• På onsdag skickas den in, delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
6. Banky - Lån utan UC
7. Merax - Nu med Swish, ingen UC
8. Nstart - Nystartslån
9. Brixo - Lån utan UC
10. Binly - Lån utan UC
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Bosse Bagaren

Viktig medlem
Poäng: 167
Blev medlem
29 Oktober 2015
Meddelanden
96
Mottagna reaktioner
55
Poäng
167
Hej, min sambo har fått beviljad skuldsanering, efter att ha varit löneutmätt i 2 år. Nu är det så att jag som arbetslös har lyckats låna på mig 50 000 kr i olika varianter av sms-lån,(spelberoende) jag har ingen som helst möjlighet att betala tillbaka detta. Hans skuldsanering är baserad på just oss och våra två barn, på hans inkomst och att jag är arbetslös och sjukskriven.

Vad händer egentligen nu om jag låter mina skulder gå till KFM ? När jag börjar jobba en vacker dag så kommer ju hans skuldsanering att omprövas, då kommer han att få betala mer på grund att jag också då ska stå för en del av våra gemensamma kostnader, men vad händer då om jag själv har en skuldsaldo på KFM, som då kanske har växt från 50 till 70 tusen?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Zippi

Kunnig medlem
Poäng: 347
Blev medlem
31 Maj 2015
Meddelanden
295
Mottagna reaktioner
156
Poäng
347
Du kan själv räkna ut ungefär hur mycket KF:s förbehållsbelopp kommer bli för er på deras hemsida.
 

Bosse Bagaren

Viktig medlem
Poäng: 167
Blev medlem
29 Oktober 2015
Meddelanden
96
Mottagna reaktioner
55
Poäng
167
Jag måste bara bli lite tydligare, jag vet att sambons skuldsanering kommer omprövas så att betalningsutrymmet höjs den dagen jag börjar jobba, det jag egentligen undrar är: omprövas det så fort jag börjar få inkomst eller först efter det att jag har betalt av min skuld hos KFM? Och hus ser KFM på det att man beviljat någon skuldsanering för att några månader senare dennes sambo hamnar på KFM, hela sambons skuldsanering är ju baserad på oss gemensamt.
 

Zippi

Kunnig medlem
Poäng: 347
Blev medlem
31 Maj 2015
Meddelanden
295
Mottagna reaktioner
156
Poäng
347
Jag måste bara bli lite tydligare, jag vet att sambons skuldsanering kommer omprövas så att betalningsutrymmet höjs den dagen jag börjar jobba, det jag egentligen undrar är: omprövas det så fort jag börjar få inkomst eller först efter det att jag har betalt av min skuld hos KFM? Och hus ser KFM på det att man beviljat någon skuldsanering för att några månader senare dennes sambo hamnar på KFM, hela sambons skuldsanering är ju baserad på oss gemensamt.

Vad jag har förstått så ändras inte en skuldsanering automatiskt utan först när man lämnar in en ändringsanmälan själv eller om en fordringsägare gör det. Gör en fordringsägare det kan skuldsaneringen förlängas, så vet man om att man kommer få mycket högre inkomster är det bäst att göra det själv, för då förlängs den inte. När det gäller hur man ser på att du drar på dig skulder under tiden får någon annan svara på :) Man får ju (oftast) bara den chansen en gång i livet & bör vara rädd om den. Mitt råd till dig är att ta hjälp för ditt spelberoende så ni båda kan komma ur skuldfällan...Lycka till!!
 

Grodan1

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 397
Blev medlem
28 Oktober 2014
Meddelanden
1 268
Mottagna reaktioner
196
Poäng
397
Så här står det på KFs hemsida

https://www.kronofogden.se/Skuldsanering4.html

Undvik att dra på dig nya skulder under tiden skuldsaneringen pågår. De nya skulderna ingår inte i skuldsaneringen och måste därför betalas helt och hållet. Vi kan till exempel besluta om löneutmätning för de skulderna, och då kan det vara svårt för dig att klara skuldsaneringen. Då riskerar du att borgenärerna kräver att skuldsaneringen upphör.

Men det står inget om hur det är för dig som bara är sambo..
Lycka till? Hoppas någon kan hjälpa. Annars kanske du kan ringa KF o fråga
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 194
Mottagna reaktioner
12 757
Poäng
9 787
Vad jag har förstått så ändras inte en skuldsanering automatiskt utan först när man lämnar in en ändringsanmälan själv eller om en fordringsägare gör det. Gör en fordringsägare det kan skuldsaneringen förlängas, så vet man om att man kommer få mycket högre inkomster är det bäst att göra det själv, för då förlängs den inte.

Det är helt korrekt. KFM bevakar ingenting för en som har en pågående skuldsanering.
 

klarabella

Aktiv medlem
Poäng: 92
Blev medlem
3 Januari 2014
Meddelanden
45
Mottagna reaktioner
24
Poäng
92
Hoppas jag hamnat rätt! Men nu ÄNTLIGEN hittade jag mitt namn i POIT. Handläggaren ringde i förra veckan och ställde lite frågor och sa att han ska ringa denna vecka, han har inte ringt än.

Men nu när jag tydligen fått inledande, vad ska jag göra nu? Hur ska jag betala nu? Vad jag fattat så stoppas löneutmätningen, vad ska jag göra av pengarna som inte dras? Ska jag betala in dessa i väntan på beslut? Ska man spara dessa som sparkapital? Hur funkar det hela?
På KFM hemswida med info om inledande så fattar jag det som att man redan nu ska börja betala i väntan på beslut?

Känns som ett berg lättat i hjärtat nu och alla känslor yr omkring, så ni får ursäkta mitt mirriga jag.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 194
Mottagna reaktioner
12 757
Poäng
9 787
Kommer hem beslut med betalninguppgifter om några dagar
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp