Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Kontokredit - Lån utan UC
4. Creditstar - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Lån utan UC
6. Loanstep - Lån utan UC
7. Klaralån - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Lumify - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tänker du att dom tar UC för att se vad man tjänar och därigenom bedömer om de e värt att skicka till KF?
Jag menar att jag som tjänar 40tkr samt årlig bonus och semesterersättning om 10tkr och har därför nästan 550tkr i årsinkomst på min UC...då går dom ”all in” och skickar in skulderna till KF eller även då några skulder är ”små”?!

Är detta något Du känner igen oxå @Lasseman ?!

Småskulder brukar dyka upp när det mesta andra är betalt

Lasseman, kostar det för bolagen att driva genom KF?

Lasseman, kostar det för bolagen att driva genom KF?

Ja. 300 kr för ett betalningsföreläggande
600 kr per år och mål för verkställighet.
Kostnaderna för bf faktureras sökande men fåe tas ut av gäldenären
Verkställighetsavgifterna tas ut vid utmätning men om det inte går att dra pengar så får sökande betala efter ett tag, dock får man fortfarande ta ut det vid utmätning.

Om en gäldenär har 1 mille i skulder och man har en fordran på 500 kr är det inte så lönt att skicka in målet, man kommer bara få massa kostnader.

Jag har precis pratat med ett guldkorn på KF.. jag tänker söka skuldsanering .. berättade lite om att jag flyttat till sonen o stressen hos maken och skilsmässa & ja lite av varje .. vilken stjärna .. känns bra på ett konstigt vis..kommer försöka få bort skurklån under tiden..men siktar iallafall på en ansökan om skuldsanering .. att undvika skilsmässa är mitt (bådas) största mål just nu.. ja o flytta tillbaka såklart ..

Hjärnan ställer till det ... cirka 1,2 miljoner i blanco ..
Överväger att gå från bemanningsarbete med hög lön netto till fast tjänst och kommer ligga på fast lön 37500 brutto.
.. utgifter lån på det dubbla mot nettot av fast lön o när skulderna går i stå en efter en kommer räntorna som en skogsbrand ..
Skuldsanering .. undrar över mina chanser vid en ansökan.. finns ingen möjlighet att betala ens om jag arbetar tills jag fyller 100 år. Att gå ur bemanning är för att kroppen mellan varven inte orkar helt enkelt ..
-> tanken på semester en gång om året är otroligt lockande ..

Ja det är äckligt... en jävla dammsugare eller nåt 2005 som då kostade 3000 spänn ligger idag på 26000. Varför betalade jag inte??? Bara 3000 ju???

Sett skulder från dom som köpt de där monsterdammsugarna för kring 30k på avbetalning...

Jag skickade in min ansökan 1/8 och gjorde ett utdrag ur minUC i samband med detta. Såg då att ett fakturaköp fanns med från februari i år. Minns att det bara var på några hundra. Skulden är betald, och det står att det är avslutat.

Tror ni detta kan ha negativ inverkan på mina chanser till skuldsanering? Skulden finns inte längre.

Jag skickade in min ansökan 1/8 och gjorde ett utdrag ur minUC i samband med detta. Såg då att ett fakturaköp fanns med från februari i år. Minns att det bara var på några hundra. Skulden är betald, och det står att det är avslutat.

Tror ni detta kan ha negativ inverkan på mina chanser till skuldsanering? Skulden finns inte längre.

Kan nästan säga ”absolut inte”. Jag skickade ansökan i november, fick inledande i april och då var mina nyaste skulder från december. Visst kom det med en notering om det i beslutet men skulden hade förklarliga skäl stod det också, så inga problem.

Kan nästan säga ”absolut inte”. Jag skickade ansökan i november, fick inledande i april och då var mina nyaste skulder från december. Visst kom det med en notering om det i beslutet men skulden hade förklarliga skäl stod det också, så inga problem.

Förlåt att jag frågar, men hur lyckades du dra på Dig nya skulder så sent som i december när Du dessutom levde med löneutmätning sedan flera år, vilket borde ha genererat betalningsanmärkning(ar) och borde då ha satt stop för nya lån ?! 🙄

Senast ändrad:
*
Förlåt att jag frågar, men hur lyckades du dra på Dig nya skulder så sent som i december när Du dessutom levde med löneutmätning sedan flera år, vilket borde ha genererat betalningsanmärkning(ar) och borde då ha satt stop för nya lån ?! 🙄

För att skulder inte behöver vara lån. Jag har inte tagit lån sen 2008 men det är inget hinder mot att få nya skulder. Speciellt med löneutmätning så havererar ju hela ekonomin och varje liten extra utgift kan bli en skuld i slutändan.
Den från december var faktiskt en elräkning som egentligen inte ens borde va i mitt namn men det var en pissedroppe i havet ändå :-D

kanske resultatet av sommarsemester?, men handläggningstiderna för skuldsanering har ökat på med 3-4 veckor.

Närmar mig skuldsanering .. har tackat ja till en fast anställning i branschen med mycket lägre lön än i bemanningsbranschen .. orkar helt enkelt inte.. hälsan är viktigare och ser trots allt en fördel med fast tjänst vid ansökan om skuldsanering ..
Fördelen med skuldsanering om jag beviljas så ansvarar jag och arbetsgivare behöver inte få del av det.. har dock redan berättat om min ekonomiska situation för nya chefen.

Mirakel - Om du betalade av 50.000 i månaden på dina skulder - Hade du inte klarat av att köra 1 år till så istället för att leva på existensminimum fem år?

@Terry_ jag förstår verkligen frågan men .. nä .. jag har inte utrymme att vara sjuk eller vara ledig öht..
känslan av att jaga mig själv och stressa mig med att alltid vara på topp och prestera 100% går inte .. det tog bara stopp .. tvärstopp faktiskt & en fast tjänst som jag får nu är trots allt en fast punkt. Jag kommer inte släppa allt på en gång .. jag ska göra ett försök att kontakta alla utom remember .. där finns det bara motvilja milt uttryck .. nya lån är helt kört ..

Jag själv ifrågasätter inte för jag hade förmodligen själv varit skuldfri om jag bara 1 år jobbade röven av mig och tog det lugnt men jag orkar inte
Så är på samma nivå :)

@Terry_ jag förstår verkligen frågan men .. nä .. jag har inte utrymme att vara sjuk eller vara ledig öht..
känslan av att jaga mig själv och stressa mig med att alltid vara på topp och prestera 100% går inte .. det tog bara stopp .. tvärstopp faktiskt & en fast tjänst som jag får nu är trots allt en fast punkt. Jag kommer inte släppa allt på en gång .. jag ska göra ett försök att kontakta alla utom remember .. där finns det bara motvilja milt uttryck .. nya lån är helt kört ..
Remember-varför är det motvilja från dem? Och hur mycket har du skuld och har det gått vidare ännu till inkasso?

Remember har varit helt blåsta i all kontakt jag har haft med dom.

I alla fall, liknande sits här som många av er och jag kan säga att pengar är inte viktigare än hälsan. Jag jobbade 60 övertidstimmar på 2 månader innan jag gick in i väggen och nu fixar jag knappt gå uppför en trapp utan att vara helt färdig efteråt. Fortfarande efter snart 4 år. Hälsan är betydligt viktigare än pengar. Om jag hade orkat och med den kunskapen om hur lån och ekonomi fungerar som jag har nu och med de förändringar jag har gjort i mig själv... Så hade mina problem varit lösta om jag hade jobbat i Norge 2-3 semestrar. Gratis boende, käka billigt, jobba hårt. men orkar inte och som sagt inte värt offra hälsan. Ibland tänker jag att nästa sommar ska jag hitta nått, ursäkta mig, slappt syrra jobb i Norge där man mest sitter av tiden (de finns) men så får det bli en faceslap för det är slut med övertid för mig, precis som slut att ta lån.

Remember har varit helt blåsta i all kontakt jag har haft med dom.

I alla fall, liknande sits här som många av er och jag kan säga att pengar är inte viktigare än hälsan. Jag jobbade 60 övertidstimmar på 2 månader innan jag gick in i väggen och nu fixar jag knappt gå uppför en trapp utan att vara helt färdig efteråt. Fortfarande efter snart 4 år. Hälsan är betydligt viktigare än pengar. Om jag hade orkat och med den kunskapen om hur lån och ekonomi fungerar som jag har nu och med de förändringar jag har gjort i mig själv... Så hade mina problem varit lösta om jag hade jobbat i Norge 2-3 semestrar. Gratis boende, käka billigt, jobba hårt. men orkar inte och som sagt inte värt offra hälsan. Ibland tänker jag att nästa sommar ska jag hitta nått, ursäkta mig, slappt syrra jobb i Norge där man mest sitter av tiden (de finns) men så får det bli en faceslap för det är slut med övertid för mig, precis som slut att ta lån.
Ja som syrra kan vi tjäna stora pengar men jag som du är slut och nu går hälsan före pengarna.

Remember-varför är det motvilja från dem? Och hur mycket har du skuld och har det gått vidare ännu till inkasso?
Cirka 325000 .. alla samtal med dem är helt urblåsta.. man kommer till en växeltelefonist som vägrar koppla vidare till ansvarig chef & meddelar att inga förändringar på räta avb eller att skjuta upp en månad eller andra tillfälliga lösningar är tillåtet enligt deras policy.. meningslöst att försöka påverka även om man vill betala men behöver andrum

Cirka 325000 .. alla samtal med dem är helt urblåsta.. man kommer till en växeltelefonist som vägrar koppla vidare till ansvarig chef & meddelar att inga förändringar på räta avb eller att skjuta upp en månad eller andra tillfälliga lösningar är tillåtet enligt deras policy.. meningslöst att försöka påverka även om man vill betala men behöver andrum
Lite märkligt då jag hade lån där och de sa till mig att man kunde betala mindre under tre månader, efter tre månader skulle man vara i fas med betalningarna. Tyvärr så kunde jag inte betala hela summan efter tre månader och då gick det till inkasso.

H
Lite märkligt då jag hade lån där och de sa till mig att man kunde betala mindre under tre månader, efter tre månader skulle man vara i fas med betalningarna. Tyvärr så kunde jag inte betala hela summan efter tre månader och då gick det till inkasso.
Helt kört när jag pratade med dem senast.. men bra info .. kör en vända till när det blir nödvändigt.. försöker hålla det i schack så länge det går.

Ansökan om skuldsanering skickas på måndag med hjälp av min rådgivare. Ska man skriva som ett personligt brev hur skulderna uppkommit från början till slut eller hur ska man skriva? Är så dålig på att skriva, talar hellre. Kan man skriva det så kronofogden ringer upp och man förklarar istället?

Ansökan om skuldsanering skickas på måndag med hjälp av min rådgivare. Ska man skriva som ett personligt brev hur skulderna uppkommit från början till slut eller hur ska man skriva? Är så dålig på att skriva, talar hellre. Kan man skriva det så kronofogden ringer upp och man förklarar istället?

Kan kan man men jag vill minnas att det är skriftligt man vill ha så det går att följa lättare vad som kommit fram i utredningen

Jag förstår att det personliga brevet är just personligt och kan innefatta väldigt känsligt material, som man kanske inte vill delge vem som helst, men om Du känner ett förtroende för Din rådgivare, så kanske Du kan låta hen titta på brevet och som kanske kan komma med synpunkter gällande utformningen och att relevant information är med?

Jag förstår att det personliga brevet är just personligt och kan innefatta väldigt känsligt material, som man kanske inte vill delge vem som helst, men om Du känner ett förtroende för Din rådgivare, så kanske Du kan låta hen titta på brevet och som kanske kan komma med synpunkter gällande utformningen och att relevant information är med?
Ja den här människan jag har är kanon! Hon dömer inte och otroligt hjälpsam. Jag kan berätta allt för henne och det är skönt. Men jag bryter ihop varje gång jag talar om allt som hänt och det blir luddigt. Har levt med ångest och panikattacker i 15 år. Har varit med om allt från våldtäkt till missbruk, självmordsförsök och två oväntade dödsfall på tre veckor. Sen skulder upp över öronen på det pga att man flytt ångest med spel och resor med barnen till ett försök att få dom att glömma allt skit dom varit med om också.

Ja den här människan jag har är kanon! Hon dömer inte och otroligt hjälpsam. Jag kan berätta allt för henne och det är skönt. Men jag bryter ihop varje gång jag talar om allt som hänt och det blir luddigt. Har levt med ångest och panikattacker i 15 år. Har varit med om allt från våldtäkt till missbruk, självmordsförsök och två oväntade dödsfall på tre veckor. Sen skulder upp över öronen på det pga att man flytt ångest med spel och resor med barnen till ett försök att få dom att glömma allt skit dom varit med om också.

...men finaste Du...det skär i hjärtat när ja läser Dina rader... Beklagar så innerligt allt Du fått genomlida... :( Hoppas verkligen att Du får hjälp med att bearbeta allt detta traumatiska?
Dock tror jag att det är av yttersta vikt att Ditt personliga brev är väl genomarbetat. Det är ju ända sättet för Skuldsaneringen att verkligen få veta vad som har hänt och inte minst hur Du har försökt lösa Din situation, så om Du har svårt för att sätta detta på pränt på ett lättbegripligt sätt, så ska Du nog försöka ta hjälp av någon som besitter just den kunskapen...
All lycka till ! <3

...men finaste Du...det skär i hjärtat när ja läser Dina rader... Beklagar så innerligt allt Du fått genomlida... :( Hoppas verkligen att Du får hjälp med att bearbeta allt detta traumatiska?
Dock tror jag att det är av yttersta vikt att Ditt personliga brev är väl genomarbetat. Det är ju ända sättet för Skuldsaneringen att verkligen få veta vad som har hänt och inte minst hur Du har försökt lösa Din situation, så om Du har svårt för att sätta detta på pränt på ett lättbegripligt sätt, så ska Du nog försöka ta hjälp av någon som besitter just den kunskapen...
All lycka till ! <3
Jag har aldrig sökt hjälp för nånting men efter dödsfallen gjorde jag det. Blev sjukskriven direkt i en månad.
Har nu skrivit ett brev på lite mer än två sidor som jag hoppas kan leda till att jag får skuldsanering. Kan lägga in det här om det finns någon mer som vill begrunda det jag skrivit. Om jag ska skriva på ett annat vis eller om jag kan skicka brevet som det är.

Jag har aldrig sökt hjälp för nånting men efter dödsfallen gjorde jag det. Blev sjukskriven direkt i en månad.
Har nu skrivit ett brev på lite mer än två sidor som jag hoppas kan leda till att jag får skuldsanering. Kan lägga in det här om det finns någon mer som vill begrunda det jag skrivit. Om jag ska skriva på ett annat vis eller om jag kan skicka brevet som det är.
Hjälper dej gärna!

Skicka det på DM till någon(Lize t ex) istället för att lägga ut det i tråden.

Kan du inte så kan du inte .. ledsamt ich tungt & det kan ta lång tid innan det blir löneutmätning .. Inkassobolagen sitter på skulder rätt länge. En son till mig har några inkasso som han haft i ett par år utan stt det händer något
Släpp inte allt.
Jag kan inte heller betala fullt ut men jag har inte släppt allt, en del betalar jag för att bromsa farten till KF o löneutmätning.
Vad är fördelen med att inte släppa allt?

Hejsan. Idag fick jag brev från kfm att dom tagit emot min ansökan. Den här väntan är hemsk!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp