Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Kontokredit - Lån utan UC
4. Creditstar - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Lån utan UC
6. Loanstep - Lån utan UC
7. Klaralån - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Lumify - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Jo, jag håller ju med egentligen. Hon säger som du, att det är uträknat hur mycket hon ska bidra med och sen gör hon som hon vill med resten. Jag är ändå orolig över att det kan ställa till det på nått sätt, men det kanske är obefogad oro.

Helt obefogat. Är hennes pengar, KF kommer inre ens kunna utmäta saker där eftersom det inte är ditt hem/stuga som dom skulle kunna göra i ert gemensamma hem

Helt obefogat. Är hennes pengar, KF kommer inre ens kunna utmäta saker där eftersom det inte är ditt hem/stuga som dom skulle kunna göra i ert gemensamma hem

Nja, det där sista är väll en sanning med modifikation, för lever man som man och hustru, så tar väll KF för givet att sakerna äger man tillsammans och då tror jag att dessa går att utmäta.
Dock finns det ju inget att utmäta för han har skuldsanering och då är verkställigheten inte involverad i ärendet längre.
Inkassobolagen kommer självklart bevaka oss nu under skuldsanerings perioden, men som sagt, dom har inget för att invända mot vad ens respektive gör med sina pengar.

Nja, det där sista är väll en sanning med modifikation, för lever man som man och hustru, så tar väll KF för givet att sakerna äger man tillsammans och då tror jag att dessa går att utmäta.
Dock finns det ju inget att utmäta för han har skuldsanering och då är verkställigheten inte involverad i ärendet längre.
Inkassobolagen kommer självklart bevaka oss nu under skuldsanerings perioden, men som sagt, dom har inget för att invända mot vad ens respektive gör med sina pengar.

Är väl bara sätta som enskild egendom. Har dom ens rätt att bevaka en annan person?

Detta kan man säkert diskutera till leda, men mycket är ju offentliga uppgifter och det kan ju kontrolleras utan att för den delen UC och liknande tas.

Jo, det är det jag menar... Bolagen kan ju kolla offentliga uppgifter. När en uc tas så får man papper hem, men kolla offentliga register så har man ingen aning. Sen hur vanligt är de att de gör det?

Jo, det är det jag menar... Bolagen kan ju kolla offentliga uppgifter. När en uc tas så får man papper hem, men kolla offentliga register så har man ingen aning. Sen hur vanligt är de att de gör det?

Jag kan tycka att skulle din fru öka sin lön enormt mycket, så är det väll på sin plats med att skicka in en ansökan om omprövning kanske... Kanske hon då bör betala ännu mer av Era gemensamma kostnader då... ?!
Men bortsett från just de gemensamma kostnaderna, så får hon göra vad tusan hon vill med sina pengar...
Hon kan självklart även ta lån för köp av bättre bil - whatever ! Det har Dina borgenärer inget med att göra !! Punkt. :)

Jag kan tycka att skulle din fru öka sin lön enormt mycket, så är det väll på sin plats med att skicka in en ansökan om omprövning kanske... Kanske hon då bör betala ännu mer av Era gemensamma kostnader då... ?!
Men bortsett från just de gemensamma kostnaderna, så får hon göra vad tusan hon vill med sina pengar...
Hon kan självklart även ta lån för köp av bättre bil - whatever ! Det har Dina borgenärer inget med att göra !! Punkt. :)

Jo, det har jag redan gjort och fått beslut. Det ökade på med nästan 3000 i månaden.

Jo, det har jag redan gjort och fått beslut. Det ökade på med nästan 3000 i månaden.

Bra! Då är Ni i fas. Mer än detta varken kan Ni eller ska Ni göra :) !
Nu ska Du luta Dig tillbaks och njuta över vart Du nu befinner Dig i livet och inte minst - NJUT av att det går så bra för hustrun Din! Det är hon värd !❤️

Bra! Då är Ni i fas. Mer än detta varken kan Ni eller ska Ni göra :) !
Nu ska Du luta Dig tillbaks och njuta över vart Du nu befinner Dig i livet och inte minst - NJUT av att det går så bra för hustrun Din! Det är hon värd !❤️

Jo jag vet. Lite före i fasen till och med. Skickade in när hon fick från revisorn, men tror inte det syns hos skatteverket innan oktober-november nått. Jag är lite dålig på att luta mig bakåt och njuta, behöver öva på det. :)

Jag funderade på parallellen med bilen, om man kör någon annans bil så kan KF utmätas den. Det gäller inte för hus/stuga om man vistas i den? Eller dom reglerna kanske bara gäller när man har utmätning och inte vid skuldsanering?

Jag funderade på parallellen med bilen, om man kör någon annans bil så kan KF utmätas den. Det gäller inte för hus/stuga om man vistas i den? Eller dom reglerna kanske bara gäller när man har utmätning och inte vid skuldsanering?

Jag är inte riktigt med i Ditt tänk/resonemang? :) Jag har dock förstått att det är skillnad gällande sätt att hantera fordon respektive fast egendom?!
Sedan sker ju heller ingen utmätning under en skuldsanering om inte gäldenären lyckas skuldsätta sig igen och inte kan betala för sig och därmed blir föremål för verkställigheten igen.

Kf gör väl bara omprövningar, går ju inte in och utmäter. Det jag tänker på är om borgenärer kollar offentliga register och ”jaha, hon har köpt en ny bil eller tittar där en stuga som är nyligen inköpt”. Med tanke på detta med samägande så kanske jag äger fast hon betalat helt? Och då kan jag förlora skuldsaneringen.

Kf gör väl bara omprövningar, går ju inte in och utmäter. Det jag tänker på är om borgenärer kollar offentliga register och ”jaha, hon har köpt en ny bil eller tittar där en stuga som är nyligen inköpt”. Med tanke på detta med samägande så kanske jag äger fast hon betalat helt? Och då kan jag förlora skuldsaneringen.
Nej, du kan inte förlora skuldsaneringen för att din fru/sambo köper hus/stuga/bil/båt/häst eller månen! Men du ska undvika att stå som ägare/ delägare på något dyrt (så dyrt så det kan uppfattas som att din ekonomi förbättrats så mycket så att omprövning blir aktuellt).

Utmätningsregler gäller för utmätning och inte skuldsanering. Utmätning av fastigheter har en särskild bestämmelse, besittning är inte med där.
Det går att utmäta fastigheter även om gäldenären saknar lagfart, det är dock en ganska liten andel av utmätningarna som görs så, krävs en del utredande i de få fall det är möjligt

Jag är inte riktigt med i Ditt tänk/resonemang? :) Jag har dock förstått att det är skillnad gällande sätt att hantera fordon respektive fast egendom?!
Sedan sker ju heller ingen utmätning under en skuldsanering om inte gäldenären lyckas skuldsätta sig igen och inte kan betala för sig och därmed blir föremål för verkställigheten igen.

Aha ok, det var det jag inte visste att det hanteras olika. Jag tänkte på ickediskussionen om man lånar och kör någon annans bil så finns det en möjlighet att KF kan beslagta bilen om man skulle ha den oturen. Tänkte om det gällde även fast egendom. Förstår nu att det är olika :)

Nej, du kan inte förlora skuldsaneringen för att din fru/sambo köper hus/stuga/bil/båt/häst eller månen! Men du ska undvika att stå som ägare/ delägare på något dyrt (så dyrt så det kan uppfattas som att din ekonomi förbättrats så mycket så att omprövning blir aktuellt).

Bra med tvärsäkra svar. Var fick du infon från?

Min syn är att jag gärna vill ha infon/källan till ett sånt säkert svar.

Ok sorry, var väl otydlig. Jag menar vad är din syn på en sådan situation där en partner köper bil, fastighet whatever, när den andra har skuldsanering. <100
000kr förslagsvis. Påverkar det en skuldsanering negativt? Kan man bli av med den?

Ok sorry, var väl otydlig. Jag menar vad är din syn på en sådan situation där en partner köper bil, fastighet whatever, när den andra har skuldsanering. <100
000kr förslagsvis. Påverkar det en skuldsanering negativt? Kan man bli av med den?

Nu har ju en tagit reda på hur det är och levererat tvärsäkert svar redan, antar att den hade på fötterna.:)
Ja brukar stanna vid någon grad av "det beror på" själv.

Nu har ju en tagit reda på hur det är och levererat tvärsäkert svar redan, antar att den hade på fötterna.:)

...men lägg nu av och ”störa Dig” - ge oss litta svar på hur Du ser på detta, vad Du har hört på kontoret - whatever... :)

Jag har lite dåliga erfarenheter av tvärsäkra svar så "beror på" är nog det jag är mest benägen att tro på. Det verkar rimligt att om en partners ekonomi är inräknad så borde den sen få göra vad som med resten av pengarna, det är ju inte den som har skuldsanering ändå. Men sen så är det ju detta med genmensam ekonomi när man är gift så jag kan också förstå att om partnern köper saker för "egna" pengar i sitt eget namn så kan det ändå räknas som mitt. Har du några erfarenheter av sånt här? Undrar hur vanligt det är att borgenärer kolla partnern i offentliga register när skuldsaneringen väl är beviljad.

Kan komma på flera scenarion som säkert skulle kunna innebära upphävd skuldsanering pga sambos köp av egendom

Visst, om sambo/make köper ett hus så att boendekostnaden minskar så mycket så att gäldenärens betalningsförmåga ökar så mycket så att omprövning blir aktuellt och gäldenären inte själv begär omprövning och en borgenär gör det. Eller något annat som medför detta (kan inte komma på något mer). Men då handlar det inte om köpet/ägandet i sig utan att gäldenären underlåter att begära omprövning när betalningsutrymmet ökar.

Kan komma på flera scenarion som säkert skulle kunna innebära upphävd skuldsanering pga sambos köp av egendom
Ge ett exempel på hur enbart en sambos köp av egendom skulle kunna leda till upphävd skuldsanering? Utan att det handlar om att gäldenären underlåter att begära omprövning om det skulle vara aktuellt?

Fick ju svar nu, det står i lagen. Då var problemet löst :)

https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...amling/skuldsaneringslag-2016675_sfs-2016-675

Edit: länk till lagen

Detta har jag läst tidigare flera ggr, men jag kan inte se någon info gällande det vi har diskuterat, dvs vad som händer om en respektive som inte har skulder och ej är föremål för utmätning/skuldsanering, köper dyra ”saker” såsom t.ex bil, sommarstuga, etc. Hur eller kan det skada personen i relationen som uppbär skuldsanering ?!

Detta har jag läst tidigare flera ggr, men jag kan inte se någon info gällande det vi har diskuterat, dvs vad som händer om en respektive som inte har skulder och ej är föremål för utmätning/skuldsanering, köper dyra ”saker” såsom t.ex bil, sommarstuga, etc. Hur eller kan det skada personen i relationen som uppbär skuldsanering ?!

Det gör det inte. Kassakon klev väl på en öm tå tidigare idag. Jag ringer imorgon och frågar ”lite anonymt åt en vän” typ. :) natti natti

Det gör det inte. Kassakon klev väl på en öm tå tidigare idag. Jag ringer imorgon och frågar ”lite anonymt åt en vän” typ. :) natti natti

Du får göra det, jag kommer ha kvar min uppfattning oavsett. 😎

Det tycker jag du gör fullkomligt rätt i. Du behöver få lite ro i Din kropp & själ. Få landa i detta och hur bissart det än låter, få möjlighet att njuta av att Du inom sinom tid blir skuldfri och kan få börja om med nya friska tag.

Det är inte OK att Du oroar Dig över att det går bra för Din fru och att hon därmed vill skapa ett gott leverne för Er alla. För om inte jag missminner mig, så har Ni barn oxå?!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp