Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Kontokredit - Lån utan UC
4. Creditstar - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Lån utan UC
6. Loanstep - Lån utan UC
7. Klaralån - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Lumify - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ok. Jag var personligen beredd på allt & spelade med helt öppna kort rakt igenom, så det Du påstår får stå för Dig!
Har kört med öppna kort också, kände att nu e d allt eller inget, har levt i min egen lögn länge nog än så länge inte behövt redovisa något för min handläggare, bra ärliga öppna samtal den lilla kontakt jag haft

Det är nog tur för många att inte så mycket ifrågasätts
För att flinka in med annat.
Läkaren på tv 4 pratade bla om blod i urinen att det ska kollas upp @Lasseman. Så att en gång är ingen gång stämmer inte;)
Men du mår väl bättre nu:)
Är lite arbetsskadad :D😛

Man kan ju också ange privatskulder till högre belopp än vad man egentligen har. Även om personen inte får tillbaka hela lånet kan det bli mer än det riktiga skuldbeloppet. Det var något jag häpnade lite över att man inte kontrollerade mer? Eller var vi något undantag kanske, godtyckliga bedömningar verkar ju tyvärr förekomma.
Vi var ärliga genom hela processen, tror det underlättar. Att vissa förskönar och drar några vita lögner är ju ett tecken på den desperation som drabbar folk som väntar på skuldsanering. Man läser om saker som man tror KF uppskattar att höra (på detta forum och andra ställen) och tror kanske att ärlighet kan ligga en i fatet.

Anses beslutet om skuldsanering har vunnit laga kraft när beslut om skuldsanering står med i POIT eller är det en överklagandeperiod efter sedan?

När igentligen är skuldsaneringen beviljad?

Jag har inledande av skuldsanering sen 2mån. Igår godkände och kontrollerade jag betalplanen för skuldsaneringen med en ny summa from april.

Vad händer nu?

När igentligen är skuldsaneringen beviljad?

Jag har inledande av skuldsanering sen 2mån. Igår godkände och kontrollerade jag betalplanen för skuldsaneringen med en ny summa from april.

Vad händer nu?
Det skickas ut till borgenärena som har tre veckor på sig att godkänna det alternativt bestrida det.

Senast ändrad:
Okej. Så har man otur och någon bestrider det så blir det avslag?
Inte avslag utan då prövas det av tingsrätten/jurist. Vad jag förstår så är det sällan man inte går på kfms bedömning. Det är om något nytt framkommer som ej framkommit under processen.

Inte avslag utan då prövas det av tingsrätten/jurist. Vad jag förstår så är det sällan man inte går på kfms bedömning. Det är om något nytt framkommer som ej framkommit under processen.

Av jurist. Tingsrätt endast överklaganden.

Jag har bara fått några stycken årsbesked från kreditbolagen. Skickas dessa inte ut på samma sätt som tidigare? Brukar alltid skriva upp hur mkt ränta man har betalat till resp bolag så att man har koll på det till deklarationen.

Jag har bara fått några stycken årsbesked från kreditbolagen. Skickas dessa inte ut på samma sätt som tidigare? Brukar alltid skriva upp hur mkt ränta man har betalat till resp bolag så att man har koll på det till deklarationen.
Det har blivit riktigt uselt, förra året var katastrofal för min del (inkomstår 2018), 129 tkr var inrapporterade, det skulle egentligen vara 205 tkr... men alla skickar heller inte ut kopia på det som de skickar till Skatteverket, så det gäller att kolla på deklarationen när man får åtkomst noga.

Har du skuldsanering nu?

japp, sen sommaren 2018, betalningsplan till sommaren 2022 (två barn). Min sambo hade spelmissbruk, jag var medberoende kan man säga. Just nu inne i en lite jobbig period när det känns som alla vänner och bekanta hittar på kul saker, ”unnar sig” och reser en massa hela tiden, men det är bara att bita ihop och stå ut i drygt två år till. Är tacksam att jag är där jag är nu, att vi fick skuldsanering.

japp, sen sommaren 2018, betalningsplan till sommaren 2022 (två barn). Min sambo hade spelmissbruk, jag var medberoende kan man säga. Just nu inne i en lite jobbig period när det känns som alla vänner och bekanta hittar på kul saker, ”unnar sig” och reser en massa hela tiden, men det är bara att bita ihop och stå ut i drygt två år till. Är tacksam att jag är där jag är nu, att vi fick skuldsanering.
Absolut eran tid kommer och om två år är ni skuldfria:) o börja njuta av livet.
❤️

Idag kom äntligen mitt förslag till skuldsanering i brevlådan!:DHar tagit sin lilla tid, haft inledande sedan september. Verkar dessutom fått en ny handläggare... Nu är det bara fodringsägarna som skall säga sitt😱

Idag kom äntligen mitt förslag till skuldsanering i brevlådan!:DHar tagit sin lilla tid, haft inledande sedan september. Verkar dessutom fått en ny handläggare... Nu är det bara fodringsägarna som skall säga sitt😱
Visst har du betalat själv till KFM nu? Och inte haft utmätning. Det är väl stopp på utmätning vid inledande så jag fattat rätt ?
Grattis hoppas det går vägen :)

Hur mycket skuld har du?

Visst har du betalat själv till KFM nu? Och inte haft utmätning. Det är väl stopp på utmätning vid inledande så jag fattat rätt ?
Grattis hoppas det går vägen :)

Stopp för skulder som uppkommit innan är det. En del hinner fixa nytt så fort att dom får löneutmätning under skuldsanering

Stopp för skulder som uppkommit innan är det. En del hinner fixa nytt så fort att dom får löneutmätning under skuldsanering
Låter otroligt att man drar på sig skulder under skuldsanering. Och hur sjutton lyckas man är väl stopp på att låna överallt

Låter otroligt att man drar på sig skulder under skuldsanering. Och hur sjutton lyckas man är väl stopp på att låna överallt

Händer ju saker i ens liv som kostar och måste prioriteras möjligtvis.

Så är väl inte särskilt förvånad att det sker.

Händer ju saker i ens liv som kostar och måste prioriteras möjligtvis.

Så är väl inte särskilt förvånad att det sker.
Ja men om man får en chans till skuldsanering borde man ta den är ju verkligen sista utvägen och borde vara slut med att låna pengar.

Är bara att låta bli att betala räkningar

Ja men om man får en chans till skuldsanering borde man ta den är ju verkligen sista utvägen och borde vara slut med att låna pengar.

Är inte så insatt kring varför man får löneutmätning under skuldsanering, men tror inte att det handlar om att man tar fler lån, den vägen är ju helt stängd. Kan vara att en person blir arbetslös och inte har a-kassa, huset/bostadsrätten får en skada som måste fixas akut, någon blir sjuk under en längre tid, ett barn blir sjukt osv. Det finns inga marginaler i skuldsaneringen till större ekonomiska kriser, det finns ingen större möjlighet till att stoppa undan pengar, man får bara hoppas att livet inte jäklar med en mer under den perioden. Jag kan mycket väl förstå att vissa inte klarar det trots en unik chans att få rätt på ekonomin.

Är inte så insatt kring varför man får löneutmätning under skuldsanering, men tror inte att det handlar om att man tar fler lån, den vägen är ju helt stängd. Kan vara att en person blir arbetslös och inte har a-kassa, huset/bostadsrätten får en skada som måste fixas akut, någon blir sjuk under en längre tid, ett barn blir sjukt osv. Det finns inga marginaler i skuldsaneringen till större ekonomiska kriser, det finns ingen större möjlighet till att stoppa undan pengar, man får bara hoppas att livet inte jäklar med en mer under den perioden. Jag kan mycket väl förstå att vissa inte klarar det trots en unik chans att få rätt på ekonomin.
Insiktsfullt och bra skrivet.

De jag sett har mest inte betalat räkningar

Förstår det men bra att det finns två betalningsfria månader då minskar risken. För löneutmätning o skuldsanering samtidigt klarar man absolut inte. Tufft nog ändå
Men visst ändras väl beloppet om man blir arbetslös eller att inkomsten ändras.
Blir väl omprövning då.
Sen det oförutsedda som blir är ju förstås tufft och man priorerar räkningar.

Förstår det men bra att det finns två betalningsfria månader då minskar risken. För löneutmätning o skuldsanering samtidigt klarar man absolut inte. Tufft nog ändå
Blir väl omprövning då.

Ja, det är möjligt att det blir så, tänker att man slutar betala vissa räkningar och det går ju rätt fort tills man hamnar i skiten igen. Kan ju också vara att man slarvar helt enkelt, men det är nog ett fåtal. Sen spelpaus infördes tror jag mångas återfall har hindrats. Ett politiskt intiativ som borde kommit långt tidigare, men bra att det finns nu. Tror helt ärligt att min och min sambos situation sett annorlunda ut idag om det fanns spelpaus för fem år sedan.

Är bara att låta bli att betala räkningar
Ja, det är möjligt att det blir så, tänker att man slutar betala vissa räkningar och det går ju rätt fort tills man hamnar i skiten igen. Kan ju också vara att man slarvar helt enkelt, men det är nog ett fåtal. Sen spelpaus infördes tror jag mångas återfall har hindrats. Ett politiskt intiativ som borde kommit långt tidigare, men bra att det finns nu. Tror helt ärligt att min och min sambos situation sett annorlunda ut idag om det fanns spelpaus för fem år sedan.
Undrar hur många av dessa sms lån med ockerräntor hamnar hos fogden.
Borde vara en hel del:(
Går säkert att se ett mönster i detta.
Och ofta är det nog spelmissbrukare som använder dom och överkonsumtion.
När det var som värst för mig tog jag nya lån hela tiden varje månad:(
Tills man hade ca 30 lån att betala varje månad helt galet.
Och som du skriver hade spelpaus kommit tidigare hade man inte hamnat där man var.

Undrar hur många av dessa sms lån med ockerräntor hamnar hos fogden.
Borde vara en hel del:(
Går säkert att se ett mönster i detta.
Och ofta är det nog spelmissbrukare som använder dom och överkonsumtion.
När det var som värst för mig tog jag nya lån hela tiden varje månad:(
Tills man hade ca 30 lån att betala varje månad helt galet.
Och som du skriver hade spelpaus kommit tidigare hade man inte hamnat där man var.

Jag skrev inget om spelpaus, jag skrev att det är bara att låta bli att betala räkningar så kan man få löneutmätning under pågående skuldsanering.

Jag skrev inget om spelpaus, jag skrev att det är bara att låta bli att betala räkningar så kan man få löneutmätning under pågående skuldsanering.
Svarade inte på ditt inlägg när det gällde spelpaus

Blir väl omprövning då.
Alla har inte betalningsfria månader än. Jag ligger definitivt i farozonen. Räcker med en sjukdag och jag får det kämpigt. Har en räkning som inte blev betald förra månaden som jag måste betala ikapp. Skiter sig något nu blir det svårt att betala ikapp.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp