Tack vare denna tråd kom jag på att jag totalt glömt bort och uppge bonuslönen jag tog ut från mitt företag under nov inför julen, vilket betyder en extra lön. Borde jag komplettera det redan nu eller ska jag uppge det i samtal med handläggaren (om jag nu får inledande) då de ändå vill stämma av ansökan.
- Status
- Ej öppen för ytterligare svar.
- Meddelanden
- 31 754
- Mottagna reaktioner
- 16 680
- Poäng
- 11 977
Står belutat om inledande 31/7, såklart man inte ska ha den turen inte. Ja får se när jag får något hem vad det står.
Då ska du betala i Augusti, och bör inte få igen från löneutmätning från juli
- Meddelanden
- 6 118
- Mottagna reaktioner
- 6 405
- Poäng
- 3 937
Tack vare denna tråd kom jag på att jag totalt glömt bort och uppge bonuslönen jag tog ut från mitt företag under nov inför julen, vilket betyder en extra lön. Borde jag komplettera det redan nu eller ska jag uppge det i samtal med handläggaren (om jag nu får inledande) då de ändå vill stämma av ansökan.
Nä, det gjorde inte jag. Min handläggare frågade mig varför min årsinkomst som han hade koll på via Skatteverket var högre än den jag redovisat och då sa jag som det var att den bestod just av lön, bonus samt semester ersättning.
Inga konstigheter sa han.

Borde det inte vara din tur snart? Hur länge sedan skickade du in?!

Lite uppdateringen från mig.
Skickade in ansökan 19 maj och troligtvis kommer besked om inledande eller ej i sept/okt. Blev lättad efter det, då mycket tid och tankeverksamhet har gått till att förändra mitt beteende och läsa på så mycket som möjligt på KFMs hemsida och ta del av era ovärderliga erfarenheter här på forumet för att öka förutsättningarna till åtminstone ett inledande. Oavsett hur det går så har jag lyckats med det absolut VIKTIGASTE. Spelfri sedan 1 nov och inte ett endaste nytt lån sedan maj 2018, då jag också släppte allt. Mår så mycket bättre och tänker inte ens på spel. MEN vet att jag aldrig, aldrig någonsin kan spela mer igen för då är det kört. Handlar inte bara om spel utan jag har fått jobba hårt med min inställning till pengars värde överlag. Detta då mina skulder uppstod för ca 10 år sedan och började med överkonsumtion. Spelet kom till flera år senare som ett verktyg till att betala av på lånen som sedermera övergick till ett spelberoende. Går fortfarande på behandling också och den är på väg att avslutas.
Trots skulder på 1,5 milj så har jag en inre frid idag som jag inte haft på flera år pga pysslande med ekonomin varje månad. Låter knäppt och säga detta kanske, men mitt beslut att hamna hos KFM var på ett sätt för mig att sätta stopp för eländet och ta ansvar genom att betala tillbaka till borgenärer, via löneutmätning, som jag en gång lovade att betala tillbaka till. Självklart var det också ett faktum att det inte gick att klara av månadskostnaderna heller. Men dock ett beslut och fasiken vad jag våndades och drog ut på det innan jag släppte taget.
Hoppas nu på att skusan går igenom och att jag med min höga inkomst kan betala av så mycket som möjligt. Vill inte ens ha buffert pengar under skusan och bara betala så mycket som möjligt. Efter att jag lämnade in min ansökan har jag släppt orostankarna och fokuserat på livet och tycker tiden har gått väldigt snabbt och snart får jag besked.
Har semester just nu och mår riktigt bra
! Nervositeten och orostankarna får vänta till sept/okt.
Kram på er❤️
Skickade in ansökan 19 maj och troligtvis kommer besked om inledande eller ej i sept/okt. Blev lättad efter det, då mycket tid och tankeverksamhet har gått till att förändra mitt beteende och läsa på så mycket som möjligt på KFMs hemsida och ta del av era ovärderliga erfarenheter här på forumet för att öka förutsättningarna till åtminstone ett inledande. Oavsett hur det går så har jag lyckats med det absolut VIKTIGASTE. Spelfri sedan 1 nov och inte ett endaste nytt lån sedan maj 2018, då jag också släppte allt. Mår så mycket bättre och tänker inte ens på spel. MEN vet att jag aldrig, aldrig någonsin kan spela mer igen för då är det kört. Handlar inte bara om spel utan jag har fått jobba hårt med min inställning till pengars värde överlag. Detta då mina skulder uppstod för ca 10 år sedan och började med överkonsumtion. Spelet kom till flera år senare som ett verktyg till att betala av på lånen som sedermera övergick till ett spelberoende. Går fortfarande på behandling också och den är på väg att avslutas.
Trots skulder på 1,5 milj så har jag en inre frid idag som jag inte haft på flera år pga pysslande med ekonomin varje månad. Låter knäppt och säga detta kanske, men mitt beslut att hamna hos KFM var på ett sätt för mig att sätta stopp för eländet och ta ansvar genom att betala tillbaka till borgenärer, via löneutmätning, som jag en gång lovade att betala tillbaka till. Självklart var det också ett faktum att det inte gick att klara av månadskostnaderna heller. Men dock ett beslut och fasiken vad jag våndades och drog ut på det innan jag släppte taget.
Hoppas nu på att skusan går igenom och att jag med min höga inkomst kan betala av så mycket som möjligt. Vill inte ens ha buffert pengar under skusan och bara betala så mycket som möjligt. Efter att jag lämnade in min ansökan har jag släppt orostankarna och fokuserat på livet och tycker tiden har gått väldigt snabbt och snart får jag besked.
Har semester just nu och mår riktigt bra
! Nervositeten och orostankarna får vänta till sept/okt.Kram på er❤️
Tjohoooooo! Såklart det ska firas!!!Idag nollades mina skulder hos KF !! YAY!
Så förträffligt att det inföll sig just idag på en fredag! Detta måste ju firas med litta vin ikväll ... woop woop !!!![]()
Då avvaktar jag till dessNä, det gjorde inte jag. Min handläggare frågade mig varför min årsinkomst som han hade koll på via Skatteverket var högre än den jag redovisat och då sa jag som det var att den bestod just av lön, bonus samt semester ersättning.
Inga konstigheter sa han.
Borde det inte vara din tur snart? Hur länge sedan skickade du in?!![]()

- Meddelanden
- 6 118
- Mottagna reaktioner
- 6 405
- Poäng
- 3 937
Lite uppdateringen från mig.
Har semester just nu och mår riktigt bra! Nervositeten och orostankarna får vänta till sept/okt.
Kram på er❤️
Kunde varit mina ord. Ända skillnaden är spelandet, för det har jag aldrig gjort.
Fortsätt njut! Din dag kommer gällande ”inledande skuldsanering” - de e jag säker på! Du har sannerligen gjort allt i Din makt för att säkerställa att Du frångått tidigare beteende ! Det bådar gott !! ❤️
Tack darling❤️!Kunde varit mina ord. Ända skillnaden är spelandet, för det har jag aldrig gjort.
Fortsätt njut! Din dag kommer gällande ”inledande skuldsanering” - de e jag säker på! Du har sannerligen gjort allt i Din makt för att säkerställa att Du frångått tidigare beteende ! Det bådar gott !! ❤️
Kram
- Meddelanden
- 10 155
- Mottagna reaktioner
- 6 683
- Poäng
- 4 477
Se det som tur att du fått i ledande istället för otur att inte få behålla lönen.Står belutat om inledande 31/7, såklart man inte ska ha den turen inte. Ja får se när jag får något hem vad det står.
Att samarbeta och vara smidig i processen är till din fördel så lämna in kompmletteringarna direkt.
- Meddelanden
- 330
- Mottagna reaktioner
- 38
- Poäng
- 157
Självklart är jag oerhört tacksam för att jag ens fått inledande och en chans. Men oavsett det så hade det varit skönt med lite extra pengar då sommaren och semestern inte direkt varit något alls.Se det som tur att du fått i ledande istället för otur att inte få behålla lönen.
Att samarbeta och vara smidig i processen är till din fördel så lämna in kompmletteringarna direkt.
Skickat in och gett dom allt dom bad om redan nu så jag gör allt för det.
- Meddelanden
- 6 118
- Mottagna reaktioner
- 6 405
- Poäng
- 3 937
Självklart är jag oerhört tacksam för att jag ens fått inledande och en chans. Men oavsett det så hade det varit skönt med lite extra pengar då sommaren och semestern inte direkt varit något alls.
Självklart har vi all förståelse för det
Jag blev själv innerligt glad när jag fick mitt utmätningsbelopp i retur ett par dagar efter det blev draget från min lön. Jag fick inledande den 22:a mars och då var utmätningen på lönen redan klar.Men som sagt, vi ska samtidigt vara innerligt tacksamma över den möjlighet som faktiskt en skuldsanering genererar. Det vet jag att Du är också...

Bra kämpat och all lycka till framgent

- Meddelanden
- 6 118
- Mottagna reaktioner
- 6 405
- Poäng
- 3 937
@Ny2018 se detta dokument. Här står det precis som @KassaKon gör gällande, dvs. att man ska ha ökat sitt betalningsutrymme med 4-5000kr/mån. Då måste det vara ett netto belopp om det ska anses vara betalningsutrymme.
https://www.kronofogden.se/download...skusan_omprovning_av_skuldsaneringsbeslut.pdf
https://www.kronofogden.se/download...skusan_omprovning_av_skuldsaneringsbeslut.pdf
- Meddelanden
- 10 155
- Mottagna reaktioner
- 6 683
- Poäng
- 4 477
Tack @Kimsan72 -@Ny2018 se detta dokument. Här står det precis som @KassaKon gör gällande, dvs. att man ska ha ökat sitt betalningsutrymme med 4-5000kr/mån. Då måste det vara ett netto belopp om det ska anses vara betalningsutrymme.

- Meddelanden
- 10 155
- Mottagna reaktioner
- 6 683
- Poäng
- 4 477
Det gjorde du rätt i. -Självklart är jag oerhört tacksam för att jag ens fått inledande och en chans. Men oavsett det så hade det varit skönt med lite extra pengar då sommaren och semestern inte direkt varit något alls.

- Meddelanden
- 330
- Mottagna reaktioner
- 38
- Poäng
- 157
Om man fått inledande och någon liten mindre skuld skulle uppkommit efter ansökan hur ses på det? Menar nu ett par tusen om hela skulden är totalt 1.5 miljoner.
Skulle det ha gett avslag efter inledande av ett sånt skäl? Eller skulle dom då kolla på hela bilden ändå i beslutandet?
Skulle handläggaren kontakta mig isåfall och ifrågasätta skulden eller bara ge avslag?
Skulle det ha gett avslag efter inledande av ett sånt skäl? Eller skulle dom då kolla på hela bilden ändå i beslutandet?
Skulle handläggaren kontakta mig isåfall och ifrågasätta skulden eller bara ge avslag?
Senast ändrad:
- Meddelanden
- 31 754
- Mottagna reaktioner
- 16 680
- Poäng
- 11 977
Om man fått inledande och någon liten mindre skuld skulle uppkommit efter ansökan hur ses på det? Menar nu ett par tusen om hela skulden är totalt 1.5 miljoner.
Alltid helhetsbedömning, men att fortsätta skuldsätta sig är inte så bra, då kan du bli sittande med löneutmätning samtidigr som skuldsanering.
- Meddelanden
- 330
- Mottagna reaktioner
- 38
- Poäng
- 157
Är det något jag själv ska kontakta min handläggare och berätta att det är så eller bara låta det vara? Är det till min nackdel att berätta det?Alltid helhetsbedömning, men att fortsätta skuldsätta sig är inte så bra, då kan du bli sittande med löneutmätning samtidigr som skuldsanering.
- Meddelanden
- 31 754
- Mottagna reaktioner
- 16 680
- Poäng
- 11 977
Är det något jag själv ska kontakta min handläggare och berätta att det är så eller bara låta det vara? Är det till min nackdel att berätta det?
Törs inte råda i det.
- Meddelanden
- 6 118
- Mottagna reaktioner
- 6 405
- Poäng
- 3 937
Är det något jag själv ska kontakta min handläggare och berätta att det är så eller bara låta det vara? Är det till min nackdel att berätta det?
Det kommer handläggaren likväl se när nu Dina borgenärer inkommer med sina fordringar på Dig där det även ska framgå när skulderna uppstod.
Det finns folk här ute som har beviljats skuldsanering även med nytagna lån. Det finns även folk här som har nekats med just formuleringen ”skuldsättning i närtid”.
Det är absolut en helhetsbedömning som avgör & hur just Din handläggare värderar allt material i ärendet.
- Meddelanden
- 330
- Mottagna reaktioner
- 38
- Poäng
- 157
Shit nu känns det jobbigt :-(Det kommer handläggaren likväl se när nu Dina borgenärer inkommer med sina fordringar på Dig där det även ska framgå när skulderna uppstod.
Det finns folk här ute som har beviljats skuldsanering även med nytagna lån. Det finns även folk här som har nekats med just formuleringen ”skuldsättning i närtid”.
Det är absolut en helhetsbedömning som avgör & hur just Din handläggare värderar allt material i ärendet.
- Meddelanden
- 330
- Mottagna reaktioner
- 38
- Poäng
- 157
I mina papper jag nu fått från kronofogden där står det nu en ny uträkning av betalningsutrymme. Men det jag hade innan för kostnader pga sjukdom är 0 nu. Är det nu istället inräknat i den buffert summan istället?
- Meddelanden
- 31 754
- Mottagna reaktioner
- 16 680
- Poäng
- 11 977
Kanske, har du sjukdomskostnader?I mina papper jag nu fått från kronofogden där står det nu en ny uträkning av betalningsutrymme. Men det jag hade innan för kostnader pga sjukdom är 0 nu. Är det nu istället inräknat i den buffert summan istället?
- Meddelanden
- 330
- Mottagna reaktioner
- 38
- Poäng
- 157
Ja. Fick det också på utmätningen men ingen stor summa dock.Kanske, har du sjukdomskostnader?
- Meddelanden
- 10 155
- Mottagna reaktioner
- 6 683
- Poäng
- 4 477
Läkemedel menar du?Ja. Fick det också på utmätningen men ingen stor summa dock.
- Meddelanden
- 330
- Mottagna reaktioner
- 38
- Poäng
- 157
Ja precis. Receptbelagt.Läkemedel menar du?
- Meddelanden
- 31 754
- Mottagna reaktioner
- 16 680
- Poäng
- 11 977
Ja. Fick det också på utmätningen men ingen stor summa dock.
Kring 300.. finns det ett fält i beslutet som heter sjukdomskostnad ska det nog stå där..
- Meddelanden
- 31 754
- Mottagna reaktioner
- 16 680
- Poäng
- 11 977
Läkemedel menar du?
Är fler saker som hamnar där, sjukvård, sjukresor. Hemtjänst kan också registreras där
- Meddelanden
- 330
- Mottagna reaktioner
- 38
- Poäng
- 157
ja det finns ett sådant fält men det är ifyllt 0 där från sanerings handläggaren.Kring 300.. finns det ett fält i beslutet som heter sjukdomskostnad ska det nog stå där..
Borde man ta upp det med handläggaren nu eller vänta tills det gått längre fram?
- Meddelanden
- 6 118
- Mottagna reaktioner
- 6 405
- Poäng
- 3 937
ja det finns ett sådant fält men det är ifyllt 0 där från sanerings handläggaren.
Borde man ta upp det med handläggaren nu eller vänta tills det gått längre fram?
Ja, det bör Du absolut göra. Buffert slanten är inte ämnad för medicin kostnader.
Jag äter ingen medicin själv, men fick likväl typ 280kr extra/mån för just medicin och ytterligare 800kr i buffert.
Tror det är en miss från handläggaren och det är ju enkom en preliminär betalplan, så den går absolut att ändra innan den går ut på ”remiss” till Dina borgenärer.

- Meddelanden
- 330
- Mottagna reaktioner
- 38
- Poäng
- 157
Fick du 800kr ytterligare i buffert ovanpå en annan buffert eller?Ja, det bör Du absolut göra. Buffert slanten är inte ämnad för medicin kostnader.
Jag äter ingen medicin själv, men fick likväl typ 280kr extra/mån för just medicin och ytterligare 800kr i buffert.
Tror det är en miss från handläggaren och det är ju enkom en preliminär betalplan, så den går absolut att ändra innan den går ut på ”remiss” till Dina borgenärer.![]()
Ja jag hade 280kr jag med i medicinkostnad eller vad man ska kalla det i utmätningen.
Beslutet nu är räknat på en lägre lön än jag har nu, fått löneförhöjning efter jag skickade in ansökan till sanering med 1700kr så det lär ju ändå räknas om igen.
- Meddelanden
- 6 118
- Mottagna reaktioner
- 6 405
- Poäng
- 3 937
Fick du 800kr ytterligare i buffert ovanpå en annan buffert eller?
Ja jag hade 280kr jag med i medicinkostnad eller vad man ska kalla det i utmätningen.
Beslutet nu är räknat på en lägre lön än jag har nu, fått löneförhöjning efter jag skickade in ansökan till sanering med 1700kr så det lär ju ändå räknas om igen.
Nej, jag fick, förutom beloppet gällande förbehållsbeloppet, ytterligare 280kr för medicin samt en ”buffert” om 800kr.
Ja, det verkar uppenbarligen som att Din betalplan behöver revideras.
- Meddelanden
- 707
- Mottagna reaktioner
- 286
- Poäng
- 447
Skål KimsanNej, jag fick, förutom beloppet gällande förbehållsbeloppet, ytterligare 280kr för medicin samt en ”buffert” om 800kr.
Ja, det verkar uppenbarligen som att Din betalplan behöver revideras.
- Meddelanden
- 6 118
- Mottagna reaktioner
- 6 405
- Poäng
- 3 937
- Meddelanden
- 707
- Mottagna reaktioner
- 286
- Poäng
- 447
När får jag bjuda på en drink?Cheers sweetie !!!![]()

- Meddelanden
- 6 118
- Mottagna reaktioner
- 6 405
- Poäng
- 3 937
När får jag bjuda på en drink?![]()
Bor du i metropolitian MALMÖÖÖÖ med omkrets?
- Meddelanden
- 707
- Mottagna reaktioner
- 286
- Poäng
- 447
Har du redan glömt mig Kimsan?? Född uppväxt bott i den underbara staden i 45år men just nu är jag otrogen men besöker den väääääääldigt oftaBor du i metropolitian MALMÖÖÖÖ med omkrets?

- Meddelanden
- 22 852
- Mottagna reaktioner
- 16 192
- Poäng
- 10 747
När får jag bjuda på en drink?![]()
Ojojojooj.
Nu händer det saker på Lånforum m
- Meddelanden
- 6 118
- Mottagna reaktioner
- 6 405
- Poäng
- 3 937
Ojojojooj.
Nu händer det saker på Lånforum m
Hahahaha...
- Meddelanden
- 6 118
- Mottagna reaktioner
- 6 405
- Poäng
- 3 937
Har du redan glömt mig Kimsan?? Född uppväxt bott i den underbara staden i 45år men just nu är jag otrogen men besöker den väääääääldigt ofta![]()
Du har hållt Dig borta härifrån ett tag och mitt minne är inte va de en gång va.....så här på ålderns höst

- Status
- Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.