- Meddelanden
- 72
- Mottagna reaktioner
- 43
- Poäng
- 147
Grattis!Tack snälla Åh herregud jag har kämpat så länge nu äntligen finns ett slutdatum
Följ videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din hemskärm.
Notera: Den här funktionen kanske inte är tillgänglig i vissa webbläsare.
Grattis!Tack snälla Åh herregud jag har kämpat så länge nu äntligen finns ett slutdatum
Tack snälla, det har varit lång väntan från ansökan till nu. 13 månader …Grattis!
Mitt ärende har nästan på pricken samma datum som dig. Jag har oxå fått delgivningar, fast ställda skulder samt en skuld att betala, dock är alla skulder dom skickar om med i min skuld lista jag lämnat till skusan, jag fattar inte varför inte dom avdelningarna samkörs på kfm?Den här väntan är så plågsam. Sökte Skuldsanering 20/4, hade samtal med handläggare 30/6 och fick inledande 6/7. Sedan har det varit tyst. Har fått några delgivningar under tiden som jag bara har signerat. Sedan fick jag ett brev om ena skulden att KF behövde utreda om den ingick i Skuldsaneringen. Ringde upp och den jag pratade med sa att jag skulle maila om att de ärendena jag hade fått delgivning och beslut på ingick. Gjorde det och fick ett svar där de frågade om jag ville ansöka om återvinning. Vad är det? Det ska jag väl inte göra? Vill bara att de ska veta att de skulderna jag har hos KF nu ingår i Skuldsaneringen.
Hoppas att veckorna går snabbt och att jag/vi snart får besked och betalplan. Väntan är riktigt jobbig.
Förresten, en fråga till. Bufferten antar jag att det är ok att spara, får man spara den på tex Avanza?
Absolut!Återkoppla gärna när du pratat med dom.

Du får spara den var du vill. Kronofogden gör inga utmätningar så länge du sköter din skuldsanering och inte drar på dig nya skulder.Förresten, en fråga till. Bufferten antar jag att det är ok att spara, får man spara den på tex Avanza?
Aha. Man blir ju orolig när man får olika svar. Man vill ju inte göra något fel nu i processen. Mailade min handläggare förut för att fråga.Mitt ärende har nästan på pricken samma datum som dig. Jag har oxå fått delgivningar, fast ställda skulder samt en skuld att betala, dock är alla skulder dom skickar om med i min skuld lista jag lämnat till skusan, jag fattar inte varför inte dom avdelningarna samkörs på kfm?
Jag ringde upp när jag fick brev skuld att betala som kom i vanlig post? Allt före det har kommit i Kivra? Så märkligt, men iaf kunde han se att jag hade ett skusan ärende och även namn på min handläggare så han koppla mig dit o där fick jag svar att jag inte behövde bry mig med det som kommer brev om när det redan är med i skuld listan o det dubbelkolla hon att just den skulden gjorde. Hon sa att det är troligen nån miss pga semester tider, vikarier osv
Tack för svar. Tänkte försöka spara lite långsiktigt, försöka få till bra vanor från start.Du får spara den var du vill. Kronofogden gör inga utmätningar så länge du sköter din skuldsanering och inte drar på dig nya skulder.
Och man hamnar i rävsax om man börjar opponera sig, tvistiga fordringar ingår inte i en skuldsanering, och en tvistig fordran brukar i sig rendera i avslag på hela skuldsaneringen, då är det inte lätt att avgöra vad man ska göraExakt! Han använder sig av den här strategin för att han saknar utslag via betalningsföreläggande. Har pratat med folk på Kronofogden och alla förstod vem det handlade om. Dom var dock omedvetna om just det här tillvägagångsättet.
Yes, du har rätt.Och man hamnar i rävsax om man börjar opponera sig, tvistiga fordringar ingår inte i en skuldsanering, och en tvistig fordran brukar i sig rendera i avslag på hela skuldsaneringen, då är det inte lätt att avgöra vad man ska göra
Har ansökt om skuldsanering men Gick in på mina sidor idag och såg att min skuld minskat. Såg att 6st företag har dragit tillbaka ärendet från kf även att de legat där för utmätning länge, har dock stoppad utmätning eftersom det inte finns utrymme. Fick till svar att de dragit tillbaka dem för att de får en sån liten del av utmätningen att de själva har dem för bevakning. Men det har väl ändå uppstått kostnader för att de är skickade till kf? Vad händer om de ska skicka dem dit igen, måste jag betala kostnader för det igen? Känns ju sådär
Yes, du har rätt.
Har lärt mig att det här systemet läcker mer än jag trodde att det gjorde.
Jag känner ångest, vill bara ha beslut såklart . Svårt o säga om det går vägen tycker jag, hoppas såklart . Jag har lämnat alla korrekta uppgifter osv så det enda i så fall det kan stupa på är om nån borgenär motsätter sig att dom tex tycker sin skuld är för färsk eller nåt, dock blir man ju inte mindre insolvent för det så nångång måste det gå igenomAha. Man blir ju orolig när man får olika svar. Man vill ju inte göra något fel nu i processen. Mailade min handläggare förut för att fråga.
Spännande, då är vi i samma läge just nu. Hur känns det för dig, tror du det går vägen?
Okej men om de ändrar sig igen då och skickar det till kf, då blir det nya avgifter? Så kan de hålla på så där?600 kr per ärende och år som ligger för verkställighet, så det kostar även om dom legat kvar, nu kan du slippa kostnaderna om det ligger hos inkasso ett tag.
Okej men om de ändrar sig igen då och skickar det till kf, då blir det nya avgifter? Så kan de hålla på så där?
Du bör begära omprövning med en sån grej. Du riskerar i slutändan hela skuldsaneringen.Såg jag skrev i fel tråd tidigare. Men om man fått beviljad skuldsanering och man slutar på nuvarande arbete. Och får en slutlön på säg ca 50 000 kr netto, vad händer då? Något man får behålla eller hur fungerar det
Som jag skrev gör en omprövning.Såg jag skrev i fel tråd tidigare. Men om man fått beviljad skuldsanering och man slutar på nuvarande arbete. Och får en slutlön på säg ca 50 000 kr netto, vad händer då? Något man får behålla eller hur fungerar det
Ja jag har för tillfället bara inledande, så inte aktuellt nu. Och jag ska inte ens sluta på jobbet, utan var bara framgent om det skulle ske. Så det är med andra ord dumt att säga upp sig om man vet man får en hög slutlön när man har skuldsanering …Du bör begära omprövning med en sån grej. Du riskerar i slutändan hela skuldsaneringen.
En sån stor engångsbetalnig bör ju gå till de du är skyldig pengar
Säga upp sig är väl aldrig ett bra beslut under en skuldsanering om man inte har annat som tar vid?Ja jag har för tillfället bara inledande, så inte aktuellt nu. Och jag ska inte ens sluta på jobbet, utan var bara framgent om det skulle ske. Så det är med andra ord dumt att säga upp sig om man vet man får en hög slutlön när man har skuldsanering …
Ät det? Vill man byta jobb bör man väl göra det om man får chansenJa jag har för tillfället bara inledande, så inte aktuellt nu. Och jag ska inte ens sluta på jobbet, utan var bara framgent om det skulle ske. Så det är med andra ord dumt att säga upp sig om man vet man får en hög slutlön när man har skuldsanering …
Alla förändringar som ändrar de ekonomiska förutsättningarna är extra jobb under en en skuldsanering om det generar en omprövning.Ja jag har för tillfället bara inledande, så inte aktuellt nu. Och jag ska inte ens sluta på jobbet, utan var bara framgent om det skulle ske. Så det är med andra ord dumt att säga upp sig om man vet man får en hög slutlön när man har skuldsanering …
Vad har vart orsakerna till dina omprövningar?Alla förändringar som ändrar de ekonomiska förutsättningarna är extra jobb under en en skuldsanering om det generar en omprövning.
Man får fråga sig om det är värt det. Jag har själv omprövat tre gånger på tre år men ingen av gångerna har det inte blivit någon ändring av min betalplan.
Nu var det självklart menat om jag hade ett nytt jobb.Säga upp sig är väl aldrig ett bra beslut under en skuldsanering om man inte har annat som tar vid?
Nja beror väl på då. ”Bäst” att byta jobb direkt efter sommarn då man tagit ut en massa semester…Ät det? Vill man byta jobb bör man väl göra det om man får chansen
Nytt jobb, icke pendling och sist pga högre årsinkomst pga mer extrajobb pga Corona.Vad har vart orsakerna till dina omprövningar?
Nja beror väl på då. ”Bäst” att byta jobb direkt efter sommarn då man tagit ut en massa semester…
Samma här, får liksom ingen känsla om hur det går. Precis, nu har man ju liksom släppt allt.Jag känner ångest, vill bara ha beslut såklart . Svårt o säga om det går vägen tycker jag, hoppas såklart . Jag har lämnat alla korrekta uppgifter osv så det enda i så fall det kan stupa på är om nån borgenär motsätter sig att dom tex tycker sin skuld är för färsk eller nåt, dock blir man ju inte mindre insolvent för det så nångång måste det gå igenom
Aldrig hört talas om snubben/bolagen ens men verkar vara en hal jäkel, ska läsa ikapp lite.Det här är bara ett av hans tillvägagångssätt. Just det du nämnde har att göra med att han på så vis slipper "protester". Han meddelar kronofogden att han vill ingå i min skuldsanering, men det gör han först när skuldsaneringen beviljats. Han motsätter sig inte att jag beviljats, han vill endast ingå i den! Du inser nu hur smart han är. För när kronofogden skickar ut brevet om att C Information begär att få ingå i skuldsaneringen står det även "Du behöver inte göra någonting". Tingsrätten dömer till hans fördel och vips är han en del av den.
Rätt ska vara rätt. Jag vill inte att en horunge som vigt sitt liv åt att lura människor ska tjäna pengar på mig, även om det egentligen hade kvittat med ytterligare 100 miljoner i skulder, med tanke på att skuldsaneringen beviljats.
Klart det kan bli problem för gäldenären om det plötsligt dyker upp nya skulder som inte egentligen existerar.Aldrig hört talas om snubben/bolagen ens men verkar vara en hal jäkel, ska läsa ikapp lite.
Men rent konkret är det väl främst de andra borgenärerna han blåser på pengar med det tvivelaktiga tillvägagångssättet i samband med att ingå i en skuldsanering med låtsasskulder eller fattar jag fel? Underligt att inget monsterbolag av borgenärerna stämt honom isf, annars måste väl det vara lätt att tipsa om till bankernas egna jurister och utredare…? Det borde ju vara dem han blåser at the end of the day, och de kanske inte ens vet om det.
Hursom görs det väl ingen ekonomisk skillnad för gäldenären och vad som ska betalas procentuellt i en skuldsanering i slutändan, utan mer till vem…? Förutom det omoraliskt osmakliga i det ofc.
Nej ingen skillnad för gäldenären bortsett från den psykiska biten med utdragen process samt moralen i detAldrig hört talas om snubben/bolagen ens men verkar vara en hal jäkel, ska läsa ikapp lite.
Men rent konkret är det väl främst de andra borgenärerna han blåser på pengar med det tvivelaktiga tillvägagångssättet i samband med att ingå i en skuldsanering med låtsasskulder eller fattar jag fel? Underligt att inget monsterbolag av borgenärerna stämt honom isf, annars måste väl det vara lätt att tipsa om till bankernas egna jurister och utredare…? Det borde ju vara dem han blåser at the end of the day, och de kanske inte ens vet om det.
Hursom görs det väl ingen ekonomisk skillnad för gäldenären och vad som ska betalas procentuellt i en skuldsanering i slutändan, utan mer till vem…? Förutom det omoraliskt osmakliga i det ofc.
Vad är cashbacksidor och vilka är bäst, genererar mest pengar ?Jag fick inledande. Nov 2018.
Jag sparade hälften av skatteåterbäringen 2018 som var på 18.000. Jag har sparat alla pengar man får behålla betalningsfria i december. Av de pengar man får behålla i juni har jag sparat ca hälften och hälften har gått till semester men jag har bara varit på hemmaplan och unnat mig mer ”vardagslyx”. Alla pengar jag tjänat på enkäter har gått till avanza, totalt 8.500 - skatt. Jag har plockat pant på totalt 4.600 som gått till avanza plus all pant man själv köpt och producerat.
Vid alla löneökningar hitintills har jag inte ökat utgifterna utan enbart sparat överskottet. Jag har budgeterat maten i underkant och alltid sett till att jag har frysen full med matlådor dels för att minska impulsköp och för att det överlappar nästa månad med färdigmat i frysen. Köper livsmedel på kampanj och bunkrar dyrare varor när det är möjligt för över tid så sparar man mycket pengar.
Jag har ett jobb med arbetskläder som innebär mycket litet slitage på egna kläder och klädinköpen under dessa snart tre år har knappt existerat, har pusslat med det jag har och köpt på rea om jag absolut behövt byta ut något trasigt. Inga impulsköp där heller.
Har bytt batteri i min snart 5 år gamla iPhone för att den ska hålla lite längre samt satt ett plastskydd över den spruckna skärmen för att slippa byta ut den helt. Typ lappa- och laga attityd. Unnat mig någon enstaka utemiddag eller hämtmat Max två ggr per månad. Avslutat internet hemma och enbart haft surf på mobilen, ser serier i telefonen både på bussen på väg till jobbet eller när jag är hemma, har vant mig vid min lilla skärm och har inget behov just nu av något annat.
Har använt cashbacksidor när jag behöver handla något jag lika gärna kan beställa via nätet för att få återbäring jag kan ta ut i pengar som jag sedan sparar. Har handlat mycket med kontanter sedan löneutmätningen och sparat alla tior och femmor i spargrisar (blev totalt 7.000kr innan jag började växla in).
Jag har nöjt mig med det jag har och uppskattat saker jag aldrig skulle brytt mig om innan och flyttat fokus från att äga till att uppleva och det sistnämnda kostar sällan många kronor bara man vidgar vyerna. Sen har jag haft en långsiktig plan om att jag aldrig mer ska behöva oroa mig för att jag inte har pengar. Målet är 60.000 i buffert (ungefär tre månadslöner). Då kan jag bli arbetslös, sjukskriven eller bara vilja ta ledigt utan att behöva oroa mig eller ta av mina sparpengar.
Sen har jag som andra mål mitt långsiktiga sparande som på väldigt lång sikt kommer göra mig ekonomiskt fri från lönearbete, finns det något bättre tillfälle att börja med det än när man är på absoluta botten och vet att framtiden (5 år bort) bara kommer bli bättre, det är nu man ska sätta nya vanor i cement och sedan skörda frukterna av friheten.![]()
Precis så tänker jag, håller på att sälja av en jäkla massa hemma och vill bli av med all sorts energitjuvar, vill åt det ”enkla”.Vad är cashbacksidor och vilka är bäst, genererar mest pengar ?
Jag har höjt lönen med ca 5500 kr per månad före skatt men har ju även jobbat extra förra året samt blivit av med pendlingskostnad.Precis så tänker jag, håller på att sälja av en jäkla massa hemma och vill bli av med all sorts energitjuvar, vill åt det ”enkla”.
När du kunnat spara löneökningarna har du mao fått behålla det, hur mycket har det rört sig om, om jag får fråga?
Jag har också sålt mycket dessa tre åren men köper också på loppis som jag sen säljer med lite vinst, ibland så lite som 20 kronor ibland desto mer.Precis så tänker jag, håller på att sälja av en jäkla massa hemma och vill bli av med all sorts energitjuvar, vill åt det ”enkla”.
När du kunnat spara löneökningarna har du mao fått behålla det, hur mycket har det rört sig om, om jag får fråga?
Aldrig hört talas om snubben/bolagen ens men verkar vara en hal jäkel, ska läsa ikapp lite.
Ah ok! Tack för svar. Skickade du in omprövning utan ändring?Jag har höjt lönen med ca 5500 kr per månad före skatt men har ju även jobbat extra förra året samt blivit av med pendlingskostnad.
Nu ska jag börja pendla igen så den kostnaden tillkommer igen.
Sen flyttade jag till en dyrare lägenhet men det omprövade jag inte.
Summan är nog en höjning på 3-4000 kr efter skatt.
För sambon tog det några månader. Två-tre.Någon som vet på ett ungefär hur lång tid det tar från förslag på skuldsanering (efter inledande) till beviljad skuldsanering? Hur lång tid tog det för er? Slutspurten ju…
när det gått såhär långt hur orolig bör man vara att det mot förmodan inte skulle bli beviljat? Tack!