- Meddelanden
- 143
- Mottagna reaktioner
- 50
- Poäng
- 157
Att jag överlåtit bostaden till min sambo. Precis som första avslaget jag fick.Vad var orsaken till avslaget?
Följ videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din hemskärm.
Notera: Den här funktionen kanske inte är tillgänglig i vissa webbläsare.
Att jag överlåtit bostaden till min sambo. Precis som första avslaget jag fick.Vad var orsaken till avslaget?
Just det, det var du.Att jag överlåtit bostaden till min sambo. Precis som första avslaget jag fick.
Du menar som i olovlig andrahandsuthyrning?
Jo, då ska man ansöka om att ta över lägenheten.ja asså säg att min mamma skulle stå på ett kontrakt och att hennes dotter står skriven på adressen. Sen väljer mamman att flytta, men står fortfarande på kontraktet. Kan väl inte vara olagligt?
Hur kommer det sig att du inte har råd med lägenhet under inledande men under skuldsanering har du råd?
Jo, då ska man ansöka om att ta över lägenheten.
Att jag överlåtit bostaden till min sambo. Precis som första avslaget jag fick.
ja asså säg att min mamma skulle stå på ett kontrakt och att hennes dotter står skriven på adressen. Sen väljer mamman att flytta, men står fortfarande på kontraktet. Kan väl inte vara olagligt?
låt säga att man inte gör det och om hyresvärden kommer på en. Vad händer då? Blir man av med lägenheten?
Ja ett år sen nu..Just, jag antar att det är ett tag sedan du sökte sist nu då?
Har man anmärkning kan man väl bara flytta om hyresvärden godkänner dina förhållanden och en borgensman som står med på avtalet, som säkerhet för att hyran betalas i tid.
Ja visst finns det godtrogna hyresvärdar också, men de allra flesta bolag kräver nog någon form av säkerhet för hyran när man har anmärkningar och skuldsaldo hos kfm.Det beror lite på. Fastighetsbolaget som äger huset jag bor i har ingenting emot att man flyttar inom deras bestånd även om man har anmärkning så länge man inte sjabblat med hyran vid något tidigare tillfälle.
Vet även att de är rätt schysta även om man inte redan bor hos dom, anmärkning kan va ok så länge det inte beror på obetalda hyror.
Det beror lite på. Fastighetsbolaget som äger huset jag bor i har ingenting emot att man flyttar inom deras bestånd även om man har anmärkning så länge man inte sjabblat med hyran vid något tidigare tillfälle.
Vet även att de är rätt schysta även om man inte redan bor hos dom, anmärkning kan va ok så länge det inte beror på obetalda hyror.
Ja visst finns det godtrogna hyresvärdar också, men de allra flesta bolag kräver nog någon form av säkerhet för hyran när man har anmärkningar och skuldsaldo hos kfm.
Ja jag tror sammaTror dom allra flesta bolagen stänger dörren om man har skuldsaldo hos KF även om man kommer med borgensman.
Nu kommer någon eller några säkert tycka att jag är en riktig bitterf.... Så jag får be om ursäkt i förväg..
Men, om alla som vet om att de inte är kvalificerade för sanering inte skulle skicka in ansökan godtyckligt tror jag inte väntetiden hade varit så lång som den är...
Nu riktar jag inte in mig mot någon specifik men läste några sidor bak och någon skrev att de inte tror att de är kvalificerade men ändå funderar på att skicka in ansökan...
Förstår ni min tanke?
Jag förstår din tanke men vem ska bestämma vad som är rätt eller fel.Nu kommer någon eller några säkert tycka att jag är en riktig bitterf.... Så jag får be om ursäkt i förväg..
Men, om alla som vet om att de inte är kvalificerade för sanering inte skulle skicka in ansökan godtyckligt tror jag inte väntetiden hade varit så lång som den är...
Nu riktar jag inte in mig mot någon specifik men läste några sidor bak och någon skrev att de inte tror att de är kvalificerade men ändå funderar på att skicka in ansökan...
Förstår ni min tanke?
Hur gör man då om man måste flytta pga separation och ingen hyresvärd tar emot en pga anmärkningar? Köpa tält och bo på IKEA parkering?Tror dom allra flesta bolagen stänger dörren om man har skuldsaldo hos KF även om man kommer med borgensman.
Hur gör man då om man måste flytta pga separation och ingen hyresvärd tar emot en pga anmärkningar? Köpa tält och bo på IKEA parkering?

Kan man inte söka hjälp via socialtjänsten? Ingen aning faktiskt..Hur gör man då om man måste flytta pga separation och ingen hyresvärd tar emot en pga anmärkningar? Köpa tält och bo på IKEA parkering?
Hur gör man då om man måste flytta pga separation och ingen hyresvärd tar emot en pga anmärkningar? Köpa tält och bo på IKEA parkering?
Jag förstår din tanke men vem ska bestämma vad som är rätt eller fel.
Jag förstår att man är så desperat att man tar till allt i denna situationen så jag har full förståelse för att man söker trots dåliga förutsättningar.
Det är en fruktansvärd fråga men viktig du ställer. Har man barn kanske det går prata med soc. Men vet inte. Det är verkligen ett mörker att hamna i den sitsen. Typ om man är mitt I en sanering men ska då skiljas.
Som sagt förstår och håller med men kan också förstå att man i ren desperation chansar, ett hopp är bättre än ingenting.Fast rätt eller fel hör väl inte riktigt hit. Det står ju klart och tydligt vad man behöver uppnå för att kunna vara berättigad en skuldsanering. Om någon har begått ett brott med skadestånd och ändå ”chansar” för att få en sanering eller om någon varit arbetslös ett halvår ”testar” att söka en sanering eller någon som spelat bort allt och tagit sitt sista lån förra månaden skickar in en ansökan om sanering för att se om det går?
Det finns ju ändå grundkrav man måste uppfylla även om allas situationer är olika och ska behandlas som individuella så är det ju sjukt onödigt att skicka in ansökningar till höger och vänster när man ändå kanske inte är kvalificerad för en eventuell sanering?
Wow, det du skrev gick rätt in, jag önskar att jag hade samma konsekvenstänk. Är i samma situation och även jag med tre år kvar. Tänker dock inte som du utan är beredd att bli sambo. Min särbo vill dock inte.Man blir mest troligt hemlös, därav vikten att se till att man har sitt boende säkrat innan man sätter sig i fällan med anmärkningar.
Jag har en särbo som vill flytta ihop, hade jag inte varit i min sits så skulle vi nog redan bo ihop. Jag har dock skuldsanering och ska snart påbörja mitt tredje år. Jag skulle för mitt liv inte riskera mitt boende för att bli sambo, för OM det skulle skita sig som det många gånger gör för många så skulle jag inte ha någonstans att ta vägen. Jag har inga föräldrar jag kan flytta in till, jag har inga vänner som jag skulle kunna bo hos. Dessutom vill jag inte ha mitt liv i någon annans händer (att kunna bli utkastad vid minsta tjafs), jag vill att det ska vara på lika villkor vilket det kommer vara om tre år.
Man ska nog inte förlita sig på att socialen hjälper en med boende, isf skulle nog inte så många personer vara hemlösa i Sverige. Kolla bara in ”Bostadsbristen av Uppdrag Granskning”. Att ha tak över huvudet torde vara den mest elementära delen att bevara avsett rådande situation.
Just saying...
Wow, det du skrev gick rätt in, jag önskar att jag hade samma konsekvenstänk. Är i samma situation och även jag med tre år kvar. Tänker dock inte som du utan är beredd att bli sambo. Min särbo vill dock inte.
Det du skriver är så klokt och insiktsfullt så även jag ska börja tänka så. ❤️
Som sagt förstår och håller med men kan också förstå att man i ren desperation chansar, ett hopp är bättre än ingenting.
Väntetiden byggs nog på med de som skickar ny nya ansökningar direkt efter ett avslag också..
Tack. ❤️Vännen, Du har alltid rätten att hyra ut Din lgh i 2:a hand för sk. ”provboende” i ett år !
Wow, det du skrev gick rätt in, jag önskar att jag hade samma konsekvenstänk. Är i samma situation och även jag med tre år kvar. Tänker dock inte som du utan är beredd att bli sambo. Min särbo vill dock inte.
Det du skriver är så klokt och insiktsfullt så även jag ska börja tänka så. ❤️
Jag beundrar dig och din klokhet.Tack för dom positiva orden! 😳
Varför vill inte din särbo flytta ihop?
Min särbo har dock svårt att till fullo förstå mitt resonemang men å andra sidan behöver hen inte vara orolig för vad som skulle hända om vi gick isär.
Mitt i allt kaos med anmärkningar, löneutmätning och nu skuldsanering så har jag alltid känt en enorm trygghet med att veta att min lägenhet kan ingen ta ifrån mig, det har varit det enda stabila och inget jag vill riskera.
Dessutom är jag för självständig för att flytta ihop med någon och inte ens kunna sätta mitt namn på kontraktet, vill inte känna mig beroende av någon annan.
Tänker att det kan sätta en ganska snedvriden prägel på förhållandet också.
Jag beundrar dig och din klokhet.
Varför han inte vill, det är en lång historia och till stor del handlar det nog om att vi var sambo, han drack och spelade så jag fick flytta och tvingade honom att ringa sin arbetsgivare för att få behandling. Detta är snart fyra år sedan nu men han vill inte satsa på oss igen, tyvärr.

Ja, jag är väl medveten om det....men likväl är ni tillsammans?! Känns som Du kastar bort din tid...![]()
Ja, jag är väl medveten om det.
Hur går det för dig ?

Härligt, har du blivit sambo ?Tackar som frågar. Allt är prima med mig.![]()
Härligt, har du blivit sambo ?

Lycka till med allt.Naj...de har ja icke...inte ännu !![]()