Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Kredio - Lån utan UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Brixo Kontokredit - Swish-utbetalning & Ingen UC
8. Tomly - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Klaralån - Lån utan UC

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Sambon sökte juni 2020, inledande oktober. Tiden för överklagan av betalplanen gick ut för 2,5 vecka sen. Om ingen invände skulle den godkännas skrev handläggaren och ingen har invänt.
Hur lång tid har du väntat? Jag sökte juli 2020 inledande dec o inget klart ännu....

Är det normalt att det tar minst 3 veckor för att få ett avslag/inledande efter handläggaren tagit kontakt första gången? Jag tycker att dom flesta brukar skriva att de tar ett par dagar. Jag har inte behövt komplettera eller något heller som kan dra ut på tiden

Är det normalt att det tar minst 3 veckor för att få ett avslag/inledande efter handläggaren tagit kontakt första gången? Jag tycker att dom flesta brukar skriva att de tar ett par dagar. Jag har inte behövt komplettera eller något heller som kan dra ut på tiden
Beror nog helt på omfattningen av ditt ärende. Läst flertalet i tråden som fått vänta flera veckor om inte mer.

Beror nog helt på omfattningen av ditt ärende. Läst flertalet i tråden som fått vänta flera veckor om inte mer.
Ok, ja det är inte så omfattande direkt vad jag kan säga iallafall.
Ensamstående med fast inkomst som sökt sanering.
Inga barn, ingen sambo, inga konstigheter alls som gör att det ska behöva dra ut så mycket på tiden

Ok, ja det är inte så omfattande direkt vad jag kan säga iallafall.
Ensamstående med fast inkomst som sökt sanering.
Inga barn, ingen sambo, inga konstigheter alls som gör att det ska behöva dra ut så mycket på tiden
Fast det kan ju vara därför det drar ut på tiden? Inga barn att försörja exempelvis. Handläggaren ska ju först och främst reda ut om du är kvalificerat insolvent eller inte, då ska hen tänka 10-15 år framåt och försöka lista ut om du på dessa 10-15 år har en ärlig möjlighet att betala bort dina skulder eller inte, jag tror inte man gör det på en pisskvart...

Sen beror det ju på hur tydlig du varit i din ansökan, kan ju vara så att hen måste kolla upp uppgifter du inte lämnat i din ansökan men som framkommit av erat samtal.

Fast det kan ju vara därför det drar ut på tiden? Inga barn att försörja exempelvis. Handläggaren ska ju först och främst reda ut om du är kvalificerat insolvent eller inte, då ska hen tänka 10-15 år framåt och försöka lista ut om du på dessa 10-15 år har en ärlig möjlighet att betala bort dina skulder eller inte, jag tror inte man gör det på en pisskvart...

Sen beror det ju på hur tydlig du varit i din ansökan, kan ju vara så att hen måste kolla upp uppgifter du inte lämnat i din ansökan men som framkommit av erat samtal.
Ja jo så kan det ju förstås vara, men tänker att jag har inte så mycket på sidan om så att säga som måste tas med i beräkningarna.

Jag har varit så tydlig jag kan vara både i min ansökan och i telefonsamtalet vi hade, ringde även upp ett senare efter det gått en tid, och hon sa då att det inte behövdes komplettera med något.

Även en handläggare kan bli sjuk, ta semester eller vabba.

Förståelsen för det är tyvärr lite låg när man bestämt sig att man måste ha skuldsanering.

Det är dessutom ganska hög personalomsättning där vad jag hört

Även en handläggare kan bli sjuk, ta semester eller vabba.
Jo jag förstår.
Men kan garantera att handläggaren jag fick knappast vabbar, och vad man än jobbar med tar man sig väl inte an ett ärende om man vet att man ska gå på semester. Bör ju va sunt förnuft.

Men sjuk, absolut. Men hoppas dom har något av system att om en handläggare är sjuk en längre tid så måste ju en annan handläggare ta över ärendet. Det är väl ganska så självklart kan jag tycka

Förståelsen för det är tyvärr lite låg när man bestämt sig att man måste ha skuldsanering.

Det är dessutom ganska hög personalomsättning där vad jag hört
När handläggningstiden anges vara 8 månader och beslutet dröjer över ett år ligger högst troligt den felande länken hos kronofogden, inte hos individen som "bestämt sig att man måste ha skuldsanering". Se över hur du uttrycker dig om andra.

När handläggningstiden anges vara 8 månader och beslutet dröjer över ett år ligger högst troligt den felande länken hos kronofogden, inte hos individen som "bestämt sig att man måste ha skuldsanering". Se över hur du uttrycker dig om andra.
Blir nyfiken hur du kommit fram till slutsatsen, finns det ens statistik på sånt?

Jo jag förstår.
Men kan garantera att handläggaren jag fick knappast vabbar, och vad man än jobbar med tar man sig väl inte an ett ärende om man vet att man ska gå på semester. Bör ju va sunt förnuft.

Men sjuk, absolut. Men hoppas dom har något av system att om en handläggare är sjuk en längre tid så måste ju en annan handläggare ta över ärendet. Det är väl ganska så självklart kan jag tycka

Vad jag vet tar man sig inte ann något ärende alls, utan får de tilldelade, skulle säga att det är troligt att man får ärenden till sig som även kommer löpa över semester, det tar väl ett par tre månader normalt att ro ett ärende i mål och det skulle inte bli mycket gjort om man sista 2-3 månaderna innan sommarledigt, sista 2-3 månaderna innan julledigheten, sista 2-3 månaderna innan ett par veckors påsklov och kanske 2-3 månader innan älgjakt inte skulle påbörja nya utredningar.

För verkställighet kommer jag nog starta utredningar fram till sista dagen innan semestern..

• Gilla
Reaktioner: Mea
Varför det sistnämnda ?!

Man hade tidigare i alla fall krav på juristexamen, tror inte det är kvar nu, inte jättebra lön, kanske inte så stimulerande arbetsuppgifter, och ser bra ut i ett cv att man jobbat på kf när man söker annat.

Blir nyfiken hur du kommit fram till slutsatsen, finns det ens statistik på sånt?
Och jag är minst lika nyfiken på hur statistiken ser ut över att förståelsen för kronofogdens långa handläggningstider är låg när man bestämt sig att man ska ha en skuldsanering?

Jag personligen är nyfiken på vad du får ut av att trycka ned, håna och förlöjliga andra användare? Sett det väldigt många gånger nu.

Och jag är minst lika nyfiken på hur statistiken ser ut över att förståelsen för kronofogdens långa handläggningstider är låg när man bestämt sig att man ska ha en skuldsanering?

Jag personligen är nyfiken på vad du får ut av att trycka ned, håna och förlöjliga andra användare? Sett det väldigt många gånger nu.

Kul, du får återkomma om du hittar den.

Kan faktiskt hålla med dig, @Lasseman du har lite nedsättande ton ibland.

Kan faktiskt hålla med dig, @Lasseman du har lite nedsättande ton ibland.
Instämmer, väldigt nedsättande flera gånger har man sett. Lite ”sparka på den som redan ligger ned”. Vet inte vad han vill få ut av det, lite härskarteknik kanske.
Vi som är här och skriver och skuldsanering osv gör det av en anledning, att våran ekonomi är totalt körd i botten, och många av oss har nog ett väldigt dåligt mående också.
Då behöver man inte få höra en massa ”kränkande”, man mår redan dåligt som det är

Instämmer, väldigt nedsättande flera gånger har man sett. Lite ”sparka på den som redan ligger ned”. Vet inte vad han vill få ut av det, lite härskarteknik kanske.
Vi som är här och skriver och skuldsanering osv gör det av en anledning, att våran ekonomi är totalt körd i botten, och många av oss har nog ett väldigt dåligt mående också.
Då behöver man inte få höra en massa ”kränkande”, man mår redan dåligt som det är
Jo jag är ganska van att blir kränkt här..

Vad tog det åt den här tråden egentligen?
Passar offerkoftorna bra?

Jag håller inte alltid med Lasseman i det han skriver eller hur han uttrycker sig, men vet ni vad jag gör då?
Jag skrollar vidare. Som alla här inne borde göra. För jag antar att vi alla är vuxna?

Har man för övrigt något att säga om en specifik person bör man ta det i PM och inte officiellt på forumet.
Riktigt fegt att bilda pöbel.

Nu är det ca ett år in i min skuldsanering. Man lever snålt det är inget snack om saken. Har tyvärr förlorat precis all kontakt med vänner och familj då ingen vet om mitt tidigare spelmissbruk som ledde till detta. Inte träffat någon människa på ca 3 år. All social kontakt har upphört och i år blir det 4:e året i rad som jag kommer sitta ensam på julafton. Semesterperioden, nyår, födelsedagar och speciellt julafton är tyngst varje år. Då jag inte ens fått ett sms på flera år. Om 4 år när detta är över kommer jag fortfarande vara helt ensam men med bättre ekonomi dock. Ganska säker på att jag kommer börja spela då igen. Jag har förlorat mig själv helt pga detta. Och spelandet kommer vara det enda jag har. Skuldsanering är ingen rehabilitering för spelmissbrukare i mitt fall det är ett ännu värre fängelse för ensamhet. Ingen aning om hur jag ska hitta tillbaka till livet inom eller efter 4 år. Pengar bryr jag mig inte i onekligen men sitter just nu verkligen i botten av ensamhetens brunn som spelmissbruk och skuldsanering medför. Hade även löneutmätning i flera år så den ekonomiska aspekten av dem senaste 4-5 åren hittils har totalt brytit ner mig som social samhällsmedborgare. Jag är helt utanför allt. Dem som säger att ”ingen blir lycklig av pengar”...spelmissbrukare: Läser ni detta. Lägg ner direkt. Innan det är försent. Jag är helt livlös. Någon mer som blivit 100% ensam och försöker överleva något sånt här helt solo?

Senast ändrad:
Från inledande till att handläggaren ringer är väl i snitt tre månader? Jag ansökte i mitten på november 2020 och min handläggare ringde mig i mitten på februari 2021. Efter det hörde jag ingenting men kort därefter skickade jag mail och då hade alla skulder som är hos svenska inkasso skickat in till kfm. Mina två utländska skulder som var i Norge hade inte kommit till Sverige och min handläggare hade fått tillbaka brev som hen skickat pga fel adress. Därefter avslutades min skuldsanering eftersom jag vann närmare 400.000 kr och min pappa tog ett lån på sitt hus och vi löste bort alla min skulder på närmare en miljon kronor.

Hur lång tid brukar det ta från att handläggaren lämnar över ärendet till en jurist. Tills att juristen kollar på ärendet? Och därefter hur lång tid det kan ta till beslut? Någon som har någon erfarenhet kring det?

Hur lång tid brukar det ta från att handläggaren lämnar över ärendet till en jurist. Tills att juristen kollar på ärendet? Och därefter hur lång tid det kan ta till beslut? Någon som har någon erfarenhet kring det?
Om du med din fråga menar att någon borgenär motsatt sig din skuldsanering så skedde det för mig och det tog ca fem månader från att man motsatte sig till att beslut kom. Då var sommaren en del av tiden med förmodad semester etc.

Om du med din fråga menar att någon borgenär motsatt sig din skuldsanering så skedde det för mig och det tog ca fem månader från att man motsatte sig till att beslut kom. Då var sommaren en del av tiden med förmodad semester etc.
Ja precis. Det var det jag menade. Hur gick det för dig? Fick du avslag eller beviljat?

För mig gick det rätt fort.
Min handläggare pratade med juristen. Tog in de uppgifter av mig som juristen tyckte saknades. Sen lämnade hon över ärendet och juristen fattade beslut nästan omgående. Tror allt tog ungefär 3 veckor extra.

För mig gick det rätt fort.
Min handläggare pratade med juristen. Tog in de uppgifter av mig som juristen tyckte saknades. Sen lämnade hon över ärendet och juristen fattade beslut nästan omgående. Tror allt tog ungefär 3 veckor extra.
Okej. Fick du beslut via post? Fick du beviljat eller avslag? Vad är det som juristen tittar på som inte handläggaren tittar på?

Okej. Fick du beslut via post? Fick du beviljat eller avslag? Vad är det som juristen tittar på som inte handläggaren tittar på?
Det är olika från fall till fall. Det beror ju på vad din handläggare sagt att hen behöver juristens hjälp till.
Juristen grottar dock ner sig mer juridiskt i huruvida du kan bli beviljad eller inte. Kan tänka mig att det kanske behövs om ett gammalt bolån ska ingå eller dylikt.
Det är dock en högst personlig gissning.

Jag rättar mig själv med info jag hittade på kfms sida. Tror dock jag har delvis rätt i det jag skrev innan 😳

Bilagor

• Screenshot_20210617-172508_Chrome.webp
    Screenshot_20210617-172508_Chrome.webp
    160.4 KB · Visningar: 25
Jag fick beviljat och fick mitt beslut per post.
Det var en borgenär som hade motsatt sig pga att de tyckte att skulden var för färsk. Juristen ville veta mer ingående vad jag hade gjort med de pengarna, vilket jag redovisade muntligt för min handläggare.

Tänkte bara kika med er kunniga om en sak.
Jag fick inledande skuldsanering 1 Juni. Nu igår så fick jag meddelande på Kivra att KFM beslutat utslag på en skuld som låg som "pågående".

Har inte hört något från min handläggare på skuldsaneringen sedan vårat samtal där några dagar innan 1 Juni.

Nu när nojigheten börjar ta över, kan det vara så att saneringen blivit nekad utan att handläggaren hunnit höra av sig eller är det som det ska att en skuld som ligger som pågående även under inledande går till utslag?

Tänkte bara kika med er kunniga om en sak.
Jag fick inledande skuldsanering 1 Juni. Nu igår så fick jag meddelande på Kivra att KFM beslutat utslag på en skuld som låg som "pågående".

Har inte hört något från min handläggare på skuldsaneringen sedan vårat samtal där några dagar innan 1 Juni.

Nu när nojigheten börjar ta över, kan det vara så att saneringen blivit nekad utan att handläggaren hunnit höra av sig eller är det som det ska att en skuld som ligger som pågående även under inledande går till utslag?

Summariska processen med föreläggande och utslag påverkas inte alls av skuldsanering

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp