- Meddelanden
- 565
- Mottagna reaktioner
- 246
- Poäng
- 417
Ser de nu, sorryDu frågade nog fel person.
Följ videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din hemskärm.
Notera: Den här funktionen kanske inte är tillgänglig i vissa webbläsare.
Ser de nu, sorryDu frågade nog fel person.
Hur lång tid har du väntat? Jag sökte juli 2020 inledande dec o inget klart ännu....
Är det inte där handläggaren arbetar?Skuldsaneringsenheten
Beror nog helt på omfattningen av ditt ärende. Läst flertalet i tråden som fått vänta flera veckor om inte mer.Är det normalt att det tar minst 3 veckor för att få ett avslag/inledande efter handläggaren tagit kontakt första gången? Jag tycker att dom flesta brukar skriva att de tar ett par dagar. Jag har inte behövt komplettera eller något heller som kan dra ut på tiden
Ok, ja det är inte så omfattande direkt vad jag kan säga iallafall.Beror nog helt på omfattningen av ditt ärende. Läst flertalet i tråden som fått vänta flera veckor om inte mer.
Fast det kan ju vara därför det drar ut på tiden? Inga barn att försörja exempelvis. Handläggaren ska ju först och främst reda ut om du är kvalificerat insolvent eller inte, då ska hen tänka 10-15 år framåt och försöka lista ut om du på dessa 10-15 år har en ärlig möjlighet att betala bort dina skulder eller inte, jag tror inte man gör det på en pisskvart...Ok, ja det är inte så omfattande direkt vad jag kan säga iallafall.
Ensamstående med fast inkomst som sökt sanering.
Inga barn, ingen sambo, inga konstigheter alls som gör att det ska behöva dra ut så mycket på tiden
Ja jo så kan det ju förstås vara, men tänker att jag har inte så mycket på sidan om så att säga som måste tas med i beräkningarna.Fast det kan ju vara därför det drar ut på tiden? Inga barn att försörja exempelvis. Handläggaren ska ju först och främst reda ut om du är kvalificerat insolvent eller inte, då ska hen tänka 10-15 år framåt och försöka lista ut om du på dessa 10-15 år har en ärlig möjlighet att betala bort dina skulder eller inte, jag tror inte man gör det på en pisskvart...
Sen beror det ju på hur tydlig du varit i din ansökan, kan ju vara så att hen måste kolla upp uppgifter du inte lämnat i din ansökan men som framkommit av erat samtal.
Jo det stämmerÄr det inte där handläggaren arbetar?
Även en handläggare kan bli sjuk, ta semester eller vabba.Har du fått inledande? Eller är det det svaret du väntar på?
Min handläggare ringde för 3 veckor sedan, inte ett ljud sen dess.
Läser man hur det är för många andra brukar det ta ett par dagar
Även en handläggare kan bli sjuk, ta semester eller vabba.
Förståelsen för det är tyvärr lite låg när man bestämt sig att man måste ha skuldsanering.
Det är dessutom ganska hög personalomsättning där vad jag hört
Jo jag förstår.Även en handläggare kan bli sjuk, ta semester eller vabba.
När handläggningstiden anges vara 8 månader och beslutet dröjer över ett år ligger högst troligt den felande länken hos kronofogden, inte hos individen som "bestämt sig att man måste ha skuldsanering". Se över hur du uttrycker dig om andra.Förståelsen för det är tyvärr lite låg när man bestämt sig att man måste ha skuldsanering.
Det är dessutom ganska hög personalomsättning där vad jag hört
Blir nyfiken hur du kommit fram till slutsatsen, finns det ens statistik på sånt?När handläggningstiden anges vara 8 månader och beslutet dröjer över ett år ligger högst troligt den felande länken hos kronofogden, inte hos individen som "bestämt sig att man måste ha skuldsanering". Se över hur du uttrycker dig om andra.
Jo jag förstår.
Men kan garantera att handläggaren jag fick knappast vabbar, och vad man än jobbar med tar man sig väl inte an ett ärende om man vet att man ska gå på semester. Bör ju va sunt förnuft.
Men sjuk, absolut. Men hoppas dom har något av system att om en handläggare är sjuk en längre tid så måste ju en annan handläggare ta över ärendet. Det är väl ganska så självklart kan jag tycka
Varför det sistnämnda ?!
Och jag är minst lika nyfiken på hur statistiken ser ut över att förståelsen för kronofogdens långa handläggningstider är låg när man bestämt sig att man ska ha en skuldsanering?Blir nyfiken hur du kommit fram till slutsatsen, finns det ens statistik på sånt?
Och jag är minst lika nyfiken på hur statistiken ser ut över att förståelsen för kronofogdens långa handläggningstider är låg när man bestämt sig att man ska ha en skuldsanering?
Jag personligen är nyfiken på vad du får ut av att trycka ned, håna och förlöjliga andra användare? Sett det väldigt många gånger nu.
Kan faktiskt hålla med dig, @Lasseman du har lite nedsättande ton ibland.Och jag är minst lika nyfiken på hur statistiken ser ut över att förståelsen för kronofogdens långa handläggningstider är låg när man bestämt sig att man ska ha en skuldsanering?
Jag personligen är nyfiken på vad du får ut av att trycka ned, håna och förlöjliga andra användare? Sett det väldigt många gånger nu.
Kan faktiskt hålla med dig, @Lasseman du har lite nedsättande ton ibland.
Nja, lite rannsakan är aldrig felGår fint att tycka så, jag har det inte, det missförstås som regel. Styrkekram.
Instämmer, väldigt nedsättande flera gånger har man sett. Lite ”sparka på den som redan ligger ned”. Vet inte vad han vill få ut av det, lite härskarteknik kanske.Kan faktiskt hålla med dig, @Lasseman du har lite nedsättande ton ibland.
Även det där var ju ett väldigt löjligt inlägg, ”styrkekram” är en väldigt låg nivå.Går fint att tycka så, jag har det inte, det missförstås som regel. Styrkekram.
Jo jag är ganska van att blir kränkt här..Instämmer, väldigt nedsättande flera gånger har man sett. Lite ”sparka på den som redan ligger ned”. Vet inte vad han vill få ut av det, lite härskarteknik kanske.
Vi som är här och skriver och skuldsanering osv gör det av en anledning, att våran ekonomi är totalt körd i botten, och många av oss har nog ett väldigt dåligt mående också.
Då behöver man inte få höra en massa ”kränkande”, man mår redan dåligt som det är
Om du med din fråga menar att någon borgenär motsatt sig din skuldsanering så skedde det för mig och det tog ca fem månader från att man motsatte sig till att beslut kom. Då var sommaren en del av tiden med förmodad semester etc.Hur lång tid brukar det ta från att handläggaren lämnar över ärendet till en jurist. Tills att juristen kollar på ärendet? Och därefter hur lång tid det kan ta till beslut? Någon som har någon erfarenhet kring det?
Ja precis. Det var det jag menade. Hur gick det för dig? Fick du avslag eller beviljat?Om du med din fråga menar att någon borgenär motsatt sig din skuldsanering så skedde det för mig och det tog ca fem månader från att man motsatte sig till att beslut kom. Då var sommaren en del av tiden med förmodad semester etc.
För mig gick det rätt fort.Hur lång tid brukar det ta från att handläggaren lämnar över ärendet till en jurist. Tills att juristen kollar på ärendet? Och därefter hur lång tid det kan ta till beslut? Någon som har någon erfarenhet kring det?
Okej. Fick du beslut via post? Fick du beviljat eller avslag? Vad är det som juristen tittar på som inte handläggaren tittar på?För mig gick det rätt fort.
Min handläggare pratade med juristen. Tog in de uppgifter av mig som juristen tyckte saknades. Sen lämnade hon över ärendet och juristen fattade beslut nästan omgående. Tror allt tog ungefär 3 veckor extra.
Ja precis. Det var det jag menade. Hur gick det för dig? Fick du avslag eller beviljat?j
Jag blev beviljad.Ja precis. Det var det jag menade. Hur gick det för dig? Fick du avslag eller beviljat?
Det är olika från fall till fall. Det beror ju på vad din handläggare sagt att hen behöver juristens hjälp till.Okej. Fick du beslut via post? Fick du beviljat eller avslag? Vad är det som juristen tittar på som inte handläggaren tittar på?
Jag rättar mig själv med info jag hittade på kfms sida. Tror dock jag har delvis rätt i det jag skrev innan 😳Okej. Fick du beslut via post? Fick du beviljat eller avslag? Vad är det som juristen tittar på som inte handläggaren tittar på?
Jag fick beviljat och fick mitt beslut per post.Okej. Fick du beslut via post? Fick du beviljat eller avslag? Vad är det som juristen tittar på som inte handläggaren tittar på?
Tänkte bara kika med er kunniga om en sak.
Jag fick inledande skuldsanering 1 Juni. Nu igår så fick jag meddelande på Kivra att KFM beslutat utslag på en skuld som låg som "pågående".
Har inte hört något från min handläggare på skuldsaneringen sedan vårat samtal där några dagar innan 1 Juni.
Nu när nojigheten börjar ta över, kan det vara så att saneringen blivit nekad utan att handläggaren hunnit höra av sig eller är det som det ska att en skuld som ligger som pågående även under inledande går till utslag?
Summariska processen med föreläggande och utslag påverkas inte alls av skuldsanering