Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Kontokredit - Lån utan UC
4. Creditstar - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Lån utan UC
6. Loanstep - Lån utan UC
7. Klaralån - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Lumify - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Jag ska ta tag i att ansöka om skuldsanering idag.
Vad behöver jag tänka på och få med i min ansökan? Är det smidigt att ta en UC på sig själv för att se exakta skulder?
Man ser väl inte alla sina skulder på Uc, typ skulder som är hos Inkasso och skulder som finns utanför Uc syns inte. Men du kanske har koll på dem ändå... Lycka till!

Man ser väl inte alla sina skulder på Uc, typ skulder som är hos Inkasso och skulder som finns utanför Uc syns inte. Men du kanske har koll på dem ändå... Lycka till!
Okej, det kanske man inte gör :/ hm.. så svårt att få fram ALLT. Kan ju gå igenom kivra och skriva upp alla inkasso också. För man måste få med allt allt på ansökan?

Hur länge brukar det eg vara med löneutmätning innan ev få skuldsanering?
Det ska ju eg inte ha ngn betydelse hur gamla lånen är?
Jag har idag skickat min ansökan till Kf om skuldsanering. Jag undrar hur de kommer att förhålla sig till att jag har ett berg av skulder men inte på Kf. Jag har ingen betalningsanmärkning, men lever under existensminimum med min son. Är på gränsen till kollaps. Har varit ensamstående med tre barn på heltid i 10 år. Någon som vet?

Skulderna behöver inte ha hamnat hos kronofogden så den biten behöver du nog inte oroa dig för.

Om du avstår ett arv till förmån för någon annan för att rädda undan pengar kan det vara skäl för avslag eller att skuldsaneringen upphävs. Finns fall i NJA men jag orkar inte leta.
Det har jag sett flera som råkat ut för.

Får man något brev från kfm när ens skuldsanering är påväg mot slutet och kanske med något litet innehåll som två biocheckar eller ett presentkort 250 kr på ICA?
Nej såklart inte.

Okej, det kanske man inte gör :/ hm.. så svårt att få fram ALLT. Kan ju gå igenom kivra och skriva upp alla inkasso också. För man måste få med allt allt på ansökan?
Har aldrig sökt skuldsanering så jag låter experterna svara men har läst här att man ibland inte tar med alla sina skulder i saneringen, utan har nån utanför men som sagt låter de kunniga svara dig :)

Jag ska ta tag i att ansöka om skuldsanering idag.
Vad behöver jag tänka på och få med i min ansökan? Är det smidigt att ta en UC på sig själv för att se exakta skulder?
Du tar med alla skulder som du kan komma på. Skulle du missat nån så är det också upp till borgenärerna att anmäla skulden till KFM. Dvs om du får inledande och ditt namn står i POIT.

Senast ändrad:
Varför släpper du inte skulderna då? Sluta betala på dem och låt det gå till utmätning om du vet att det är där du kommer att hamna. Börja med att försöka fixa ett billigare boende om möjligt innan anmärkningarna börjar hagla in.
Har också fixat billigare boende

Du tar med alla skulder som du kan komma på. Skulle du missat nån så är det också upp till gäldenären att anmäla skulden till KFM. Dvs om du får inledande och ditt namn står i POIT.
Gäldenär lånar pengar
Borgenär lånar ut pengar

Vad betyder 35k ? 35000 ? Blev det stötte summa, förklara för ngn som inte fattar resten, tack
35 k = 35 kilo, kilo är egentligen ett prefix som betyder tusen. I detta fall 35000. Det hade varit mer korrekt att använda tkr, men kilo är ganska vedertaget.

Nu går det trögt med ansökningarna hos handläggarna, brukar de hämta upp sig efter semestrarna eller kommer de ligga efter ett bra tag?

Då var räkningarna betalda och nu har vi 5700 kr att leva på. Detta ska täcka mina arbetsresor till jobb fram och tillbaka till den 25 augusti (9 mil enkel väg) plus mat för oss båda. Jag betalar 10.192 kr i månaden på min skuldsanering till kfm men kfm är tjocka i huvudet och har räknat fel på min frus inkomst så därför räcker inte pengarna alltid till.

Min fru har tre bra månader om året där hon får ut 10-12 efter skatt och restrerande nio månader får hon ut 5-6 tusen efter skatt och då har kfm dragit ett snitt på henne att hon tjänar 10-12 efter skatt och det är väldigt väldigt kännbart när hon mellan september och juli får 5-6 tusen efter skatt. Skickat in en omprövning har jag gjort men fått till svar av kfm "ledsen men vi tar ett genomsnitt" och då funderar jag på att överklaga skiten och gå till nästa instans.

Om det är så det fungerar så, om man har provisionsbaserad lön för exempel och tjänar 100k i månden i tre månader om året för det är säsong då och sedan nio månader om året tjänar man kanske 20 k i månaden. Då tjänar man alltså 480 tusen om året och har ett snitt på 40 tusen i månaden vilket inte alls stämmer. Då måste kfm ta hänsyn till dessa nio månader när man tjänar 20k.

Senast ändrad:
Då var räkningarna betalda och nu har vi 5700 kr att leva på. Detta ska täcka mina arbetsresor till jobb fram och tillbaka till den 25 augusti (9 mil enkel väg) plus mat för oss båda. Jag betalar 10.192 kr i månaden på min skuldsanering till kfm men kfm är tjocka i huvudet och har räknat fel på min frus inkomst så därför räcker inte pengarna alltid till.

Min fru har tre bra månader om året där hon får ut 10-12 efter skatt och restrerande nio månader får hon ut 5-6 tusen efter skatt och då har kfm dragit ett snitt på henne att hon tjänar 10-12 efter skatt och det är väldigt väldigt kännbart när hon mellan september och juli får 5-6 tusen efter skatt. Skickat in en omprövning har jag gjort men fått till svar av kfm "ledsen men vi tar ett genomsnitt" och då funderar jag på att överklaga skiten och gå till nästa instans.

Om det är så det fungerar så, om man har provisionsbaserad lön för exempel och tjänar 100k i månden i tre månader om året för det är säsong då och sedan nio månader om året tjänar man kanske 20 k i månaden. Då tjänar man alltså 480 tusen om året och har ett snitt på 40 tusen i månaden vilket inte alls stämmer. Då måste kfm ta hänsyn till dessa nio månader när man tjänar 20k.
Men om man tjänar så pass mycket mer ett par månader/år, så kan det väl anses vara rimligt att man lägger undan pengar dessa månader, för att nyttjas de månader man får mindre utbetalt. Det kan jag tycka är rimligt iallafall…

480 om året är väl exakt 40 i månaden i genomsnitt?

Vad är det för jobb? Kan hon inte söka ett annat jobb eller jobba extra under den sämre perioden?

Vad är det för jobb? Kan hon inte söka ett annat jobb eller jobba extra under den sämre perioden?

Hon jobbar i min mammas företag som lokalvårdare. Mellan juni och augusti jobbar hon fem dagar i veckan och får ihop 30-35 timmar och mellan september och maj har hon tre dagar i veckan får ihop om hon har tur 15 timmar.

Juli får hon ut kanske 8.000 kr efter skatt, augusti 10.000 kr efter skatt och september 8.000 kr efter skatt. Lönen i oktober till lönen i maj så får hon då allt mellan 4.000-6.000 kr, ibland mellan 4.000-5.000 kr. Alla siffror är efter skatt. Kfm har då räknat på ett snitt på 10.000 kr i månaden efter skatt för min fru. När då oktober till maj kommer (åtta månader) så får hon 6.000-4.000 kr mindre utbetalt mot vad kfm har räknat på.

Hon är utbildad undersköterska och ska när semestern är slut för de flesta kontakta äldreboenden och dess enhetschefer och se efter.

Jag jobbar heltid och får samma lön varje månad året runt. Aldrig mindre än 28.000 kr efter skatt och uppåt som mest 32.000 kr efter skatt.

Hon jobbar i min mammas företag som lokalvårdare. Mellan juni och augusti jobbar hon fem dagar i veckan och får ihop 30-35 timmar och mellan september och maj har hon tre dagar i veckan får ihop om hon har tur 15 timmar.

Juli får hon ut kanske 8.000 kr efter skatt, augusti 10.000 kr efter skatt och september 8.000 kr efter skatt. Lönen i oktober till lönen i maj så får hon då allt mellan 4.000-6.000 kr, ibland mellan 4.000-5.000 kr. Alla siffror är efter skatt. Kfm har då räknat på ett snitt på 10.000 kr i månaden efter skatt för min fru. När då oktober till maj kommer (åtta månader) så får hon 6.000-4.000 kr mindre utbetalt mot vad kfm har räknat på.

Hon är utbildad undersköterska och ska när semestern är slut för de flesta kontakta äldreboenden och dess enhetschefer och se efter.

Jag jobbar heltid och får samma lön varje månad året runt. Aldrig mindre än 28.000 kr efter skatt och uppåt som mest 32.000 kr efter skatt.

Om hon är undersköterska vore det ju kanske bra att söka ett jobb och satsa på att få en tillsvidareanställning, betydligt bättre lön. Men det kanske är svårt att få där ni bor?

Om hon är undersköterska vore det ju kanske bra att söka ett jobb och satsa på att få en tillsvidareanställning, betydligt bättre lön. Men det kanske är svårt att få där ni bor?
Men ens fru ska ju inte tvingas byta jobb för att mannen har skuldsanering.

Tipset är att tajma omprövningen så att det är de sämsta (tre?) månaderna de tittar på.

Tipset är att tajma omprövningen så att det är de sämsta (tre?) månaderna de tittar på.
Antar att de kollat hennes senaste årslön och därifrån tagit ett snitt. Allt annat känns ju knepigt då man, om man jobbar varierande arbetstider, ska uppskatta ens snittinkomst utifrån sin årsinkomst.
Så fick åtminstone min mor göra, men då hade hon "gamla" skusan.

Ja, men jag är av en annan inställning att hon inte ska slava för en lön som jag aldrig hade gjort.

Hon hoppade av sin utbildning som förskollärare näst sista terminen för hon orkade inte. Utbildningen var för tuff. Hade hon gått hela vägen så hade hon i januari i år haft ett fast jobb som förskollärare med en betydligt högre lön än och bättre arbetstider än som undersköterska.

Ja, men jag är av en annan inställning att hon inte ska slava för en lön som jag aldrig hade gjort.

Hon hoppade av sin utbildning som förskollärare näst sista terminen för hon orkade inte. Utbildningen var för tuff. Hade hon gått hela vägen så hade hon i januari i år haft ett fast jobb som förskollärare med en betydligt högre lön än och bättre arbetstider än som undersköterska.

Jag är själv undersköterska och kan skriva under på att man slavar för väldigt lite betalt. Men, lokalvårdare är ingen hit för kroppen heller och fördelen med att vara undersköterska är ju att man kan jobba inom väldigt många områden som inte alls är lika tunga som typ sjukhem och ändå få en vettigare lön än hon verkar ha nu.

En del privata hemtjänstföretag brukar ofta kunna ha lite flexiblare scheman.

Det var inte riktigt så jag menade. Min gissning är att många säsongsarbetare inte jobbar järnet i några månader för att sedan ”ta det lugnare” resten av året. Jag tänkte mer på att inkomsten var så pass låg under så lång tid av året och att det finns andra jobb som betalar bättre. Vilket skulle hjälpa dom båda.

Sen att dom räknar ut så att det blir så galet är ju såklart något att anmärka på.

Sen skulle jag vilja påstå att det finns många omständigheter som kan drabba ett par i livet som kanske gör att den eller den andra måste göra förändringar eller uppoffringar om det så handlar om ett jobb eller något helt annat. Det är inte jättekonstigt i mina ögon.

Antar att de kollat hennes senaste årslön och därifrån tagit ett snitt. Allt annat känns ju knepigt då man, om man jobbar varierande arbetstider, ska uppskatta ens snittinkomst utifrån sin årsinkomst.
När jag hade skuldsanering och begärde omprövning för att min man fått högre lön tittade de på snittet på de tre senaste till Skatteverket rapporterade lönerna.

När jag hade skuldsanering och begärde omprövning för att min man fått högre lön tittade de på snittet på de tre senaste till Skatteverket rapporterade lönerna.
Jaha, låter ju superskumt då det kan variera så kraftigt över året. Vet att för mamma så kollade dom snitt på senaste årsinkomsten då hon jobbar inom vården och vissa månader fick klart mer i OB än andra.

Jaha, låter ju superskumt då det kan variera så kraftigt över året. Vet att för mamma så kollade dom snitt på senaste årsinkomsten då hon jobbar inom vården och vissa månader fick klart mer i OB än andra.
Det är inte mer än två år sedan arbetsgivare började redovisa skatt månadsvis...

Får jag fråga hur gammal du är?
ganska lika siffror som jag har; jag tänker mig att studera de kommande åren då jag har SS. Om man har vanliga studiemedel rör inte KFM dem alls. Det är lag/princip/praxis. Däremot det kommande CSN Omställningsstudiestöd. Där är bidragsdelen en skattepliktig och pensionsgrundande inkomst, medan den eventuella lånedelen inte är en inkomst (naturligtvis). CSN är mig veterligen det enda sätet att tft får mer i kassan under de 5 år en SS varar. Lever man snålt kan man kanske spara 5000/mån av sina CSN-lån under en del av perioden och lägga dem som buffert. ex, kopplingen rök nyligen på min bil och den behöver jag för att komma till jobb, diskmaskinen strejkar. 7000 betalt och 3000 väntar. Stora belopp om man lever minimalt. CSN kan därför rädda dig undan detta, förutsatt att du studerar och klarar 75% av tentorna m.m. Så det är inte ngn. slags rabatt. En del av studiemedlen förutsätts gå till litteratur, dator, resor etc.

Stipendier vet jag inget om, men tror mig komma ihåg tt de skall redovisas som inkomst och kvittas av mot kvitton för utgifter för att inte bli utmätningsbart.

återkommer om det när jag är inne i stipendiesökande själv snart inför höst-terminen!

Fast det är ju skillnad på den som söker skuldsanering och dess make/sambo.

Undrade samma sak för några månader sen innan jag skickade in min sista omprövning för höjning. Du kan sitta lugnt i båten för du kommer inte få betala retroaktivt.
Tack :)
Jag fick häromdagen svar, gick snabbt (berodde på att jag skickat in en tidigare i april som jag inte fått svar på ännu), och till min stora glädje men också förvåning så fick jag avslag! Trots ett ökat betalningsutrymme på 7800:-/månad! Nu kan jag leva rätt gott till oktober då min sanering är slut Och efter saneringen som en kung med 30000:- kvar/månad när hyran är betald. Nyp mig i armen liksom efter 10 år på existensminimum^^^^

Hej! Skickade i mitten av maj in en omprövning då jag separerade med min sambo. Väntar tålmodigt nu på att den ska hanteras då jag för tillfället sitter med högre kostnader än vanligt men samma belopp att betala in.

Fram till att min skuldsanering är omprövad så har min sambo gått med på att stå för sina gamla kostnader relaterade till lägenheten (el hyra osv, OTROLIGT snällt).

1. Granskar KF kontoutdrag vid omprövning så att det kan bli ett problem att jag får samma summa som tidigare swishat av min fd sambo? Går dem endast på uppgifterna i min omprövningsansökan?

2. Hur går omprövning till rent konkret. KF räknar på nytt förslag som dem meddelar alla banker osv och därefter en kort tidsram dem kan motsäga sig eller är beslutet slutgiltigt när KF skickar ut nya belopp osv?

Fast make/sambos inkomster ska ju också redovisas. Hur menar du?
Ja, absolut, men det är ju inte sambon som ska nagelfaras på samma sätt. När jag sökte skuldsanering (gamla) kollades inget på min man. De gick på det jag skrev. När jag sökte omprövning gick de på info på Skatteverket, trots att jag hade skrivit annat ( plus att de ringde för att få det bekräftat).

Behöver hjälp ,tips och råd!Mår redan skit så jag hoppas att ni förstår detta,så inga påhopp eller elaka kommentarer tack!!
Har skulder på över 1 miljon.Har sjukersättning och livränta efter en trafikolycka!
Vil söka skuldsanering men har 2 problem, dels att vi bor i hus som båda jag och sambon står på..kanske övervärde på max 400000 kr
Men det värsta är billån på ca 340000
Bilen köptes i januari i år, anledningen till att det är så en så dyr bil är då min rädsla efter olyckan, plus alla funktioner som kameror och döda vinkel varnare som underlättar eftersom jag har problem med nacken.bilen vi hade stannade bara mitt under körning och skrämde livet av mig!Måste ha bil då jag har problem med höft och rygg efter olyckan.
Försöker sälja bilen men inte så lätt.
Dnb vägrar skriva över på sambon,utan han måste vara medlåntagare.

Min fråga är,vågar jag söka skuldsanering eller ska jag vänta tills jag får sålt bilen.
Har inga anmärkningar än ,men ganska snart tror jag då jag ligger efter med så mkt!
Hur blir det med huset??Har 3 barn!

Hej! Skickade i mitten av maj in en omprövning då jag separerade med min sambo. Väntar tålmodigt nu på att den ska hanteras då jag för tillfället sitter med högre kostnader än vanligt men samma belopp att betala in.

Fram till att min skuldsanering är omprövad så har min sambo gått med på att stå för sina gamla kostnader relaterade till lägenheten (el hyra osv, OTROLIGT snällt).

1. Granskar KF kontoutdrag vid omprövning så att det kan bli ett problem att jag får samma summa som tidigare swishat av min fd sambo? Går dem endast på uppgifterna i min omprövningsansökan?

2. Hur går omprövning till rent konkret. KF räknar på nytt förslag som dem meddelar alla banker osv och därefter en kort tidsram dem kan motsäga sig eller är beslutet slutgiltigt när KF skickar ut nya belopp osv?
Jag är själv under "luppen" för omprövning just nu och det enda de kollat är skatteverkets uppgifter om min lön senaste 12 månaderna.
Nackdelen för mig med det är en slutlön jag fick i samband med att jag bytte jobb som höjde snittlönen för dessa månader rätt ordentligt, får se när handläggaren är tillbaka mot mitten av augusti vad hen säger gällande beslut av omprövning.

Det är korrekt. Dom tar årslönen och delar det på 12 månader.

Funderar på att göra en omprövning och sedan överklaga den till högre instans men jag vet inte. Kanske värt att prova?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp