- Meddelanden
- 962
- Mottagna reaktioner
- 530
- Poäng
- 577
Någon här som omprövat sin skuldsanering till 0:- pga studier?
Följ videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din hemskärm.
Notera: Den här funktionen kanske inte är tillgänglig i vissa webbläsare.
Under en skuldsanering görs ingen utredning alls så länge ingen begär omprövningNär man har skuldsanering, hur ser dem på ifall man får Swish skickat tills sig? Exempelvis om man skulle sälja något man har hemma eller dylikt
Någon här som omprövat sin skuldsanering till 0:- pga studier?
Går det att göra om man inte blivit ofrivilligt arbetslös? känns som skäl att avsluta saneringen.
Om inkomst ökar motsvarande går det kanske på ett ut?Nu har dom ju höjt hyran, så betalar runt 200spänn mer varje månad. Är det något man ska begära omprövning på? Skulle ni gjort det?
Om inkomst ökar motsvarande går det kanske på ett ut?

Min betalplan utgår ifrån deltidstjänst och a-kassa, en kombo jag inte kommer kunna ha under hela skuldsaneringen och som är på 0:- de två sista åren. Tänker därför om jag skulle kunna börja studera istället när a-kassa dagarna tar slut år 2 i min sanering, året då jag betalar 1600:-/mån de resterande 3 åren.Går det att göra om man inte blivit ofrivilligt arbetslös? känns som skäl att avsluta saneringen.
Varför inte studera med CSN och fortsätta betala det låga beloppet utan att begära omprövning? Eller, prova med omprövning och studera ändå och fortsätt betala om den avslås.Min betalplan utgår ifrån deltidstjänst och a-kassa, en kombo jag inte kommer kunna ha under hela skuldsaneringen och som är på 0:- de två sista åren. Tänker därför om jag skulle kunna börja studera istället när a-kassa dagarna tar slut år 2 i min sanering, året då jag betalar 1600:-/mån de resterande 3 åren.
Begära omprövning går ju att göra, frågan är om det går igenom. Jag är inte säker på att det är omöjligt.
Ja kanske, men kommer bli så usel ekonomi om jag ska betala 1600:- av CSN… Vet inte om jag tycker att det skulle kännas varken värt eller rätt, att betala med studielån till min skuldsanering.Varför inte studera med CSN och fortsätta betala det låga beloppet utan att begära omprövning? Eller, prova med omprövning och studera ändå och fortsätt betala om den avslås.
Den kalkylen brukar stämma ganska bra.Hej alla om man har runt 900k skulder pga spelmissbruk och konsumtion. Är 32 år några skulder är rätt nya cirka 1 år. Har sådär lön 22.000 kr och lägenhet för 4600 kr. Finns det någon chans att bli beviljad? Hur mycket tar dom ungefär isåfall hemsidan hos kfm är lite missvisande i deras kalkyl.
Vad är det som är missvisande?Hej alla om man har runt 900k skulder pga spelmissbruk och konsumtion. Är 32 år några skulder är rätt nya cirka 1 år. Har sådär lön 22.000 kr och lägenhet för 4600 kr. Finns det någon chans att bli beviljad? Hur mycket tar dom ungefär isåfall hemsidan hos kfm är lite missvisande i deras kalkyl.
kan man begära omprövning om ex sambon ska gå på mammaledigt 1 år?
Bor du ensam så tar dom väl så du har kvar existensminumun som ligger på runt 5k. Sen vet jag inte om alla får behålla en buffertpeng utöver det.Hej alla om man har runt 900k skulder pga spelmissbruk och konsumtion. Är 32 år några skulder är rätt nya cirka 1 år. Har sådär lön 22.000 kr och lägenhet för 4600 kr. Finns det någon chans att bli beviljad? Hur mycket tar dom ungefär isåfall hemsidan hos kfm är lite missvisande i deras kalkyl.
Bor du ensam så tar dom väl så du har kvar existensminumun som ligger på runt 5k. Sen vet jag inte om alla får behålla en buffertpeng utöver det.
Men jag får behålla runt 5000:- och sedan buffert på 1000:-.
Min man har 200 i buffert så det varierar ganska mycket.Alla med skuldsanering får en buffert men den varierar i storlek.
Oj, sååå lågt har jag aldrig hört tidigare. Kommer ihåg att min handläggare sa att allt mellan 500-1200kr/månad var det vanligaste…Min man har 200 i buffert så det varierar ganska mycket.
Vid inledande av skuldsanering så får du ju inte längre betala på dina skulder, så det lär bli anmärkning oavsett eftersom handläggningstiden är många månader och skulderna hinner förfalla innan skuldsaneringen har handlagts färdigt. Tror inte man kan fortsätta betala på tidigare betalningsplaner vid ett avslag utan då skickas väl skulden i sin helhet till kfm för utmätning istället. Skulle vara konstigt om man skulle kunna söka sanering utan att få anmärkning, då skulle ju folk söka sanering hela tiden för att slippa betala under handläggningstiden.En fråga… jag förstår det som att man får en betalningsanmärkning vid inledande skuldsanering. Men bara ca hälften av de inledande skuldsaneringarna resulterar i en faktisk skuldsanering. De flesta är nog redan hos kronofogden, men för mig som inte är det är jag lite orolig ifall man skulle få inledande skuldsanering, sedan avslag -då står jag där med en betalningsanmärkning och kan antagligen inte ”hålla ihop” min ekonomi längre. Eller kan betalningsanmärkningen tas bort ifall inledande inte leder till skuldsanering? Om man fortsatt sköta sina betalningar känns det ju inte helt rättvist att få en anmärkning.
FÅR man inte betala under handläggningstiden? Jag trodde att det var så att om man har utmätning så stoppas den, men jag hade inte förstått att det är ett krav att man slutar betala på alla skulder, dvs om de inte hade hamnat hos Kronofogden. I så fall förstår jag att man självklart får en anmärkning, jag hade tänkt att i så fall fortsätta betala tills det slutliga beslutet kommer.Vid inledande av skuldsanering så får du ju inte längre betala på dina skulder, så det lär bli anmärkning oavsett eftersom handläggningstiden är många månader och skulderna hinner förfalla innan skuldsaneringen har handlagts färdigt. Tror inte man kan fortsätta betala på tidigare betalningsplaner vid ett avslag utan då skickas väl skulden i sin helhet till kfm för utmätning istället. Skulle vara konstigt om man skulle kunna söka sanering utan att få anmärkning, då skulle ju folk söka sanering hela tiden för att slippa betala under handläggningstiden.
Efter inledande får man inte betala på sina skulder enligt min handläggare.FÅR man inte betala under handläggningstiden? Jag trodde att det var så att om man har utmätning så stoppas den, men jag hade inte förstått att det är ett krav att man slutar betala på alla skulder, dvs om de inte hade hamnat hos Kronofogden. I så fall förstår jag att man självklart får en anmärkning, jag hade tänkt att i så fall fortsätta betala tills det slutliga beslutet kommer.
Jag fick samma information, så efter inledandet så började det droppa in förelägganden och betalningsanmärkningar till förbannelse eftersom handläggningstiden kan vara typ hur lång som helst..Efter inledande får man inte betala på sina skulder enligt min handläggare.
Tyvärr så är det såDet här är verkligen ett gissel. Även jag har betalat enligt plan på mina lån men kan alltså hamna riktigt i skiten om man får inledande och sedan avslag flera månader senare och då har massa lån som förfallit och anmärkning, inkasso, kfm, utmätning allt vad det heter. Läskigt!

Detta är en risk ALLA tar som söker skuldsanering.Det här är verkligen ett gissel. Även jag har betalat enligt plan på mina lån men kan alltså hamna riktigt i skiten om man får inledande och sedan avslag flera månader senare och då har massa lån som förfallit och anmärkning, inkasso, kfm, utmätning allt vad det heter. Läskigt!
Jo fast de som redan har anmärkningar, utmätning mm tar ju inte lika stor risk väl som nån som jag och Betty som förvisso är väldigt skuldtyngda men som utåt sett har god ekonomi om du förstårDetta är en risk ALLA tar som söker skuldsanering.
Man ska dock komma ihåg att om man får inledande skuldsanering, så får även den överväldigande massan även beslutet om skuldsanering. Med andra ord, det bör vara värt den lilla risk som finns…
Sant, men det finns oerhört många med liknande situation som Er.Jo fast de som redan har anmärkningar, utmätning mm tar ju inte lika stor risk väl som nån som jag och Betty som förvisso är väldigt skuldtyngda men som utåt sett har god ekonomi om du förstår
Yup, därför man hänger här. Fått otroligt mycket mer kött på benen kring allt vad skulder heter. Jäkligt tacksam över det, hur mycket ni alla delar med er ❤️Sant, men det finns oerhört många med liknande situation som Er.
Här måste ni gå lite på Er magkänsla helt enkelt… & Läs på, inte minst.

Tyvärr så är det så
Jag hade inga skulder hos KF när jag fick inledande första gången, och under handläggningstiden tills det jag återkallade min ansökan och skickade in en ny så (typ 9 månader) så hann allt gå antingen till inkasso eller KF.
Är det vanligt att handläggningstiden är så lång? Vad händer med pengarna men betalat in enligt betalplanen på inledande skuldsanering, om den inte går igenom?Tyvärr så är det så
Jag hade inga skulder hos KF när jag fick inledande första gången, och under handläggningstiden tills det jag återkallade min ansökan och skickade in en ny så (typ 9 månader) så hann allt gå antingen till inkasso eller KF.
Det tillfaller de eventuella skulder som är hos kfm alternativt betalas tillbaka till dig om du inte har skuldsaldo hos kfm.Är det vanligt att handläggningstiden är så lång? Vad händer med pengarna men betalat in enligt betalplanen på inledande skuldsanering, om den inte går igenom?
Du får inte gynna någon borgenär så nej du ska inte betala på några lån efter inledande.FÅR man inte betala under handläggningstiden? Jag trodde att det var så att om man har utmätning så stoppas den, men jag hade inte förstått att det är ett krav att man slutar betala på alla skulder, dvs om de inte hade hamnat hos Kronofogden. I så fall förstår jag att man självklart får en anmärkning, jag hade tänkt att i så fall fortsätta betala tills det slutliga beslutet kommer.
Om jag betalar mina räkningar som vanligt gynnar jag ju alla mina borgenärer, tänkte jag i min enfald.Du får inte gynna någon borgenär så nej du ska inte betala på några lån efter inledande.
Har du en skuld på 100k och en på 10k men med olika räntor och återbetalningstiden och betalar tex 1000:- per månad i amortering per lån så betalar du bara 1% på det stora lånet och 10% på det lilla, så då gynnar du borgenären för det lilla lånet.Om jag betalar mina räkningar som vanligt gynnar jag ju alla mina borgenärer, tänkte jag i min enfald.
Det ska dock ske utefter kronofogdens uträkningar hur mycket var och en ska få betalt i procent, inte utefter vilka villkor man haft tidigare på sina lån. Vissa lån är ju förmånligare än andra för borgenärerna, med höga räntor tex. Då gynnas de borgenärerna mer än andra.Om jag betalar mina räkningar som vanligt gynnar jag ju alla mina borgenärer, tänkte jag i min enfald.