Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Kontokredit - Lån utan UC
4. Creditstar - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Lån utan UC
6. Loanstep - Lån utan UC
7. Klaralån - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Lumify - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Varför? De har ju redan dragit av det de ville utgår jag från
utmätning på skatter sker väl av en annan avdelning än sanering, och de verkar inte ha så mycket med varandra att göra? Kan säkert vara så att informationen inte nått din handläggare. Jag bara spekulerar.

Det dras ingenting pga vilja, det dras på grund av att det ska göras baserat på något lagstöd, oftast pga allmänna mål. Det kan mycket väl vara så att borgenärer tycker att dom borde få del av den skatteåterbäring man får, så det ska tas med i betalplanen.
Jag har förstått att det kan vara lite svårt att få det att sjunka in, men skuldsaneringens syfte är ju inte enbart att en person ska bli skuldfri, det är också tänkt att dom som ändå måste skriva av stora skulder ska få så mycket betalt som möjligt.

Det dras ingenting pga vilja, det dras på grund av att det ska göras baserat på något lagstöd, oftast pga allmänna mål. Det kan mycket väl vara så att borgenärer tycker att dom borde få del av den skatteåterbäring man får, så det ska tas med i betalplanen.
Jag har förstått att det kan vara lite svårt att få det att sjunka in, men skuldsaneringens syfte är ju inte enbart att en person ska bli skuldfri, det är också tänkt att dom som ändå måste skriva av stora skulder ska få så mycket betalt som möjligt.
Jo jag förstår men jag undrade som sagt, om det står att de dragit en X kr från min återbäring till en eller flera skulder, som det står på spec. nedan, och resten betalas ut.. betyder det att de inte kommer röra de resterande pengarna mer då jag tolkar det som att de dragit det de ville?

Bilagor

• Screenshot_20210608-034455~4.webp
    Screenshot_20210608-034455~4.webp
    64.7 KB · Visningar: 10
Jo jag förstår men jag undrade som sagt, om det står att de dragit en X kr från min återbäring till en eller flera skulder, som det står på spec. nedan, och resten betalas ut.. betyder det att de inte kommer röra de resterande pengarna mer då jag tolkar det som att de dragit det de ville?

Inte det dom ville, dom har dragit det dom fick och skulle dra.

Det står klart och tydligt i brevet man får vid inledande att om man får skatteåterbäring ska man spara den för dom kan komma att kräva in den. Lättaste är att prata med sin handläggare.

Det står klart och tydligt i brevet man får vid inledande att om man får skatteåterbäring ska man spara den för dom kan komma att kräva in den. Lättaste är att prata med sin handläggare.
Det stod ingenting sådant i mitt inledande eller förslag, så jag utgår ifrån det som står på KFM.se och har inte frågat något heller rörande min skatteåterbäring som kom nu.

Inte det dom ville, dom har dragit det dom fick och skulle dra.
Måste vi göra detta, du förstår väl vad jag menar så varför denna motvilja att svara på en enkel fråga? Jag undrade bara om jag får ha resten ifred? Att de inte kommer sen när jag betalt min tandvård och ska ha återbäringen tillbaka helt plötsligt för då är en del av de pengarna väck

Måste vi göra detta, du förstår väl vad jag menar så varför denna motvilja att svara på en enkel fråga? Jag undrade bara om jag får ha resten ifred? Att de inte kommer sen när jag betalt min tandvård och ska ha återbäringen tillbaka helt plötsligt för då är en del av de pengarna väck
Det är din handläggare som bestämmer om pengarna ska ingå i din betalplan, så det enda du kan göra är att kontakta din handläggare och fråga, annars riskerar du avslag om du gör av med pengarna.

Jag fick betala in min skatteåterbäring med Juliinbetalningen trots beviljad skuldsanering.
Jag informerade om summan och min handläggare tog beslut om att den skulle vara med i min betalplan.
Att få en skuldsanering innebär också att man ska visa att man gör allt för att betala på sina skulder samt att rehabilitera ett tidigare osunt förhållande till pengar.

Ingen motvilja, jag svarade på frågan.
Ser att du nu fått svar flera gånger att det kan tas med i din betalplan och att det alltså inte är säkert att du får behålla pengarna

Alltså… de va ju ett evigt tjatande om denna skatteåterbäring!
Det bästa Du kan göra är att meddela Din handläggare att du fått utbetalt detta. Berätta vad Du tänkt använda pengarna till, såsom tandvård. Många får behålla sin skatteåterbäring även vid ett inledande, några har fått betala in det som en engångssumma på betalplanen.
Men bättre att vara ärlig och berätta. Din handläggare kan likväl se det då hen har access till Skatteverkets sida om Dig…
Det handlar ofta om HUR stor summan är, men om Du åberopar just att du ämnar fixa dina tänder, så kan det anses vara ett legitimt skäl för att få behålla slantarna…

Ingen motvilja, jag svarade på frågan.
Ser att du nu fått svar flera gånger att det kan tas med i din betalplan och att det alltså inte är säkert att du får behålla pengarna
Är det normal praxis att dra en summa för att betala skulder INNAN utbetalning, sen betala ut resten av återbäringen, sen kräva tillbaka det när man bara kunde tagit allt till att börja med? Du förstår väl min förvirring

Är det normal praxis att dra en summa för att betala skulder INNAN utbetalning, sen betala ut resten av återbäringen, sen kräva tillbaka det när man bara kunde tagit allt till att börja med? Du förstår väl min förvirring

Utmätningen har som inget med skuldsanering att göra. Om det är vanligt attan kräver att Katten ska betalas in i skuldsaneringen vet jag ej.

Man kunde inte "tagit" allt i brist på lagstöd

Alltså… de va ju ett evigt tjatande om denna skatteåterbäring!
Det bästa Du kan göra är att meddela Din handläggare att du fått utbetalt detta. Berätta vad Du tänkt använda pengarna till, såsom tandvård. Många får behålla sin skatteåterbäring även vid ett inledande, några har fått betala in det som en engångssumma på betalplanen.
Men bättre att vara ärlig och berätta. Din handläggare kan likväl se det då hen har access till Skatteverkets sida om Dig…
Det handlar ofta om HUR stor summan är, men om Du åberopar just att du ämnar fixa dina tänder, så kan det anses vara ett legitimt skäl för att få behålla slantarna…

Skuldsanering och utmätning är två olika saker och instanser.
Skuldsaneringsenheten har inte rätt att ta några pengar el göra några tillgångsundersökningar utan de går på det du samarbetar med dvs din goodwill.
Borgenärerna kan dock snoka rundor och använda saker emot dig.

Ok men varför drogs en summa för betalning av skulder innan återbäringen hamna på mitt konto? Borde väl rimligtvis inte dragits nåt ELLER hela återbäringen isf, för uppenbart var ju nån inne och tog pengar liksom..

Ok men varför drogs en summa för betalning av skulder innan återbäringen hamna på mitt konto? Borde väl rimligtvis inte dragits nåt ELLER hela återbäringen isf, för uppenbart var ju nån inne och tog pengar liksom..
Ännu en gång det var kronofogden som utför utmätning och inte skuldsaneringsenheten, dessa två jobbar var för sig.

Ok, än en gång,

VARFÖR UTMÄTTE DE INTE RESTEN AV ÅTERBÄRING
Förmodligen för att skulden du har för utmätning inte var lika stor som det du gick tillbaka så då tar dem ju bara det dem behöver för att täcka inte svårare än så.
Hur som ska du ringa din handläggare om du inte vill ställa till det för dig

Hur funkar det med skuldsanering om man arbetar med grundlön och provision, ex som säljare? Vad grundar de beslutet på då?

Ok, än en gång,

VARFÖR UTMÄTTE DE INTE RESTEN AV ÅTERBÄRINGEN?
Inte för att du verkar läsa men.
Än en gång: för att dom inte hade lagstöd.
Var det verkligen beslut om utmätning och inte beslut om avräkning?

• Gilla
Reaktioner: Mea
Vet du hur Kfm ser på att en person går ifrån att ha fast månadslön till att arbeta med lägre grundlön och provision? Kan det vara negativt vid ansökan av skuldsanering? När hen ansökte hade hen högre månadslön, hen väntar på samtalet från handläggare nu om någon månad. Hen vill inte att det ska bli en nackdel.

Inte för att du verkar läsa men.
Än en gång: för att dom inte hade lagstöd.
Var det verkligen beslut om utmätning och inte beslut om avräkning?
Ok nu är vi på väg nånvart. Sen varför du envisas med att säga A och inte säga B när du uppenbart vet att jag inte har koll på vart du vill komma då jag t ex inte ens hört talas om "avräkning". Du kunde sagt det till att börja med så hade jag kollat upp vad det betyder, men istället säger du bara att jag "inte lyssnar på vad andra säger". Får det dig att känna dig överlägsen eller vad är grejen?

Sen när vi ändå är här står det även såhär: "Du får tillbaka din skatteåterbäring direkt från Skatteverket om ditt beslut om skuldsanering har vunnit laga kraft, det vill säga inte längre går att överklaga."
Mitt beslut går fortfarande att överklaga, så varför har jag fått ut återbäringen?

Ok nu är vi på väg nånvart. Sen varför du envisas med att säga A och inte säga B när du uppenbart vet att jag inte har koll på vart du vill komma då jag t ex inte ens hört talas om "avräkning". Du kunde sagt det till att börja med så hade jag kollat upp vad det betyder, men istället säger du bara att jag "inte lyssnar på vad andra säger". Får det dig att känna dig överlägsen eller vad är grejen?

Sen när vi ändå är här står det även såhär: "Du får tillbaka din skatteåterbäring direkt från Skatteverket om ditt beslut om skuldsanering har vunnit laga kraft, det vill säga inte längre går att överklaga."
Mitt beslut går fortfarande att överklaga, så varför har jag fått ut återbäringen?

Nej grejen är att jag svarat ett par gånger redan och det verkade inte vara svar som dög.

Läs hela texten, inte bara saxa ut sådär

Din skatteåterbäring kan tas för att täcka dina skulder till det allmänna, det vill säga statliga skulder, såsom skatt, böter eller studieskulder, om

• du har fått beslut om ett inledande av skuldsanering och
  • ända fram till att ditt beslut om skuldsanering har vunnit laga kraft, det vill säga inte kan överklagas

Vilken lycka när jag kollade Poit inatt och såg att jag fått beviljad skuldsanering:face3hearts: Hade även en stort kuvert från kronofogden väntades i brevlådan när jag kom hem från jobbet med samma besked <3 Där stod det att alla borgenärer är delgivna och ingen motsatt sig förslaget:) Nu bara vänta i 3 veckor till tills det vunnit laga kraft. Känner mig så lycklig :)

Vilken lycka när jag kollade Poit inatt och såg att jag fått beviljad skuldsanering:face3hearts: Hade även en stort kuvert från kronofogden väntades i brevlådan när jag kom hem från jobbet med samma besked <3 Där stod det att alla borgenärer är delgivna och ingen motsatt sig förslaget:) Nu bara vänta i 3 veckor till tills det vunnit laga kraft. Känner mig så lycklig :)
Vad roligt för dig:) hur stora skulder hade du? Typ av lån?

Kul att första dagen med mitt "nya" onlinekort jag fick från banken då jag vart spärrad och avplockad mitt vanliga bankkort då jag fick inledande skuldsanering inte funkade igår när jag stod i affären pga nå tekniska problem.. :facejoy:
Det var just detta jag var så nojig över att man skulle hamna i denna situation med detta kort att man har handlat mat och ska betala, sedan så fungerar det inte. Var en himla tur att man är föreberedd med några sedlar på sig nu för tiden också. :axelryck::facejoy:

Finns det någon högre anhalt på kronofogden man kan vända sig till när handläggaren tar evigheter på sig att fatta beslut om skuldsanering?

Finns det någon högre anhalt på kronofogden man kan vända sig till när handläggaren tar evigheter på sig att fatta beslut om skuldsanering?
Hur lång tid har du väntat? Jag sökte juli 2020 inledande dec o inget klart ännu....

Har du pratat med din handläggare och frågat varför det tar sån tid ?

Har du pratat med din handläggare och frågat varför det tar sån tid ?
Har du fått inledande? Eller är det det svaret du väntar på?
Min handläggare ringde för 3 veckor sedan, inte ett ljud sen dess.
Läser man hur det är för många andra brukar det ta ett par dagar

Du frågade nog fel person.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp