Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Kredio - Lån utan UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Brixo Kontokredit - Swish-utbetalning & Ingen UC
8. Tomly - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Klaralån - Lån utan UC

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Du kan inte bli av med din skuldsanering pga omständigheter du själv inte kan rå för. Då får du ompröva och få en ny betalplan. Tänk på att spara din buffertpeng och din betalningsfria månad för du anses klara de tre första månaderna med dom.

Tack för detta, lugnar och hoppas verkligen inte det går så långt för jag stormtrivs med jobbet.

0kr? Du har väl a-kassa? Annars blir de soc
Ja precis det har man ju, menade egentligen 0kr för att betala min skuldsanering . A kassa har man ju. Samt jobb hittar man nog men var ändå orolig att man står utan i värsta fall under en tid.

Ja precis det har man ju, menade egentligen 0kr för att betala min skuldsanering . A kassa har man ju. Samt jobb hittar man nog men var ändå orolig att man står utan i värsta fall under en tid.
Direkt du får veta från din arbetsgivare har du uppsägningstid.
Säkerligen minst 3 månader.
Då tar du reda på hur mycket du beräknas få i a-kassa och sedan kontaktar du kfm och säger:

från och med xxx är jag uppsagd, jag har kollat med min a-kassa och dom beräknar att jag får Xx kr i månaden då.

sen blir de en omprövning och allt är löst.

Direkt du får veta från din arbetsgivare har du uppsägningstid.
Säkerligen minst 3 månader.
Då tar du reda på hur mycket du beräknas få i a-kassa och sedan kontaktar du kfm och säger:

från och med xxx är jag uppsagd, jag har kollat med min a-kassa och dom beräknar att jag får Xx kr i månaden då.

sen blir de en omprövning och allt är löst.
De tre första månaderna anses du klara av utan ny betalplan.

Är det någon här som vet vem som tagit över Kredinors skulder då de lagt ner sin verksamhet i Sverige ?

Hej
Jag har snart haft skuldsanering i 2 år..Fick 4 år.
Jag hade jobb fram till januari 2020 ringde in och det gjordes omprövning och jag har inte betalat in någotsen dess,i gen har hört av sig heller till mig.
Kan dom ta bort hela skuldsanering om man är arbetslös lång tid och inte kan betala?

Hej!
Min mor har i flera år försökt få skuldsanering. Det har blivit avslag hela tiden, hon har av kommunen blivit tillsagd att inte betala kommande fakturor, utan att vänta på skuldsanering. Nu visar det sig att taxeringsvärdet har ökat, så KF vill nu göra en tvångsförsäljning av fastigheten. Mina föräldrar (80+) står på varsin del för huset och har båda pension. Kan KF ta min fars del också även om han inte har skulder? Att sälja fastigheten skulle innebära en stor tragedi, det finns både psykiska och fysiska hinder som gör att det skulle bli en allt för stor påfrestning. Tar dem hänsyn till detta? Vad kan man göra? Låna pengar för att lösa ut Mors del?
Vi har överklagat, men nyligen gjordes en utmätning.
Tacksam för svar.

Hej!
Min mor har i flera år försökt få skuldsanering. Det har blivit avslag hela tiden, hon har av kommunen blivit tillsagd att inte betala kommande fakturor, utan att vänta på skuldsanering. Nu visar det sig att taxeringsvärdet har ökat, så KF vill nu göra en tvångsförsäljning av fastigheten. Mina föräldrar (80+) står på varsin del för huset och har båda pension. Kan KF ta min fars del också även om han inte har skulder? Att sälja fastigheten skulle innebära en stor tragedi, det finns både psykiska och fysiska hinder som gör att det skulle bli en allt för stor påfrestning. Tar dem hänsyn till detta? Vad kan man göra? Låna pengar för att lösa ut Mors del?
Tacksam för svar.
Man kan sälja hela fastigheten för ena hälftenägarens skulder. 8:8 utsökningsbalken.

Hej!
Tacksam för svar.

Det gått bra som @Insatt skriver, det tar lite längre tid pga indragning, ett par månader extra.
Funktionsnedsättningar kan det tas hänsyn till om bostaden är anpassad för detta, möjligen är det krav på att det ska vara med bostadsanpassningsbidrag.
Att personer tycker det är jobbigt och mår dåligt över att deras bostad ska säljas brukar inte ha någon större betydelse, det tycker de flesta i den situationen.
Vad har Överklagats? Inte utmätningen antar jag om den skedde efter?

Betalas skulderna är problemet löst.

Senast ändrad:
Hej
Jag har snart haft skuldsanering i 2 år..Fick 4 år.
Jag hade jobb fram till januari 2020 ringde in och det gjordes omprövning och jag har inte betalat in någotsen dess,i gen har hört av sig heller till mig.
Kan dom ta bort hela skuldsanering om man är arbetslös lång tid och inte kan betala?

Nej.
Men om du får inkomst och glömmer att ompröva pga det kan det ske.

Hej!

Ni som har en pågående skuldsanering.
Kan man äga en bil för cirka 150 tkr på sitt namn då ?

Exempelvis har en 19 årig son som vill köpa en bil men eftersom försäkringen skulle bli svindyrt på han som ägare.
Min son (bor i min lägenhet) tar ett privatlån och köper en bil för cirka 150 tkr som han sedan registrerar bilen på mig för att få mycket billigare försäkring,

Finns det möjlighet att SKUSAN beslagtar bilen då ?

Är det någon som kan besvara frågan vore jag mycket tacksam

Hej!

Exempelvis har en 19 årig son som vill köpa en bil men eftersom försäkringen skulle bli svindyrt på han som ägare.
Min son (bor i min lägenhet) tar ett privatlån och köper en bil för cirka 150 tkr som han sedan registrerar bilen på mig för att få mycket billigare försäkring,

Skusan gör inga tillgångsundersökningar.
Däremot kan dina borgenärer begära omprövning om de ser att du har tillgångar osv.

Nej.
Men om du får inkomst och glömmer att ompröva pga det kan det ske.
Jag tänkte att ifall dom ser efter lång tid att man inte kan betala alls ,inte säkert att man kanske kan få jobb eller så inom snar framtid att dom typ tar bort skuldsanering helt

Hej!

Det du skriver är olagligt tänkte så du bara vet.

Jag tänkte att ifall dom ser efter lång tid att man inte kan betala alls ,inte säkert att man kanske kan få jobb eller så inom snar framtid att dom typ tar bort skuldsanering helt
Nej det kan det inte bli. Om du har betalningsförmåga eller ej är en bisak men har du betalningsförmåga ska du betala. Att sakna betalningsförmåga är det många med skuldsanering som gör.

Hej!

Det går jättebra att göra så. I förlängningen riskeras förstås skuldsaneringen och att komma på kant med försäkringsbolaget.

Dum fråga kan KFM/skuldsanering se om man får försäkringspengar som är skattefria

Jag tänkte skicka in min andra ansökan nu i april då det gått 6 mån sen första avslaget . Har fyllt i allt redan på mina sidor ! Är redo att skicka in den , men vi ska ha barn ca 6 maj beräknas det komma ! Ska jag vänta med att skicka in den eller maila sen och lägga till ett barn och ändra sambons inkomst med samtidigt . Vad hade ni gjort ?

Jag tänkte skicka in min andra ansökan nu i april då det gått 6 mån sen första avslaget . Har fyllt i allt redan på mina sidor ! Är redo att skicka in den , men vi ska ha barn ca 6 maj beräknas det komma ! Ska jag vänta med att skicka in den eller maila sen och lägga till ett barn och ändra sambons inkomst med samtidigt . Vad hade ni gjort ?
Jag hade väntat tills efter barnet va fött

Dum fråga kan KFM/skuldsanering se om man får försäkringspengar som är skattefria
Nej, hur ska dom göra de?
Enda sättet är att dom begär utdrag från ditt bankkonto. Men att dom gör de tror jag inte händer dvs nu pratar vi om där dom ser transaktioner. De händer väldigt ofta att dom begär utdrag där dom ser saldot på kontot.

Enda sättet är att dom begär utdrag från ditt bankkonto. Men att dom gör de tror jag inte händer dvs nu pratar vi om där dom ser transaktioner. De händer väldigt ofta att dom begär utdrag där dom ser saldot på kontot.
Det gör det inte alls under skuldsanering.
Kronofogden kollar inte dina konton öht.

Hej på er!
Är risken stor att kontoutdrag begärs in vid ett fattat beslut om att inleda skuldsanering? Skulderna uppstod genom överkonsumtion och spel. Jag har en del återkommande swishar, där jag lånat av anhörig för att ta mig igenom en del månader av vab och förkylningar, och återbetalat lånet månaden där på. Är nu rädd att de ska ställa till det om dom begär in transaktioner.

Okej jag har läst att enligt någon försäkring paragraf så kan kf inte ta en tfa försäkring för den skall vara skyddad men hur tänker sig skuldsaneringen ? Nu ska jag ändå ringa till dom men tänkte bara hur dom skulle kunna se eller få reda på det om man själv inte talar om det

Hej på er!
Är risken stor att kontoutdrag begärs in vid ett fattat beslut om att inleda skuldsanering? Skulderna uppstod genom överkonsumtion och spel. Jag har en del återkommande swishar, där jag lånat av anhörig för att ta mig igenom en del månader av vab och förkylningar, och återbetalat lånet månaden där på. Är nu rädd att de ska ställa till det om dom begär in transaktioner.
Nej, det begärs inte in några uppgifter av KF om transaktioner under tiden man har skuldsanering.

Jag tycker att du ska vänta Johan.

Hej på er!
Jag fick redovisa kontoutdrag efter inledande för att visa att lån betalats med lån.
Varför inte vara ärlig med allt det är ju en ekonomisk rehabilitering och i det ingår att vara ärlig framför allt mot sig själv.

Skuldsanering gör ingenting alls under ett pågående saneingsärende
Okej tack för svar men som detta medecinskt invalidetets ersättning ett engångsbelopp skattefritt från AFA och dom skulle inte kunna se det utan att dom ringer och frågar eller att man själv ringer och talar om det . ( och nej jag ska absolut göra rätt för mig och ringa )
Mest intresserad för när man läser visa lagar så kan inte kf utmäta det men hittar inget om just skuldsanering och AFA ersättning för invaliditet ?

Okej tack för svar men som detta medecinskt invalidetets ersättning ett engångsbelopp skattefritt från AFA och dom skulle inte kunna se det utan att dom ringer och frågar eller att man själv ringer och talar om det . ( och nej jag ska absolut göra rätt för mig och ringa )
Mest intresserad för när man läser visa lagar så kan inte kf utmäta det men hittar inget om just skuldsanering och AFA ersättning för invaliditet ?
Det är säkert så att du får behålla pengarna men bättre att berätta det.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp