Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Kredio - Lån utan UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Brixo Kontokredit - Swish-utbetalning & Ingen UC
8. Tomly - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Klaralån - Lån utan UC

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Fast efter beslut så fick hen veta av både skusan och skatteverket att pengarna kommer till hens konto i Juni?
Tycker det verkar oklart från kfms sida... Som tidigare skrivet, godtyckligt..
Ja, pengarna betalas ut till ens konto.

Visste ni att man kunde göra ett test för att se om det finns möjlighet att bli beviljad sanering? Helt anonymt

Jag har några frågor nu när man fått inledande.

Direkt så fick man meddelande från min bank att man kommer spärra och plocka bort mitt bankkort inom 10 dagar och istället skulle jag få ett Visa electron hemskickat.

Var i kontakt med banken och undrade om skuldsanering kommer påverka tex Swish eller BankID. Om dom skulle kunna ta bort detta också.

Fick svaret:
"Det kommer att fungera så länge fram tills vår inkasso avdelning ev tar bestlutet att spärra detta, men som det ser ut just nu så fungerar det som vanligt."

Har någon av er varit med om att detta stängs ner? BankID vore ju surt att bli av med tänker jag. :thinking:
Måste jag fixa en sådan där klassisk bankdosa á la stenåldern nu må tro?

Direkt så fick man meddelande från min bank att man kommer spärra och plocka bort mitt bankkort inom 10 dagar och istället skulle jag få ett Visa electron hemskickat.

Var i kontakt med banken och undrade om skuldsanering kommer påverka tex Swish eller BankID. Om dom skulle kunna ta bort detta också.

Fick svaret:
"Det kommer att fungera så länge fram tills vår inkasso avdelning ev tar bestlutet att spärra detta, men som det ser ut just nu så fungerar det som vanligt."

Har någon av er varit med om att detta stängs ner? BankID vore ju surt att bli av med tänker jag. :thinking:
Vad har du för bank? Detta låter ju galet. Har du skulder till aktuell bank som ingår i saneringen?
När min man hade inledande så startade han nya konton hos Nordea, med kort, bank id och swish och det har inte stängts av någonting.

Det är ju näst intill livsviktigt nu för tiden med ett bank id. Förstår inte varför man skulle straffas så från bankens sida om man inte har några skulder till dem?

Vad har du för bank? Detta låter ju galet. Har du skulder till aktuell bank som ingår i saneringen?
När min man hade inledande så startade han nya konton hos Nordea, med kort, bank id och swish och det har inte stängts av någonting.

Det är ju näst intill livsviktigt nu för tiden med ett bank id. Förstår inte varför man skulle straffas så från bankens sida om man inte har några skulder till dem?

Jag har Skandiabanken. Bytte till dom för cirka ½ år sedan från Nordea.

Har aldrig haft att göra med Skandiabanken tidigare. Utan bytte och öppnade lönekonto där och fick hem bankkort kopplat till det. Så det är det enda jag har där. Frid och fröjd fram tills nu..

Har aldrig haft att göra med Skandiabanken tidigare. Utan bytte och öppnade lönekonto där och fick hem bankkort kopplat till det. Så det är det enda jag har där. Frid och fröjd fram tills nu..
Jäkla ingen rolig sits att bli utkastad utan bank Id , vet att du kommer få öppna konto hos marginalen och Svea ekonomi och få visa kort till utan problem ! Dock så behöver man ett bank Id sedan innan för att kunna logga in .

Kanske ska du testa att gå tillbaka till Nordea då? Som sagt, min man hade inledande när han öppnade konto åt hela familjen hos Nordea med alla tillval osv, inga problem trots att han vid tillfället hade skuldsaldo hos kronofogden på många hundra tusen.

Fick svaret:

Inget av detta skedde för mig. Allt har fungerat som vanligt med kort, bank-id samt swish. Jag har Nordea.

Jäkla ingen rolig sits att bli utkastad utan bank Id , vet att du kommer få öppna konto hos marginalen och Svea ekonomi och få visa kort till utan problem ! Dock så behöver man ett bank Id sedan innan för att kunna logga in .

Nej. Känner man sig ju rätt handikappad om så skulle bli fallet. Nästan så man tror dom gör så för att dom vill att man ska byta bank för man är inte någon "bra" kund för dom.

Hej
Någon som kan hjälpa med min fråga?
Jag blev beviljad skuldsanering för över 1 år sedan.
Några mån senare skildes jag, och nu hotar min ex fru att dra tillbaka medgivandet till KF angående våra gemensamma skulder som hon gick med på ska ingå i skuldsaneringen.
Kan hon göra det?
Hennes ursäkt är att hon nu själv har hamnat hos KF med löneutmätning, men hon förstår inte att jag betalar min del genom skuldsaneringen, och det hon har dragit på sig efteråt är inte mitt problem.
Tacksam för svar

Nej. Känner man sig ju rätt handikappad om så skulle bli fallet. Nästan så man tror dom gör så för att dom vill att man ska byta bank för man är inte någon "bra" kund för dom.
Jag tror det är som du säger !

Kanske ska du testa att gå tillbaka till Nordea då? Som sagt, min man hade inledande när han öppnade konto åt hela familjen hos Nordea med alla tillval osv, inga problem trots att han vid tillfället hade skuldsaldo hos kronofogden på många hundra tusen.

Ja, lutar nog åt det. Man vill ju inte gå balansgång på kanten att från en dag till en annan så funkar ingenting. Så lika bra att få det gjort innan det (om det skulle göra det) skiter sig. :)
Men hade två lån hos Nordea och bara bytte bank och "försvann" för dom inte skulle kunna dra autogiro. Så får se om dom vill ha tillbaka mig. Annars får jag kika vidare på andra banker. :)

Nej, det blir ju problem, helt klart.

Kikar runt lite snabbt nu bara och chattade med en bank. Där är det inga problem att öppna om man har skuldsanering och man får tillgång till alla banktjänster.
Dock så är jag inte jättepepp på att ansöka om att öppna ett konto i en annan bank just nu då dom kommer ta en UC. Kanske sätter käppar i hjulet när man har inledande då
man kanske blir ifrågasatt varför en bank tar ett UC på mitt intiativ. :thinking:
Aja, hoppas risken är liten att dom skulle dra in bankid på banken jag har nu. Får hålla ut tills allt förhoppningsvis är klart. :folded:

Kikar runt lite snabbt nu bara och chattade med en bank. Där är det inga problem att öppna om man har skuldsanering och man får tillgång till alla banktjänster.
Dock så är jag inte jättepepp på att ansöka om att öppna ett konto i en annan bank just nu då dom kommer ta en UC. Kanske sätter käppar i hjulet när man har inledande då
man kanske blir ifrågasatt varför en bank tar ett UC på mitt intiativ. :thinking:
Aja, hoppas risken är liten att dom skulle dra in bankid på banken jag har nu. Får hålla ut tills allt förhoppningsvis är klart. :folded:
Jag kommer att byta bank efter jag är klar med skusan i april. Kommer välja Länsförsäkringar för att få rabatt på mina försäkringar bl a samt att jag endast hört gott om dom. Dessutom har dom bra personlig service i min kommun så det kommer nog bli bra.

Jag kommer att byta bank efter jag är klar med skusan i april. Kommer välja Länsförsäkringar för att få rabatt på mina försäkringar bl a samt att jag endast hört gott om dom. Dessutom har dom bra personlig service i min kommun så det kommer nog bli bra.

Det låter super. Kanon med personlig service. Jag har också bara hört gott om dom. Eller.. ja från en person. :facejoy: Men han var supernöjd med hur bolån och allt sådant hanterades när han flyttade allting.

Det låter super. Kanon med personlig service. Jag har också bara hört gott om dom. Eller.. ja från en person. :facejoy: Men han var supernöjd med hur bolån och allt sådant hanterades när han flyttade allting.
Ja, jag har flera i min omgivning som är nöjda. Kommer att sätta mig med en rådgivare för att få råd och stöd i ett pensionssparande samt ett "vanligt" sparande.

Ja ett sådant test ligger på KF:s hemsida. Sök på skuldsanering.
Ja, fick tipset igår efter jag mejlat kf om några frågor och då hade jag redan ansökt men där blev jag beviljst. Men bara att vänta och se om de stämmer :facejoy::facejoy:

Nordea tog ingen uc på min man men det kanske är olika. Hur som helst har jag svårt att se att ett byte av bank för helt vardaglig ekonomi skulle kunna sätta käppar i hjulet för en skuldsanering. Kan man förklara varför en bank tagit en UC om någon undrar så är nog saken ur världen snabbt. De förhållanden som råder under inledande är ju samma som råder även efter beslutet är klubbat, vilket betyder att långivarna när som helst kan begära omprövning om de anser att skäl finns, men det måste vara hållbara skäl annars avslås de.

Senast ändrad:
Jag har Swedbank, en av mina skulder var även till dom. Har trots detta inte haft några problem alls iomed min skuldsanering, alla banktjänster fungerar som dom alltid gjort och jag har inte behövt byta till ett maestro utan har kvar mitt Mastercard debit.

I början av min skusan la jag in betalning 27 juni men insåg efter en stund att jag inte behövde :)

Det är verkligen något jag haft koll på hela tiden.

Haha jag har för säkerhets skull påminnelse via kalendern i början på månaden och samma dag som löning varje Juni och varje December till 2025.. Gud förbannat om man skulle råka dra iväg en sån summa när man inte behöver 😳:facejoy:

Väntar svar på om jag får min skuldsanering beviljad. Va ute och kollade min sida på Kronofogden idag och då står det 0 kr i skuld.Va ute häromdagen och då fanns alla skulder där. Vad kan detta betyda? Kollade även Poit idag men där står inte mitt namn med.

Hamnar ens namn i POIT innan ens handläggare hinner meddela om man får inledande efter kontrollfrågorna?

Väntar svar på om jag får min skuldsanering beviljad. Va ute och kollade min sida på Kronofogden idag och då står det 0 kr i skuld.Va ute häromdagen och då fanns alla skulder där. Vad kan detta betyda? Kollade även Poit idag men där står inte mitt namn med. Ser dock att man ser dom om man trycker på ”mina skulder”, men så såg det inte ut tidigare
När hörde din handläggare av sig till dig?
Till mig förra tisdagen 25 maj, sen inte hört ett ord. Men nu kollade jag också mina skulder, där står det också helt plötsligt noll...nån som vet?

Senast ändrad:
Hej
Någon som kan hjälpa med min fråga?
Jag blev beviljad skuldsanering för över 1 år sedan.
Några mån senare skildes jag, och nu hotar min ex fru att dra tillbaka medgivandet till KF angående våra gemensamma skulder som hon gick med på ska ingå i skuldsaneringen.
Kan hon göra det?
Hennes ursäkt är att hon nu själv har hamnat hos KF med löneutmätning, men hon förstår inte att jag betalar min del genom skuldsaneringen, och det hon har dragit på sig efteråt är inte mitt problem.
Tacksam för svar

Hon kan väl alltid begära en omprövning men jag skulle gissa på att den får avslag ganska snabbt.

Dom är dock med när man trycker på ”mina skulder” men såg inte ut så här tidigare i veckan

Till mig förra tisdagen 25 maj, sen inte hört ett ord. Men nu kollade jag också mina skulder, där står det också helt plötsligt noll...nån som

Till mig förra tisdagen 25 maj, sen inte hört ett ord. Men nu kollade jag också mina skulder, där står det också helt plötsligt noll...nån som vet?
Såg nu att Kronofogden har problem att visa saldo på skulder Jag fick samtalet på en fredag och på måndagen fick jag inledande. Den 25/4 godkände jag min betalplan.

Kan jag se nånstans om min skatteåterbäring går åt att betala mina skulder eller om jag får ut det nu i Juni? Står det redan nu hos nån myndighet (Skatteverket, KF, etc.) ? Jag är i slutfasen av inled. sanering, väntar bara på att borgenärerna ska överklaga ellr ej

Har man inget skuldsaldo hos kfm så får man behålla återbäringen.

Jag har ett inledande sedan mitten på mars och inget skuldsaldo hos kfm. Jag får behålla mina 28.000 kr i återbäring nästa vecka.

• Gilla
Reaktioner: Mea
Såg nu att Kronofogden har problem att visa saldo på skulder Jag fick samtalet på en fredag och på måndagen fick jag inledande. Den 25/4 godkände jag min betalplan.
Ok.

Verkar ju gå väldigt snabbt för dom flesta att få beslut om sanering eller ej, men tagit 1,5 vecka för mig nu sen handläggaren ringde och inte ett ljud. Märkligt då dom inte bett om kompletteringar eller nåt heller

Ok.

Verkar ju gå väldigt snabbt för dom flesta att få beslut om sanering eller ej, men tagit 1,5 vecka för mig nu sen handläggaren ringde och inte ett ljud. Märkligt då dom inte bett om kompletteringar eller nåt heller
Menar du 1,5 vecka sedan inledande?

Ok, det kan dröja, ibland uppåt 2 månader.
Men när man läser om andra och hur det varit för dom senaste tiden tar det ett par dagar...man är ju som skapligt spänd om man säger så. Hoppas ju varje morgon att se sitt namn i POIT, när man inte gör det sitter man och hoppas att det inte ska slinka in något kuvert i brevinkastet...

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp