• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Flexkontot - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Lifeisbeutiful72

Viktig medlem
Poäng: 52
Blev medlem
28 Oktober 2018
Meddelanden
99
Mottagna reaktioner
12
Poäng
52
Hur hittar man alla skulder? En del är hos kronofogden, och en del hos inkasso. Har ingen koll. Och inkassobolagen byts emellanåt.
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 518
Mottagna reaktioner
6 118
Poäng
4 147
Hur hittar man alla skulder? En del är hos kronofogden, och en del hos inkasso. Har ingen koll. Och inkassobolagen byts emellanåt.
Har du sparat papper el mejl ?
De hos kfm hittar du på dina sidor.
De du inte hittar får du uppge originalskulden.
Ett alternativ är att ta hjälp av budget och skuldrågivare.
 

Lifeisbeutiful72

Viktig medlem
Poäng: 52
Blev medlem
28 Oktober 2018
Meddelanden
99
Mottagna reaktioner
12
Poäng
52
Har du sparat papper el mejl ?
De hos kfm hittar du på dina sidor.
De du inte hittar får du uppge originalskulden.
Ett alternativ är att ta hjälp av budget och skuldrågivare.
Det kom så många brev och mejl ett tag, så jag har ingen koll. I början sparade jag allt. Men budget och skuldrådgivaren sa till mig att bara skriva under allt som kom till kronofogden. För jag kunde ändå inte betala till inkasso, och hade bestämt mig för att släppa allt
 

Kalle8888

V.I.P
Poäng: 367
Blev medlem
24 Mars 2021
Meddelanden
446
Mottagna reaktioner
175
Poäng
367
Någon som fått ett överklagat beslut om avslag skuldsanering återförvisat från Tingsrätten till KF? Vad händer sen/hur gick det?
 

Squashen

V.I.P
Poäng: 607
Blev medlem
22 December 2021
Meddelanden
733
Mottagna reaktioner
686
Poäng
607
Hej, jag fick ett väntat avslag pga spel/lån för nära i tiden. Om vi antar att allt annat kring min situation talar för en sanering och det går en tillräckligt lång tid så att även tidsaspekten är ok. Vad finns det för andra risker att jag till slut inte skulle få en skuldsanering? Tex skulle man kunna besluta på kort tid att spelberoende inte är en giltig anledning till skuldsättningen? Eller att det kommer någon annan regel under närmaste året som är totalt oförutsedd.

Min fråga är egentligen vilken risk jag tar om jag satsar allt på saneringsspåret? Alternativet är nu att försöka lösa massa dåliga lån med privata lån av vänner och sen försöka betala tillbaka allt över bra många år. Inte heller helt riskfritt om jag tex skulle få försämrad betalförmåga av någon anledning längre fram, sjukdom eller vad det kan vara.

Hur fort ändras bestämmelser kring skuldsaneringslagen? Kan det komma helt nya regler från en månad till en annan eller tar det många månader med lagförslag och remisser osv?
 

Snurre

Kunnig medlem
Poäng: 177
Blev medlem
21 Januari 2022
Meddelanden
244
Mottagna reaktioner
51
Poäng
177
Hej, jag fick ett väntat avslag pga spel/lån för nära i tiden. Om vi antar att allt annat kring min situation talar för en sanering och det går en tillräckligt lång tid så att även tidsaspekten är ok. Vad finns det för andra risker att jag till slut inte skulle få en skuldsanering? Tex skulle man kunna besluta på kort tid att spelberoende inte är en giltig anledning till skuldsättningen? Eller att det kommer någon annan regel under närmaste året som är totalt oförutsedd.

Min fråga är egentligen vilken risk jag tar om jag satsar allt på saneringsspåret? Alternativet är nu att försöka lösa massa dåliga lån med privata lån av vänner och sen försöka betala tillbaka allt över bra många år. Inte heller helt riskfritt om jag tex skulle få försämrad betalförmåga av någon anledning längre fram, sjukdom eller vad det kan vara.

Hur fort ändras bestämmelser kring skuldsaneringslagen? Kan det komma helt nya regler från en månad till en annan eller tar det många månader med lagförslag och remisser osv?
Hur mycket är din totala skuld? Och hur mycket har du i inkomst?
Hur länge har du haft skulderna? (När togs senaste lånet)
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp