Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Kredio - Lån utan UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Brixo Kontokredit - Swish-utbetalning & Ingen UC
8. Tomly - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Klaralån - Lån utan UC

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Vart exakt kan man se värderingen på en bostadsrätten ?

Du kan titta på vad andra i ditt område har sålt sina lägenheter för (på t ex hemnet) eller så kan du ringa en mäklare som säljer i ditt område och fråga vad en liknande lägenhet som din är värt. Man kan även få gratis värdering ibland av olika firmor men det förstår jag känns jobbigt just nu, att en mäklare ska komma och kolla på lägenheten, det kan väcka frågor fr barnen t ex.

Mitt tog också tid men ditt tar verkligen lång tid.
Varför.?
Jag fick inledande i juni, beviljar i september. I oktober blev det överklagat av ett bolag som inte blivit upptagen i betalplanen. Det blev skickat till tingsrätten o jag höll med att de också skulle finnas med i betalplanen. Det gick åter till KF i i början på december. Jag mailade dem i mitten på december o det stämde att de fått tillbaka den, men de hade inte tid att gå igenom den förrän efter julledigheterna. Så där står jag...inte fått någon ny betalplan och inte hört ett knyst. Tro om de är överhopade med jobb??? Så 3 veckors väntan ser jag som lite..

Hej!

Jag ställde frågan 2 ggr till KF både muntligt och skriftligt.

svaret nedanför fick jag:
om skulderna ännu inte hamnat hos oss och vi beslutar att inleda en skuldsanering för dej så kommer inte heller din bostadsrätt att bli föremål för eventuell utmätning.

Det var typ det jag skrev ja..
"Att den inte kan utmätas om sanering inleds är inte så konstigt, det vore olagligt."

Mitt tog också tid men ditt tar verkligen lång tid.
Varför.?
Och för mig har det gått tre mån sen betalplanen godkändes. Detta då en borgenär inkom med skulden efter att betalplanen skickades ut. Och nu dröjer de dessutom med sitt svar. De övriga 28 borgenärer har svarat utan invändningar, så det är ju positivt men att denna smslåneföretag skapar så onödig fördröjning är irriterande. Mailade min handläggare för en vecka sen och fick då veta att de ännu inte svarat.

Och för mig har det gått tre mån sen betalplanen godkändes. Detta då en borgenär inkom med skulden efter att betalplanen skickades ut. Och nu dröjer de dessutom med sitt svar. De övriga 28 borgenärer har svarat utan invändningar, så det är ju positivt men att denna smslåneföretag skapar så onödig fördröjning är irriterande. Mailade min handläggare för en vecka sen och fick då veta att de ännu inte svarat.
Vilket sms låneföretag är det som dröjjer?

Det är så frustrerande då vi gäldenärer måste hålla deadlines men borgenärerna får göra som de vill.

Det är så frustrerande då vi gäldenärer måste hålla deadlines men borgenärerna får göra som de vill.

En gäldenär är väl inte mer utsatt än vad en ”vanlig” person är i relationen med företag och åtaganden dom/oss emellan?
Vi ska alla betala i tid annars blir de ”andra bullar”... Att sen inte företagen uppfyller sina åtaganden är inget ovanligt vare sig man är en gäldenär eller ej.

Vad står det i kreddy att du har för betyg? Hur många ff har du?
Du bör bli av med Vivus och Ferratum och de andra små lånen, de är jättedyra och minskar knappt när man betalar lite varje månad. Vilka av dina lån har lägst ränta? Hur mkt betalar du för varje lån per månad och totalt per månad?

Hej!

Alla mina blancolån och krediter ligger på cirka 32 000 kr i månaden. Lika mycket som min nettolön.
Jag går back cirka 20 000 kr i månaden. Lånade för att släcka bränder, just därför enligt min skuldrådgivare sluta betala och försöka förhandla med inkasso.

Nu har har lyckats förhandla med Vivus inkasso, räntefria amorteringar 1000 kr i månaden.

Ferratum har inte landat hos inkasso ännu snart säger de upp krediten.

Ett par frågor... skickade in min ansökan för ca 2 månader sen.

1. Jag glömde en skuld på 70-80k. När tar jag upp den? När handläggare ringer mig och vi anger den manuellt via telefon eller låter jag banken se det i Poit?

2. Jag har tagit ut bonus osv och lagt undan som kontanter de senaste månaderna. Tror ni dem kommer att fråga om detta? Om ja, vad borde jag använda som ursäkt? Betalat privata skulder? Lär dem fråga om bevis för att jag fått pengar av andra personen osv?

3. Vad är det första som händer nu? Får jag ett brev hem eller ringer alltid handläggare?

Har du möjlighet att skrapa ihop 200 000 kr och betala bort 6-7 av lånen? Om du kan låna av släktingar eller hur ser din frus ekonomi? Om hon vill hjälpa dig med ett lån?

Hej!

Tyvärr finns inte ekonomin hos frugan heller och vill inte låna från släktingar.
Min enda möjlighet är att belåna bostadsrätten ännu mer möjligtvis, men banken sa nej p.g.a mina stora blancolån.

Vet ni en bank som kan tänka sig belåna mer på bostadsrätten utan att ta hänsyn till mina blancolån ?

Hej!

Alla mina blancolån och krediter ligger på cirka 32 000 kr i månaden. Lika mycket som min nettolön.
Jag går back cirka 20 000 kr i månaden. Lånade för att släcka bränder, just därför enligt min skuldrådgivare sluta betala och försöka förhandla med inkasso.

Nu har har lyckats förhandla med Vivus inkasso, räntefria amorteringar 1000 kr i månaden.

Ferratum har inte landat hos inkasso ännu snart säger de upp krediten.

Kämpig sits. När kan du tidigast få löneutmätning (om det är det som du har siktet inställt på)?

Hej!

Tyvärr finns inte ekonomin hos frugan heller och vill inte låna från släktingar.
Min enda möjlighet är att belåna bostadsrätten ännu mer möjligtvis, men banken sa nej p.g.a mina stora blancolån.

Vet ni en bank som kan tänka sig belåna mer på bostadsrätten utan att ta hänsyn till mina blancolån ?
Den enda banken jag vet som ger bolån till de som har sämre förutsättningar är Bluestep men huruvida de tittar på vilka blanco man har eller inte kan jag tyvärr inte svara. Deras ränta är högre än de andra bankerna.

Om du bara kunde betala bort de värsta smslånen med högst ränta och sen jobba ner på skulderna som du har på uc så skulle du kunna halvera din månadskostnad. Men att ligga back 20 000 kr varje månad är inte hållbart.

En fråga...om jag som har skuldsanering vill flytta ihop med min särbo sedan länge...vad händer då? Ska omprövning göras? Vi kommer ju inte ha gemensam ekonomi så det kommer inte förbättras för mig ekonomiskt

Den enda banken jag vet som ger bolån till de som har sämre förutsättningar är Bluestep men huruvida de tittar på vilka blanco man har eller inte kan jag tyvärr inte svara. Deras ränta är högre än de andra bankerna.

Om du bara kunde betala bort de värsta smslånen med högst ränta och sen jobba ner på skulderna som du har på uc så skulle du kunna halvera din månadskostnad. Men att ligga back 20 000 kr varje månad är inte hållbart.

Hej!

Jag försöker sikta in mig på skuldsanering, undvika löneutmätning eftersom jag inte vågar då kanske de tar bostadsrätten också.

Jag har kollat på bluestep riktigt hög ränta, har inte tagit kontakt ännu kanske nästa vecka.

Hej!

Jag försöker sikta in mig på skuldsanering, undvika löneutmätning eftersom jag inte vågar då kanske de tar bostadsrätten också.

Jag har kollat på bluestep riktigt hög ränta, har inte tagit kontakt ännu kanske nästa vecka.
Ok jag förstår, tyckte du skrev att det inte kan bli aktuellt med skuldsanering nu då du har färska skulder.
Det är bara att kämpa. Se till bara att hålla dig borta från spelandet. Tänk på barnen.

Hej!

Fast vid skuldsanering kan dom väl ta bostadsrätten också ?

Ok jag förstår, tyckte du skrev att det inte kan bli aktuellt med skuldsanering nu då du har färska skulder.
Det är bara att kämpa. Se till bara att hålla dig borta från spelandet. Tänk på barnen.

Har 2 st fokus nu. Hålla mig borta från spelet och lösa ekonomin.

svaret är nej enligt kronofogden, inte om de inleder en skuldsanering.

Jag pratat med i telefon och skrivit till KF.

Det finns inga hinder till att man inte beviljar en skuldsanering även om man har en bostadsrätt
Skönt ju :) bostaden är faktiskt det viktigaste man har tycker jag och att alla mår bra :)

Det finns inga hinder till att man inte beviljar en skuldsanering även om man har en bostadsrätt
När jag var i liknande situation och var väldigt orolig om kf skulle kunna utmäta vår bostadsrätt så blev jag kopplad till en av Kf:s jurister (flera gånger) och det var bra samtal och han förklarade och tog sig verkligen tid. Men jag kunde som tur är lösa den aktuella skulden (den hade inte gått till kf än men det var väldigt nära).
Så du kanske också kan få be om att få prata med en av deras jurister.
För egen del föredrar jag alltid att ringa framför att mejla. Det blir mer direkt kommunikation via telefon tycker jag.

Du kan titta på vad andra i ditt område har sålt sina lägenheter för (på t ex hemnet) eller så kan du ringa en mäklare som säljer i ditt område och fråga vad en liknande lägenhet som din är värt. Man kan även få gratis värdering ibland av olika firmor men det förstår jag känns jobbigt just nu, att en mäklare ska komma och kolla på lägenheten, det kan väcka frågor fr barnen t ex.

@Cobratiger Testa söka på ditt mobilnummer på hitta.se.
På mig kommer det upp vem jag bor med, hur stor våran lägenhet är och så står det att:
"Hennes bostadsrätt är värderad till ca 4 280 000 kr."
Vilket stämmer bra med tanke på de senaste försäljningarna på vår gata.

Men är du inte orolig om du inte tex skulle få sanering och det blir löneutmätning istället och dom utmäter då istället ?

När jag var i liknande situation och var väldigt orolig om kf skulle kunna utmäta vår bostadsrätt så blev jag kopplad till en av Kf:s jurister (flera gånger) och det var bra samtal och han förklarade och tog sig verkligen tid. Men jag kunde som tur är lösa den aktuella skulden (den hade inte gått till kf än men det var väldigt nära).
Så du kanske också kan få be om att få prata med en av deras jurister.
För egen del föredrar jag alltid att ringa framför att mejla. Det blir mer direkt kommunikation via telefon tycker jag.

Hur kommer jag i kontakt med KF:s jurister ?
Jag föredrar mejla då har jag svart på vitt.

@Cobratiger Testa söka på ditt mobilnummer på hitta.se.
På mig kommer det upp vem jag bor med, hur stor våran lägenhet är och så står det att:
"Hennes bostadsrätt är värderad till ca 4 280 000 kr."
Vilket stämmer bra med tanke på de senaste försäljningarna på vår gata.

Jag har tillgång till försäljningspriser på bostadsrätten (samma gata och förening) som sagt det kan variera från 1,4 till 2 miljoner. Allt handlar om tur med försäljningen hur många spekulanter

Hur kommer jag i kontakt med KF:s jurister ?
Jag föredrar mejla då har jag svart på vitt.
Jag ringde till kf:s växel och när jag förklarade mitt ärende så föreslog hon själv att hon skulle koppla mig till en jurist. Det var ca2-3 år sedan då man kunde ringa och få svar av en levande människa. Nu har de ändrat så man måste tala in vad man har för ärende men du får testa dig fram. Jag vet inte om jag bara hade tur men jag kunde prata med den juristen flera gånger.

En fråga...om jag som har skuldsanering vill flytta ihop med min särbo sedan länge...vad händer då? Ska omprövning göras? Vi kommer ju inte ha gemensam ekonomi så det kommer inte förbättras för mig ekonomiskt

Ja, en omprövning behöver absolut göras. Förmodligen kommer Du ju få en betydligt lägre hyra då Ni delar på hyran. Således kommer mer pengar kunna avsättas till återbetalning på Dina skulder.

Fast det är ju inte riktigt sant för en skuldsanering beviljas om det anses skäligt och i det är att man gjort allt för att minska skulderna och det kan innebära en försäljning av bostadsrätt om det finns ett övervärde i bostaden.

Fast det är ju inte riktigt sant för en skuldsanering beviljas om det anses skäligt och i det är att man gjort allt för att minska skulderna och det kan innebära en försäljning av bostadsrätt om det finns ett övervärde i bostaden.

...men det var väl inte riktigt det hen skrev? Det var bara ett klargörande om att man kan bli beviljad även om man sitter i en bostadsrätt... :)

Skriver igen då jag inte fick svar och den åker bakåt.. förlåt för spam :)

1. Jag glömde en skuld på 70-80k. När tar jag upp den? När handläggare ringer mig och vi anger den manuellt via telefon eller låter jag banken se det i Poit?

2. Jag har tagit ut bonus osv och lagt undan som kontanter de senaste månaderna. Tror ni dem kommer att fråga om detta? Om ja, vad borde jag använda som ursäkt? Betalat privata skulder? Lär dem fråga om bevis för att jag fått pengar av andra personen osv?

3. Vad är det första som händer nu? Får jag ett brev hem eller ringer alltid handläggare?

...men det var väl inte riktigt det hen skrev? Det var bara ett klargörande om att man kan bli beviljad även om man sitter i en bostadsrätt... :)
Jaha, tolkade det som att man satt säkert i sin bostadsrätt att den inte tas hänsyn till vid inledande skuldsanering.

Skriver igen då jag inte fick svar och den åker bakåt.. förlåt för spam :)

Vet inte exakta svaren på dina frågor men kan utgå från mig själv...
Jag skulle uppge skulden när första samtalet med skuldsaneringen sker så dom vet om den.
Dom kommer garantera fråga varför du tjänat mer några månader, bra om du kan säga vad du gjort med pengarna osv.
Du kommer få ett samtal från dom när dom börjar med din ansökan. Dom stämmer egentligen bara av den och pratar lite med dig.

Hur ligger det till egentligen det där med hur färska skulderna är vid ansökan? Har läst att vissa har fått avslag när de ansökte för 1-2 år sedan och andra som skriver att det inte längre stämmer med den nya skuldsaneringslagen. Med andra ord att det numera kvittar när du tog lånen och hur tätt inpå detta är med din ansökan.

Någon som kan bekräfta hur det ligger till? Har skickat en en ansökan för två veckor sedan och är lite orolig över de lånen jag tog efter årsskiftet dvs de lånen som var "droppen".

Hur ligger det till egentligen det där med hur färska skulderna är vid ansökan? Har läst att vissa har fått avslag när de ansökte för 1-2 år sedan och andra som skriver att det inte längre stämmer med den nya skuldsaneringslagen. Med andra ord att det numera kvittar när du tog lånen och hur tätt inpå detta är med din ansökan.

Någon som kan bekräfta hur det ligger till? Har skickat en en ansökan för två veckor sedan och är lite orolig över de lånen jag tog efter årsskiftet dvs de lånen som var "droppen".

Nej det kvittar inte, det görs en samlad bedömning.
Om någon lånat upp ett par miljoner i höstas och bränt allt på ett präktigt bröllop på någon exotiskt söderhavsö med mängder med influgna gäster så skulle jag nästan lova att det blir avslag oavsett hur omöjligt det är att betala tillbaka..

Nej det kvittar inte, det görs en samlad bedömning.
Om någon lånat upp ett par miljoner i höstas och bränt allt på ett präktigt bröllop på någon exotiskt söderhavsö med mängder med influgna gäster så skulle jag nästan lova att det blir avslag oavsett hur omöjligt det är att betala tillbaka..
Nej i mitt fall rör det sig om spelberoende som jag numera får behandling för veckovis. Släktingar har också insyn i min ekonomi numera som ytterligare sätt att bli bättre. Känns ju som att jag inte kan vara den enda med spelproblem.

Hur gjorde ni andra med spelberoende och vad förväntades av er när ni sökte om skuldsanering?

Nej det är klart det inte är ett hinder, en bostadsrätt kan ju helt sakna värde eller vara full eller överbelånad, det är såklart inget hinder.
Har man en bostadsrätt för 3 miljoner utan lån däremot kan jag tänka mig att det utgör hinder.

Nej i mitt fall rör det sig om spelberoende som jag numera får behandling för veckovis. Släktingar har också insyn i min ekonomi numera som ytterligare sätt att bli bättre. Känns ju som att jag inte kan vara den enda med spelproblem.

Hur gjorde ni andra med spelberoende och vad förväntades av er när ni sökte om skuldsanering?
Med just spelberoende som orsak tycker jag mig ha läst att man måste visa att man varit spelfri under en längre tid och fått lämplig vård. Tror då att lån tagna så nära inpå ses som ganska allvarligt.

Menar du lån vid årskiftet 2020??
Man vill ändå se att du över en tid inte tagit på dig nya skulder.

Vore lite förvånad om den blev beviljad, hur länge har du varit spelfri?

Menar du lån vid årskiftet 2020??
Man vill ändå se att du över en tid inte tagit på dig nya skulder.

Vore lite förvånad om den blev beviljad, hur länge har du varit spelfri?
Fast det där med att inte ta på sig nya skulder har jag också läst inte alls stämmer. Det var tidigare ett skäl man kunde ge men inte längre som jag har förstått det.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp