Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Kredio - Lån utan UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Brixo Kontokredit - Swish-utbetalning & Ingen UC
8. Tomly - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Klaralån - Lån utan UC

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Månadskostnaden som mamma ska betala för mitt skit är ca 4500. Som sagt så lever vi mer än gärna på grus för att mamma inte ska drabbas av vår dumhet..

Oj, det var likväl ett brutalt månadsbelopp... Det finns ingen möjlighet att förhandla om lånet, dvs förlänga lånetiden, så Ni kan få ner månadsbeloppet ?!

Lånet förfaller väl inte i sin helhet utan mamma fortsätter väl betala sin del månadsvis enligt det villkor hon skrivit på vid tecknande?
Står hon som medlåntagare måste nog hon betala hela lånet månadsvis man splitar inte lånet på 2 så hälften går till sanering hälften får hon ha kvar. Är ju just därför man har medlåntagare att dem blir helt skyldiga om inte den ena kan betala

Står hon som medlåntagare måste nog hon betala hela lånet månadsvis man splitar inte lånet på 2 så hälften går till sanering hälften får hon ha kvar. Är ju just därför man har medlåntagare att dem blir helt skyldiga om inte den ena kan betala
Menade inte att lånet delad i två. Bara att betalningsansvaret för lånet övergår till mamma, alltså att hela lånet blir ”hennes del”

Behöver inte riktigt vara så, det är skillnad på borgensman och medlåntagare. Förmodligen splittas det på halva där vardera part är betalningsskyldig för sin del om man har delat ett lån och båda betalar för det.
Dvs @Ninna245 tar upp sin halva i saneringen och mamma fortsätter betala sin halva. Ungefär som vid ett bostadslån.
Hade det varit borgenärs/proprielån kan mamma stå med fullt betalningsansvar.
Vad gäller lånet som @Ninna245 fått i mammas namn borde det kunna tas upp som privat skuld och även den ingå i saneringen.

Senast ändrad:
Oj, det var likväl ett brutalt månadsbelopp... Det finns ingen möjlighet att förhandla om lånet, dvs förlänga lånetiden, så Ni kan få ner månadsbeloppet ?!
Vi har försökt men bankerna är stenhårda och vägrar. Vi har levt på detta sätt hittills, att mamma får dessa pengar av mitt förbehållsbelopp och vi har klarat oss fint utan dem.

Behöver inte riktigt vara så, det är skillnad på borgensman och medlåntagare. Förmodligen splittas det på halva där vardera part är betalningsskyldig för sin del.
Dvs @Ninna245 tar upp sin halva i saneringen och mamma fortsätter betala sin halva. Hade det varit borgenärs/proprielån kan mamma stå med fullt betalningsansvar.
Vad gäller lånet som mamma tagit i @Ninna245 ’s namn borde det kunna tas upp som privat skuld och även den ingå i saneringen.
Problemet är inte vilka lån som ska ingå i saneringen utan att mamma månadsvis krävs på månadskostnader som hon inte kan betala på egen hand.

Problemet är inte vilka lån som ska ingå i saneringen utan att mamma månadsvis krävs på månadskostnader som hon inte kan betala på egen hand.
Är hon medlåntagare och inte borgensman borde det inte bli någon skillnad mot för nu. Har din halva förfallit till betalning och har du utmätning för det?

Medlåntagaren är ansvarig för att lånet betalas i sin helhet.

Är hon medlåntagare och inte borgensman borde det inte bli någon skillnad mot för nu. Har din halva förfallit till betalning och har du utmätning för det?
”Min halva” krävs min mamma betalning för, det kommer alltså inte förfalla om inte mamma slutar betala.

”Min halva” krävs min mamma betalning för, det kommer alltså inte förfalla om inte mamma slutar betala.
Har ni varsin månadskostnad för lånet? Beror ju på hur lånet är upplagt för det solidariska betalningsansvaret, och när ansvaret för den andra träder i kraft. Har du betalt alltihopa fram till nu med utmätning tex så blir det ju ingen skillnad formellt vid en sanering, du nämnde att du redan nu ger till henne av ditt förbehåll?
Isf borde hon redan ha full betalningsskyldighet?

Har ni varsin månadskostnad för lånet? Beror ju på hur lånet är upplagt för det solidariska betalningsansvaret, och när ansvaret för den andra träder i kraft. Har du betalt alltihopa fram till nu med utmätning tex så blir det ju ingen skillnad formellt vid en sanering, du nämnde att du redan nu ger till henne av ditt förbehåll?
Nej vi har inte varsin månadskostnad, aldrig hört att det finns sådana lån. Det är ett helt vanligt lån där vi har lika stort ansvar. Mamma betalar samtliga lån via sin bank men får pengar av mig för att klara det.

Kommer inte delas isåfall hade dem kunnat ta varsitt lån istället, medlåntagare är ju meningslöst för banken annars. Är ju som en backup ifall den ena inte betalar måste den andre kliva in

Kommer inte delas isåfall hade dem kunnat ta varsitt lån istället, medlåntagare är ju meningslöst för banken annars. Är ju som en backup ifall den ena inte betalar måste den andre kliva in
Ja såklart, men det finns lånformer där lånet är gemensamt men fortfarande med delat betalningsansvar, dvs tex två parter som går in som säkerhet för 50% och inte mer. Det var mest den infon jag var ute efter :)

Snälla kan någon ge svar..

Jag har fått inledande skuldsanering. Min första inbetalning gjorde jag feb-21.

När får man slutgiltiga beskedet?
Kan man bli nekad, trots man har inledande?

Snälla kan någon ge svar..

Jag har fått inledande skuldsanering. Min första inbetalning gjorde jag feb-21.

När får man slutgiltiga beskedet?
Kan man bli nekad, trots man har inledande?
Det slutliga beskedet kan ta några månader beroende på hur man får in svar från långivare bl a.
Ja, man kan bli nekad även om man fått inledande skuldsanering. Under inledande fortsätter utredningen för att se om man blir beviljad eller ej.

Det slutliga beskedet kan ta några månader beroende på hur man får in svar från långivare bl a.
Ja, man kan bli nekad även om man fått inledande skuldsanering. Under inledande fortsätter utredningen för att se om man blir beviljad eller ej.

Vad är oftast orsaken till att man blir nekad? Är det borgenärerna som kan ställa till med besvär? Lr är det KFM som tar det slutgiltiga beskedet?

Vad är oftast orsaken till att man blir nekad? Är det borgenärerna som kan ställa till med besvär? Lr är det KFM som tar det slutgiltiga beskedet?
Det finns olika orsaker till detta. Det kan vara för nya skulder, att man har ett spelberoende som inte är behandlat, etc etc...du hittar mycket svar i tråden om du läser.
Slutligen är det Kfm som beslutar i de flesta fall.

Det finns olika orsaker till detta. Det kan vara för nya skulder, att man har ett spelberoende som inte är behandlat, etc etc...du hittar mycket svar i tråden om du läser.
Slutligen är det Kfm som beslutar i de flesta fall.

Ok tack för svar!
Då jag fick inledande i feb, så borde ju slutgiltiga beskedet komma juni/juli?

Vad händer om jag ansöker om ett lån nu under inledande? Kan dem kolla upp sånt?

Ok tack för svar!

Vad händer om jag ansöker om ett lån nu under inledande? Kan dem kolla upp sånt?
Du skall inte ta några nya lån under din inledande fas eller skuldsanering!
Det är endast de lån som finns innan datum för inledande som omfattas av saneringen. Om du tar nya lån som går till KF kommer dessa att utmätas på ditt förbehållsbelopp.

Besked kan komma fortare än så om beslut.

Ok tack för svar!

Ansöker du om lån under inledande hoppas jag du blir nekad.

• Gilla
Reaktioner: p79
Vem vet, det kanske är min sambo som ger mamma pengar varje månad av sin buffert tex för att hon ska kunna överleva. Han har inga restriktioner gällande att ge henne pengar eftersom hon inte är borgenär i hans sanering så vi får väl göra så då.

Jag hoppas ni förstår att jag inte på något sätt är ute efter att göra så att de andra borgenärerna får mindre, de kommer ju fortfarande att få precis exakt det de har rätt till att få och jag får bara behålla mitt förbehåll. Om jag ger sambon pengar som i sin tur ger min mamma pengar.. ja, ni fattar..

Om lånet ni har tillsammans ingår i saneringen och du betalar extra pengar till din mamma så är det att gynna en borgenär. Din mamma kommer ju då få pengar från saneringen plus att du betalar vid sidan av, det betyder ju att hon kommer få mer än någon annan du har skuld till. Så ditt resonemang stämmer ju inte riktigt.

Jag förstår ditt tankesätt och att du inte vill att hon ska få problem. Troligtvis kanske ingen kommer upptäcka det precis som du säger, men likväl är det en risk för saneringen.

Ok tack för svar!

Att söka ett lån under inledande känns som att du inte är redo för en skuldsanering och vad det innebär.
Dessutom så måste du betala på det lånet sidan om din skuldsanering om någon nu mot förmodan beviljar ett lån

Det är därför det är så in i helvetes långa handläggningstider för seriöst folk som vill ha reda på sin ekonomi. För dom måste sålla bort alla rötägg

• Gilla
Reaktioner: p79
Ok tack för svar!

Varför behöver du ta ett lån? Det borde innebära ett direkt avslag.

Det är därför det är så in i helvetes långa handläggningstider för seriöst folk som vill ha reda på sin ekonomi. För dom måste sålla bort alla rötägg

Rötägg är jag verkligen inte!! Men det kanske du är med tanke på ditt otrevlig kommentar när du inte har alls någon aning om hur min situation ser ut!

Detta inlägg handlar inte om att jag vill vara en besserwisser på något sätt utan är ett sätt att beskriva min syn på och mina erfarenheter av min egen skuldsanering.

Oavsett läge så är skuldsanering en "ekonomisk rehabilitering" och det är, i mitt tycke, väldigt viktigt, ja till och med avgörande, att bryta med gamla mönster, t ex att ta lån för att lösa en situation kortsiktigt. Att jobba med sina egna attityder och förhållningssätt till pengar är en av de viktigaste sakerna för att man skall komma ut hel på andra sidan när man genomfört sin sanering. Jag har haft min skuldsanering nu i ganska exakt fyra år och det är en kamp där det inte finns så stora marginaler om bilen går sönder, man måste till veterinären, tandläkaren eller vad det nu månde vara. Denna kamp kommer att vara till stor nytta för mig när jag är klar med saneringen och kommer göra att jag kan stå på stadigare ben med ett bättre och mognare ekonomiskt förhållningssätt.

Återigen, det är mina tankar och erfarenheter och jag avser inte att komma med pekpinnar.

Senast ändrad:
Detta inlägg handlar inte om att jag vill vara en besserwisser på något sätt utan är ett sätt att beskriva min syn på och mina erfarenheter av min egen skuldsanering.
Oavsett läge så är skuldsanering en "ekonomisk rehabilitering" och det är, i mitt tycke, väldigt viktigt, ja till och med avgörande, att bryta med gamla mönster, t ex att ta lån för att lösa en situation kortsiktigt. Att jobba med sina egna attityder och förhållningssätt till pengar är en av de viktigaste sakerna för att man skall komma ut hel på andra sidan när man genomfört sin sanering. Jag har haft min skuldsanering nu i ganska exakt fyra år och det är en kamp där det inte finns så stora marginaler om bilen går sönder, man måste till veterinären, tandläkaren eller vad det nu månde vara. Denna kamp kommer att vara till stor nytta för mig när jag är klar med saneringen och kommer göra att jag kan stå på stadigare ben med ett bättre och mognare ekonomiskt förhållningssätt.
Återigen, det är mina tankar och erfarenheter och jag avser inte att komma med pekpinnar.

Tack för ditt svar och jag förstår precis hur du menar. Angående lånet jag fråga om, så tänkte jag låna 1500kr från en anhörig. Detta är för jag ska till tandläkaren. Sen att folk kallar mig rötägg utan som helst veta hur min situation ser ut är jävligt irriterande.
Men tusen tack för ditt svar!

Tack för ditt svar och jag förstår precis hur du menar. Angående lånet jag fråga om, så tänkte jag låna 1500kr från en anhörig. Detta är för jag ska till tandläkaren. Sen att folk kallar mig rötägg utan som helst veta hur min situation ser ut är jävligt irriterande.
Men tusen tack för ditt svar!
Att låna 1500 av en anhörig är ju stor skillnad mot, som man kunde uppfatta ditt förra inlägg, att låna av bank, långivare, sms eller så. Min uppfattning iaf :)

Att låna 1500 av en anhörig är ju stor skillnad mot, som man kunde uppfatta ditt förra inlägg, att låna av bank, långivare, sms eller så. Min uppfattning iaf :)

Kanske var otydlig i inlägget, man får ju inte ta på sig nya skulder varken privata lr från olika banker, därför jag undra om man kan låna pengar, för att låna från anhöriga räknas ju som oxå ett "lån"

Kanske var otydlig i inlägget, man får ju inte ta på sig nya skulder varken privata lr från olika banker, därför jag undra om man kan låna pengar, för att låna från anhöriga räknas ju som oxå ett "lån"
Jo, det gör det. Jag har försökt att styra t ex tandläkarbesök till månadsskiftet juni/juli eftersom man får behålla hela lönen i juni. Funkar såklart inte om det är ngt akut men man får hitta vägar.

Hur tänker du att de skulle få reda på att du har lånat 1500;- av en anhörig ...?

Hur tänker du att de skulle få reda på att du har lånat 1500;- av en anhörig ...?

Ja dem kan väl gå in på mitt konto och kolla transaktioner?
Har nämligen hänt en vän till mig att dem gjorde det, men detta var för många år sen, vet ju inte om dem har dem rättigheterna idag att göra det.

Har nämligen hänt en vän till mig att dem gjorde det, men detta var för många år sen, vet ju inte om dem har dem rättigheterna idag att göra det.
Det kollas inte transaktioner mig veterligen. Jag förstår precis hur du tänker och om du kan styra undan besöket så gör det.

Tycker detta är samma scenario som mitt dilemma fast i mindre skala än mitt så att säga.
Som du säger, hur ska någon annan än ni få reda på det om det är kontanter tex. som passerar händer mellan anhöriga... skulle det framkomma är väl saneringen körd, men risken att det framkommer är väl som en fis i rymden..

Spelar ingen roll, skulle kronofogden fråga kan du bara säga att du fick dem av din kompis, gå till tandläkaren om det behövs kommer inte vara där det fallet om det blir så

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp