• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
6. Banky - Lån utan UC
7. Merax - Nu med Swish, ingen UC
8. Nstart - Nystartslån
9. Brixo - Lån utan UC
10. Binly - Lån utan UC

Släppa alla skulder till kronofogden, hur påverkas min fru?

  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Bramserud

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 747
Blev medlem
7 Augusti 2017
Meddelanden
1 658
Mottagna reaktioner
836
Poäng
747
Betalas bilen på 6-7 år är det nog inte mycket värde kvar på slutet

Nej visst, men det verkar som att han tror att det faktum att han betalar på bilen gör att den är skyddad från utmätning. Så är det ju inte. Det är väl snarare så att ju mindre den är värd netto, desto mindre anledning att mäta ut den, så den kommer rimligen inte att mätas ut om han slutar att betala på den. (Däremot kanske finansbolaget är sugna på att återta den om han inte betalar lånet.)
 

skogen87

Kunnig medlem
Poäng: 112
Blev medlem
30 Oktober 2019
Meddelanden
117
Mottagna reaktioner
24
Poäng
112
Nej visst, men det verkar som att han tror att det faktum att han betalar på bilen gör att den är skyddad från utmätning. Så är det ju inte. Det är väl snarare så att ju mindre den är värd netto, desto mindre anledning att mäta ut den, så den kommer rimligen inte att mätas ut om han slutar att betala på den. (Däremot kanske finansbolaget är sugna på att återta den om han inte betalar lånet.)
Hade jag trott det hade jag inte ställt så många frågor, jag tror bara nu efter alla svar att risken är väldigt liten att den utmäts, då det kommer finnas ett lån på den som inte kommer hamna hos kronofogden. Slutar jag däremot betala på lånet så kommer finansbolaget garanterat att ta tillbaka den, genom just kronofogden.
 

skogen87

Kunnig medlem
Poäng: 112
Blev medlem
30 Oktober 2019
Meddelanden
117
Mottagna reaktioner
24
Poäng
112
Jag får inte heller sälja/ ge bort eller överlåta bilen till någon tills lånet är slutbetalt, står så i kontraktet. Antar att kronofogden kan köra över det kontraktet om dom vill åt bilen i slutändan iallafall?
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 839
Mottagna reaktioner
12 594
Poäng
9 787
Jag får inte heller sälja/ ge bort eller överlåta bilen till någon tills lånet är slutbetalt, står så i kontraktet. Antar att kronofogden kan köra över det kontraktet om dom vill åt bilen i slutändan iallafall?

Avbetalningskontrakt är inget hinder i sig mot utmätning..
Kfm får generellt göra mycket saker som inte är godkänt enligt andra lagar och avtal..
Tex kolla i folks bankfack, vilket inte bankpersonalen får
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp