• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Compricer - Jämför lån (ny)
3. Zmarta - Ett bra alternativ
4. Flexkontot - Nu med Swish, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo - Lån utan UC
7. Loanstep - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Nstart - Nystartslån
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Släppa alla skulder till kronofogden, hur påverkas min fru?

skogen87

Kunnig medlem
Poäng: 112
Blev medlem
30 Oktober 2019
Meddelanden
117
Mottagna reaktioner
24
Poäng
112
Hej forumet !

Jag har en fundering och det är om jag skulle släppa alla mina lån (vilka jag står ensam på) hur skulle min fru påverkas? Hon blir väl inte speciellt påverkad förutom att få en fattigare man? Det handlar om 1 miljon ca.

Vi har ett lån tillsammans och det är ett billån på ca 70.000 vad skulle hända med den bilen om jag nu skulle släppa allt förutom det billånet och få löneutmätning? Bilen tas väl inte så länge det finns en avbetalningsplan på den och som sköts? Jag kommer göra allt för slippa hamna hos kronkalle men börjar inse att det mycket väl snart kan bli så, man börjar bli trött på att sitta i timtals varje löning och sitta o skriva lappar på alla utgifter och försöka få månaden att gå ihop, samt att jaga nya lån hela tiden.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Mjau 74

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 177
Blev medlem
4 December 2013
Meddelanden
2 673
Mottagna reaktioner
1 702
Poäng
1 177
Hej forumet !

Jag har en fundering och det är om jag skulle släppa alla mina lån (vilka jag står ensam på) hur skulle min fru påverkas? Hon blir väl inte speciellt påverkad förutom att få en fattigare man? Det handlar om 1 miljon ca.

Vi har ett lån tillsammans och det är ett billån på ca 70.000 vad skulle hända med den bilen om jag nu skulle släppa allt förutom det billånet och få löneutmätning? Bilen tas väl inte så länge det finns en avbetalningsplan på den och som sköts? Jag kommer göra allt för slippa hamna hos kronkalle men börjar inse att det mycket väl snart kan bli så, man börjar bli trött på att sitta i timtals varje löning och sitta o skriva lappar på alla utgifter och försöka få månaden att gå ihop, samt att jaga nya lån hela tiden.
Bilen ryker förmodligen då det är en tillgång. Din fru påverkas indirekt om du får löneutmätning då hennes inkomst räknas med i uträkningen. Du kan kolla på kfm sida hur mycket det blir i utmätning.
 

skogen87

Kunnig medlem
Poäng: 112
Blev medlem
30 Oktober 2019
Meddelanden
117
Mottagna reaktioner
24
Poäng
112
Men hur kan bilen ryka om den är belånad? Den skulden skulle jag fortsätta betala på.
 

pala87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 897
Blev medlem
20 Juli 2017
Meddelanden
2 209
Mottagna reaktioner
1 078
Poäng
897
Bilen är väl köpt och för gemensam bruk pga ni är gifta tror jag!

Ni kan ju alltid skriva avtal vem som äger vad?
 

skogen87

Kunnig medlem
Poäng: 112
Blev medlem
30 Oktober 2019
Meddelanden
117
Mottagna reaktioner
24
Poäng
112
Ja vi är gifta och vi tog billånet tillsammans. Men detta billån på ca 70k tänker jag fortsätta betala och alltså inte släppa till kronofogden. Och eftersom bilen är på avbetalning kan väl inte kronofogden utmäta den?
 

pala87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 897
Blev medlem
20 Juli 2017
Meddelanden
2 209
Mottagna reaktioner
1 078
Poäng
897
Kan inte kronofogden och deras regler. Men tror det räknas med i hushållet som båda äger
 

pala87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 897
Blev medlem
20 Juli 2017
Meddelanden
2 209
Mottagna reaktioner
1 078
Poäng
897
Billånet står på båda?

sen är väl den viktigaste frågan vem som står som ägare på bilen?
 

skogen87

Kunnig medlem
Poäng: 112
Blev medlem
30 Oktober 2019
Meddelanden
117
Mottagna reaktioner
24
Poäng
112
Ja vi båda står på lånet men jag som ägare på bilen. Det jag tänker är att eftersom bilen inte är "våran" än utan wasakredits bil typ eftersom den är på avbetalning och det står tom när man kollar upp bilen på transportstyrelsen att det finns en kredit på den. Då kan väl inte kronofogden komma o ta den då snor dom ju bilen från wasakredit eller tänker jag helt fel nu.. rörigt de blev. Nån kunnig här om detta ?
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 527
Mottagna reaktioner
6 128
Poäng
4 147
Jag antar att det beror på skuldbelopp kontra lån som är kvar. Utifrån det kan bilen värderas och ett ev övervärde utmätas.
 

skogen87

Kunnig medlem
Poäng: 112
Blev medlem
30 Oktober 2019
Meddelanden
117
Mottagna reaktioner
24
Poäng
112
Vi köpte bilen för 99.000 och la in 20.000 i insats, alltså 79.000 i lån blev de. Men om dom tar bilen då ska dom sälja den och vad händer med lånet till wasa då? Ska jag sitta o betala av till ingenting eller vad händer? Är de kronofogden som behöver lösa lånet till wasa och värdet som blir över tar dom?
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp