Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Kontokredit - Lån utan UC
4. Creditstar - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Lån utan UC
6. Loanstep - Lån utan UC
7. Klaralån - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Lumify - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej.
Ni som ansökt om skuldsanering utan att ha skulder hos kfm.
Hur har det gått för er?
Har ni haft kontakt med kommunens rådgivare eller ansökt själva?
Tacksam för svar

Jag hade inget hos kronofogden, inte ens inkasso. Jag sökte i juli, fick inledande i okt, i dec kom förslaget och fick en treårig betalplan, i mitten av mars var allt klart. Såååå skönt, men redan från att jag sökte började det kännas bättre. När inledande kom så släppte ångesten och nu känns det som att jag fått en nystart till ett nytt liv, så underbart skönt.
Just det, jag sökte helt själv utan skuldrådgivare. Lånen var mest konsumentlån och lån för att lösa lån, osv

Om man redan lever på existensminimum genom skuldsanering så kan de väl ändå inte starta en löneutmätning också? Jag betalar 10.340 kr i månaden och har kvar 4061 kr. Hur hade dom tänkt att göra en löneutmätning då och dra ännu mer pengar för mig?
Jo tyvärr så kan de det och då klarar man inte sin skuldsanering och blir av med den.

En fundering, min sanering klubbades nu 19/5 och jag har tyvärr jämkat för hårt vilket då naturligtvis bidragit med en kvarskatt på ca 15k.
Kommer denna kvarskatt bakas in i saneringen eller måste jag lösa detta på annat sätt ?
Tyvärr så lär den inte ingå då den uppstod efter inledande.

Det låter konstigt tycker jag då skulden ingår i din sanering och att tvistiga skulder inte ingår.
Du ska såklart kontakta kfm men inte bestrida.
Jag mailade in till dom och skrev ner alla målnummer som jag har föreläggande på och sa att dessa ska ingå i min inledande sanering.

Om man redan lever på existensminimum genom skuldsanering så kan de väl ändå inte starta en löneutmätning också? Jag betalar 10.340 kr i månaden och har kvar 4061 kr. Hur hade dom tänkt att göra en löneutmätning då och dra ännu mer pengar för mig?

Jo det går bra att lägga löneutmätning trots skuldsanering, händer lite då och då det

Jag hade inget hos kronofogden, inte ens inkasso. Jag sökte i juli, fick inledande i okt, i dec kom förslaget och fick en treårig betalplan, i mitten av mars var allt klart. Såååå skönt, men redan från att jag sökte började det kännas bättre. När inledande kom så släppte ångesten och nu känns det som att jag fått en nystart till ett nytt liv, så underbart skönt.
Just det, jag sökte helt själv utan skuldrådgivare. Lånen var mest konsumentlån och lån för att lösa lån, osv
Va roligt för dig ! Hur stor var skulden?

Ok nästan samma som mig då, fick du 3 år för att har barn?
Jobbar du? Arbetslös?

Jag blev själv förvånad över att jag fick 3år, men ja, jag har 2 barn, 18, 13år så det beror nog på det. Jag jobbar heltid, tjänar rätt bra, har en dyr hyra på 12400 (försöker byta lgh), betalar strax över 11000 till skuldsaneringen idag, det höjs till strax över 12000 nästa sommar när min äldsta dotter tar studenten.

• Gilla
Reaktioner: Mea
Jag blev själv förvånad över att jag fick 3år, men ja, jag har 2 barn, 18, 13år så det beror nog på det. Jag jobbar heltid, tjänar rätt bra, har en dyr hyra på 12400 (försöker byta lgh), betalar strax över 11000 till skuldsaneringen idag, det höjs till strax över 12000 nästa sommar när min äldsta dotter tar studenten.
Vilken ”solskenshistoria” under omständigheterna. Hur har du upplevt skuldsaneringen, är det helt ok eller tufft med så pass stora barn?

Ok var det bara gamla skulder?

Ska man anmäla att barn har flyttat ut om de nu gör det ? Har cirka 15månader kvar på sanering

Vilken ”solskenshistoria” under omständigheterna. Hur har du upplevt skuldsaneringen, är det helt ok eller tufft med så pass stora barn?

Jag tycker det gått förvånansvärt bra faktiskt, sen gör ju den betalningsfria månaden som kommer rätt mycket för mig. Bara att spara och ha till när man behöver. På slutet så hade jag det ungefär som jag har det nu eftersom jag till varje pris kände att jag behövde betala mina lån trots att jag inte egentligen hade råd.
Om jag ska titta i backspegeln så borde jag släppt allt tidigare, inte försöka reda upp situationen med lån på lån. Nu vet man ju aldrig hur det går om man ansöker om skuldsanering, men när jag sökte borde jag absolut släppt och sparat ihop en buffert. Det värsta som skulle kunna hända hade blivit avslag på skuldsaneringen och löneutmätning tillslut. Men där hade jag hamnade så småningom ändå.

Hur menar du? Vad kan hända annars
Nu var det inte jag som svarade på frågan förut men jag tänker att man skall rapportera större förändringar som påverkar ekonomin i syfte att inte förlora sin skusan. Inte bara när nån flyttar utan allmänt.

Senast ändrad:
Har som sagt 15månader kvar av skusan, nu ska eventuellt ett av barnen flytta hur funkar det om jag inte anmäler flytten till skusan ? Hen har haft underhåll plus csn av ex men nu är det slut. Tacksam för alla svar

Hej på er. Hur stor chans är det att få förkortad betalplan när man har små barn, en 1 åring och 4 åring?
Min sambo har sökt skuldsanering i april och vi inväntar besked.

Har som sagt 15månader kvar av skusan, nu ska eventuellt ett av barnen flytta hur funkar det om jag inte anmäler flytten till skusan ? Hen har haft underhåll plus csn av ex men nu är det slut. Tacksam för alla svar
Hur gammalt är barnet? Har det slutat gymnasiet? Betalplanen bör ju redan ha tagit hänsyn till att detta ska ske.

Ok var det bara gamla skulder?
Nej, den senaste var från 2018, rätt stor, 350000. Det stod även med i beslutet, att trots att det fanns rätt nytagna skulder... men jag har i stort sett varit skuldsatt hela mitt vuxna liv, så det kanske hänger ihop med det, lite drygt 20år.
Ingen av långivarna hade invändningar om min skuldsanering, även det kändes lite för bra för att vara sant.

Senast ändrad:
Hur gammalt är barnet? Har det slutat gymnasiet? Betalplanen bör ju redan ha tagit hänsyn till att detta ska ske.
19 ja visst borde de räknat in det ? Jag menar de ju mindre inkomster även in i hushållet när csn och underhåll slutat betalas ut

Om man får förkortad betalplan, är det ok att spara pengar till ex handpenning till nytt boende, under de resterande 2 åren?

Hej alla kämpar!
Jag är inne på mitt tredje år av skuldsanering, och har nu bytt arbete efter att pandemin till slut tog även mitt jobb (likvärdig lön så inte någon förändring där).

Fundering, är det någon här inne som har erfarenhet kring hur det fungerar med slutlön från förra arbetsgivaren när det kommer till semesterdagar?

Jag har ganska många semesterdagar som kommer betalas ut i pengar (berättigade dagar och sparade), och de pengarna behöver man så klart för att kunna ha semester hos min nya arbetsgivaren i år eftersom jag inte hann jobba in några semesterdagar där.

Sitter och skriver på en omprövningsansökan och tänker att jag förhoppningsvis får behålla några kronor så att man kan få semester. Har någon av er varit i samma eller liknande sits?

Ska man även ange ny arbetsgivare till KF?

Tacksam för svar!
Det är väl ingen skillnad, du har väl redan ett fast belopp att betala in och borde ju inte påverka årsinkomsten?
Ja, jag har fast månadsbelopp. Jag får semesterdagarna utbetalda från förra jobbet i klump och beskattas enligt engångsbelopp, vilket i sig kan ställa till det i nästa deklaration med kvarskatt. Vet inte hur ett sådant belopp räknas, om det ingår i total årslön eller ej.

Det skulle jag nog inte skicka in en omprövning på.
Anledningen till att jag funderar på omprövning är att man skall meddela alla större belopp. Får bli ett samtal till rådgivaren på kommunen.

Ja, jag har fast månadsbelopp. Jag får semesterdagarna utbetalda från förra jobbet i klump och beskattas enligt engångsbelopp, vilket i sig kan ställa till det i nästa deklaration med kvarskatt. Vet inte hur ett sådant belopp räknas, om det ingår i total årslön eller ej.

Anledningen till att jag funderar på omprövning är att man skall meddela alla större belopp. Får bli ett samtal till rådgivaren på kommunen.
Om du är rädd för kvarskatt är det bara att be dom dra typ 50% på din slutlön.
Har du en hög årsinkomst annars?

Funderar lite...
Har skickat in omprövning av min skuldsanering pga lägre boendekostnader...

Om Skusan anser att jag därmed ska betala MER till mina borgenärer, tror Ni då att ett nytt förslag ska skickas ut till mina borgenärer för deras godkännande?
Tänker att ingen borde ju opponera sig mot att få mer pengar, så det borde väl bara skickas ut en ny betalplan till dom?! Eller?!
Tänker oxå att det borde väl bara vara i fallet med en omprövning för lägre betalning som ett förslag måste godkännas av Borgenärerna ?!

Någon som vet?
Jag skickade in min omprövning den 26:e april, men har fortfarande inget hört...

Funderar lite...
Har skickat in omprövning av min skuldsanering pga lägre boendekostnader...

Om Skusan anser att jag därmed ska betala MER till mina borgenärer, tror Ni då att ett nytt förslag ska skickas ut till mina borgenärer för deras godkännande?
Tänker att ingen borde ju opponera sig mot att få mer pengar, så det borde väl bara skickas ut en ny betalplan till dom?! Eller?!
Tänker oxå att det borde väl bara vara i fallet med en omprövning för lägre betalning som ett förslag måste godkännas av Borgenärerna ?!

Någon som vet?
Jag skickade in min omprövning den 26:e april, men har fortfarande inget hört...
Det blir ett nytt förslag som ska godkännas av borgenärena.

Det blir ett nytt förslag som ska godkännas av borgenärena.
Trodde faktiskt inte att de skickades ut ett förslag då som sagt, de handlar om att man ska betala mer... Trodde bara att det gick ut brev om ny betalplan direkt!
Lite märkligt att dom ska behöva godkänna att dom ska få mer pengar... faktiskt ;)

Trodde faktiskt inte att de skickades ut ett förslag då som sagt, de handlar om att man ska betala mer... Trodde bara att det gick ut brev om ny betalplan direkt!
Lite märkligt att dom ska behöva godkänna att dom ska få mer pengar... faktiskt ;)
Håller med. Om det blir en plusdiff för dig nu ett tag tills ny betalplan fastställts, innebär det att du får behålla överskottet? Eller ska det betalas in retroaktivt?

Håller med. Om det blir en plusdiff för dig nu ett tag tills ny betalplan fastställts, innebär det att du får behålla överskottet? Eller ska det betalas in retroaktivt?

Min omprövning gäller fr.o.m 210701 då jag får lägre boendekostnad, så skall inte behöva betala något retroaktivt iallafall... :)

Så var det inte för mig tror jag. Jag fick ett beslut med nytt belopp. Möjligen att jag skulle godkänna, men inget om att borgenärerna skulle godkänna, de fick bara information.

Min omprövning gäller fr.o.m 210701 då jag får lägre boendekostnad, så skall inte behöva betala något retroaktivt iallafall... :)
Kan ju vara därför du inte hört något än. De kan väl inte ompröva något som inte hänt än?

Kan ju vara därför du inte hört något än. De kan väl inte ompröva något som inte hänt än?
Varför skulle dom inte kunna göra det? Jag har ju skickat in hur situationen ser ut per 210701?
Borde inte framförhållning uppskattas ?! :D

Hur lång tid innan du fick svar på din omprövning? Jag ska börja betala mer så hoppas jag slipper retroaktivt

Hur lång tid innan du fick svar på din omprövning? Jag ska börja betala mer så hoppas jag slipper retroaktivt

Jag skickade in min ansökan den 26:e april, men har fortfarande inte fått någon återkoppling alls från dom...

Har Du själv skickat in en omprövning eller?!

Egentligen hade jag inte brytt mig om jag fått en förkortad betalningsplan. Vad spelar det för roll (kan jag tycka) att betala i tre år men anmärkningen finns fortfarande kvar i två år till? Visst, man får en normal och hållbar ekonomi redan efter tre år men du kan inte ta några lån eller något. Som i mitt fall - jag kommer att köpa en bil direkt när mina fem år slut. Den bilen jag har nu har gått 22 tusen mil och jag kör cirka 4500 mil per år (9 mil enkel väg till jobbet) vilket blir över 20 tusen mil på fem år. Då har bilen gått över 40 tusen mil.

Alla räkningarna är nu betalda och man sitter kvar med 4400 kr och då ska bilförsäkringen betalas på måndag 577 kr + CSN för frugan och vi ska handla mat. Tur är att mina skattepengar trillar in om två veckor och att vi får behålla våra löner i juni. Innebär att vi kommer sitta kvar med över 30 tusen kronor när alla räkningarna i juni är betalda.

• Gilla
Reaktioner: Mea
Jag skickade in min ansökan den 26:e april, men har fortfarande inte fått någon återkoppling alls från dom...

Har Du själv skickat in en omprövning eller?!
Japp skickade in i början av maj , hoppas få behålla överskottet fram till nytt beslutsdatum. Men vågar inte chansa så lägger såklart undan vad jag tror de ska ta , haft nollplan så svårt att räkna ut men bättre något än inget

Egentligen hade jag inte brytt mig om jag fått en förkortad betalningsplan. Vad spelar det för roll (kan jag tycka) att betala i tre år men anmärkningen finns fortfarande kvar i två år till? Visst, man får en normal och hållbar ekonomi redan efter tre år men du kan inte ta några lån eller något. Som i mitt fall - jag kommer att köpa en bil direkt när mina fem år slut. Den bilen jag har nu har gått 22 tusen mil och jag kör cirka 4500 mil per år (9 mil enkel väg till jobbet) vilket blir över 20 tusen mil på fem år. Då har bilen gått över 40 tusen mil.

Alla räkningarna är nu betalda och man sitter kvar med 4400 kr och då ska bilförsäkringen betalas på måndag 577 kr + CSN för frugan och vi ska handla mat. Tur är att mina skattepengar trillar in om två veckor och att vi får behålla våra löner i juni. Innebär att vi kommer sitta kvar med över 30 tusen kronor när alla räkningarna i juni är betalda.

Det där var ju en ganska kul mening ”Visst, man får en normal och hållbar ekonomi redan efter tre år men du kan inte ta några lån eller något.”

Du kan ju annars börja spara pengar till en bil dom två sista åren.

Hej! Såg nyss att när jag betalade in på min skuldsanering så glömde jag skriva i meddelande... något som gjort detta? Vem hörde ni av er till?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp