotade han med samma- jag skulle inte få tillbaka mina pengar! 1,2 mille

Återigen, nämnt det tidigare, mitt lilla hus, taxerat 250' och värde ca 285' lån 205' - inget övervärde alltså, hur stor risk? Har undersökt ordentligt med mäklare i området och sålda objekt.
Kanske blir jag arbetslös med a-kassa, inkomstförsäkring och en livränta för en arbetsskada. Sökt skuldsanering igen.
Ringde KF Sthlm idag, fick info om den jag vill ha betalt ifrån. Ringde krogen han nu jobbar på, fick veta att han fått sparken (super) men jobbar ett par veckor till.
KF ligger alltid steget efter. Samma sak förra året då han hade inkomst 3 månader men då han ansökt om skuldsanering skulle de inte utmäta lön. Han svarade inte på förslaget vilket resulterade i att de avslog skusan.
Jag är nu pga honom i samma sits. Önskar att han super ihjäl sig så jag slipper jaga, ha falska FB konton, ha informatörer och andra spaningsinsatser. Men jag måste...
Nu sol o vårar han en dam på 73 år i Sthlm och blåser en av de bästa krogarna på Söder. Ledsamt och tröttsamt.
//C
Senast ändrad:
- Meddelanden
- 22 852
- Mottagna reaktioner
- 16 192
- Poäng
- 10 747
Lasseman - Kan jag ansöka om skuldsanering utan att för den sakens skull "riskera" exemplevis anmärkning eller något annat som loggas i era system?
- Meddelanden
- 10 155
- Mottagna reaktioner
- 6 683
- Poäng
- 4 477
Vid inledande skuldsanering får du en anmärkning.Lasseman - Kan jag ansöka om skuldsanering utan att för den sakens skull "riskera" exemplevis anmärkning eller något annat som loggas i era system?
- Meddelanden
- 31 755
- Mottagna reaktioner
- 16 682
- Poäng
- 11 977
Lasseman - Kan jag ansöka om skuldsanering utan att för den sakens skull "riskera" exemplevis anmärkning eller något annat som loggas i era system?
Ansöka ja. Vid inledande blir din kreditupplysning katastrof.. tror även att beslutad skuldsanering syns vilket borde vara ännu värre.
- Meddelanden
- 31 755
- Mottagna reaktioner
- 16 682
- Poäng
- 11 977
Rätt.Varför har man begreppet inledande skuldsanering? Vad jag förstår är man ännu inte beviljad skuldsanering då och kan fortfarande bli nekas? Eller har jag helt fel
För att bland annat ge alla möjlighet att anmäla sina fordringar och inkomms med synpunkter.
- Meddelanden
- 10 155
- Mottagna reaktioner
- 6 683
- Poäng
- 4 477
Beslutad skuldsanering blir ännu en anmärkning.Ansöka ja. Vid inledande blir din kreditupplysning katastrof.. tror även att beslutad skuldsanering syns vilket borde vara ännu värre.
Såg på Creditsafe att löneutmätning, skuldsanering och konkurs räknas som mycket allvarliga anmärkningar.
Jag hade en, inledande skuldsanering men min enhet missade att jag hade inledande och gjorde en utredning för löneutmätning och jag erhöll ännu en fin anmärkning. -

Det har såklart ingen betydelse men det känns såklart tråkigt att få ännu en under tre år. Fick även en pga ett utslag då ett bolag missat min inledande skuldsanering.
- Meddelanden
- 218
- Mottagna reaktioner
- 177
- Poäng
- 337
Nej det vet jag.Att ansöka om skuldsanering innebär inget stopp eller hinder för löneutmätning..
Har inte skrivit så heller...om du läser hela så förstår du att han fick ja.
Det var KF som gav mig infon att mitt ex hade inledande och därför skulle inget utmätas.
För egen del blir det utmätning rätt snart och innan min ansökan om skusan kommer upp...inledas el ej...juni troligtvis.
- Meddelanden
- 10 155
- Mottagna reaktioner
- 6 683
- Poäng
- 4 477
Jag förstår att du vill ha dina pengar men det verkar inte som att han har några.Tack för allt jag får läsa härDet stillar min oro tillfälligt ett par dagar varje gång.
Igår fick jag 5 kuvert från KF. Fler lär komma och jag hoppas ändå att alla skickar in ansökan och inte drar ut på det.
Jag undrar om någon här har/har haft provansanställning med krigsplacering och det krävdes UC för anställning?
Jag äts upp av oroSjukskriven nu efter influensa och lunginflammation och funderar på om jag ska säga upp mig själv.
Så pinsamt när det kommer fram.
//C
Har du lämnat in din fodran till KFM på honom ?
Jag tror att du måste släppa det och gå vidare med ditt liv. Fem år och fortfarande på ruta ett. Ibland måste man nog bara ge upp för att inte bli uppäten av situationen.
Lycka till. -

- Meddelanden
- 218
- Mottagna reaktioner
- 177
- Poäng
- 337
Jag förstår att du vill ha dina pengar men det verkar inte som att han har några.
Har du lämnat in din fodran till KFM på honom ?
Jag tror att du måste släppa det och gå vidare med ditt liv. Fem år och fortfarande på ruta ett. Ibland måste man nog bara ge upp för att inte bli uppäten av situationen.
Lycka till. -![]()
- Meddelanden
- 218
- Mottagna reaktioner
- 177
- Poäng
- 337
Aldrig jag släpper denna persons skuld till mig. Ja, jag betalar varje år till KF för att de ska jaga aset.
Jag sitter i skiten själv pga honom så nej, detta släpper jag aldrig frivilligt. Det går inte.
Förstå hur mkt skattade pengar det är och hur länge jag sparat.
Jag äts upp- ja. Just därför släpper jag inte min fordran.
Jag sitter i skiten själv pga honom så nej, detta släpper jag aldrig frivilligt. Det går inte.
- Meddelanden
- 10 155
- Mottagna reaktioner
- 6 683
- Poäng
- 4 477
Jag sitter också i skiten pga fd sambo och min son. Jag har släppt det och mår idag mycket bättre. Vi är alla olika och jag respekterar din väg såklart. -Aldrig jag släpper denna persons skuld till mig. Ja, jag betalar varje år till KF för att de ska jaga aset.

- Meddelanden
- 144
- Mottagna reaktioner
- 87
- Poäng
- 237
Att ansöka om skuldsanering innebär inget stopp eller hinder för löneutmätning..
Tror att "tuff resa" menade att han ansökt och fått inledande. Annars hade de ju inte stoppat löneutmätningen.
Hade heller aldrig låtit någon blåsa mig på en massa pengar. Det kostar väl inte ens 1000kr att låta kfm driva in en skuld per år?Aldrig jag släpper denna persons skuld till mig. Ja, jag betalar varje år till KF för att de ska jaga aset.
- Meddelanden
- 10 155
- Mottagna reaktioner
- 6 683
- Poäng
- 4 477
Jag hade gett upp efter fem år.Hade heller aldrig låtit någon blåsa mig på en massa pengar. Det kostar väl inte ens 1000kr att låta kfm driva in en skuld per år?
Vi är alla olika dock men jag hade inte orkat låta det äta upp mig, sinnesro är viktigare.
- Meddelanden
- 157
- Mottagna reaktioner
- 245
- Poäng
- 397
Jag läste något om anmärkningar osv. vid skuldsanering. Det spelar väl mindre roll om man får en anmärkning om/när man får skuldsanering för när saneringen är klar så försvinner väl den här anmärkningen eller har jag förstått det fel?
Har även läst en del inlägg nu och har en fråga, jag hoppas få en skuldsanering och väntar ett inledande beslut efter påsk/början på maj och undrar om det är så att de stoppar löneutmätningen direkt och man då får behålla sin lön plötsligt i en-två månader eller har jag missförstått de inläggen? De måste jag väl nästan ha gjort?
Har även läst en del inlägg nu och har en fråga, jag hoppas få en skuldsanering och väntar ett inledande beslut efter påsk/början på maj och undrar om det är så att de stoppar löneutmätningen direkt och man då får behålla sin lön plötsligt i en-två månader eller har jag missförstått de inläggen? De måste jag väl nästan ha gjort?
- Meddelanden
- 1 031
- Mottagna reaktioner
- 637
- Poäng
- 637
Jag läste något om anmärkningar osv. vid skuldsanering. Det spelar väl mindre roll om man får en anmärkning om/när man får skuldsanering för när saneringen är klar så försvinner väl den här anmärkningen eller har jag förstått det fel?
För mig så fick jag inledande i början av februari och skulle börja betala samma månad, så blev ingen lön för mig att behålla. Har aldrig haft löneutmätning, så vet inte hur det fungerar där.
Förstår hur du tänker,Jag hade gett upp efter fem år.
Vi är alla olika dock men jag hade inte orkat låta det äta upp mig, sinnesro är viktigare.

- Meddelanden
- 157
- Mottagna reaktioner
- 245
- Poäng
- 397
Ja, det låter ju mest rimligt och det var så jag trodde det fungerade!För mig så fick jag inledande i början av februari och skulle börja betala samma månad, så blev ingen lön för mig att behålla. Har aldrig haft löneutmätning, så vet inte hur det fungerar där.

- Meddelanden
- 218
- Mottagna reaktioner
- 177
- Poäng
- 337
Jag förstår och önskar mig själv sinnesro men det funkar inte. Det är så galet mkt pengar och hatet är så stort.Förstår hur du tänker,![]()
Jag har inte förmågan inte ens med terapeuter, coacher el KF.
- Meddelanden
- 218
- Mottagna reaktioner
- 177
- Poäng
- 337
Det kostar 600 kr/år och skuld. För min del 1200 kr/år. Denna summa läggs på de två skulder aset har till mig. Över en halv milj.Hade heller aldrig låtit någon blåsa mig på en massa pengar. Det kostar väl inte ens 1000kr att låta kfm driva in en skuld per år?
- Meddelanden
- 218
- Mottagna reaktioner
- 177
- Poäng
- 337
PrecisTror att "tuff resa" menade att han ansökt och fått inledande. Annars hade de ju inte stoppat löneutmätningen.

- Meddelanden
- 157
- Mottagna reaktioner
- 245
- Poäng
- 397
Så när man får ett beslut om inledande skuldsanering så stoppar de löneutmätningen direkt, är det rätt uppfattat?
Man får en annan avbet direkt?
Förlåt kanske dumma frågor, men försöker kartlägga och förstå lite mer exakt hur det fungerar, trots att jag fått det förklarat för mig men det känns inte som det är "på riktigt" utan mer "paragrafmässigt"...
- Status
- Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.