Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Kredio - Lån utan UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Brixo Kontokredit - Swish-utbetalning & Ingen UC
8. Tomly - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Klaralån - Lån utan UC

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Viktig medlem
Poäng: 167
Meddelanden
96
Mottagna reaktioner
57
Poäng
167
Hej, min sambo har fått beviljad skuldsanering, efter att ha varit löneutmätt i 2 år. Nu är det så att jag som arbetslös har lyckats låna på mig 50 000 kr i olika varianter av sms-lån,(spelberoende) jag har ingen som helst möjlighet att betala tillbaka detta. Hans skuldsanering är baserad på just oss och våra två barn, på hans inkomst och att jag är arbetslös och sjukskriven.

Vad händer egentligen nu om jag låter mina skulder gå till KFM ? När jag börjar jobba en vacker dag så kommer ju hans skuldsanering att omprövas, då kommer han att få betala mer på grund att jag också då ska stå för en del av våra gemensamma kostnader, men vad händer då om jag själv har en skuldsaldo på KFM, som då kanske har växt från 50 till 70 tusen?

Du kan själv räkna ut ungefär hur mycket KF:s förbehållsbelopp kommer bli för er på deras hemsida.

Jag måste bara bli lite tydligare, jag vet att sambons skuldsanering kommer omprövas så att betalningsutrymmet höjs den dagen jag börjar jobba, det jag egentligen undrar är: omprövas det så fort jag börjar få inkomst eller först efter det att jag har betalt av min skuld hos KFM? Och hus ser KFM på det att man beviljat någon skuldsanering för att några månader senare dennes sambo hamnar på KFM, hela sambons skuldsanering är ju baserad på oss gemensamt.

Jag måste bara bli lite tydligare, jag vet att sambons skuldsanering kommer omprövas så att betalningsutrymmet höjs den dagen jag börjar jobba, det jag egentligen undrar är: omprövas det så fort jag börjar få inkomst eller först efter det att jag har betalt av min skuld hos KFM? Och hus ser KFM på det att man beviljat någon skuldsanering för att några månader senare dennes sambo hamnar på KFM, hela sambons skuldsanering är ju baserad på oss gemensamt.

Vad jag har förstått så ändras inte en skuldsanering automatiskt utan först när man lämnar in en ändringsanmälan själv eller om en fordringsägare gör det. Gör en fordringsägare det kan skuldsaneringen förlängas, så vet man om att man kommer få mycket högre inkomster är det bäst att göra det själv, för då förlängs den inte. När det gäller hur man ser på att du drar på dig skulder under tiden får någon annan svara på :) Man får ju (oftast) bara den chansen en gång i livet & bör vara rädd om den. Mitt råd till dig är att ta hjälp för ditt spelberoende så ni båda kan komma ur skuldfällan...Lycka till!!

Så här står det på KFs hemsida

https://www.kronofogden.se/Skuldsanering4.html

Undvik att dra på dig nya skulder under tiden skuldsaneringen pågår. De nya skulderna ingår inte i skuldsaneringen och måste därför betalas helt och hållet. Vi kan till exempel besluta om löneutmätning för de skulderna, och då kan det vara svårt för dig att klara skuldsaneringen. Då riskerar du att borgenärerna kräver att skuldsaneringen upphör.

Men det står inget om hur det är för dig som bara är sambo..
Lycka till? Hoppas någon kan hjälpa. Annars kanske du kan ringa KF o fråga

Vad jag har förstått så ändras inte en skuldsanering automatiskt utan först när man lämnar in en ändringsanmälan själv eller om en fordringsägare gör det. Gör en fordringsägare det kan skuldsaneringen förlängas, så vet man om att man kommer få mycket högre inkomster är det bäst att göra det själv, för då förlängs den inte.

Det är helt korrekt. KFM bevakar ingenting för en som har en pågående skuldsanering.

Hoppas jag hamnat rätt! Men nu ÄNTLIGEN hittade jag mitt namn i POIT. Handläggaren ringde i förra veckan och ställde lite frågor och sa att han ska ringa denna vecka, han har inte ringt än.

Men nu när jag tydligen fått inledande, vad ska jag göra nu? Hur ska jag betala nu? Vad jag fattat så stoppas löneutmätningen, vad ska jag göra av pengarna som inte dras? Ska jag betala in dessa i väntan på beslut? Ska man spara dessa som sparkapital? Hur funkar det hela?
På KFM hemswida med info om inledande så fattar jag det som att man redan nu ska börja betala i väntan på beslut?

Känns som ett berg lättat i hjärtat nu och alla känslor yr omkring, så ni får ursäkta mitt mirriga jag.

Kommer hem beslut med betalninguppgifter om några dagar

Grattis Släpptallt! Jag ringde faktiskt upp handläggaren idag och han sa att dom nu startat en inledande och ska invänta besked. Han hoppades att löneutmätningen skulle hinna stoppas annars så börjar jag betala från nästa månad. Han uppgav en summa på 3000kr mindre än jag betalar idag på lönen, ännu en sten som släppt!

Mina skulder uppstod pga att min man först blev sjukskriven och jag jobbar inom vården, allt var frid och fröjd, tills hans ex började klaga på att vi bodde för litet och drog igång vårdnadstvist som löste sig. Vi flyttade till mkt större och det var bra. Tills försäkringskassan utförsäkrar honom med att han är för frisk (skadad axel, depression med suicidtankar). Arbetsförmedlingen tyckte att dom kunde inget göra för han var för sjuk, FK tyckte för frisk, soc tyckte han skulle vara sjukskriven.. Ja, ni fattar. Jag tog vartendaste lediga pass för att klara av den höga hyran, mat osv..

Då kom nästa dråpslag, hans ex startar en vårdnadstvist igen och nu om enskild vårdnad. Så jag tar ett lån för att betala advokaten och tvisten drog på tiden.

Så skadar jag mig på jobbet (säkert av all stress), blir sjukskriven en månad, jag vägrar längre pga ekonomin. Det går bra att betala allt. Men sen måste jag opereras och sjukskrivs igen och får inte lyfta tungt på minst 12 veckor. FK krånglar med sjukpenningen och drar ut på tiden. Så där börjar karusellen.. Jag avbryter min sjukskrivning i förtid för jag måste ju jobba för att betala ALLA utgifter. Mannen söker lättare jobb men det finns inga.

Jag börjar ta lån, för att betala lån. Vi flyttar till mindre med lägre hyra och jag upptäcker att jag är gravid, vi hade försökt i 7 år och gav då upp hoppet när det plötsligt hände. Jag kämpade på iallafall och tog alla pass jag kunde men som gravid i 8 månaden och inom akutsjukvården så fick jag gå hemma på graviditetspenning. Gubben fick jobb och vi håller oss precis över ytan för advokatkostnaderna var inte klara. Jag får barn och alla skulder bara dimper ner, jag fortsätter kämpa. Visar sig att jag är gravid igen (fast jag åt minipiller i tid och inga symtom på något), upptäcktes i 4 månaden.

Så en natt när mannen är på jobbet och jag hemma med nyfödda barnet så ringer sjukhuset och meddelar att maken hamnat där då dom misstänker hjärtat.

Han sjukskrivs 2013 september. Det visade sig att det inte var hjärtat utan kotorna i ryggen som hamnat snett och han får diagnosen spondylos, med något annat jag inte minns nu. Men det är 4 skadade kotor. Han blir långtidssjukskriven och är sjukskriven tills idag. Eftersom han var anställd på 25% enligt avtalet så vill inte FK betala det han faktiskt jobbade utöver dessa procent, han jobbade 100% med all extra och övertid.

Nu ligger han mest och klarar inte av mer än att i bästa fall hämta barnen från förkola och skola. Jag gör över 90% av jobbet hemma och jobbar 100% (obekväma tider). Jag bytte jobb från 75% till 100% med lite lättare arbetsuppgifter. Läkaren har redan gett varningar om att jag kommer bränna ut mig och att jag egentligen borde opereras igen och sjukskrivas. Men jag vägrar då jag inte har råd med det nu, utan kör mitt race som en hamster.

Så det var i stort hur jag fastnade i skuldfällan.

Hej!
I samma stund som beslut om inledande av skuldsanering tas stoppas din löneutmätning, du skall då direkt börja betala på din skuldsanering i väntan på slutgiltigt beslut.

(Måste fråga, vad menar ni med POIT?) :)

Poit står för Post och inrikes tidning där kan du läsa om de som fått inledande skuldsanering och de som fått beslut om skuldsanering

Senast ändrad:
Hej!
I samma stund som beslut om inledande av skuldsanering tas stoppas din löneutmätning, du skall då direkt börja betala på din skuldsanering i väntan på slutgiltigt beslut.

(Måste fråga, vad menar ni med POIT?) :)

Tack! Ja, jag hoppas det för när jag frågade hur det nu kommer gå med utmätningen så sa han att jag eventuellt kommer få utmätning även denna månad och sen betala själv från nästa, men han hoppades att det skulle hinnas stoppas. Jag trodde att så fort ett beslut tas så stoppas utmätningen?

I mitt beslut står att jag skall betala från maj (sista vardagen i maj) och hoppas också att utmätningen slutar nu så aprillönen blir kvar.

Hoppas jag hamnat rätt! Men nu ÄNTLIGEN hittade jag mitt namn i POIT. Handläggaren ringde i förra veckan och ställde lite frågor och sa att han ska ringa denna vecka, han har inte ringt än.

Men nu när jag tydligen fått inledande, vad ska jag göra nu? Hur ska jag betala nu? Vad jag fattat så stoppas löneutmätningen, vad ska jag göra av pengarna som inte dras? Ska jag betala in dessa i väntan på beslut? Ska man spara dessa som sparkapital? Hur funkar det hela?
På KFM hemswida med info om inledande så fattar jag det som att man redan nu ska börja betala i väntan på beslut?

Känns som ett berg lättat i hjärtat nu och alla känslor yr omkring, så ni får ursäkta mitt mirriga jag.

Hej, hur länge vänta du besked om skuldsanering?

Hej, hur länge vänta du besked om skuldsanering?
Jag skickade in ansökan på webben 27/12 -16, fick svar bara dagar efter att de tagit emot ansökan. Den 30/3 -17 hörde handläggaren av sig om lite kompletterande frågor. Om hur jag ser på framtiden, om jag har nya skulder osv. Den 7/4 ringde jag upp honom för att kolla läget och han svarade att han beslutat om inledande den 5/4-17. Jag såg mitt namn i Poit 7/4.

Jag skickade in ansökan på webben 27/12 -16, fick svar bara dagar efter att de tagit emot ansökan. Den 30/3 -17 hörde handläggaren av sig om lite kompletterande frågor. Om hur jag ser på framtiden, om jag har nya skulder osv. Den 7/4 ringde jag upp honom för att kolla läget och han svarade att han beslutat om inledande den 5/4-17. Jag såg mitt namn i Poit 7/4.
Ganska exakt samma datum som för mig, +/- någon dag.

Så skuldsaneringen skrivs offentligt ut på nätet? Alltså poit. Ni som har fått skuldsanering får ni betala mindre än löneutmätning?

Så skuldsaneringen skrivs offentligt ut på nätet? Alltså poit. Ni som har fått skuldsanering får ni betala mindre än löneutmätning?
Ja, det skrivs ut offentligt via POIT.
Jag har bara fått en preliminär uträkning när jag fick besked om inledande och där betalade jag några hundra mindre/månad. När/om jag får det slutliga beskedet kan det, enl handläggare, skilja lite mot det preliminära.

Jag betalade 7395kr i löneutmätning och till sanering har han räknat ut att jag ska betala 4600kr/mån

Det Kungsörs där ja..

De flesta får lite lägre pga buffertbeloppet, skillnaden mot att ha löneutmätning är att man intr omprövar skuldsaneringen bara för att man måste laga en tand eller få nya glasögon. I löneutmätning ändrae eller återbetalar man för sånt, i skuldsaneringen har man ett fast buffertbelopp på 500 till 1200 eller så som ska täcka sånt

Fick brev i förrigår att kfm nu stoppat min löneutmätning och arbetsgivaren informerats. Men eftersom jag ska betala första i slutet av maj, vad händer om lönekontoret hinner stoppa nu? Menar alltså vad ska jag isf göra med pengarna denna månad? Behålla? Om man får avslag på skussn, blir man då återbetalningsskyldig allt som dom inte drar nu i april? Fattar inte så mycket av kfms hemsida.

Om jag får behålla nu i april och får t.ex avslag i juni, kan dom då kräva tillbaka det jag behåller nu? Vill dom veta annars vad man gjort av pengarna? Hur går det till?

Fick brev i förrigår att kfm nu stoppat min löneutmätning och arbetsgivaren informerats. Men eftersom jag ska betala första i slutet av maj, vad händer om lönekontoret hinner stoppa nu? Menar alltså vad ska jag isf göra med pengarna denna månad? Behålla? Om man får avslag på skussn, blir man då återbetalningsskyldig allt som dom inte drar nu i april? Fattar inte så mycket av kfms hemsida.

Om jag får behålla nu i april och får t.ex avslag i juni, kan dom då kräva tillbaka det jag behåller nu? Vill dom veta annars vad man gjort av pengarna? Hur går det till?

Du blir så klart inte återbetalningsskyldig. Du får behålla pengana. Nekas du, återupptas löneutmätningen bara.

Du blir så klart inte återbetalningsskyldig. Du får behålla pengana. Nekas du, återupptas löneutmätningen bara.

Tack för svar! Blev lite orolig när jag läste på kfm att man ska spara dessa pengar så tänkte att man blir återbetalningsskyldig ifall det blir avslag

Samma läge för mig och som det ser ut har utmätningen stoppats och jag får full lön i april. Frågade rent ut när KF ringde och jag fick behålla pengarna.

Samma läge för mig och som det ser ut har utmätningen stoppats och jag får full lön i april. Frågade rent ut när KF ringde och jag fick behålla pengarna.[/QUOTE

Tack! Har själv inte vågat ringa och fråga, jag vill inte verka girig eller otacksam, för jag är sååå tacksam för att kanske bli skuldfri och börja om.

Vilket är det bästa? Ansöka om skuldsanering på nätet? Eller genom kommunens skuld rådgivare??.. Fast några som inte skickat in till kronofogden ännu,trots att det gått över 1 1/2 år snart..men alla skulder måste väl vara hos kronofogden när man ansöker om skuldsanering?..

Skulderna behöver inte vara hos kronofogden för att ansöka om skuldsanering.

OK, konstigt det trodde jag att dom måste! Men tack då vet jag

Vilket är det bästa? Ansöka om skuldsanering på nätet? Eller genom kommunens skuld rådgivare??.. Fast några som inte skickat in till kronofogden ännu,trots att det gått över 1 1/2 år snart..men alla skulder måste väl vara hos kronofogden när man ansöker om skuldsanering?..
Jag sökte skuldsanering på nätet och bifogade ett personligt brev. Av olika orsaker valde jag att inte ha kontakt med kommunens budget- och skuldrådgivare men jag vet många som fått bra hjälp där.

Tack för svar, funderar med på att söka på nätet, är förmodligen lång väntetid till kommunens skuld rådgivare!.. Men tänkte på skulderna jag ska redovisa,dom finns ju redan hos kronofogden??och dom som inte är inskickade än, skriver jag i dom i ansökan på nätet med ?? ..så dålig på att veta hur det fungerar när man ska ansöka?

Tack för svar, funderar med på att söka på nätet, är förmodligen lång väntetid till kommunens skuld rådgivare!.. Men tänkte på skulderna jag ska redovisa,dom finns ju redan hos kronofogden??och dom som inte är inskickade än, skriver jag i dom i ansökan på nätet med ?? ..så dålig på att veta hur det fungerar när man ska ansöka?
Du skriver in alla skulder. De som är hos KF redan samt de som inte kommit dit än.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp