• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
6. Banky - Lån utan UC
7. Merax - Nu med Swish, ingen UC
8. Nstart - Nystartslån
9. Brixo - Lån utan UC
10. Binly - Lån utan UC
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Squashen

V.I.P
Poäng: 607
Blev medlem
22 December 2021
Meddelanden
733
Mottagna reaktioner
686
Poäng
607
Hur mycket är din totala skuld? Och hur mycket har du i inkomst?
Hur länge har du haft skulderna? (När togs senaste lånet)
2 mkr, 41k netto, senaste lånet 3 månader sedan (därav avslaget), skulderna är från 2018-2021
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Snurre

Kunnig medlem
Poäng: 177
Blev medlem
21 Januari 2022
Meddelanden
244
Mottagna reaktioner
51
Poäng
177
2 mkr, 41k netto, senaste lånet 3 månader sedan (därav avslaget), skulderna är från 2018-2021
41k vad får du behålla efter utmätning?
Om du inte har överdrivet med ränta är du klar med allt på 12år om du betalar 15k i månaden

du lär ju få vänta ett tag senaste lånet från 2021. Då kommer du behöva vänta iaf i 5år eller något
 

Snurre

Kunnig medlem
Poäng: 177
Blev medlem
21 Januari 2022
Meddelanden
244
Mottagna reaktioner
51
Poäng
177
Mina är på 1,2 ! Mitt senaste över 2 år sedan ! Dock tyckte det med var för nära i tiden ! Sökt igen !
Mina är lite drygt 3 miljoner och är 10år gamla, sökte första gången för ett tag sedan får se vad svaret blir.
 

Kalle115

Kunnig medlem
Poäng: 157
Blev medlem
22 September 2021
Meddelanden
152
Mottagna reaktioner
43
Poäng
157
Hej, jag fick ett väntat avslag pga spel/lån för nära i tiden. Om vi antar att allt annat kring min situation talar för en sanering och det går en tillräckligt lång tid så att även tidsaspekten är ok. Vad finns det för andra risker att jag till slut inte skulle få en skuldsanering? Tex skulle man kunna besluta på kort tid att spelberoende inte är en giltig anledning till skuldsättningen? Eller att det kommer någon annan regel under närmaste året som är totalt oförutsedd.

Min fråga är egentligen vilken risk jag tar om jag satsar allt på saneringsspåret? Alternativet är nu att försöka lösa massa dåliga lån med privata lån av vänner och sen försöka betala tillbaka allt över bra många år. Inte heller helt riskfritt om jag tex skulle få försämrad betalförmåga av någon anledning längre fram, sjukdom eller vad det kan vara.

Hur fort ändras bestämmelser kring skuldsaneringslagen? Kan det komma helt nya regler från en månad till en annan eller tar det många månader med lagförslag och remisser osv?
Hur lång tid tog det innan du fick det beskedet?, fick du inledande först eller dom avslog ansökan direkt?
 

Squashen

V.I.P
Poäng: 607
Blev medlem
22 December 2021
Meddelanden
733
Mottagna reaktioner
686
Poäng
607
41k vad får du behålla efter utmätning?
Om du inte har överdrivet med ränta är du klar med allt på 12år om du betalar 15k i månaden

du lär ju få vänta ett tag senaste lånet från 2021. Då kommer du behöva vänta iaf i 5år eller något
15k i månaden i 12 år räcker inte långt, det blir ju bara strax över 2 mkr. På 12 år kommer ju min skuld vara bra mycket högre även om jag har lägsta räntan som finns. Och det har jag definitivt inte.

Nä, 5 år är det inte. Av vad jag läst här har folk fått sanering från så tidigt som 6 månader. Har det gått 1-2 år och man kan visa styrkande saker som genomgången behandling mm så verkar det vara hög beviljandegrad. Men allt är ju individuellt och det varierar i bedömning från handläggare till handläggare
 

Squashen

V.I.P
Poäng: 607
Blev medlem
22 December 2021
Meddelanden
733
Mottagna reaktioner
686
Poäng
607
Mina är lite drygt 3 miljoner och är 10år gamla, sökte första gången för ett tag sedan får se vad svaret blir.
Det är mycket mer komplext än bara summan och när man slutade. De väger fler saker än så tex familjeförhållanden, arbetsförmåga, ålder, mm mm. Därför ger det sken av att vara helt slumpmässigt här när folk jämför endast två faktorer av säg 10-20 som de faktiskt väger samman. Men jag fattar naturligtvis att frågorna kring skuld och spelfrihet kommer iom att de oftast verkar anges som skäl i motiveringen till avslaget. Men jag hade en bra dialog med min handläggare och hon förklarade att det var en vågskål där tiden man varit spelfri vägs i ena skålen och andra saker kan väga upp en kortare tid. I mitt fall var det så kort tid att inget kunde väga upp det men om ett år, mycket möjligt. Time will tell
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp