• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
6. Banky - Lån utan UC
7. Merax - Nu med Swish, ingen UC
8. Nstart - Nystartslån
9. Brixo - Lån utan UC
10. Binly - Lån utan UC
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Kallekneck

Medlem
Poäng: 7
Blev medlem
23 Mars 2022
Meddelanden
13
Mottagna reaktioner
1
Poäng
7
Hej har skuldsanering …

min fråga är när man behöver ompröva lönen? Kommer att jobba endel timmar extra nu framöver. Är det över 5000 extra so man ska göra en omprövning på ? Eller hur ser de ut?

Tack för svar
 

Norreborre

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
16 Augusti 2015
Meddelanden
895
Mottagna reaktioner
349
Poäng
497
Jag tror som så här… du leker lite med elden om Du köper en relativt högt prissatt bil under pågående skuldsanering och själv står som reggad ägare på den… Vad är det som säger att inte vissa inkassobolag sitter och kör ditt namn mot olika register såsom t.ex biluppgifter.se och därmed noterar att Du har en bil som är värderad rätt högt? Kanske kräver dom då en omprövning av Din skuldsanering med orden att dom pengarna som bilen är värd skall säljas och pengarna skall gå till fordringsägarna?! Kanske en långsökt analys av mig, men jag vet att vissa inkassobolag har anställda som ”enkom” sysslar med att ”hitta” fel som vi eventuellt gör och dom drar inte sig för att begära omprövning… :(
Grejen är att jag absolut inte har råd med en bil för 100k men snart är man ensamstående småbarnspappa och behöver en bil. Så min mor ville köpa en till mig mot en snäll avbetalning. Betalas bilen kontant kan jag ju stå på den. Men ja som ni säger kanske det är att leka med elden. Men nån tidigare skrev ju att man kan äga ett hus för 2 miljoner under skuldsanering så fortf dubbla budskap. Aja morsan får la stå på bilen antar jag :) Japp väldigt snäll mamma!
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 836
Mottagna reaktioner
12 593
Poäng
9 787
Grejen är att jag absolut inte har råd med en bil för 100k men snart är man ensamstående småbarnspappa och behöver en bil. Så min mor ville köpa en till mig mot en snäll avbetalning. Betalas bilen kontant kan jag ju stå på den. Men ja som ni säger kanske det är att leka med elden. Men nån tidigare skrev ju att man kan äga ett hus för 2 miljoner under skuldsanering så fortf dubbla budskap. Aja morsan får la stå på bilen antar jag :) Japp väldigt snäll mamma!

Är huset för 2 mille belånat med 2 mille är det inget konstigt
 

kaffesump

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
5 November 2020
Meddelanden
827
Mottagna reaktioner
312
Poäng
497
Grejen är att jag absolut inte har råd med en bil för 100k men snart är man ensamstående småbarnspappa och behöver en bil. Så min mor ville köpa en till mig mot en snäll avbetalning. Betalas bilen kontant kan jag ju stå på den. Men ja som ni säger kanske det är att leka med elden. Men nån tidigare skrev ju att man kan äga ett hus för 2 miljoner under skuldsanering så fortf dubbla budskap. Aja morsan får la stå på bilen antar jag :) Japp väldigt snäll mamma!

Jag har också skuldsanering och har nästan nio mil enkel väg till jobbet. Min fru och våran tidigare bil sjöng på sista versen. Den hade gått 27.000 mil och det hade kostat oss mer att fixa den än vad vi skulle få den sålt för. Den fick fyra stycken tvåor på besiktningen nu i april. Vi sålde den på blocket för 10.000 kr.

Min fru tog ett lån på 75.000 kr och fick sedan 25.000 kr av sin mormor och morfar.

Tisdag 10 maj köpte vi en Kia Ceed 2016 års modell. Diesel och 5800 mil. 99.500 kr. Min fru står på bilen.

Med tanke på att jag pendlar de avståndet jag gör så behövde vi en ganska så ny bil med få mil i ryggen eftersom jag kör nästan 500 mil bara på en månad fram och tillbaka till jobbet.
 

kaffesump

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
5 November 2020
Meddelanden
827
Mottagna reaktioner
312
Poäng
497
Hej har skuldsanering …

min fråga är när man behöver ompröva lönen? Kommer att jobba endel timmar extra nu framöver. Är det över 5000 extra so man ska göra en omprövning på ? Eller hur ser de ut?

Tack för svar

Har hört att det är så. När lönen minskar/stiger med minst 5000 kr så ska en omprövning skickas in.

Jag har den turen att jag kan påverka min lön. Kfm har räknat på en nettolön vid 28k och jag hamnar varje månad allt mellan 28 och 32k efter skatt.
 

hoppfull2021

V.I.P
Poäng: 577
Blev medlem
6 Januari 2021
Meddelanden
953
Mottagna reaktioner
518
Poäng
577
Har hört att det är så. När lönen minskar/stiger med minst 5000 kr så ska en omprövning skickas in.

Jag har den turen att jag kan påverka min lön. Kfm har räknat på en nettolön vid 28k och jag hamnar varje månad allt mellan 28 och 32k efter skatt.
Står tydligt på bilagan i beslutet vad som gäller för omprövning:
+4-5000:- eller mer
-500 eller mer
Jag fick visserligen börja betala mer vid ynka 1200:- ändring, men jag var mest nervös i början som ens omprövade.
Nu skulle jag inte ha gjort det, och hade någon borgenär begärt omprövning för det känns det väldigt osannolikt att saneringen hävs eller förlängs på de grunderna.
 

kaffesump

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
5 November 2020
Meddelanden
827
Mottagna reaktioner
312
Poäng
497
Står tydligt på bilagan i beslutet vad som gäller för omprövning:
+4-5000:- eller mer
-500 eller mer
Jag fick visserligen börja betala mer vid ynka 1200:- ändring, men jag var mest nervös i början som ens omprövade.
Nu skulle jag inte ha gjort det, och hade någon borgenär begärt omprövning för det känns det väldigt osannolikt att saneringen hävs eller förlängs på de grunderna.

Gör borgenärerna en UC en gång om året på den som har skuldsanering för att se så uppgifterna stämmer och att man betalar in rätt belopp?

Har haft sanering nu i 13 månader och har en gång gjort omprövning själv. Ingen borgenär har än så länge begärt omprövning på mig. Kfm har räknat på 38 k brutto på mig. Förra året hamnade jag på 38,9 k i månaden brutto. 478.000 kr. Detta år kommer jag att hamna något högre tror jag. 480-490 tusen.
 

Kallekneck

Medlem
Poäng: 7
Blev medlem
23 Mars 2022
Meddelanden
13
Mottagna reaktioner
1
Poäng
7
Står tydligt på bilagan i beslutet vad som gäller för omprövning:
+4-5000:- eller mer
-500 eller mer
Jag fick visserligen börja betala mer vid ynka 1200:- ändring, men jag var mest nervös i början som ens omprövade.
Nu skulle jag inte ha gjort det, och hade någon borgenär begärt omprövning för det känns det väldigt osannolikt att saneringen hävs eller förlängs på de grunderna.
Skulle du kunna vara vänlig och länka vart de står nånstans på kronofogdens hemsida?
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp