• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
6. Banky - Lån utan UC
7. Merax - Nu med Swish, ingen UC
8. Nstart - Nystartslån
9. Brixo - Lån utan UC
10. Binly - Lån utan UC
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Klar_fd_Släpptallt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 367
Blev medlem
6 Mars 2016
Meddelanden
1 656
Mottagna reaktioner
2 113
Poäng
1 367
Att du slutat låna, helst att det gått ett tag innan senaste lånet och ansökan skickas in.
I mitt fall var det inte bara sluta låna utan då jag fullt ut började jobba med att försöka lösa mina skulder genom att kontakta borgenärer, kontaktade KF för att få reda på hur saker går till mm mm.
Dock är ju datum för sista lånet det som syns klarast som en brytpunkt såklart.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

wiran

V.I.P
Poäng: 457
Blev medlem
4 Juni 2015
Meddelanden
806
Mottagna reaktioner
285
Poäng
457
I mitt fall var det inte bara sluta låna utan då jag fullt ut började jobba med att försöka lösa mina skulder genom att kontakta borgenärer, kontaktade KF för att få reda på hur saker går till mm mm.
Dock är ju datum för sista lånet det som syns klarast som en brytpunkt såklart.
Ja det finns många exempel på brytpunkt, är ju lite olika beroende på hur och varför man hamnat i denna sitsen.
 

wiran

V.I.P
Poäng: 457
Blev medlem
4 Juni 2015
Meddelanden
806
Mottagna reaktioner
285
Poäng
457
Ni som har släppt era skulder och har skickat in en ansökan och väntar på samtal från kf, hur hanterar ni alla telefonsamtal ni får från era borgenärer?
Svarar ni och meddelar att ni sökt sanering eller låter ni det ringa bara?
 

Lindizen94

Aktiv medlem
Poäng: 27
Blev medlem
29 Oktober 2021
Meddelanden
26
Mottagna reaktioner
9
Poäng
27
Ni som har släppt era skulder och har skickat in en ansökan och väntar på samtal från kf, hur hanterar ni alla telefonsamtal ni får från era borgenärer?
Svarar ni och meddelar att ni sökt sanering eller låter ni det ringa bara?
Jag hade möjligheten att ”tysta ned alla okända uppringare” - enda nackdelen var om man sökt hjälp via vården då var jag tvungen att öppna upp för samtal när ex. vårdcentralen skulle ringa.
Om jag fick massor med mail så skickade jag bara ut ett mail om att jag sökt skuldsanering och att jag inte kommer att kunna betala.
- Det lugnade ner sig men slutade riktigt aldrig förrän nu när jag fått beslut om skuldsanering.
 

kaffesump

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
5 November 2020
Meddelanden
827
Mottagna reaktioner
312
Poäng
497
Mitt inlägg var menat som ett exempel på hur man ser på skäligheten och där kan nytagna lån vara till nackdel. Det finns ju massa andra skäl också såklart.
Om inte skälighet och kvalificerad insolvens går hand i hand är det svårt att bli beviljad en skuldsanering

Mitt inlägg var också menat som ett exempel men i realiteten hur det fungerar, att kfm kan godkänna skuldsanering när lån är upptagna i närtid :)
 

kaffesump

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
5 November 2020
Meddelanden
827
Mottagna reaktioner
312
Poäng
497
Ni som har släppt era skulder och har skickat in en ansökan och väntar på samtal från kf, hur hanterar ni alla telefonsamtal ni får från era borgenärer?
Svarar ni och meddelar att ni sökt sanering eller låter ni det ringa bara?

För min del fungerade det som så att, när jag hade skickat in min ansökan i november 2020 så fortsatte jag att betala enligt avbetalningsplan mot inkasso och när handläggaren ringde i februari och ställde frågor, då fortsatte jag att betala i februari men sedan fick jag inledande i mars och skulle göra första betalning till kfm i april. I mars betalade jag ingenting till inkassobolagen. Jag fick inga påminnelser och inga samtal, gissar på att dom sett mig på POIT ;)
 

Ninna245

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
3 December 2019
Meddelanden
777
Mottagna reaktioner
395
Poäng
497
Mitt inlägg var också menat som ett exempel men i realiteten hur det fungerar, att kfm kan godkänna skuldsanering när lån är upptagna i närtid :)
Ja det kan de absolut. Sambon tog nytt lån i december -19 för att klara av levnadskostnaderna för familjen och han fick inledande tre månader senare.
 

kaffesump

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
5 November 2020
Meddelanden
827
Mottagna reaktioner
312
Poäng
497
Ja det kan de absolut. Sambon tog nytt lån i december -19 för att klara av levnadskostnaderna för familjen och han fick inledande tre månader senare.

Sedär. Där har vi ännu en som fick godkänt precis som jag. Ansökte i november 2020, tog ett lån i november 2019 och resten i perioden 2014-2016.
 

johanc84

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 857
Blev medlem
8 Juni 2019
Meddelanden
5 727
Mottagna reaktioner
2 610
Poäng
1 857
Nån som vet hur snabba dom är på att rapportera in skulderna till kronofogden ? För dom har ju dom 30 dagarna på sig . Är det efter dom 30 dagarna som handläggaren sätter ihop betalplanen som ska godkännas va ? Och stämmer det oftast att man får betalplanen efter 6-7 veckor efter inledande ?
 

johanc84

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 857
Blev medlem
8 Juni 2019
Meddelanden
5 727
Mottagna reaktioner
2 610
Poäng
1 857
Ringer handläggaren alltid innan betalplanen kommer på kivira ? Eller det skickas ut ändå ?
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp